[Vintage project #2] Isobarix
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Hier nog een detail van de bedrading. De bedrading van de woofer(s) zit bij deze kast nog niet aangesloten, die lopen via de nog open zijwand. Denkfoutje als gevolg van het feit dat de kasten elkaar spiegelbeeld zijn.
De laatste zijwanden zijn er zojuist ook op gelijmd.
Ik kan het front gaan frezen, maar dat wil ik doen als het fineer er op zit. En dat heb ik nog niet. Ik moet nog even wat uitzoeken maar ik wil het allemaal niet te duur maken.
Ik kan het front gaan frezen, maar dat wil ik doen als het fineer er op zit. En dat heb ik nog niet. Ik moet nog even wat uitzoeken maar ik wil het allemaal niet te duur maken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ik ben nu bezig met het bekleden van de kast met een 8mm laag waaibomenmultiplex van de Gamma. Ik had geen zin om er berken voor te nemen (te duur, te zwaar) en 8mm MDF is zo belabberd van kwaliteit, dat schilfert al als je er naar kijkt. Zelfs het karton dat achter een schrijfblok zit is nog vaster van structuur.
Hier de bovenkant en achterkant van de kast gedaan: Ik kan nog geen metingen doen tbv het filter, want ik heb geen testkast. De kast moet eerst helemaal klaar zijn voor ik daarmee kan beginnen. Sommige stukken moeten ook eerst gefineerd worden voor er gefreesd kan worden (units, flare vd basreflexpoort), hetgeen vervolgens weer met de grootst mogelijke voorzichtigheid gedaan moet worden.
Kortom, ik zie mij nog niet met deze dingen in Alphen staan.
Hier de bovenkant en achterkant van de kast gedaan: Ik kan nog geen metingen doen tbv het filter, want ik heb geen testkast. De kast moet eerst helemaal klaar zijn voor ik daarmee kan beginnen. Sommige stukken moeten ook eerst gefineerd worden voor er gefreesd kan worden (units, flare vd basreflexpoort), hetgeen vervolgens weer met de grootst mogelijke voorzichtigheid gedaan moet worden.
Kortom, ik zie mij nog niet met deze dingen in Alphen staan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Dank jeJag schreef:Mooi project wel wederom, volg het met plezier
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
De kasten zijn nu geheel bekleed met het waaibomenmultiplex (ik heb de platen zonder beschadigingen of fouten uitgezocht) en afgefreesd aan de randen.
De speakeropening van de binnenste speaker zit afgedekt met een plaat om te voorkomen dat bij het frezen van de baffle er kilo's stof in het binnenste verdwijnen waar ik het er nooit meer uitkrijg. De compoundkamer is (nog) onbekleed en kan met de stofzuiger gereinigd worden.
Zo ook de basreflexpijp. Daar wordt nog een flare gefreesd. Er zit een stop in om het stof tegen te houden.
De baffle is nog overmaats en wordt op de voorkant gelijmd en daarna op maat gefreesd. Het gat voor de woofer heeft ook nog niet de juiste maat, die wordt ook met de kopieer frees gelijk gemaakt met het al bestaande gat. De gaten voor de units worden gefreesd als het fineer er al op zit. Deze aftekening is om een indruk te geven van de plaatsing van de units.
Vandaag wordt de eerste gelijmd en nu moet ik zorgen dat het fineer in huis komt.
Zo ook de basreflexpijp. Daar wordt nog een flare gefreesd. Er zit een stop in om het stof tegen te houden.
De baffle is nog overmaats en wordt op de voorkant gelijmd en daarna op maat gefreesd. Het gat voor de woofer heeft ook nog niet de juiste maat, die wordt ook met de kopieer frees gelijk gemaakt met het al bestaande gat. De gaten voor de units worden gefreesd als het fineer er al op zit. Deze aftekening is om een indruk te geven van de plaatsing van de units.
Vandaag wordt de eerste gelijmd en nu moet ik zorgen dat het fineer in huis komt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ziet er toch niet uit? Het is geen PA kast !ds23man schreef:Alweer fineer![]()
Potje Warnex erover!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Waarom moet een luidspreker er nou altijd uitzien alsof het uit een toonzaal van meubelfabriek Oisterwijk komt? 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
a) Ik neem geen eiken.ds23man schreef:Waarom moet een luidspreker er nou altijd uitzien alsof het uit een toonzaal van meubelfabriek Oisterwijk komt?
b) Omdat ie niet in een fabriekshal maar in een huiskamer komt te staan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Kan iets gemist hebben de laatste jaren, maar de schrootjes houtlook is toch al wel een jaar of twintig uit de mode. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
dan is t dus weer terugds23man schreef:Kan iets gemist hebben de laatste jaren, maar de schrootjes houtlook is toch al wel een jaar of twintig uit de mode.![]()
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Als je maar lang genoeg wacht komt alles weer terug. Heerlijk weer die schrootjes, kamer voltimmeren ermee, goed voor de akoustiek 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Hop Leo, naar de Gamma:
https://www.gamma.nl/assortiment/stora- ... b021125461
Is weer eens wat anders dan fineer!

https://www.gamma.nl/assortiment/stora- ... b021125461
Is weer eens wat anders dan fineer!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Daar merk ik niks van; tot nu toe alles alleen gedaan.ds23man schreef:Nee, we zijn met de buitenkant bezig........
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Tot op zekere hoogte (letterlijk) kan ik daar nog bij.hannesie schreef:Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
Er valt echter niet veel aan te wijzigen. Het dempingsmateriaal heeft nauwelijks effect in het werkingsgebied van de woofer. Het zit er alleen in om eventuele hogere frequenties te smoren die via de reflexpoort hoorbaar zouden kunnen zijn. Ik hoop echter deze frequenties al met het filter grotendeels onderdrukt te hebben.
De staande golf van ca 150Hz die door de hoogte van de kast zal optreden is niet met dempingsmateriaal aan te pakken. Blijkt die nog hindelijk aanwezig, dan zal daar een filtertechnische maatregel tegen getroffen moeten worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Je zou eens kunnen experimenteren met een stuk demping in het midden van de kast en een stuk achter de woofer:pappaleo schreef:Tot op zekere hoogte (letterlijk) kan ik daar nog bij.hannesie schreef:Kun je nu, en zo dadelijk, na metingen, nog wel goed de demping wijzigen?
Er valt echter niet veel aan te wijzigen. Het dempingsmateriaal heeft nauwelijks effect in het werkingsgebied van de woofer. Het zit er alleen in om eventuele hogere frequenties te smoren die via de reflexpoort hoorbaar zouden kunnen zijn. Ik hoop echter deze frequenties al met het filter grotendeels onderdrukt te hebben.
De staande golf van ca 150Hz die door de hoogte van de kast zal optreden is niet met dempingsmateriaal aan te pakken. Blijkt die nog hindelijk aanwezig, dan zal daar een filtertechnische maatregel tegen getroffen moeten worden.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Grappig is dat ik midden in de kast al demping heb. Ik redeneerde, daar is de luchtsnelheid het grootst, dus daar heeft het het meeste zin.
Achter de woofer kan ik nog makkelijk bij dus daar kan ik nog wel experimenteren.
Maar nogmaals, het is een echte laagkast. Hoger dan 250Hz wordt het laagste crossover punt niet.
Achter de woofer kan ik nog makkelijk bij dus daar kan ik nog wel experimenteren.
Maar nogmaals, het is een echte laagkast. Hoger dan 250Hz wordt het laagste crossover punt niet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Dat weet ik. De originele Rogers Monitor had hem volgens mij ook. Het eerste deel van de transmissielijn was ook een recht stuk van een 1 meter lang.ds23man schreef:Die 150Hz kan anders behoorlijk vervelend zijn.
Ik demp nu al in het midden van mijn kast en er kan nog meer bij op dat punt, want ik kan daar makkelijk bij. Het ontwerp van mijn kast veranderen zodat ik geen meter lange ruimte heb is in dit stadium geen optie meer. Maar ik heb wel meer inzicht en mogelijkheden dan vroeger om het verschijnsel aan te pakken. We zullen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Als ik je metingen met die BR pijp zo terugkijk, heb je een probleem op de 250Hz. Hoe was de demping toen?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Heel provisorisch wat er voor het grijpen lag er in gefrommeld. Doel was de afstemming van de baspoort bepalen, niet wat daarboven gebeurde.ds23man schreef:Als ik je metingen met die BR pijp zo terugkijk, heb je een probleem op de 250Hz. Hoe was de demping toen?
Probleem ligt overigens op 300Hz. De compound ruimte is 55cm hoog en ongedempt. Ik weet niet of ik daar nog wat te verwachten heb en of die 300Hz daaraan gerelateerd is.
Door de tijdsdruk heb ik geen testkasten gemaakt waar ik eens lekker in kon wroeten. Maar als de finale niet wordt opgeschoven is dit eigenlijk een beetje zinloos project. Voor een project voor mezelf had ik natuurlijk heel andere keuzes gemaakt.
