Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Zou dan alleen nog een 2e lijn bij moeten die 90 graden later staat om de 2e spoel aan te sturen.
Als je naar 't plaatje op de motor kijkt zie je dat de tweede fase met een serie-C wordt gemaakt.
Volgens wat er op staat gebruiken ze dezelfde waarde voor 50 en 60Hz ,komt blijkbaar niet zo nauw.Nu is 45 toeren ruim 67Hz als de 33 toeren bij 50Hz gaat.Mogelijk is een beter gemiddelde wat minder dan de 6µ8.Kwestie van proberen.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Bedankt zover.

Morgen of overmorgen zal ik de platenspeler eens gaan halen.
Heb hem toch nodig om de Phonodude te testen.
Zal dan eens een fotootje nemen van het binnenwerk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Kappa7 schreef:
Zou dan alleen nog een 2e lijn bij moeten die 90 graden later staat om de 2e spoel aan te sturen.
Als je naar 't plaatje op de motor kijkt zie je dat de tweede fase met een serie-C wordt gemaakt.
Volgens wat er op staat gebruiken ze dezelfde waarde voor 50 en 60Hz ,komt blijkbaar niet zo nauw.Nu is 45 toeren ruim 67Hz als de 33 toeren bij 50Hz gaat.Mogelijk is een beter gemiddelde wat minder dan de 6µ8.Kwestie van proberen.
Anne
Is het niet beter om een mooie fase verdraaiing te maken?
Als je die dan nog wat kan verstellen kan je mooi de motor optimaal afregelen.
Met een extra opamp en het laatste stukje dubbel uitgevoerd moet dat toch wel te realiseren zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Dat kan ook allemaal direct in software en is dan een stuk nauwkeuriger af te stellen, zeker ook als je de snelheid variabel wilt maken en omschakelbaar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me nog mooier
Audiolicious

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Audiolicious »

Moeilijk gedoe allemaal, gewoon even een sticker plakken aan de achterkant van het plateau aan de rand, met een 50% zwart/wit verdeling in blokjes, optocoupler ernaast klussen en dan gewoon domweg vakjes tellen, weet je exact wat het toerental is en kan je de motor ook exact bijregelen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Dan »

Dan zul je ook een andere pic moeten gebruiken want je hebt wat extra poortjes nodig voor het tweede dacje.
Of van scratch beginnen met een arduino natuurlijk...
Audiolicious

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Audiolicious »

Nee joh, als ingang gebruik je één GPIO (general purpose I/O) want zo'n optocoupler is gewoon logisch 1/0 op de uitgang. Wel moet je de motor dan even netjes via PWM aansturen, massatraagheid van de aandrijving vangt de eventuele stappen in acceleratie/deceleratie wel op, dan wel bij voorkeur met een snaar aandrijven. Overigens kan je 't nog simpeler (wel duurder) maken door een nette rotary encoder op de as van het plateau te klussen, liefst één met meerdere pulsen per omwenteling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Audiolicious schreef:
Nee joh, als ingang gebruik je één GPIO (general purpose I/O) want zo'n optocoupler is gewoon logisch 1/0 op de uitgang. Wel moet je de motor dan even netjes via PWM aansturen, massatraagheid van de aandrijving vangt de eventuele stappen in acceleratie/deceleratie wel op, dan wel bij voorkeur met een snaar aandrijven. Overigens kan je 't nog simpeler (wel duurder) maken door een nette rotary encoder op de as van het plateau te klussen, liefst één met meerdere pulsen per omwenteling.
Gaat al aardig richting omgekeerde conusluidspreker... :shock: :lol:

(Sommige mensen hebben echt geen notie van hoe een synchroonmotortje werkt.)
Audiolicious

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Audiolicious »

Pjotr schreef:
Gaat al aardig richting omgekeerde conusluidspreker... :shock: :lol:

(Sommige mensen hebben echt geen notie van hoe een synchroonmotortje werkt.)
Het is toch een hobby forum? Waarom zou je makkelijk doen als 't ook ingewikkeld kan? Urenlang knutselplezier ligt in 't verschiet!

Ik had er allang al een DC motor ingezet icm. met de door mij voorgestelde benadering, je meet dan immers aan de rand van het plateau het toerental en da's het punt waar een evt. afwijking in toerental het duidelijkst zichtbaar zal zijn, correctie daar is dan dus ook het meest effectief.

Of je klust er inderdaad een synchroonmotor in en geeft die een nette 33 or 45Hz sinus voor z'n kiezen, kom je ook een heel eind, achteruit draaien hoeft voor mij overigens niet zo, da's funest voor de naald.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

Een DC motor met terugkoppeling is nog niet zo eenvoudig. Ten eerste vindt maar eens een betaalbaar exemplaar dat geen herrie maakt. Mijn zoektocht eindigde bij modellen van 150 euro en meer. Het terugkoppelen gaat als je het niet heel zorgvuldig doet, leiden tot flutter door de constante zoektocht naar het ideaal. Je kunt dat horen bij goedkope DD draaitafels uit de jaren 70 met correctiemechanismen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

John P schreef:
Een DC motor met terugkoppeling is nog niet zo eenvoudig. Ten eerste vindt maar eens een betaalbaar exemplaar dat geen herrie maakt. Mijn zoektocht eindigde bij modellen van 150 euro en meer. Het terugkoppelen gaat als je het niet heel zorgvuldig doet, leiden tot flutter door de constante zoektocht naar het ideaal. Je kunt dat horen bij goedkope DD draaitafels uit de jaren 70 met correctiemechanismen.
Ja, dat krijg je met een flinke vertraging tussen regelen en resultaat.Vraagt een uitgekiende PID regeling.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ach er is al zo oeverloos geëxperimenteerd met allerhande DT motortjes. In weerwil van allerlei theoretische scherpslijperij, wilde ideeën enz. enz. EN wilde uitvoeringen, blijkt zo'n simpel synchroon motortje nauwelijks tot niet te overtreffen in de praktijk.
Audiolicious

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Audiolicious »

Pjotr schreef:
... blijkt zo'n simpel synchroon motortje nauwelijks tot niet te overtreffen in de praktijk.
HHSS, het Nederlandse equivalent van KISS :D
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Bij deze de foto's uit de platenspeler :
DSC01831.JPG
DSC01832.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Ziet er naar uit dat het de standaard aansluiting is van 't (stappen)synchroon motortje met een bipolaire C voor de fasedraaiïng.Draad naar buiten aan een 230/16V trafo.En ipv de trafo kan dan die Box.
Draait dat ding dan enkel 33t af ? Of moet je voor 45t iets mechanisch omzetten ?
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Voor 45t moet je gewoon het kabeltje van de motor naar het plateau verleggen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Ziet er naar uit dat het de standaard aansluiting is van 't (stappen)synchroon motortje met een bipolaire C voor de fasedraaiïng.Draad naar buiten aan een 230/16V trafo.En ipv de trafo kan dan die Box.
Draait dat ding dan enkel 33t af ? Of moet je voor 45t iets mechanisch omzetten ?
Anne
Klopt even de snaar omleggen voor een ander toerental.
Alleen daarom is een motorsturing wel erg handig.
http://www.analogueseduction.net/projec ... ement.html op dit plaatje zie ik overigens 4 draadjes naar buiten komen. Ik verwacht dat het elcotje er dan ook nog niet tussen zit.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Elcotje zit volgens mij in de voeding, zie foto hier boven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
Elcotje zit volgens mij in de voeding, zie foto hier boven.
Zit gewoon zoals op de motor aangegeven (op een extra 2n7 Ctje over de elco na).
DSC01832a.jpg
DSC01832a.jpg (22.51 KiB) 795 keer bekeken
Kan dus idd met het norre geval van Ray met aanpassing voor 16V.De eindtorren BD911-BD912 best vervangen door een soort voor wat minder stroom, bijv. BD935 BD936.Omdat de stroomversterking bij die zware dingen bij kleinere stroom nogal terugloopt.
Ook de voedingstrafo kan lichter, motor verbruikt niet veel.
Ziet er wel anders uit dan het origineel, geen led cijfers maar een zo'n alfa-numeriek vloeibare kristallen ding.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Vind niet zo direct die BD935, BD936.

Kan de BD439, BD440 of BD677, BD678 gebruikt worden ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

BD677-678 zijn Darlingtons, niet de bedoeling.
BD439 en BD440 kunnen wel.Aansluitingen zitten dan wel net omgekeerd.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ach wat, gewoon de D44H11 en D45H11. Standaard werkpaarden voor dit doel.

Overigens is die 16V die op het motortje staat de RMS waarde. Heb je toch al gauw + en - 25V railspanning voor nodig. Is een LM1875 eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Die D44H11 enz is wel erg zwaar voor een 16V 2VA motortje !
De op-amp die ik voorstel mag + en -24V hebben en zonder noemenswaardige belasting komt de uitgang ook bijna zover. Met de twee transistors op de ongestabiliseerde voeding komt de uitgang op minstens 22Vtop ofwel ruim 22x0,7=15,5Veff.Lijkt me wel genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Och, zijn best te tillen hoor :mrgreen: Gaat ook om wat ze kosten Anne en verkrijgbaarheid.
Plaats reactie