[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Hier nog een detail van de bedrading. De bedrading van de woofer(s) zit bij deze kast nog niet aangesloten, die lopen via de nog open zijwand. Denkfoutje als gevolg van het feit dat de kasten elkaar spiegelbeeld zijn.
Isobarix_123.jpg
De laatste zijwanden zijn er zojuist ook op gelijmd.

Ik kan het front gaan frezen, maar dat wil ik doen als het fineer er op zit. En dat heb ik nog niet. Ik moet nog even wat uitzoeken maar ik wil het allemaal niet te duur maken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik ben nu bezig met het bekleden van de kast met een 8mm laag waaibomenmultiplex van de Gamma. Ik had geen zin om er berken voor te nemen (te duur, te zwaar) en 8mm MDF is zo belabberd van kwaliteit, dat schilfert al als je er naar kijkt. Zelfs het karton dat achter een schrijfblok zit is nog vaster van structuur.

Hier de bovenkant en achterkant van de kast gedaan:
Isobarix_124.jpg
Ik kan nog geen metingen doen tbv het filter, want ik heb geen testkast. De kast moet eerst helemaal klaar zijn voor ik daarmee kan beginnen. Sommige stukken moeten ook eerst gefineerd worden voor er gefreesd kan worden (units, flare vd basreflexpoort), hetgeen vervolgens weer met de grootst mogelijke voorzichtigheid gedaan moet worden.

Kortom, ik zie mij nog niet met deze dingen in Alphen staan.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Jag »

Mooi project wel wederom, volg het met plezier
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Jag schreef:
Mooi project wel wederom, volg het met plezier
Dank je :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

De kasten zijn nu geheel bekleed met het waaibomenmultiplex (ik heb de platen zonder beschadigingen of fouten uitgezocht) en afgefreesd aan de randen.
Isobarix_125.jpg
De speakeropening van de binnenste speaker zit afgedekt met een plaat om te voorkomen dat bij het frezen van de baffle er kilo's stof in het binnenste verdwijnen waar ik het er nooit meer uitkrijg. De compoundkamer is (nog) onbekleed en kan met de stofzuiger gereinigd worden.
Isobarix_126.jpg
Zo ook de basreflexpijp. Daar wordt nog een flare gefreesd. Er zit een stop in om het stof tegen te houden.
detail
detail
De baffle is nog overmaats en wordt op de voorkant gelijmd en daarna op maat gefreesd. Het gat voor de woofer heeft ook nog niet de juiste maat, die wordt ook met de kopieer frees gelijk gemaakt met het al bestaande gat. De gaten voor de units worden gefreesd als het fineer er al op zit.
Isobarix_128.jpg
Deze aftekening is om een indruk te geven van de plaatsing van de units.

Vandaag wordt de eerste gelijmd en nu moet ik zorgen dat het fineer in huis komt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Alweer fineer :-&

Potje Warnex erover! :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Alweer fineer :-&

Potje Warnex erover! :mrgreen:
Ziet er toch niet uit? Het is geen PA kast !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Waarom moet een luidspreker er nou altijd uitzien alsof het uit een toonzaal van meubelfabriek Oisterwijk komt? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Waarom moet een luidspreker er nou altijd uitzien alsof het uit een toonzaal van meubelfabriek Oisterwijk komt? :lol:
a) Ik neem geen eiken.
b) Omdat ie niet in een fabriekshal maar in een huiskamer komt te staan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Kan iets gemist hebben de laatste jaren, maar de schrootjes houtlook is toch al wel een jaar of twintig uit de mode. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Kan iets gemist hebben de laatste jaren, maar de schrootjes houtlook is toch al wel een jaar of twintig uit de mode. :lol:
dan is t dus weer terug :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Barry2001 »

Als je maar lang genoeg wacht komt alles weer terug. Heerlijk weer die schrootjes, kamer voltimmeren ermee, goed voor de akoustiek :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Hop Leo, naar de Gamma:

https://www.gamma.nl/assortiment/stora- ... b021125461

Is weer eens wat anders dan fineer! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ray5150 »

Ik stem voor een mooi stukje fineer. :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Iemand inhoudelijk nog wat te melden? :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Nee, we zijn met de buitenkant bezig........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Nee, we zijn met de buitenkant bezig........ :mrgreen:
Daar merk ik niks van; tot nu toe alles alleen gedaan. :bakkie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door hannesie »

Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
Tot op zekere hoogte (letterlijk) kan ik daar nog bij.
Er valt echter niet veel aan te wijzigen. Het dempingsmateriaal heeft nauwelijks effect in het werkingsgebied van de woofer. Het zit er alleen in om eventuele hogere frequenties te smoren die via de reflexpoort hoorbaar zouden kunnen zijn. Ik hoop echter deze frequenties al met het filter grotendeels onderdrukt te hebben.

De staande golf van ca 150Hz die door de hoogte van de kast zal optreden is niet met dempingsmateriaal aan te pakken. Blijkt die nog hindelijk aanwezig, dan zal daar een filtertechnische maatregel tegen getroffen moeten worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
hannesie schreef:
Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
Tot op zekere hoogte (letterlijk) kan ik daar nog bij.
Er valt echter niet veel aan te wijzigen. Het dempingsmateriaal heeft nauwelijks effect in het werkingsgebied van de woofer. Het zit er alleen in om eventuele hogere frequenties te smoren die via de reflexpoort hoorbaar zouden kunnen zijn. Ik hoop echter deze frequenties al met het filter grotendeels onderdrukt te hebben.

De staande golf van ca 150Hz die door de hoogte van de kast zal optreden is niet met dempingsmateriaal aan te pakken. Blijkt die nog hindelijk aanwezig, dan zal daar een filtertechnische maatregel tegen getroffen moeten worden.
Je zou eens kunnen experimenteren met een stuk demping in het midden van de kast en een stuk achter de woofer:
barix.PNG
barix2.PNG
barix2.PNG (61.27 KiB) 309 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Grappig is dat ik midden in de kast al demping heb. Ik redeneerde, daar is de luchtsnelheid het grootst, dus daar heeft het het meeste zin.
Achter de woofer kan ik nog makkelijk bij dus daar kan ik nog wel experimenteren.

Maar nogmaals, het is een echte laagkast. Hoger dan 250Hz wordt het laagste crossover punt niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Die 150Hz kan anders behoorlijk vervelend zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Die 150Hz kan anders behoorlijk vervelend zijn.
Dat weet ik. De originele Rogers Monitor had hem volgens mij ook. Het eerste deel van de transmissielijn was ook een recht stuk van een 1 meter lang.

Ik demp nu al in het midden van mijn kast en er kan nog meer bij op dat punt, want ik kan daar makkelijk bij. Het ontwerp van mijn kast veranderen zodat ik geen meter lange ruimte heb is in dit stadium geen optie meer. Maar ik heb wel meer inzicht en mogelijkheden dan vroeger om het verschijnsel aan te pakken. We zullen zien horen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Als ik je metingen met die BR pijp zo terugkijk, heb je een probleem op de 250Hz. Hoe was de demping toen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Als ik je metingen met die BR pijp zo terugkijk, heb je een probleem op de 250Hz. Hoe was de demping toen?
Heel provisorisch wat er voor het grijpen lag er in gefrommeld. Doel was de afstemming van de baspoort bepalen, niet wat daarboven gebeurde.

Probleem ligt overigens op 300Hz. De compound ruimte is 55cm hoog en ongedempt. Ik weet niet of ik daar nog wat te verwachten heb en of die 300Hz daaraan gerelateerd is.

Door de tijdsdruk heb ik geen testkasten gemaakt waar ik eens lekker in kon wroeten. Maar als de finale niet wordt opgeschoven is dit eigenlijk een beetje zinloos project. Voor een project voor mezelf had ik natuurlijk heel andere keuzes gemaakt. :mrgreen: Maar ik leer er weer wat van.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”