meerdere dac's aansluiten op één voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

meerdere dac's aansluiten op één voeding

Bericht door meiborg »

Hallo forum genoten,

Ik wil graag enkele DAC bordjes aansluiten op mijn Pjotr voeding (uit de tijd van de HK dac, prachtige voeding). Ik heb getest of ze zo genoeg prik krijgen door ze alle drie parallel aan de voeding te hangen, dat werkt iig. Echter meen ik mij te herinneren dat bij het parallel aansluiten van meerdere bordjes op een voeding je met een schakeling met weerstanden de onderlinge interactie kon beperken (sorry niet zo thuis in het electro gebeuren dus een cryptische omschrijving). Klopt dit of is dit slechts een kwestie van slecht kunnen herinneren?

Graag zou ik daar wat ervaringen / kennis van een meer onderlegd persoon op los laten.

Mvg Reinder
Pjotr

Re: meerdere dac's aansluiten op één voeding

Bericht door Pjotr »

Ja, dat klopt wel maar het is niet altijd nodig. Hangt heel erg van de schakeling af en kun je niet zomaar zeggen of het zinvol is. In dit geval van 3 DAC'jes b.v., knoop je de massa verbindingen onderling zo stevig mogelijk en zo kort mogelijk aan elkaar. In iedere voedingslijn zet je dan een "isolatie" weerstand, meestal iets van 22 - 220 ohm. De grootte hangt erg af van de stroom die er loopt. Zo'n weerstand kies je dan zo dat er maximaal iets van 0,1V - 0,2V over valt.

De HK voeding van destijds kan wel wat meer leveren. Dan moet je i.i.g. de regelaars goed koelen en de serieweerstanden tussen de elco's verlagen (halveren b.v.).
meiborg

Bericht door meiborg »

Bedankt Pjotr voor je snelle antwoord! Ik heb de weerstanden opgezocht op het schema ( R1, R2, R3, R4 voor de 12v voeding, R5, R6 voor de 5V correct?) en vervolgens op de print, vervangen zal een klusje worden want zit behoorlijk begraven tussen de condensatoren. De boel zal eerst verder opgebouwd worden op een plankje alvorens ik echt de geluidskwaliteit kan testen, wellicht is het dan niet nodig zoals je aan gaf.

Gegevens Curryman DAC:

 I2S Input
 Stereo 2Vrms output unbalanced
 Improved LCR output filter for reduced HF noise
 JFET buffer/line driver with low output impedance (< 70 Ohm)
 On board low jitter 50MHz crystal oscillator (XO)
 On board low noise LDO regulators for DAC (3.6V) and XO (3.3V)
 Supported I2S input sample rates (kHz): 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 196
 Asynchronous mode operation using local XO as MCLK
 Power Supply:
o +4.5V to +12V DC (regulated or unregulated) for DAC and XO
o +/- 10V to +/- 18V DC (regulated, low noise) for output buffer

Zoals je in het rijtje ziet hierboven zijn de gevraagde spanning van min. 10V en min 4,5V minder dan de geleverde 15V en 5V, zou ik kunnen proberen met kleine weerstandjes te werken zonder dat ik de tussen weerstanden hoef te vervangen?

Mvg Reinder
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Probeer het eerst maar zonder vervangen of dat goed werkt. Mocht je de weerstanden willen verlagen dan kun je beter parallel weerstanden aan de achterkant er bij solderen. Die weerstanden weer uit een doorgemetalliseerde PCB solderen gaat sowieso al niet zo makkelijk.
meiborg

Bericht door meiborg »

Lijkt mij wijs advies, bedankt Pjotr!

Nog een andere vraag:

Ik wil mijn DACS solderen op de header van de Minisharc en denk te weten hoe ik dit moet doen maar wil het nog even verifiëren voor de zekerheid. Uit de manual van de Curryman:

The I2S input of the DAC can be connected to the I2S outputs of the miniSHARC via the I2S In&Out
Expansion port (J2, please refer to miniSHARC datasheet/user manual) using the following pin
assignment:
curryman DAC miniSHARC
SDI Pin #16 for output channels 1&2 (I2S_DATA_OUT1&2)
SDI Pin #17 for output channels 3&4 (I2S_DATA_OUT3&4)
SDI Pin #18 for output channels 5&6 (I2S_DATA_OUT5&6)
SDI Pin #19 for output channels 7&8 (I2S_DATA_OUT7&8)
BCK Pin #15 (I2S_IN_BCLK)
LRCK Pin #14 (I2S_IN_LRCK)
GND Pins #5 - #8

Ik neem aan dat alle BCK lijntjes van de drie bordjes naar die ene pin #15 gaan, alle LRCK naar pin #14 en alle ground lijnen (drie per bordje) verdelen over pin #5 tm #8?

Voor ik aan de gang ga liever een keer een onnozele vraag stellen dan verkeerd aansluiten!

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Inmiddels een plaatje gevonden wat mijn vragen beantwoorde. Ik heb zelf misschien iets te dikke kabel gebruikt want het viel niet mee om de verschillende lijntjes samen te voegen en bij elkaar op de header gesoldeerd te krijgen, maar het lijkt te zijn gelukt! Ik wacht nog op messing afstand houders om de stack DAC's op elkaar te stapelen, komt als het goed is morgen binnen en zo werken, dus morgen weer verder. Ik hoop maar dat het zo werkt, ik had de bekabeling anders voor ogen om het zo maar te zeggen :lol: .

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG_20161024_130913.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wat in zulke gevallen makkelijk werkt is een IDE kabel.
De aders kan je makkelijk uitsplitsen naar de betreffende dacjes toe.
meiborg

Bericht door meiborg »

Goed advies! Het voorbeeld wat ik vond was ook met IDE kabel, enfin ik had nu al op iedere DAC getwiste kabels gesoldeerd, eerst eens proberen en anders terug naar de ontwerp tafel!

Ik heb de aarde lijntjes wat verlengd aangezien deze geen signaal doorvoeren leek me dat niet kwalijk en het gaf wat flexibiliteit om alles op de header gesoldeerd te krijgen.

Mvg Reinder
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”