Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Waar halen jullie je onderdelen vandaan? Dat soort grappen heb ik nooit, maar goed ik betaal dan ook de hoofdprijs bij Farnell/Mouser/Digikey.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dit was van de ThuisbrengChinees, natuurlijk....
Ja, ik weet dat het een risico is met het kopen van halfgeleiders op Ebay. maar ach, geen man overboord. het was iets van anderhalve euro de 10 stuks. maar ik geef wel toe dat de kans op nevenschade groter was geweest. ik zal mijn leven beteren en dit soort componentjes weer keurig bij Ome Dick bestellen.
Anne had het trouwens bij het rechte eind, linker is origineel TI, en de rechter is de fake. voor wie er mee wil experimenteren heb ik er nog 8 beschikbaar.

Ja, ik weet dat het een risico is met het kopen van halfgeleiders op Ebay. maar ach, geen man overboord. het was iets van anderhalve euro de 10 stuks. maar ik geef wel toe dat de kans op nevenschade groter was geweest. ik zal mijn leven beteren en dit soort componentjes weer keurig bij Ome Dick bestellen.
Anne had het trouwens bij het rechte eind, linker is origineel TI, en de rechter is de fake. voor wie er mee wil experimenteren heb ik er nog 8 beschikbaar.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Krijg nou tieten, er komt nog geluid uit ook !
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Hé, zo ziet 't er ineens een stuk beschaafder uit
Pootjes eronder, glasplaat erover, mooi bijzet tafeltje
Anne
Pootjes eronder, glasplaat erover, mooi bijzet tafeltje
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Goed, de versterker is dus gisteren mee geweest naar Alphen. ter plekke bleek er iets niet goed te zijn bij een test.
Er bleek namelijk 12 VDC op een van de uitgangen te staan, da's natuurlijk niegoednie...
Later, toen ik met nog mensen ernaar stond te kijken en te discussiëren, viel het oog van een van de forumleden
(bedankt nog hiervoor, Joris/molecuul
) op een onderbroken draadje.
Dat was dus de -12 VDC van de DC-servo opamps. zeer waarschijnlijk was dit door een van de poezen in de woonkamer doorgebeten.
Daar heeft de versterker namelijk een paar dagen en nachten gestaan in verband met testen.
Nadat dit betreffende draadje provisorisch was hersteld, is de boel getest met een voltmeter, en nu bleek het goed te zijn.
Een spanning van slechts enkele millivolts op de uitgangen.
vervolgens de boel aangesloten en opgestart, ik vond het niet verkeerd klinken. 
Ik ga dit geheel nu even een paar manden in de spreekwoordelijke koelkast zetten, en me op wat andere dingen richten. belangrijkste doel van dit hoofdstuk is vooralsnog gehaald, de eindtrappen en alle randzaken als 1 geheel laten werken.
Ik heb een aantal ideeën in mijn hoofd over de behuizing van het geheel, dat ben ik nu aan het uitwerken, ik wil in de kerstvakantie wat materialen gaan aanschaffen hiervoor, dan kan ik het in het voorjaar weer gaan oppakken.
Er bleek namelijk 12 VDC op een van de uitgangen te staan, da's natuurlijk niegoednie...
Later, toen ik met nog mensen ernaar stond te kijken en te discussiëren, viel het oog van een van de forumleden
(bedankt nog hiervoor, Joris/molecuul
Dat was dus de -12 VDC van de DC-servo opamps. zeer waarschijnlijk was dit door een van de poezen in de woonkamer doorgebeten.
Daar heeft de versterker namelijk een paar dagen en nachten gestaan in verband met testen.
Nadat dit betreffende draadje provisorisch was hersteld, is de boel getest met een voltmeter, en nu bleek het goed te zijn.
Een spanning van slechts enkele millivolts op de uitgangen.
Ik ga dit geheel nu even een paar manden in de spreekwoordelijke koelkast zetten, en me op wat andere dingen richten. belangrijkste doel van dit hoofdstuk is vooralsnog gehaald, de eindtrappen en alle randzaken als 1 geheel laten werken.
Ik heb een aantal ideeën in mijn hoofd over de behuizing van het geheel, dat ben ik nu aan het uitwerken, ik wil in de kerstvakantie wat materialen gaan aanschaffen hiervoor, dan kan ik het in het voorjaar weer gaan oppakken.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Gelukkig heb je het vooraf ontdekt.
Je wil niet op je geweten hebben om andermans luidsprekers op te blazen.
Je wil niet op je geweten hebben om andermans luidsprekers op te blazen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
"zeer waarschijnlijk was dit door een van de poezen in de woonkamer doorgebeten"...
Was de glasplaat van Ah!buis toch niet zo'n verkeerd idee

Was de glasplaat van Ah!buis toch niet zo'n verkeerd idee
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
voor de 4e februari ???ray5150 schreef:t in het voorjaar weer gaan oppakken.
(voorjaar valt vroeg of nie?)
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Zit er geen LS-beveiliging in dan ? (beetje te lui om terug te zoeken
)
Wat dacht je anders van een led bij de uitgang die waarschuwt als er iets mis is ?
Anne
Wat dacht je anders van een led bij de uitgang die waarschuwt als er iets mis is ?
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Natuurlijk zit die er in, Anne, die geeft ook "DC" op de 7 segments display aan als dat gedetecteerd word.
Maar als die beveiliging aanspreekt, wil je ook graag weten waarom dat zo is.
Maar als die beveiliging aanspreekt, wil je ook graag weten waarom dat zo is.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik neem aan dat de betreffende kat inmiddels vliegles heeft gehad.
Een beetje de projecten van de baas slopen.
Hoe durft tie
Een beetje de projecten van de baas slopen.
Hoe durft tie
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Met andere woorden, of ik hem meeneem naar de komende luisterdag ?Martin66 schreef:voor de 4e februari ???ray5150 schreef:t in het voorjaar weer gaan oppakken.
(voorjaar valt vroeg of nie?)
Misschien doe ik dat, misschien ook niet...
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik vroeg 't maar vanwege ditray5150 schreef:Natuurlijk zit die er in, Anne, die geeft ook "DC" op de 7 segments display aan als dat gedetecteerd word.
Maar als die beveiliging aanspreekt, wil je ook graag weten waarom dat zo is.
AnneRNacoustics schreef:Gelukkig heb je het vooraf ontdekt.
Je wil niet op je geweten hebben om andermans luidsprekers op te blazen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Heb je 'm al in een doosie zitten? Of nog steeds op een plankie?
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik ben inderdaad al een tijdje bezig om er een (defintieve) behuizing omheen te bouwen.
Helaas wil dit door allerhande redenen niet echt zo snel vlotten als ik zou willen.
Zal er wel eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Helaas wil dit door allerhande redenen niet echt zo snel vlotten als ik zou willen.
Zal er wel eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Nog even een foto'tje hoe de zaak erbij stond tijdens de vorige luisterdag in Alphen :
Op de plank stond het vrij ruim opgezet, de uiteindelijke bedoeling is een kast van ongeveer 45 cm breed.
Zoals eerder gemeld (geeft toe dat het alweer even geleden is) word de kast constructie een metalen "onderbak" met daaroverheen een houten kap.
De bodemplaat is van 3 mm aluminium, hier een foto van een proef opstelling :
Een stuk krapper dus en het zal nog een aardige klus worden om alle "randzaken" er goed in te passen.
Eerst worden alle metalen delen op maat gemaakt en gemonteerd, daarna gaat het weer uit elkaar en word alles bijgevijld, geschuurd, eventueel polijsten, en misschien moet er ook nog wat gespoten worden.
Het tappen van de schroefdraad voor de voeten : Montage van de bodemplaat aan de koelblokken :
Op de plank stond het vrij ruim opgezet, de uiteindelijke bedoeling is een kast van ongeveer 45 cm breed.
Zoals eerder gemeld (geeft toe dat het alweer even geleden is) word de kast constructie een metalen "onderbak" met daaroverheen een houten kap.
De bodemplaat is van 3 mm aluminium, hier een foto van een proef opstelling :
Een stuk krapper dus en het zal nog een aardige klus worden om alle "randzaken" er goed in te passen.
Eerst worden alle metalen delen op maat gemaakt en gemonteerd, daarna gaat het weer uit elkaar en word alles bijgevijld, geschuurd, eventueel polijsten, en misschien moet er ook nog wat gespoten worden.
Het tappen van de schroefdraad voor de voeten : Montage van de bodemplaat aan de koelblokken :
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
De koelblokken van de versterker komen welliswaar buitenboord aan de achterkant de zitten, ik wilde ook wel graag wat inwendige convectie toepassen.
Normaliter boor ik dan een hele rits gaten in de bodemplaat, deze keer wilde ik het eens anders doen.
Ik vond in de schuur nog een leuk stukje metalen gaas dat goed voor hierbij past. en bij de partij boutjes van Sander1238 zat een model met flens dat heel goed hiervoor geschikt was.
De plaats waar de rooster komen te zitten is ander de grote versterker printen, kan haast niet anders op een andere plek, omdat dat vol komt te zitten met de grote trafo, voeding, kabelbundels met plakvoetjes en dergelijke.
Normaliter boor ik dan een hele rits gaten in de bodemplaat, deze keer wilde ik het eens anders doen.
Ik vond in de schuur nog een leuk stukje metalen gaas dat goed voor hierbij past. en bij de partij boutjes van Sander1238 zat een model met flens dat heel goed hiervoor geschikt was.
De plaats waar de rooster komen te zitten is ander de grote versterker printen, kan haast niet anders op een andere plek, omdat dat vol komt te zitten met de grote trafo, voeding, kabelbundels met plakvoetjes en dergelijke.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik weet dat het voor sommigen vloeken in de kerk is, maar misschien werkt een stil ventilatortje op lage toeren, gemonteerd in de bodem wel heel erg goed!
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben, maar ik verwacht niet dat dat hier nodig gaat zijn.
Het is tenslotte geen Klasse A versterker.
Ik ben dat wel van plan in de Pass Labs F1 monoblokjes.
Het is tenslotte geen Klasse A versterker.
Ik ben dat wel van plan in de Pass Labs F1 monoblokjes.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dat wordt dan een veti laterray5150 schreef:Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben, maar ik verwacht niet dat dat hier nodig gaat zijn.
Het is tenslotte geen Klasse A versterker.
Ik ben dat wel van plan in de Pass Labs F1 monoblokjes.
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Om wat extra oppervlakte te creëren ga ik zijwandjes bouwen die in de kast komen te zitten, er komt ook een dubbele frontplaat waar de VU meters en de bijbehorende verlichtings LED's op gemonteerd worden.
Om dit allemaal te kunnen monteren plaats ik eerst 4 aluminium "paaltjes" van 10mm x 10mm.
Als materiaal voor de zijwanden gebruik ik dubbelzijdig pertinax printplaat van 1 mm dik. (was heeeel goedkoop bij Radio Twenthe.)
Om dit allemaal te kunnen monteren plaats ik eerst 4 aluminium "paaltjes" van 10mm x 10mm.
Als materiaal voor de zijwanden gebruik ik dubbelzijdig pertinax printplaat van 1 mm dik. (was heeeel goedkoop bij Radio Twenthe.)
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Hadden ze bij RU58 niet wat reststukken plexiglas voor de zijkanten? Zonde van al dat werk om dat weer te verstoppen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ongetwijfeld wel, maar ik heb er voor gekozen om het op deze manier te doen.
Als de kap er af is, is er nog genoeg moois te zien straks.
Als de kap er af is, is er nog genoeg moois te zien straks.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Hoog tijd om hier weer mee verder te gaan. ik verwacht er in de maand Mei toch wel weer een luisterdag is in Breda, en ik wil toch wel weer eens wat laten zien en horen.
Ik wil het mechanische werk in februari zoveel mogelijk afronden, dan gaat de kast weer uit elkaar en heb ik de maanden maart en april voor de definitieve opbouw, alles te bedraden, en het testen kan dan in principe in mei. er moet ook nog wat zaag, frees, en fineerwerk ten behoeve van een houten kap gedaan worden, maar daar vind ik het nu nog buiten te koud voor.
Ik heb inmiddels een plaatje op maat gemaakt waar de VU meters op komen te rusten.
Daarna veel passen en meten, want het is en word knap vol in het kastje, maar het moet natuurlijk wel een beetje symmetrisch smoelen.
De "echte" frontplaat moet er een van geanodiseerd aluminium gaan worden.
daar moeten natuurlijk 2 rechthoeken voor de VU meters strak uit worden gefreesd, gaat mijzelf nooit lukken.
Ik ben al bezig met een nette tekening te maken waarop alle maten komen te staan.
binnenkort eens aan FreesKees vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ik wil het mechanische werk in februari zoveel mogelijk afronden, dan gaat de kast weer uit elkaar en heb ik de maanden maart en april voor de definitieve opbouw, alles te bedraden, en het testen kan dan in principe in mei. er moet ook nog wat zaag, frees, en fineerwerk ten behoeve van een houten kap gedaan worden, maar daar vind ik het nu nog buiten te koud voor.
Ik heb inmiddels een plaatje op maat gemaakt waar de VU meters op komen te rusten.
Daarna veel passen en meten, want het is en word knap vol in het kastje, maar het moet natuurlijk wel een beetje symmetrisch smoelen.
De "echte" frontplaat moet er een van geanodiseerd aluminium gaan worden.
daar moeten natuurlijk 2 rechthoeken voor de VU meters strak uit worden gefreesd, gaat mijzelf nooit lukken.
Ik ben al bezig met een nette tekening te maken waarop alle maten komen te staan.
binnenkort eens aan FreesKees vragen wat de mogelijkheden zijn.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Het geheel weer gedemonteerd, de bodemplaat met staalwol opgeschuurd, en van een laagje blanke lak voorzien.
Hierna kan het definitieve opbouwen beginnen, als eerste de DC-Servo printjes op de grote printen gelijmd en de bedrading daarvan gesoldeerd.
En daarna het geheel aan de bodemplaat gekoppeld.
Hierna kan het definitieve opbouwen beginnen, als eerste de DC-Servo printjes op de grote printen gelijmd en de bedrading daarvan gesoldeerd.
En daarna het geheel aan de bodemplaat gekoppeld.
