Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door SSassen »

Waar halen jullie je onderdelen vandaan? Dat soort grappen heb ik nooit, maar goed ik betaal dan ook de hoofdprijs bij Farnell/Mouser/Digikey.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Dit was van de ThuisbrengChinees, natuurlijk.... :mrgreen:
Ja, ik weet dat het een risico is met het kopen van halfgeleiders op Ebay. maar ach, geen man overboord. het was iets van anderhalve euro de 10 stuks. maar ik geef wel toe dat de kans op nevenschade groter was geweest. ik zal mijn leven beteren en dit soort componentjes weer keurig bij Ome Dick bestellen. O:)

Anne had het trouwens bij het rechte eind, linker is origineel TI, en de rechter is de fake. voor wie er mee wil experimenteren heb ik er nog 8 beschikbaar. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Krijg nou tieten, er komt nog geluid uit ook ! :D
20161117_222136.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Ah!buis »

Hé, zo ziet 't er ineens een stuk beschaafder uit :D
Pootjes eronder, glasplaat erover, mooi bijzet tafeltje :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Goed, de versterker is dus gisteren mee geweest naar Alphen. ter plekke bleek er iets niet goed te zijn bij een test.
Er bleek namelijk 12 VDC op een van de uitgangen te staan, da's natuurlijk niegoednie...
Later, toen ik met nog mensen ernaar stond te kijken en te discussiëren, viel het oog van een van de forumleden
(bedankt nog hiervoor, Joris/molecuul :goedzo: ) op een onderbroken draadje.
Dat was dus de -12 VDC van de DC-servo opamps. zeer waarschijnlijk was dit door een van de poezen in de woonkamer doorgebeten.
Daar heeft de versterker namelijk een paar dagen en nachten gestaan in verband met testen.

Nadat dit betreffende draadje provisorisch was hersteld, is de boel getest met een voltmeter, en nu bleek het goed te zijn.
Een spanning van slechts enkele millivolts op de uitgangen. :yeah: vervolgens de boel aangesloten en opgestart, ik vond het niet verkeerd klinken. :D

Ik ga dit geheel nu even een paar manden in de spreekwoordelijke koelkast zetten, en me op wat andere dingen richten. belangrijkste doel van dit hoofdstuk is vooralsnog gehaald, de eindtrappen en alle randzaken als 1 geheel laten werken.

Ik heb een aantal ideeën in mijn hoofd over de behuizing van het geheel, dat ben ik nu aan het uitwerken, ik wil in de kerstvakantie wat materialen gaan aanschaffen hiervoor, dan kan ik het in het voorjaar weer gaan oppakken.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door RNacoustics »

Gelukkig heb je het vooraf ontdekt.
Je wil niet op je geweten hebben om andermans luidsprekers op te blazen. :rofl:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Martin66 »

"zeer waarschijnlijk was dit door een van de poezen in de woonkamer doorgebeten"... ](*,)

Was de glasplaat van Ah!buis toch niet zo'n verkeerd idee \:D/ :rofl:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Martin66 »

ray5150 schreef:
t in het voorjaar weer gaan oppakken.
voor de 4e februari ??? [-o<



(voorjaar valt vroeg of nie?)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Ah!buis »

Zit er geen LS-beveiliging in dan ? (beetje te lui om terug te zoeken :oops: )
Wat dacht je anders van een led bij de uitgang die waarschuwt als er iets mis is ? :idea:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Natuurlijk zit die er in, Anne, die geeft ook "DC" op de 7 segments display aan als dat gedetecteerd word.
Maar als die beveiliging aanspreekt, wil je ook graag weten waarom dat zo is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Kappa7 »

Ik neem aan dat de betreffende kat inmiddels vliegles heeft gehad. :mrgreen:
Een beetje de projecten van de baas slopen.
Hoe durft tie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Martin66 schreef:
ray5150 schreef:
t in het voorjaar weer gaan oppakken.
voor de 4e februari ??? [-o<

(voorjaar valt vroeg of nie?)
Met andere woorden, of ik hem meeneem naar de komende luisterdag ?
Misschien doe ik dat, misschien ook niet...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Natuurlijk zit die er in, Anne, die geeft ook "DC" op de 7 segments display aan als dat gedetecteerd word.
Maar als die beveiliging aanspreekt, wil je ook graag weten waarom dat zo is.
Ik vroeg 't maar vanwege dit :?
RNacoustics schreef:
Gelukkig heb je het vooraf ontdekt.
Je wil niet op je geweten hebben om andermans luidsprekers op te blazen. :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Martin66 »

Heb je 'm al in een doosie zitten? Of nog steeds op een plankie?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Ik ben inderdaad al een tijdje bezig om er een (defintieve) behuizing omheen te bouwen.
Helaas wil dit door allerhande redenen niet echt zo snel vlotten als ik zou willen.
Zal er wel eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Nog even een foto'tje hoe de zaak erbij stond tijdens de vorige luisterdag in Alphen :
ZBA in Alphen.jpg
Op de plank stond het vrij ruim opgezet, de uiteindelijke bedoeling is een kast van ongeveer 45 cm breed.
Zoals eerder gemeld (geeft toe dat het alweer even geleden is) word de kast constructie een metalen "onderbak" met daaroverheen een houten kap.
De bodemplaat is van 3 mm aluminium, hier een foto van een proef opstelling :
proef opstelling.jpg
Een stuk krapper dus en het zal nog een aardige klus worden om alle "randzaken" er goed in te passen.
Eerst worden alle metalen delen op maat gemaakt en gemonteerd, daarna gaat het weer uit elkaar en word alles bijgevijld, geschuurd, eventueel polijsten, en misschien moet er ook nog wat gespoten worden.

Het tappen van de schroefdraad voor de voeten :
Schroefdraad tappen.jpg
Montage van de bodemplaat aan de koelblokken :
Montage koelblokken.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

De koelblokken van de versterker komen welliswaar buitenboord aan de achterkant de zitten, ik wilde ook wel graag wat inwendige convectie toepassen.
Normaliter boor ik dan een hele rits gaten in de bodemplaat, deze keer wilde ik het eens anders doen.
Ik vond in de schuur nog een leuk stukje metalen gaas dat goed voor hierbij past. en bij de partij boutjes van Sander1238 zat een model met flens dat heel goed hiervoor geschikt was.
Uitzagen ventilatieroosters.jpg
Closeup ventilatieroosters.jpg
Ventilatieroosters gemonteerd.jpg
De plaats waar de rooster komen te zitten is ander de grote versterker printen, kan haast niet anders op een andere plek, omdat dat vol komt te zitten met de grote trafo, voeding, kabelbundels met plakvoetjes en dergelijke.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door AatV »

Ik weet dat het voor sommigen vloeken in de kerk is, maar misschien werkt een stil ventilatortje op lage toeren, gemonteerd in de bodem wel heel erg goed!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben, maar ik verwacht niet dat dat hier nodig gaat zijn.
Het is tenslotte geen Klasse A versterker.
Ik ben dat wel van plan in de Pass Labs F1 monoblokjes.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben, maar ik verwacht niet dat dat hier nodig gaat zijn.
Het is tenslotte geen Klasse A versterker.
Ik ben dat wel van plan in de Pass Labs F1 monoblokjes.
Dat wordt dan een veti later :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Om wat extra oppervlakte te creëren ga ik zijwandjes bouwen die in de kast komen te zitten, er komt ook een dubbele frontplaat waar de VU meters en de bijbehorende verlichtings LED's op gemonteerd worden.
Om dit allemaal te kunnen monteren plaats ik eerst 4 aluminium "paaltjes" van 10mm x 10mm.
Als materiaal voor de zijwanden gebruik ik dubbelzijdig pertinax printplaat van 1 mm dik. (was heeeel goedkoop bij Radio Twenthe.)
Zijwandjes (1).jpg
Zijwandjes (2).jpg
Zijwandjes (3).jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door Pjotr »

Hadden ze bij RU58 niet wat reststukken plexiglas voor de zijkanten? Zonde van al dat werk om dat weer te verstoppen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Ongetwijfeld wel, maar ik heb er voor gekozen om het op deze manier te doen.
Als de kap er af is, is er nog genoeg moois te zien straks.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Hoog tijd om hier weer mee verder te gaan. ik verwacht er in de maand Mei toch wel weer een luisterdag is in Breda, en ik wil toch wel weer eens wat laten zien en horen.
Ik wil het mechanische werk in februari zoveel mogelijk afronden, dan gaat de kast weer uit elkaar en heb ik de maanden maart en april voor de definitieve opbouw, alles te bedraden, en het testen kan dan in principe in mei. er moet ook nog wat zaag, frees, en fineerwerk ten behoeve van een houten kap gedaan worden, maar daar vind ik het nu nog buiten te koud voor.

Ik heb inmiddels een plaatje op maat gemaakt waar de VU meters op komen te rusten.
Daarna veel passen en meten, want het is en word knap vol in het kastje, maar het moet natuurlijk wel een beetje symmetrisch smoelen.
20180217_213839.jpg
20180217_220853.jpg
20180217_220934.jpg
20180217_222421.jpg
20180217_222640.jpg
De "echte" frontplaat moet er een van geanodiseerd aluminium gaan worden.
daar moeten natuurlijk 2 rechthoeken voor de VU meters strak uit worden gefreesd, gaat mijzelf nooit lukken.
Ik ben al bezig met een nette tekening te maken waarop alle maten komen te staan.
binnenkort eens aan FreesKees vragen wat de mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Bericht door ray5150 »

Het geheel weer gedemonteerd, de bodemplaat met staalwol opgeschuurd, en van een laagje blanke lak voorzien.
Gespoten bodemplaat.jpg
Hierna kan het definitieve opbouwen beginnen, als eerste de DC-Servo printjes op de grote printen gelijmd en de bedrading daarvan gesoldeerd.
Lijmklem.jpg
En daarna het geheel aan de bodemplaat gekoppeld.
Opbouw (1).jpg
Opbouw (2).jpg
Plaats reactie