Zoals sommigen van jullie wellicht al hebben gelezen in mijn voorsteltopic, ben ik recent begonnen met mijn eerste stapjes in de zelfbouwaudio met een versterker. Dit project heeft voor mij vooral als doel om te experimenteren en kennis te maken met de materie. Uiteindelijk wil ik genoeg kennis hebben om in een nieuw project efficiënt een versterker te bouwen die precies aan mijn wensen kan voldoen. Dit projectje is natuurlijk wel al een beetje in de richting van wat ik graag wil doen (op dit moment
Twee van mijn inspiratiebronnen zijn deze twee:
- Die van hsmeets op dit forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=600
- Die van martin.nore op het MiniDSP forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=600
Een soort 'all-in-one' met digitale inputs, pre-amp, DSP, 3/4 weg actieve cross-overs, DAC en versterking in een. En dan ook nog eens leuke schermpjes en keurige behuizingen. Als jullie nog meer soortgelijke projecten kennen dan lees ik er graag over!
Mijn eerste stapjes wilde ik zo simpel en goedkoop mogelijk maken. Ik heb gekozen voor een Hypex UcD36MP (6-kanaals) versterkermodule. Gemakkelijk met een ingebouwde 230V voeding waar je ook nog wat 'auxiliary' van af kan tappen. Als pre-amp, DAC en DSP heb ik een MiniDSP 2x4 met losse volume potmeter gekocht, en een UMIK om metingen uit te voeren. Deze componenten zijn in principe al genoeg om een versterkertje te bouwen met de basis functionaliteit die ik zoek. Liever heb ik wel digitale input vanwege de extra D/A en A/D conversies en omdat ik eigenlijk alleen digitale bronnen heb, maar deze MiniDSP 2x4 was goedkoop en genoeg materie om van te leren. Die digitale inputs komen wel in de volgende build
Ik heb deze set al opgebouwd en aangesloten op een setjes B&W DM302's waarbij ik crossover-autopsy heb uitgevoerd. Dat ging echt supergemakkelijk bij deze speaker omdat het een box is waarbij de boven-, onder, en zijkanten van hout zijn, en de voor en achterkant van kunststof zijn. Deze twee kunststof delen zijn tegen elkaar aan getrokken door 6 schroeven. Als je die schroeven los haalt heb je dus een losse voorkant met drivers en een achterkant met crossover-boardje en aansluitingen. Er zitten rubberen seals om de aansluiting van het kunststof op het hout goed dicht te maken. De achterkant bij deze speaker is wel opvallend met het 'Prism' systeem:

Ik heb al lekker gemeten met de UMIK en REW en de frequency response al redelijk vlak gekregen (in mijn knutselkamertje) met behulp van de PEQ in de MiniDSP software. Echt leuk om de verschillen te beluisteren.
Zo, dan komen we nu bij mijn vragen
1. Ik merkte direct bij het eerste keer inschakelen van het systeem dat er een hoge, maar heel zachte, piep uit kwam. Dit heb ik in eerste instantie genegeerd omdat ik te graag met het systeem wilde spelen en ik gaf de schuld aan mijn freestyle kabelmanagement. Bij het spelen van muziek is het nauwelijks meer hoorbaar. Ik heb de boel inmiddels al wat netter opnieuw opgebouwd met zo kort mogelijke kabeltjes en de stroomkabeltjes uit te buurt van de signaalskabeltjes gehouden, maar de piep blijft. Ik heb ook ontdekt dat als ik heel goed luister met mijn oor bij de tweeter het een ritmisch piepen is, precies op het ritme van het knipperen van het LED'je van de MiniDSP
Ik heb een hypothese en die wil ik graag met jullie checken. Ik heb de MiniDSP, die unbalanced uitgangen heeft, aangesloten op de Hypex module die balanced ingangen heeft. Dit heb ik gedaan op de manier zoals op de Hypex site beschreven staat: http://www.hypex.nl/docs/appnotes/wiring.pdf
Hierbij koppel ik dus eigenlijk de GND van de MiniDSP aan de Inverted input van de Hypex Module. Ik heb gezien dat echt alles op de MiniDSP op dezelfde GND zit aangesloten, dus ook het knipperende ledje. Dus klopt het dat het niet gek is het LED'je 'hoor' als gevolg van mijn huidige aansluitmethode?
Ik voed de MiniDSP met de 5V uitgang van de Hypex Module.
2. Hoe los ik dit op? Ik heb als experiment, twee unbalanced -> balanced converters met regulatortje gekocht op eBay uit China.
http://www.ebay.nl/itm/171970465107
http://www.ebay.nl/itm/182169878743
Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, maar dan kan ik in ieder geval de Hypex op de juiste manier aansturen en bridgen (daar kom ik zo op terug). Ik weet niet zeker of dit de oplossing is, want de input van de converters blijft natuurlijk datzelfde signaal inclusief piep, toch?
3. Ik heb gemerkt dat ik met de huidige aansluitmethode de versterker niet heel hard kan zetten. Ik heb hiervoor twee hypotheses die ik ook weer met jullie wil checken:
- Hypothese 1: Omdat ik niet balanced aanstuur is het volume lager. Als de zeg maar twee gespiegelde golven hebt (zoals bij balanced) dan is het de bij elkaar opgetelde amplitude 2x zoveel dan bij een enkele sinus tot de nul-lijn, aangezien het verschil tussen de twee signalen wordt genomen toch? Klopt het dat er direct meer volume uit zal komen wanneer ik de balanced input gebruik?
- Hypothese 2: Ik heb gelezen dat de MiniDSP 2x4 (unbalanced) een analoge output heeft van 'slechts' 0,9V. Ik kan niet heel snel vinden wat de input sensitivity is van de Hypex Module op de site, maar ik dacht ergens 2V gelezen te hebben op een forum. Klopt het dat het volume meer dan 2 keer zo laag is omdat ik met de MiniDSP maar minder dan helft van de input sensitivity gebruik?
Zo ja, kan ik dat oplossen met de unbalanced -> balanced modules? Die chip kan tot 10Vrms aan las ik. Of gooien deze gewoon hetzelfde eruit als wat ze erin krijgen?
4. Ik heb een 6 kanaals Hypex Module, met een 4 kanaals MiniDSP en 2-weg speaker. Het is volgens mij mogelijk om de kanalen van de Hypex Module te bridgen. Dit lees op de site van Hypex:
https://www.hypexshop.com/faq/bridging.htm
Dus, wanneer ik bijvoorbeeld kanaal 1 en 2 gebruik voor de tweeters en kanaal 3 en 5 voor de midrange drivers, dan draai ik voor kanaal 4 en 6 de inverted en non-inverted inputs om, en verbind ene midrange driver met de positieve output van kanaals 3 en de positieve output van kanaal 4, en de andere midrange driver hetzelfde maar dan kanaal 5 en 6. Als ik het goed interpreteer versterken de 2 gebridgde versterkers dan een gespiegeld signaal zodat er nog 'krachtiger' aan de driver wordt getrokken en geduwd, correct?
Het maakt dan niet meer uit welk kanaal je aan de + of - van de driver hangt?
Daarnaast lees ik dat bij bridgen je wel moet letten op de impedance van je speaker. Hier heb ik echt totaal geen kaas van gegeten. Wat betekend dit? Gaat dit fout bij de speaker die ik gebruik? In onderstaande artikel lees ik dit over de B&W DM302:
'Further thing of interest is a high sensitivity at over 91dB for 2.83V input, at 1 meter. Alas, impedance, while nominally rated at 8 Ohms, dips as low as 3.5 Ohms at some points. So please do not use the 302s with the crappiest of amplifiers: they do deserve something of the caliber of a Rotel 931 or NAD 320.'
http://www.tnt-audio.com/casse/bw302e.html
In de Hypex uitleg wordt ook nog gesproken over een capacitor tussen de luidsprekerterminals bij de amp. Ik kan niet snel vinden wat hier het nut van is, behalve dat het een filter kan zijn voor de 'SMPS switching noise', dus van de voeding van de Module. Denken jullie dat dit nodig is?
Zo, dat waren mijn vragen voor nu. Het is heel wat om te lezen. Ik hoop dat jullie zin hebben om mijn iets te leren
Ik zal plaatjes posten als ik de modules van Ebay binnen heb, en heb ingebouwd.