[Vintage project #2] Isobarix
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
In de praktijk loopt het wel los. Door de diameter van de pijp werkt ie als geluidsdemper. Vergelijk maar eens met je autoraampje als deze op een kier staat of helemaal open. Je kunt ook teveel theoretiseren........
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Nou, die tweede piramide maken is best nog wel wat werk, dat gaat plankje voor plankje en tussendoor moet de lijm steeds drogen. Ik heb inmiddels wat bedrading aangelegd, gaten gefreesd voor de basreflexpijpen. Bochten besteld van 75mm pvc drukleiding (die hebben geen scherpe knik), bodemplaten gemaakt die met boutjes en inslagnoeren worden gemonteerd.
Morgen ga ik een kast zo goed mogelijk dempen en dan proberen met metingen de juiste afstemming/pijplengte te bepalen. Ik zal morgen nog even wat oninteressante detailfoto's maken.
Morgen ga ik een kast zo goed mogelijk dempen en dan proberen met metingen de juiste afstemming/pijplengte te bepalen. Ik zal morgen nog even wat oninteressante detailfoto's maken.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
De schaaf heeft een braam. Toch een schroef geraakt, denk ik. Er zit nu nog een laag MDF op gelijmd, dus hij zit er nu wel wat netter uit.pappaleo schreef:Nou, die tweede piramide maken is best nog wel wat werk, dat gaat plankje voor plankje en tussendoor moet de lijm steeds drogen. Ik heb inmiddels wat bedrading aangelegd, gaten gefreesd voor de basreflexpijpen. Bochten besteld van 75mm pvc drukleiding (die hebben geen scherpe knik), bodemplaten gemaakt die met boutjes en inslagnoeren worden gemonteerd.
Morgen ga ik een kast zo goed mogelijk dempen en dan proberen met metingen de juiste afstemming/pijplengte te bepalen. Ik zal morgen nog even wat oninteressante detailfoto's maken.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Vandaag een van de kasten eens binnengehaald om de lengte van de basreflexpijp te bepalen.
Het is toch best een redelijk formaat. Er komt nog een laagje omheen om er een lekker zware kast van te maken. Twee stuks B139 gemonteerd en even aangesloten: Dat viel best wel tegen. Het laag was niet aanwezig genoeg naar mijn zin. Nu is de kast alleen nog maar geschroefd, de demping is niet optimaal, de wanddikte is nog niet de uiteindelijke.
Dus beginnen we maar met een impedantieplotje (2 woofers parallel): Nee dat is het niet.
De PVC bocht is klaarblijkelijk te lang. Dan kan het misschien toch een recht pijpje worden. De berekende lengte was 23,5 cm:

Nu kan het ook zijn dat de inhoud van de kast niet precies 55 liter is. Bovendien is de bocht iets langer dan 24cm.
Ik had een pijpje van 21 cm. Dat heb ik geplaatst maar dat maakte hoegenaamd niets uit. Ik heb dat pijpje in twee stukken gezaagd een van 12 en een van 9 cm. Met een stukje mof kon ik de lengte nog een paar cm variëren.
Impedantieplotje met een pijplengte van 12cm: De narigheid op 300Hz en hoger negeer ik even, de kast zit nog wat "losjes" in elkaar
Dat lijkt er meer op.
De closerange frequentiekarakteristiek, ook de output van de poort is opgenomen: Burst decay: Dat ziet er in het werkingsgebied best nog wel netjes uit.
De metingen herhaald met een poortlengte van 10cm: En met 9 cm: Dat maakt weinig meer uit. De impedantieplot met een pijplengte van 9 cm is bijna gelijk aan die van 12cm. Ik heb weer even geluisterd en dat scheelde een slok op een borrel. Het laag is nu stevig en heeft autoriteit. Ik heb tijdens het luisteren de pijplengte weer gevarieerd, maar de verschillen zijn heel subtiel. De voorkeur gaat uit naar 10 a 11 cm. Een behoorlijk verschil nog met de berekende ruim 23cm.
Het is toch best een redelijk formaat. Er komt nog een laagje omheen om er een lekker zware kast van te maken. Twee stuks B139 gemonteerd en even aangesloten: Dat viel best wel tegen. Het laag was niet aanwezig genoeg naar mijn zin. Nu is de kast alleen nog maar geschroefd, de demping is niet optimaal, de wanddikte is nog niet de uiteindelijke.
Dus beginnen we maar met een impedantieplotje (2 woofers parallel): Nee dat is het niet.
De PVC bocht is klaarblijkelijk te lang. Dan kan het misschien toch een recht pijpje worden. De berekende lengte was 23,5 cm:
Nu kan het ook zijn dat de inhoud van de kast niet precies 55 liter is. Bovendien is de bocht iets langer dan 24cm.
Ik had een pijpje van 21 cm. Dat heb ik geplaatst maar dat maakte hoegenaamd niets uit. Ik heb dat pijpje in twee stukken gezaagd een van 12 en een van 9 cm. Met een stukje mof kon ik de lengte nog een paar cm variëren.
Impedantieplotje met een pijplengte van 12cm: De narigheid op 300Hz en hoger negeer ik even, de kast zit nog wat "losjes" in elkaar
Dat lijkt er meer op.
De closerange frequentiekarakteristiek, ook de output van de poort is opgenomen: Burst decay: Dat ziet er in het werkingsgebied best nog wel netjes uit.
De metingen herhaald met een poortlengte van 10cm: En met 9 cm: Dat maakt weinig meer uit. De impedantieplot met een pijplengte van 9 cm is bijna gelijk aan die van 12cm. Ik heb weer even geluisterd en dat scheelde een slok op een borrel. Het laag is nu stevig en heeft autoriteit. Ik heb tijdens het luisteren de pijplengte weer gevarieerd, maar de verschillen zijn heel subtiel. De voorkeur gaat uit naar 10 a 11 cm. Een behoorlijk verschil nog met de berekende ruim 23cm.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Lijkt erop dat er een deel of vermenigvuldigfout zit van 2. Meer dan de helft korter. 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Misschien dat WinISD de mist in gaat doordat het een isobarik opstelling is. Er mag geen correctiefactor op de berekening van de pijp worden losgelaten. Je wil een helmholz resonantie van 26 Hz, dat is uitsluitend afhankelijk van het volume van de kast icm de lengte/diameter van de pijp. Of er nou een enkele unit in zit of een isobarik paartje, dat maakt niet uit (denk ikds23man schreef:Lijkt erop dat er een deel of vermenigvuldigfout zit van 2. Meer dan de helft korter.
WinISD rommelt ook met het SPL op een manier die niet klopt. Ik ga het zometeen even testen. En boxsim heeft ook een pijpberekeningsmodule. Ook eens kijken wat die er van zegt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Die spl klopt inderdaad niet, komt omdat de impedantie niet gehalveerd wordt.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ik heb even boxsim erbij gehaald en de lengte van de poort bepaald met behulp van de rest van de afmetingen van de kast.
Exacte berekening van de inhoud levert 59 liter op.
Met de wel door WinISD bepaalde afstemfrequentie van 26 en nog wat Hertz kom ik op een pijplengte van 15cm. Dat is al heel andere koek.
Exacte berekening van de inhoud levert 59 liter op.
Met de wel door WinISD bepaalde afstemfrequentie van 26 en nog wat Hertz kom ik op een pijplengte van 15cm. Dat is al heel andere koek.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Omdat de baspijp nu een recht stuk pvc wordt moet het gat in de achterwand wat kleiner worden. De bocht die ik voor de test had gebruikt zat met de mof in het gat en de diameter daarvan is groter. Dus nieuwe achterwandjes gemaakt. Gaten er in gefreesd en bevestigingsstukjes gemaakt waar het binnenste uiteinde van de pijp in uitkomt. Daar heb ik ook een flare aan gefreesd:
Morgen nog wat bracing maken en een voorziening voor de bedrading naar het middencompartiment. Daarna wordt het tijd om ze in elkaar te lijmen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Schiet nou maar eens op, nog even en je lijm is over de UHT.

- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Nee, eerst lijmen en dan bracing erin, dat is handigds23man schreef:Schiet nou maar eens op, nog even en je lijm is over de UHT.![]()
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Met het eerder getoonde hulpstukje is de baspijp gemonteerd. De binnenzijde is dus ook voorzien van een flare:
Verder nog wat bracings gefreesd. Altijd mooier maken dan nodig is
De kasten kunnen nu in elkaar gelijmd worden.Van het weekend is het weer druk, dus vanaf maandag er weer vol tegenaan.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ja, voor krokkie is ie duidelijk nog te klein.ds23man schreef:Het wordt een aardige Fred Osterbak zo.
Maar beter een Fred Osterbak dan een galmbak.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Zoiets zit ook in de inimini.SARK schreef:Vernuftig hoor die flared pijphouder
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Ziet er goed uit Pappaleo! Misschien moet ik toch 8 dagen ipv 7 dagen voor sluitingstijd beginnen met mijn luidspreker om je in te maken
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Neem de tijdmeiborg schreef:Ziet er goed uit Pappaleo! Misschien moet ik toch 8 dagen ipv 7 dagen voor sluitingstijd beginnen met mijn luidspreker om je in te maken.
Mvg Reinder
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Vintage project #2] Isobarix
Bij jou krijgt de lijm niet eens tijd om te drogen. Het geheel bestaat ook niet uit 6 plankjes. Er wordt een woofer aan de binnenzijde gemonteerd en dat verlangt toch een wat uitgekiendere constructie.ds23man schreef:Is dat ding nou al eens klaar?
De kasten zitten (op één zijwand na) in elkaar gelijmd en ik heb nu het dempingsmateriaal geplaatst op de plaatsen waar ik niet meer bij kom als de kast dicht is. Omdat het geen leven lang mee hoeft gewoon het goedkope spul van de gamma. In de ruimte tussen de bracings wordt nog wat baf gefrommeld. De luchtsnelheid van de verticale staande golf is daar het grootst. Die ligt naar verwachting op ca 150Hz. Ik heb niet de illusie dat ik die wegdemp maar het is voor de gemoedsrust. Ik heb daar gelukkig geen gezaagde bobbeltjes aan de binnenzijde van de kast voor nodig.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik 19 november niet halen.
