Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

hardy schreef:
Kijk ook hier even, Martin-Jan Dijkstra verkoop de Mylar, en had ook altijd hele goede coating hiervoor die ook makkelijk zelf is aan te brengen is, zoveel ik weet is er geen kant en klare folie met een hoge weerstandswaarde te koop.
http://esl.hifi.nl/materialen.htm

Als het alleen voor het midden/hoog gebruikt wordt, zou je ook gemetalliseerde Mylar kunnen gebruiken met een hoogomige voorschakelweerstand, ik heb dit met succes destijds toegepast in een paar Quad's ESL 57, zie hier.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8363

Helaas zou ik nu ook even geen adres weten voor die gemetalliceerde Mylar.

Hardy
Bedankt, weer wat leesvoer!

Henny
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

MarcelvdG schreef:
Klopt. Bij 4 um dik mylar krijg je een kantelpunt van 23,3 kHz, zie de berekening onder vergelijking 63 van het Nederlandstalige verhaal op http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html

Met een dikker membraan wordt het kantelpunt evenredig lager, dus 15,5 kHz bij 6 um en 9,32 kHz bij 10 um (onder verwaarlozing van de massa van de lucht in de gaten van de statoren, anders wordt het nog minder). Aangezien het maar een eerste-ordeafval is, kun je misschien nog ergens wat compenseren met een RC-netwerkje.

(Overigens wekt de figuur net boven vergelijking 63 de indruk dat je een elektrostaat met spanning zou moeten sturen, maar als je het hele verhaal leest, weet je dat dat alleen waar is als je in het nabije veld luistert, zoals bij een hoofdtelefoon. Voor een vlakke overdracht in het verre veld (luidspreker) moet niet de signaalspanning maar de signaalstroom onafhankelijk van de frequentie zijn, althans voor alle frequenties die boven de membraanresonantie liggen, maar onder die 23,3 kHz / 15,5 kHz / 9,32 kHz waarbij je last van de membraanmassa krijgt. Bij luidsprekers die als lijnbron bedoeld zijn, zit je tussen deze twee gevallen in en moet de stroom met 10 dB/decade omhoog en de spanning met 10 dB/decade omlaag.)
Bedankt voor de info!

Henny
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

Ondertussen heb ik van diverse kanten zoveel tips gekregen (bedankt allen) dat ik binnenkort hopelijk kan gaan bouwen. Ik heb nu 2 adressen waar de folie te koop is en 2 adressen voor de coating. Er is coating die je met de kwast op moet brengen en er is ESD coating uit een spuitbus. Er zijn er ook die coaten met grafiet poeder. Dat ik zelf moet coaten is inmiddels zeker. Folie met een geleidende coating geeft op termijn problemen omdat de coating door de trillingen onderbrekingen gaat krijgen. Zodra het is gelukt om alles te bestellen zal ik de adressen waar het is gelukt hier posten.

Groeten.
Henny
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

Ondertussen is de folie besteld. Adres via PB. Deze Mylar folie is niet gecoat. Ondertussen weet ik dat je de geleidende folie juist niet moet nemen aangezien de geleiding aan de randen op termijn slechter wordt. Je kunt kiezen uit coaten met grafiet (veel werk), insmeren met een kwast, of opspuiten met een spuitbus ESD lak. Ik kies voor het laatste omdat dit de gemakkelijkste is denk ik. Hier te bestellen: http://www.eleshop.nl/1756-8s-techspray ... ating.html De stepup trafo's ga ik nu ook bestellen. Ik kon deze tweedehands kopen. De 200 meter draad ga ik bij Conrad bestellen. De 7500 Volt voeding bouw ik zelf. Het hout laat ik op maat zagen, alhoewel er panelen op marktplaats te koop staan, die keuze moet ik nog maken. Het was een hele zoektocht maar door hulp van velen uit dit forum en elders is het gelukt en kan de bouw starten.
Laatst gewijzigd door Wersitime op wo 30 nov 2016, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Kappa7 »

Leuk project.
Ik zie al uit naar de foto's van je bouwverslag.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door MarcelvdG »

Je maakt me wel erg nieuwsgierig nu...

Tweehonderd meter draad? Een luidspreker met draadstator zeker? (Tenzij je je eigen vertragingslijn a la QUAD wil maken, natuurlijk, dan heb je het draad nodig voor de spoelen.)

Wordt het een lijnbron met de middelste draden voor het hoog en dan bij lagere frequenties steeds meer draden eromheen die meedoen, of een benadering van een puntbron door middel van deelpanelen die zowel horizontaal als verticaal groter worden naarmate de frequenties lager zijn?
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door FritsK »

Wersitime schreef:
Mooi dat het gelukt is. Haal voor de zekerheid wel even de mail uit je bericht voor deze door SPAM-robots op worden gepikt. Beter is het om geïnteresseerden een persoonlijk bericht naar je account te laten sturen voor het emailadres.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door SSassen »

Een gesputterde Mylar folie heeft toch veel voordelen tov. een DIY oplossing, niet in de laaste plaats omdat de alu laag in de regel overal egaal is aangebracht en er dus geen plekken zijn die lokaal beter geleiden en/of dikker/dunner zijn.

Bij een DIY oplossing is één van de problemen de extra massa die je aanbrengt en het feit dat je de dikte van de laag die je aanbrengt moeilijk kan controleren en dat de hechting altijd discutabel is, hechting op Mylar folie is namelijk bijzonder slecht, het valt daardoor bv. ook erg slecht te lijmen.

De nadelen die je opnoemt van een gesputterde folie herken ik dan ook niet, ik zie meer voordelen dan nadelen wat dat betreft.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

MarcelvdG schreef:
Je maakt me wel erg nieuwsgierig nu...

Tweehonderd meter draad? Een luidspreker met draadstator zeker? (Tenzij je je eigen vertragingslijn a la QUAD wil maken, natuurlijk, dan heb je het draad nodig voor de spoelen.)

Wordt het een lijnbron met de middelste draden voor het hoog en dan bij lagere frequenties steeds meer draden eromheen die meedoen, of een benadering van een puntbron door middel van deelpanelen die zowel horizontaal als verticaal groter worden naarmate de frequenties lager zijn?
Voorlopig bouw ik een full range met draadstator uit een stuk. Het is mijn eerste electrostaat en de bedoeling is dat ik eerst ervaring op ga doen. Later mogelijk meer.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

SSassen schreef:
Een gesputterde Mylar folie heeft toch veel voordelen tov. een DIY oplossing, niet in de laaste plaats omdat de alu laag in de regel overal egaal is aangebracht en er dus geen plekken zijn die lokaal beter geleiden en/of dikker/dunner zijn.

Bij een DIY oplossing is één van de problemen de extra massa die je aanbrengt en het feit dat je de dikte van de laag die je aanbrengt moeilijk kan controleren en dat de hechting altijd discutabel is, hechting op Mylar folie is namelijk bijzonder slecht, het valt daardoor bv. ook erg slecht te lijmen.

De nadelen die je opnoemt van een gesputterde folie herken ik dan ook niet, ik zie meer voordelen dan nadelen wat dat betreft.
Ja wat is wijsheid. Wat ik heb vernomen van alle bouwers tot nu toe is dat ik juist geen gecoate Mylar moet nemen. Zij coaten allemaal zelf. De ervaring zal het leren, mocht het mislukken, de Mylar is zo weer vervangen door andere.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

FritsK schreef:
Wersitime schreef:
Mooi dat het gelukt is. Haal voor de zekerheid wel even de mail uit je bericht voor deze door SPAM-robots op worden gepikt. Beter is het om geïnteresseerden een persoonlijk bericht naar je account te laten sturen voor het emailadres.
Ok zal ik doen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door daniel »

SSassen schreef:
Een gesputterde Mylar folie heeft toch veel voordelen tov. een DIY oplossing, niet in de laaste plaats omdat de alu laag in de regel overal egaal is aangebracht en er dus geen plekken zijn die lokaal beter geleiden en/of dikker/dunner zijn.

Bij een DIY oplossing is één van de problemen de extra massa die je aanbrengt en het feit dat je de dikte van de laag die je aanbrengt moeilijk kan controleren en dat de hechting altijd discutabel is, hechting op Mylar folie is namelijk bijzonder slecht, het valt daardoor bv. ook erg slecht te lijmen.

De nadelen die je opnoemt van een gesputterde folie herken ik dan ook niet, ik zie meer voordelen dan nadelen wat dat betreft.
Idealiter zou die opgedampte laag dan in gespannen toestand opgebracht moeten worden. Anders loop je alsnog kans dat de metaallaag (locaal) beschadigd bij het spannen van de folie, kan ik me zo voorstellen. Als je zelf de coating opbrengt doe je dat wel in gespannen toestand natuurlijk.

Heb jij een adres gevonden voor dunne folie met metaallaag? Ik heb ooit eerder aangegeven dat een veelgebruikte toepassing hiervan isolatiemateriaal is in vacuumtoepassingen. Heel extreem: die glimmende dekens waarin satellieten ingepakt worden zijn ook van mylar met opgedampte metaallaag. Goud in dit geval. Maar ook voor aardse toepassingen wordt dit veel gebruikt, zoals opslagtanks en leidingen voor cryogene vloeistoffen. Mogelijk dat het in die hoek te krijgen is, alhoewel ik niet zeker weet in welke diktes dat gaat zijn.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

daniel schreef:
SSassen schreef:
Een gesputterde Mylar folie heeft toch veel voordelen tov. een DIY oplossing, niet in de laaste plaats omdat de alu laag in de regel overal egaal is aangebracht en er dus geen plekken zijn die lokaal beter geleiden en/of dikker/dunner zijn.

Bij een DIY oplossing is één van de problemen de extra massa die je aanbrengt en het feit dat je de dikte van de laag die je aanbrengt moeilijk kan controleren en dat de hechting altijd discutabel is, hechting op Mylar folie is namelijk bijzonder slecht, het valt daardoor bv. ook erg slecht te lijmen.

De nadelen die je opnoemt van een gesputterde folie herken ik dan ook niet, ik zie meer voordelen dan nadelen wat dat betreft.
Idealiter zou die opgedampte laag dan in gespannen toestand opgebracht moeten worden. Anders loop je alsnog kans dat de metaallaag (locaal) beschadigd bij het spannen van de folie, kan ik me zo voorstellen. Als je zelf de coating opbrengt doe je dat wel in gespannen toestand natuurlijk.

Heb jij een adres gevonden voor dunne folie met metaallaag? Ik heb ooit eerder aangegeven dat een veelgebruikte toepassing hiervan isolatiemateriaal is in vacuumtoepassingen. Heel extreem: die glimmende dekens waarin satellieten ingepakt worden zijn ook van mylar met opgedampte metaallaag. Goud in dit geval. Maar ook voor aardse toepassingen wordt dit veel gebruikt, zoals opslagtanks en leidingen voor cryogene vloeistoffen. Mogelijk dat het in die hoek te krijgen is, alhoewel ik niet zeker weet in welke diktes dat gaat zijn.
Ja een paar berichten terug heb ik een adres gekregen voor gecoate folie, ik was daar helemaal op gefixeerd. Maar ja als alle zelfbouwers zeggen niet doen maar zelf coaten, wie ben ik om daar tegen in te gaan als amateur op dit gebied. Over een poosje weet ik of ik de juiste keuze heb gemaakt. De coating opbrengen doe je inderdaad in gespannen toestand. De gebruikte ESD coating is geschikt voor vele materialen en schijnt onder alle omstandigheden goed te blijven functioneren. Maar goed het kost ook wat. Wordt vervolgd dus....
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door John P »

Wersitime schreef:
Ondertussen is de folie besteld. Voor de geïnteresseerden mailto:
Kun je het emailadres mischien "versleutelen" voordat bots zijn adres misbruiken voor spam. dat heeft menneer de mooi niet verdiend met zijn goede service.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

John P schreef:
Wersitime schreef:
Ondertussen is de folie besteld. Voor de geïnteresseerden mailto:
Kun je het emailadres mischien "versleutelen" voordat bots zijn adres misbruiken voor spam. dat heeft menneer de mooi niet verdiend met zijn goede service.
Was inderdaad niet zo handig, ik heb het weggehaald. Wie interesse heeft kan even een PB sturen.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

Ik loop nog tegen iets aan. De bedrading voor de stator moet draad zijn van 1.66 mm dik. Nu kan ik alleen 2 mm dikte vinden. Dit betekent dat de electrostaat iets minder open wordt. Ik kan natuurlijk de spijkertjes iets verder uit elkaar zetten maar dat is nattevingerwerk.

- Is zoiets te berekenen.
- En wat is het effect wanneer de stator iets minder open wordt.

Groeten,
Henny
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door ray5150 »

Hier hebben ze wel 1.5 mm :
https://www.eoo-bv.nl/wikkeldraad/16189 ... 16mtr.html

(geen idee of het diameter of oppervlakte betreft. :hide: )

Wat ook een mogelijkheid is, is om eens hier te informeren naar de verkrijgbaarheid van 1.66 mm :
http://www.aetransformatoren.nl/pg-2703 ... toren.html
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 30 nov 2016, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door richard »

Bij gemetaliseerde folie kan ik me voorstellen dat de elektronen zich sneller kunnen verplaatsen naar de plaats waar de afstand membraan - stator het kleinst is, relatief hier lokaal meer aantrekkingskracht genereert en zo een minder homogene beweging van het membraan veroorzaakt.

Zo'n EHBO isolatiedekentje is ook gemetaliseerd; zitten wel een paar vouwen in.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

ray5150 schreef:
Hier hebben ze wel 1.5 mm :
https://www.eoo-bv.nl/wikkeldraad/16189 ... 16mtr.html

(geen idee of het diameter of oppervlakte betreft. :hide: )

Wat ook een mogelijkheid is, is om eens hier te informeren naar de verkrijgbaarheid van 1.66 mm :
http://www.aetransformatoren.nl/pg-2703 ... toren.html
Het gaat niet om wikkeldraad maar om gewoon geïsoleerde pvc kabel van 1.66mm dik.
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

richard schreef:
Bij gemetaliseerde folie kan ik me voorstellen dat de elektronen zich sneller kunnen verplaatsen naar de plaats waar de afstand membraan - stator het kleinst is, relatief hier lokaal meer aantrekkingskracht genereert en zo een minder homogene beweging van het membraan veroorzaakt.

Zo'n EHBO isolatiedekentje is ook gemetaliseerd; zitten wel een paar vouwen in.
Klopt die EHBO dekens zijn eigenlijk van hetzelfde materiaal. Helaas niet bruikbaar.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef:
Hier hebben ze wel 1.5 mm :
https://www.eoo-bv.nl/wikkeldraad/16189 ... 16mtr.html

(geen idee of het diameter of oppervlakte betreft. :hide: )

Wat ook een mogelijkheid is, is om eens hier te informeren naar de verkrijgbaarheid van 1.66 mm :
http://www.aetransformatoren.nl/pg-2703 ... toren.html

Het is wel handig als het geisoleerd is :?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door daniel »

https://www.conrad.nl/nl/leoni-76783021 ... 02857.html

conrad heeft wel meer. Beetje zoeken en er is keuze zat. Deze uit de link is 1.6mm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
ray5150 schreef:
Hier hebben ze wel 1.5 mm :
https://www.eoo-bv.nl/wikkeldraad/16189 ... 16mtr.html

(geen idee of het diameter of oppervlakte betreft. :hide: )

Wat ook een mogelijkheid is, is om eens hier te informeren naar de verkrijgbaarheid van 1.66 mm :
http://www.aetransformatoren.nl/pg-2703 ... toren.html

Het is wel handig als het geisoleerd is :?
dat is trafo wikkeldraad toch?
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

daniel schreef:
https://www.conrad.nl/nl/leoni-76783021 ... 02857.html

conrad heeft wel meer. Beetje zoeken en er is keuze zat. Deze uit de link is 1.6mm
Ja deze had ik gezien maar de kern is niet dik genoeg. Die moet 0,75mm2 zijn en uit 24 aders bestaan. Die heeft Conrad wel maar net iets te dik. Maar misschien is dat geen probleem, ik hoop dat nog te horen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door daniel »

richard schreef:
Bij gemetaliseerde folie kan ik me voorstellen dat de elektronen zich sneller kunnen verplaatsen naar de plaats waar de afstand membraan - stator het kleinst is, relatief hier lokaal meer aantrekkingskracht genereert en zo een minder homogene beweging van het membraan veroorzaakt.

Zo'n EHBO isolatiedekentje is ook gemetaliseerd; zitten wel een paar vouwen in.
volgens mij is het vooral ene probleem als er doorslag komt. Bij een gemetalliseerde laag is de weerstand in de laag zo laag dat dan ook in een keer de hele folie zich ontlaad. Bij een hoogohmige folie heb je dat veel minder, zal er alleen lokaal een beetje lading overspringen.

Ik denk dat het juist een voordeel is van een laagohmige coating data de lading zich snel en evenredig zal verdelen. Dit komt juist de homogeniteit van de ladingsverdeling en dus de kracht ten goede
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”