Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Hallo ,

mijn zoon heeft een Pro-ject Debut platenspeler en hij vroeg mij of ik goedkoper deze Speed Box kan namaken
speedboxds.jpg
speedboxds.jpg (15.9 KiB) 1342 keer bekeken
Kost nieuw ongeveer 400€.
Ik weet ook dat er goedkopere bestaan, maar het zou regelbaar moeten zijn en een display hebben.

Zoeken op het internet heeft mij voorlopig niet veel opgeleverd.

Dus is mijn vraag nu, hoe begin je hier aan ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

die €400 is een redelijk bedrag voor zoiets. Ga je het zelf niet goedkoper voor maken. Althans niet voor enkele stuks.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ray5150 »

En de door mij grondig aangepaste Eagle files :
Speedbox.rar
(82.27 KiB) 90 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Is toch niet hetzelfde ding als de Project. Staan overigens kant en klare Project look a likes op Ebay: http://www.ebay.com/itm/Phoenix-Enginee ... XQNo5TZSDb
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Even rondgeneusd, ken dat ding niet.
Blijkt een versie zonder uitlezing te bestaan -S waarschijnlijk enkel 33/45 omschakelen.
Dat geval waar Ray mee aankomt lijkt er wel op zou ik zeggen.Is bedoeld om met een trafo 't lichtnet te vervangen.Hier heb je 16V~ nodig maar de voeding is maar 18V in Ray's geval.
Denk dat het wel moet kunnen met een aangepaste voeding (zo'n 40V) en een andere uitgangstrap.Of een trafo ertussen 6V~ naar 16V~.
Blijft wel een hele onderneming.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Het is zeker een onderneming maar wel te doen. Wil je het echt goed doen dan moet je ook echt 2 sinusspanningen genereren die 90 gr. verschoven zijn. Die zijn er ook commercieel maar dan zit je al in de >1k€ hoek. Ik weet niet wat een Project DT lust: 18V AC of 110V AC? De Thorensen en Aristons willen 110V. Voor beide heb je een power versterkertje nodig (LM1875 of zo). Of twee als je twee fasen genereert. Die 110V maak je dan met een printtrafo'tje achterstevoren.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

Ik heb dit nog op het te doen lijstje staan. Ik wil een Arduino PWM uitgang omzetten naar sinus via een laagdoorlaat. Dit signaal versterk ik met een simpele klasse D versterker naar 16V. Dit kost zeker geen honderd euro, maar of het werkt weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Een class-D voor die 5W die je nodig hebt? Kun je doen maar dat spul is er alleen in SMD (TI). En ik vraag mij af of die wel de spanning kunnen leveren die je nodig hebt. Zijn toch bedoeld voor 4 ohm belasting.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ray5150 »

Is dat dan niet veel makkelijker uit te voeren met een conventioneel chip-versterkertje, zoals de jou genoemde LM1875 ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

Ik bedoel een kant en klaar ebay kaartje gezien mijn absolute onkunde aangaande versterker ontwerp. Je hoeft alleen maar van 5 naar 16v te verhogen, misschien kan dat ook wel met een enkele dikke tor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Leuk spekuleren over allerhande mogelijkheden.Ondertussen weten we niet eens hoe die draaitafel aangestuurd moet.
Er is sprake van een 16V~ motor met een aansluiting naar buiten, modellen zonder zijn dan niet geschikt voor zo'n Box.
Zou kunnen dat er een asynchroon motor in zit met kortsluitlussen voor de faseverschuiving.Of met een condensator voor hetzelfde.Dan zijn er maar twee aansluitingen en is de snelheidregeling eenvoudig de frequentie en zonder terugmelding maar een benaderend grapje.
Met een synchroon(stappen?)motor zijn er meer aansluitingen en zijn er idd twee fase nodig.
En dan is er wel een vast verband tussen frequentie en toerental.
Ik vermoed dat het om 't eerste geval gaat en dat het meer om de schijn gaat.
Anne
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

In mijn geval zit heb ik een ac synchroonmotor van 16 V met twee losse spoelen. Ik heb hem nu lopen met een condensator van 8,2 uF voor de faseverschuiving. Er zijn dus 4 aansluitdraden,er zijn volgens mij wel verschillende modellen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Om dan van 33 naar 45 toeren te gaan is die condensator of maar voor een frequentie juist of een kompromis, eigenlijk nooit goed.Om het dan wel goed te doen zijn er twee spanningen nodig met 90° verschuiving.Betekend ook DAC, filter en versterker, twee van elk.
Anne
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

Het voordeel van een arduino is dat je dat in code kan doen zodat je maar een keer hardware nodig hebt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Kappa7 »

Met een beetje mazel zit deze motor in de speler
http://www.analogueseduction.net/projec ... motor.html
Maar deze is ook mogelijk.
http://www.analogueseduction.net/projec ... ement.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Zit gewoon een standaard Premotec (ex. Philips) synchroon motortje in Anne: 2 fasen, 250 rpm bij 50Hz. Zijn wel 2 varianten van: 18V en 110V. Dat kun je met een condensator laten lopen maar mooier is met 2 spanningen 90 graden in fase verschoven. Dat laatste loopt nog wat rustiger. Voor 33 RPM of 45 RPM moet je dan het snaartje omleggen op een andere diameter pully op de motor. Bij zo'n elektronische sturing hoeft dat niet, daar kun je eenvoudig de frequentie veranderen: 50Hz --> 33,3 RPM, 67,5Hz --> 45 RPM

[edit]
George is mij al voor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Hé, dat antieke ding ken ik.Nog aan meegedaan begin jaren '60 (Philips-Strijp-Fijnmechaniek-Davidson) Proefseries in elkaar zetten en meten (koppel- houdkoppel enz).
Hoe JohnP twee fasen wil aansturen in soft met maar hard voor één ? Hoogstens de DAC dan en snel heen en weer schakelen naar twee hoog-af, heb je daar weer vanalles voor nodig.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:

Hoe JohnP twee fasen wil aansturen in soft met maar hard voor één ? Hoogstens de DAC dan en snel heen en weer schakelen naar twee hoog-af, heb je daar weer vanalles voor nodig.
Anne
Hoezo? Je kunt er toch gewoon 2 DAC's aanhangen? Of een stereo DAC?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door John P »

Je hebt geen dac nodig als je via PWM uitstuurt, alleen een paar weerstanden en condensatortjes. Ik bedoelde dat je geen losse hardware voor verschillende toerentallen nodig hebt. Je hebt natuurlijk wel een stereo versterker nodig.
voorbeeld: http://www.shaduzlabs.com/blog/8/arduin ... lease.html
Laatst gewijzigd door John P op ma 24 okt 2016, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Dat wel stevig rekenen als je dat b.v. met een sr van zeg 32kHz doet. Of wilde je simpelweg een blok van 50Hz filteren?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Dan »

Misschien is onderstaand schema te gebruiken om de faseverschuiving in te stellen?
p103-f1.gif
Ik wil een keertje het projekt van Norre hiermee voorzien en dan ipv de potmeter schakelen tussen verschillende vaste weerstandwaarden.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Wow, bedankt voor de input zo ver.
Als ik het allemaal goed begrijp zou ik dus eerst moeten kijken welke motor erin zit,
Alhoewel de zoekfunctie mij deze heeft opgeleverd :
Art540417_Ersatz_Motor_fuer_Pro-Ject_Debut.jpg
Ten tweede hebben we twee mogelijkheden :
of we gaan voor het schema van Ray of we gaan de modernere toer op met Arduino, dit vraagt wat studeerwerk van mijnentwege, maar ik heb wel reeds de volledige starterkit liggen.

Als uitgangstrafo kunnen we altijd prijs vragen bij AE-Europe, kan dan op maat gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Een trafo is niet nodig hoor.De schakeling waar Ray mee aankwam (van norre) levert 12V~ met de bedoeling om dan via een trafo een PU die op 110 of 220V draait aan te sturen.
Met het motortje hier is het 16V~ ,kan dan zonder trafo.Moet wel wat aangepast om de hogere spanning te krijgen.Dit is de aanpassing zoals ik denk dat 't moet kunnen.
norreMod.jpg
De dikke transistors op de uitgang mogen ook nog wel minder, hoeft niet.En een regeling erbij om de uitgangsspanning af te stellen.
De soft blijft 't zelfde.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Kappa7 »

Zou dan alleen nog een 2e lijn bij moeten die 90 graden later staat om de 2e spoel aan te sturen.
Plaats reactie