[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

In de praktijk loopt het wel los. Door de diameter van de pijp werkt ie als geluidsdemper. Vergelijk maar eens met je autoraampje als deze op een kier staat of helemaal open. Je kunt ook teveel theoretiseren........
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Ik neem aan dat de lijm inmiddels wel droog is?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Nou, die tweede piramide maken is best nog wel wat werk, dat gaat plankje voor plankje en tussendoor moet de lijm steeds drogen. Ik heb inmiddels wat bedrading aangelegd, gaten gefreesd voor de basreflexpijpen. Bochten besteld van 75mm pvc drukleiding (die hebben geen scherpe knik), bodemplaten gemaakt die met boutjes en inslagnoeren worden gemonteerd.

Morgen ga ik een kast zo goed mogelijk dempen en dan proberen met metingen de juiste afstemming/pijplengte te bepalen. Ik zal morgen nog even wat oninteressante detailfoto's maken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Nou, die tweede piramide maken is best nog wel wat werk, dat gaat plankje voor plankje en tussendoor moet de lijm steeds drogen. Ik heb inmiddels wat bedrading aangelegd, gaten gefreesd voor de basreflexpijpen. Bochten besteld van 75mm pvc drukleiding (die hebben geen scherpe knik), bodemplaten gemaakt die met boutjes en inslagnoeren worden gemonteerd.

Morgen ga ik een kast zo goed mogelijk dempen en dan proberen met metingen de juiste afstemming/pijplengte te bepalen. Ik zal morgen nog even wat oninteressante detailfoto's maken.
Isobarix_100.jpg
De schaaf heeft een braam. Toch een schroef geraakt, denk ik. Er zit nu nog een laag MDF op gelijmd, dus hij zit er nu wel wat netter uit.
Basreflexpijp
Basreflexpijp
Ingefreesd
Ingefreesd
Bodemplaat
Bodemplaat
Doorkijkje
Doorkijkje
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Vandaag een van de kasten eens binnengehaald om de lengte van de basreflexpijp te bepalen.

Het is toch best een redelijk formaat. Er komt nog een laagje omheen om er een lekker zware kast van te maken.
Isobarix_105.jpg
Twee stuks B139 gemonteerd en even aangesloten:
Isobarix_106.jpg
Dat viel best wel tegen. Het laag was niet aanwezig genoeg naar mijn zin. Nu is de kast alleen nog maar geschroefd, de demping is niet optimaal, de wanddikte is nog niet de uiteindelijke.

Dus beginnen we maar met een impedantieplotje (2 woofers parallel):
Isobarix_107.png
Nee dat is het niet.

De PVC bocht is klaarblijkelijk te lang. Dan kan het misschien toch een recht pijpje worden. De berekende lengte was 23,5 cm:
Afbeelding
Nu kan het ook zijn dat de inhoud van de kast niet precies 55 liter is. Bovendien is de bocht iets langer dan 24cm.

Ik had een pijpje van 21 cm. Dat heb ik geplaatst maar dat maakte hoegenaamd niets uit. Ik heb dat pijpje in twee stukken gezaagd een van 12 en een van 9 cm. Met een stukje mof kon ik de lengte nog een paar cm variëren.

Impedantieplotje met een pijplengte van 12cm:
Isobarix_108.png
De narigheid op 300Hz en hoger negeer ik even, de kast zit nog wat "losjes" in elkaar :mrgreen:
Dat lijkt er meer op.

De closerange frequentiekarakteristiek, ook de output van de poort is opgenomen:
Isobarix_110.png
Burst decay:
Isobarix_111.png
Dat ziet er in het werkingsgebied best nog wel netjes uit.

De metingen herhaald met een poortlengte van 10cm:
Grijs is 12cm
Grijs is 12cm
En met 9 cm:
Grijs is 10cm
Grijs is 10cm
Dat maakt weinig meer uit. De impedantieplot met een pijplengte van 9 cm is bijna gelijk aan die van 12cm.
Isobarix_109.png
Ik heb weer even geluisterd en dat scheelde een slok op een borrel. Het laag is nu stevig en heeft autoriteit. Ik heb tijdens het luisteren de pijplengte weer gevarieerd, maar de verschillen zijn heel subtiel. De voorkeur gaat uit naar 10 a 11 cm. Een behoorlijk verschil nog met de berekende ruim 23cm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Lijkt erop dat er een deel of vermenigvuldigfout zit van 2. Meer dan de helft korter. :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Lijkt erop dat er een deel of vermenigvuldigfout zit van 2. Meer dan de helft korter. :shock:
Misschien dat WinISD de mist in gaat doordat het een isobarik opstelling is. Er mag geen correctiefactor op de berekening van de pijp worden losgelaten. Je wil een helmholz resonantie van 26 Hz, dat is uitsluitend afhankelijk van het volume van de kast icm de lengte/diameter van de pijp. Of er nou een enkele unit in zit of een isobarik paartje, dat maakt niet uit (denk ik :hide: ).

WinISD rommelt ook met het SPL op een manier die niet klopt. Ik ga het zometeen even testen. En boxsim heeft ook een pijpberekeningsmodule. Ook eens kijken wat die er van zegt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Die spl klopt inderdaad niet, komt omdat de impedantie niet gehalveerd wordt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik heb even boxsim erbij gehaald en de lengte van de poort bepaald met behulp van de rest van de afmetingen van de kast.
Exacte berekening van de inhoud levert 59 liter op.

Met de wel door WinISD bepaalde afstemfrequentie van 26 en nog wat Hertz kom ik op een pijplengte van 15cm. Dat is al heel andere koek.
Isobarix_114.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Omdat de baspijp nu een recht stuk pvc wordt moet het gat in de achterwand wat kleiner worden. De bocht die ik voor de test had gebruikt zat met de mof in het gat en de diameter daarvan is groter. Dus nieuwe achterwandjes gemaakt. Gaten er in gefreesd en bevestigingsstukjes gemaakt waar het binnenste uiteinde van de pijp in uitkomt. Daar heb ik ook een flare aan gefreesd:
Isobarix_115.jpg
Isobarix_116.jpg
Morgen nog wat bracing maken en een voorziening voor de bedrading naar het middencompartiment. Daarna wordt het tijd om ze in elkaar te lijmen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Schiet nou maar eens op, nog even en je lijm is over de UHT. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Schiet nou maar eens op, nog even en je lijm is over de UHT. :mrgreen: :lol:
Nee, eerst lijmen en dan bracing erin, dat is handig [-(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Dan hak je er maar een wak in. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Waarom zo'n haast dan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

De UHT.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ultra High Temperature? Geen last van.
Isobarix_117.gif
Isobarix_117.gif (56.66 KiB) 442 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Met het eerder getoonde hulpstukje is de baspijp gemonteerd. De binnenzijde is dus ook voorzien van een flare:
Isobarix_118.jpg
Verder nog wat bracings gefreesd. Altijd mooier maken dan nodig is :mrgreen: :mrgreen:
Isobarix_119.jpg
Isobarix_120.jpg
De kasten kunnen nu in elkaar gelijmd worden.Van het weekend is het weer druk, dus vanaf maandag er weer vol tegenaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Het wordt een aardige Fred Osterbak zo. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Het wordt een aardige Fred Osterbak zo. :lol:
Ja, voor krokkie is ie duidelijk nog te klein.

Maar beter een Fred Osterbak dan een galmbak. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door SARK »

Vernuftig hoor die flared pijphouder :idea:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Vernuftig hoor die flared pijphouder :idea:
Zoiets zit ook in de inimini.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door meiborg »

Ziet er goed uit Pappaleo! Misschien moet ik toch 8 dagen ipv 7 dagen voor sluitingstijd beginnen met mijn luidspreker om je in te maken :twisted: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

meiborg schreef:
Ziet er goed uit Pappaleo! Misschien moet ik toch 8 dagen ipv 7 dagen voor sluitingstijd beginnen met mijn luidspreker om je in te maken :twisted: .

Mvg Reinder
Neem de tijd :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Is dat ding nou al eens klaar?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Is dat ding nou al eens klaar?
Bij jou krijgt de lijm niet eens tijd om te drogen. Het geheel bestaat ook niet uit 6 plankjes. Er wordt een woofer aan de binnenzijde gemonteerd en dat verlangt toch een wat uitgekiendere constructie.

De kasten zitten (op één zijwand na) in elkaar gelijmd en ik heb nu het dempingsmateriaal geplaatst op de plaatsen waar ik niet meer bij kom als de kast dicht is. Omdat het geen leven lang mee hoeft gewoon het goedkope spul van de gamma. In de ruimte tussen de bracings wordt nog wat baf gefrommeld. De luchtsnelheid van de verticale staande golf is daar het grootst. Die ligt naar verwachting op ca 150Hz. Ik heb niet de illusie dat ik die wegdemp maar het is voor de gemoedsrust. Ik heb daar gelukkig geen gezaagde bobbeltjes aan de binnenzijde van de kast voor nodig. :mrgreen: :mrgreen:
Isobarix_121.jpg
Ook een hele bundel draden rammelvrij naar beneden voeren voor midrange, tweeter en supertweeter. Bereikbare audiofiele aansluitingen (kroonsteen) gemaakt. Vandaag worden ze definitief dicht gelijmd.
Isobarix_122.jpg
Daarna moet er nog een laagje omheen gelijmd worden, Er moet een baffle gefreesd worden, ze moeten nog op een of andere wijze afgewerkt worden en last but not least, het resultaat moet even opgemeten worden en er moet nog een filtertje in elkaar gefrot worden.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik 19 november niet halen.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”