Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Moderator: Beheerdersteam
Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Speel nu al weer 2 jaar streaming via een Hummingboard (zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1707966). Ben op zich tevreden over hoe het speelt via Archphile. Nadeel van de Hummingboard is dat het niet wordt doorontwikkeld en dus ook de software achter gaat lopen. Bijvoorbeeld om Qobuz of Spotify af te spelen.
Al rondneuzend kwam ik op een interessant alternatief. Een Raspberry Pi kloon met de naam Sparky. Wat het interessant maakt is dat er rondom dit bord een aantal audioproducten worden ontwikkeld die, als ik de recensies mag geloven, veel kwaliteit bieden voor wat het moet kosten.
Na mailcontact met de makers kreeg ik spontaan het aanbod om een set te ontvangen in ruil voor een review. Geen slechte deal lijkt me. De set die ik toegestuurd kreeg bestaat uit een klasse D versterker (Volt), een 2.1 versie van de Piano DAC (met aparte uitgangen voor subwoofers) en een Reclocker Board met de mooie naam Kali. Vooral de laatste krijgt lovende kritieken op DIYaudio.com http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... -sbcs.html en op volumio.org. Verder nog een Capacitance Multiplier om een schonere voeding te krijgen. Zal in dit topic mijn voortgang en ervaringen melden. Of ik bevooroordeeld ben? Vast wel. Gelukkig heb ik wat vrienden die mee gaan luisteren en nogal kritisch zijn over audiokwaliteit (of betere oren hebben). Ik zal ook proberen de set speelklaar te hebben voor Alphen aan de Rijn http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 26&t=23994 volgende week. Kunnen jullie zelf komen luisteren.
Edit: is nu ook gewoon in Nederland te koop bij sossolutions.nl Scheelt weer gedoe met internationale verzending en douane.
Al rondneuzend kwam ik op een interessant alternatief. Een Raspberry Pi kloon met de naam Sparky. Wat het interessant maakt is dat er rondom dit bord een aantal audioproducten worden ontwikkeld die, als ik de recensies mag geloven, veel kwaliteit bieden voor wat het moet kosten.
Na mailcontact met de makers kreeg ik spontaan het aanbod om een set te ontvangen in ruil voor een review. Geen slechte deal lijkt me. De set die ik toegestuurd kreeg bestaat uit een klasse D versterker (Volt), een 2.1 versie van de Piano DAC (met aparte uitgangen voor subwoofers) en een Reclocker Board met de mooie naam Kali. Vooral de laatste krijgt lovende kritieken op DIYaudio.com http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... -sbcs.html en op volumio.org. Verder nog een Capacitance Multiplier om een schonere voeding te krijgen. Zal in dit topic mijn voortgang en ervaringen melden. Of ik bevooroordeeld ben? Vast wel. Gelukkig heb ik wat vrienden die mee gaan luisteren en nogal kritisch zijn over audiokwaliteit (of betere oren hebben). Ik zal ook proberen de set speelklaar te hebben voor Alphen aan de Rijn http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 26&t=23994 volgende week. Kunnen jullie zelf komen luisteren.
Edit: is nu ook gewoon in Nederland te koop bij sossolutions.nl Scheelt weer gedoe met internationale verzending en douane.
Laatst gewijzigd door FredM op do 24 nov 2016, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Ik geloof dat Zeinogzo ook zo'n setje heeft. Daar zaten nog wel wat
kinderziektes in.
kinderziektes in.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Er waren inderdaad problemen met de eerste kali, inmiddels heb ik een vervanging opgestuurd gekregen en die werkt wel goed. Er was een probleem met stoppen, pauzeren van muziek, een bug zorgde ervoor dat de muziek door bleef spelen in een loop. Dat is nu opgelost. De piano 2.1/2.2 piano dac heeft een dsp functie in de dac chips, wat erg goed werkt, echter de mensen die dit spul maken hebben nog steeds geen goedkeuring van Texas Instruments om licenties voor hun klanten te krijgen. Het programma om zelf te dsp-en is Pure Path Studio, hoop dat dit snel vrij komt. Anders zit je met een vast crossover op 80Hz... en alleen mono voor het laag.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
De bouwers van Volumio hebben de licentie binnen en beweren dit weekend een versie te hebben waarmee je 2.1 volledig wordt ondersteund. https://volumio.org/forum/allo-piano-da ... 46-20.html Niet mijn favoriete speler, maar dan zullen er wel snel meer volgen. Hopelijk Moode.
Zelf snel even de DAC bovenop de mediaspeler geklikt. Bijgeleverde SD-card erin, aansluiten op het netwerk, voeding erop. 30 seconden later: zichtbaar in het netwerk. Via de browser op ip-nummer kom je in de beheeromgeving van Max2play.
Als eerste simpele variant: via Airplay. Binnen 1 minuut draait de boel. Ik draai muziek via de iPhone en dat klinkt gewoon goed. Tot zover geen echte luistersessie, alleen maar constateren dat de installatie super simpel is en goed werkt.
Zelf snel even de DAC bovenop de mediaspeler geklikt. Bijgeleverde SD-card erin, aansluiten op het netwerk, voeding erop. 30 seconden later: zichtbaar in het netwerk. Via de browser op ip-nummer kom je in de beheeromgeving van Max2play.
Als eerste simpele variant: via Airplay. Binnen 1 minuut draait de boel. Ik draai muziek via de iPhone en dat klinkt gewoon goed. Tot zover geen echte luistersessie, alleen maar constateren dat de installatie super simpel is en goed werkt.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Weer wat verder. De makers zeggen deze week een versie van de software uit te brengen waarmee de dsp ingezet kan worden. Ben benieuwd. Ondertussen de Squeezebox Server erop gezet. Ik draai nu probleemloos vanaf usb-schijf en ook Spotify.
Het is nu nog een 2.1 Dac. De laagste tonen worden via de subwooferingang gestuurd, volgens de instellingen onder de 60Hz maar volgens mij nog wel wat hoger. En dat hoor je ook (subwoofer nog niet aangesloten). Er echte laag ontbreekt, verder een zeer open en transparant geluid met betere plaatsing van instrumenten dan ik gewend ben.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Standaard staat de piano dac in 2.1 en crossover op 80Hz. Heb de makers ook gevraagd voor een stap voor stap instructie hoe een dsp profiel te maken en dit te laden naar de dsp/dac chip, antwoord: begin volgende week zou dit klaar zijn. Moode Audio (Tim Curtis) is bezig met versie 3.0 (deze week of volgende week klaar), waarbij de fifo (Kali) een scheduler optie krijgt voor hogere SQ. En een i2s driver om 384kHz files af te spelen.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Inmiddels heeft Volumio een versie uitgebracht waarin de DSP is in te stellen. In tegenstelling tot eerdere ervaringen met Volumio verliep het installeren probleemloos. Alleen het scannen van de Harddisk liep twee keer vast op corrupte bestanden. Dat is met behulp van het forum (en wat linux commando's) goed op te lossen.
Eerst maar afspelen met de basisinstellingen. Het blijkt dus inderdaad bij de standaard 2.1 instelling af te kappen op 60Hz (in mijn beleving nog wat hoger). Afgelopen zaterdag in Alphen had ik daarom mijn subwoofer meegenomen om dit te ondervangen. Het setje, gecombineerd met de Baby Huey van forumlid Rene, klonk niet verkeerd. Al was het afstellen van de subwoofer niet makkelijk in de niet optimale ruimte.
Probleem met het afkappen is na het kiezen van 2.0 setting helemaal opgelost. Speel nu af via mijn standaardset op de Mirage M3 speakers. Daar geen ondersteuning van de subwoofer nodig. Klinkt als een klok. Beter dan de HK-dac die ik aantal jaren geleden heb gebouwd. Je hoort meer detail en de plaatsing is beter. Ben m'n hele muziekverzameling aan het doorspitten. Steeds weer een genot om naar eigen collectie te luisteren die toch weer mooier klinkt dan ik gewend was.
Probleem met het afkappen is na het kiezen van 2.0 setting helemaal opgelost. Speel nu af via mijn standaardset op de Mirage M3 speakers. Daar geen ondersteuning van de subwoofer nodig. Klinkt als een klok. Beter dan de HK-dac die ik aantal jaren geleden heb gebouwd. Je hoort meer detail en de plaatsing is beter. Ben m'n hele muziekverzameling aan het doorspitten. Steeds weer een genot om naar eigen collectie te luisteren die toch weer mooier klinkt dan ik gewend was.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Weet jij toevallig waar dat rode kastje vandaan komt?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik heb ooit van Henkjan zulke kastjes over genomen en wil er graag nog een set bij hebben maar heb ik nog niet kunnen vinden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik heb ooit van Henkjan zulke kastjes over genomen en wil er graag nog een set bij hebben maar heb ik nog niet kunnen vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
ik vind deze er wel wat op lijken:
http://www.audiophonics.fr/en/eco-chassis-c-157.html
http://www.audiophonics.fr/en/eco-chassis-c-157.html
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Het is een oude modemkast, werd verkocht bij Baco in IJmuiden. Inmiddels niet meer.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
FredM schreef:Het is een oude modemkast, werd verkocht bij Baco in IJmuiden. Inmiddels niet meer.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Die lijken wel maar het gaat mij om het model met de aluminium strip in het midden tussen de zijkanten.Henkjan schreef:ik vind deze er wel wat op lijken:
http://www.audiophonics.fr/en/eco-chassis-c-157.html
Ik heb die behuizingen voor de Pearl 2 gebruikt en wil eigenlijk een voorversterker in de zelfde behuizing maken.
Ze komen er dan zo uit te zien.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1732717
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Ziet er mooi uit! De frontplaat lijkt getind glas. Of is het hoogglans lak.
Ja het zijn fraaie kasten. Met 6,5 cm hoogte een ideale maat voor opbouw van buizenversterker of idd voorversterker.
Misschien dat Radio Twente zulke kasten nog heeft. Of op beurzen. Of misschien zelf iets maken. Plaat laten buigen bij een metaalwinkel en dan de zijstukken zelf fabriceren, oid.
Ja het zijn fraaie kasten. Met 6,5 cm hoogte een ideale maat voor opbouw van buizenversterker of idd voorversterker.
Misschien dat Radio Twente zulke kasten nog heeft. Of op beurzen. Of misschien zelf iets maken. Plaat laten buigen bij een metaalwinkel en dan de zijstukken zelf fabriceren, oid.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Bedankt.
De Front plaat is MDF met hoogglans verf.
En de kasten werken inderdaad erg fijn.
Het zelf buigen zal wel kunnen maar dan moet je nog wel aan het alu profiel kunnen komen.
Ik zal gewoon nog even verder moeten zoeken.
Bedankt voor alle input.
De Front plaat is MDF met hoogglans verf.
En de kasten werken inderdaad erg fijn.
Het zelf buigen zal wel kunnen maar dan moet je nog wel aan het alu profiel kunnen komen.
Ik zal gewoon nog even verder moeten zoeken.
Bedankt voor alle input.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Van de AC-Tion tochKappa7 schreef:hoogglans verf.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
SARK schreef:Van de AC-Tion tochKappa7 schreef:hoogglans verf.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Ik heb van de week Volumio geïnstalleerd om de dsp functie te gebruiken. Bij het kiezen van 2.1 en een crossover op 100Hz is de dsp crossflow corrupt, Ik heb nu geen crossover meer voor HF naar de monitors (volledige frequenties LF+HF) en sub heeft geen signaal meer. Ken jij dit probleem ook?
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Ik heb sinds ik Volumio heb geïnstalleerd het setje draaien op mijn huiskamerspeakers. Die heeft geen subwoofer nodig. Alles draait probleemloos op 2.0 settings. En klinkt fantastisch.
Als ik tijd heb zal ik de 2.1 uitproberen. Maar dat zal niet deze week zijn.
Als ik tijd heb zal ik de 2.1 uitproberen. Maar dat zal niet deze week zijn.
Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC
Ik heb er nog een aantal. Kan er wel 2 missen voor George en neem ze mee naar AVMN volgende week.Kappa7 schreef:Weet jij toevallig waar dat rode kastje vandaan komt?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik heb ooit van Henkjan zulke kastjes over genomen en wil er graag nog een set bij hebben maar heb ik nog niet kunnen vinden.
