de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
Re: de zoveelste Open Baffle
Heb je zelf nog kans gehad om in andere ruimtes te luisteren? Er stonden best wat dipolen, bijv. de nieuwe Daudio C1 en Zegers, allebei nederlands.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb eigenlijk niet zoveel anders gehoord.
Ben even bij Jeroen geweest om hem een fijne show te wensen, maar niet geluisterd.
Jeroen is wel nog bij ons geweest. (Ik schaam me rot maar weet zeker dat de C1 een goed systeem is. Alles wat Jeroen doet , doet ie goed.)
Kris Zeegers zijn set ken ik maar al te goed ! we hebben heel wat avonden samen doorgebracht , afgelopen jaar.
Verder had ik mijn "spionnen" op pad gestuurd om te vergelijken.
Die hadden eerst nog zelf bij mij geluisterd vooraf.
De "Russen" vielen eigenlijk bij iedereen tegen.
Zugspitz werd ook als goed ervaren.
Heb , afgelopen jaar , heel wat mensen over de vloer gehad.
Organiseer regelmatig "luisteravonden" , waarbij ik dingen laat horen en vanalles uitleg.
Ik maak wel reclame voor OB !!
Maar NIEMAND hoeft mijn set mooi/goed te vinden , als mensen na zo''n avond beter hun eigen richting kunnen bepalen , ben ik tevreden.
mvgr. Leon
Ben even bij Jeroen geweest om hem een fijne show te wensen, maar niet geluisterd.
Jeroen is wel nog bij ons geweest. (Ik schaam me rot maar weet zeker dat de C1 een goed systeem is. Alles wat Jeroen doet , doet ie goed.)
Kris Zeegers zijn set ken ik maar al te goed ! we hebben heel wat avonden samen doorgebracht , afgelopen jaar.
Verder had ik mijn "spionnen" op pad gestuurd om te vergelijken.
Die hadden eerst nog zelf bij mij geluisterd vooraf.
De "Russen" vielen eigenlijk bij iedereen tegen.
Zugspitz werd ook als goed ervaren.
Heb , afgelopen jaar , heel wat mensen over de vloer gehad.
Organiseer regelmatig "luisteravonden" , waarbij ik dingen laat horen en vanalles uitleg.
Ik maak wel reclame voor OB !!
Maar NIEMAND hoeft mijn set mooi/goed te vinden , als mensen na zo''n avond beter hun eigen richting kunnen bepalen , ben ik tevreden.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Walt ?
Misschien bevalt deze je dan beter
De nieuwe Trio 10 met Voxative 5 inch.
Deze werkt ook met mijn Leonidas XO en schijnt nog beter/muzikaler te zijn dan de Trio 15 Vox.
2e voordeel is dat met mijn XO de woofers parallel staan en dus duidelijk minder versterker vermogen nodig is dan met de eerdere setup (2,5 weg).
mvgr. Leon
Misschien bevalt deze je dan beter
De nieuwe Trio 10 met Voxative 5 inch.
Deze werkt ook met mijn Leonidas XO en schijnt nog beter/muzikaler te zijn dan de Trio 15 Vox.
2e voordeel is dat met mijn XO de woofers parallel staan en dus duidelijk minder versterker vermogen nodig is dan met de eerdere setup (2,5 weg).
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Even nog een korte update.
Nog een AMT 25 (dipole) tweeter toegevoegd.
Ik vind dit zelf wel de kers op de taart
Ben een kompleet nieuw XO aan het ontwikkelen.
Op dit ogenblik werk ik met een add-on XO.
Dit is wel handig voor PAP , ze kunnen nu het Leonidas XO ongewijzigd blijven gebruiken.
Voordat we weer allemaal opmerkingen krijgen over de plaatsing van de AMT :
Ik werk voor PAP , en wil dus binnen dit platform blijven.
Het was niet de bedoeling om een heel nieuw concept te gaan doen !!
Mensen , van dit forum , die dit een keertje willen beluisteren:
Komende dinsdag en woensdagavond houd ik een beetje "open huis".
Je bent dan om 8 uur s avonds welkom (na aanmelding !!)
Ik heb , per avond , plaats voor 4 personen.
Stuur mij even een PM , dan krijg je mijn gegevens retour.
Als je later bent dan 8 uur , even mijn gsm bellen (ik hoor de deurbel niet als er muziek aanstaat).
Mijn programma :
15 minuten koffie en thee pakken
15 minuten enige uitleg
45 minuten MIJN muziek
15 min. pauze
jullie eigen cd's draaien.
Ik wil uurtje of 11 stoppen.
Laat maar weten of hier interesse voor is.
mvgr. Leon
Nog een AMT 25 (dipole) tweeter toegevoegd.
Ik vind dit zelf wel de kers op de taart
Ben een kompleet nieuw XO aan het ontwikkelen.
Op dit ogenblik werk ik met een add-on XO.
Dit is wel handig voor PAP , ze kunnen nu het Leonidas XO ongewijzigd blijven gebruiken.
Voordat we weer allemaal opmerkingen krijgen over de plaatsing van de AMT :
Ik werk voor PAP , en wil dus binnen dit platform blijven.
Het was niet de bedoeling om een heel nieuw concept te gaan doen !!
Mensen , van dit forum , die dit een keertje willen beluisteren:
Komende dinsdag en woensdagavond houd ik een beetje "open huis".
Je bent dan om 8 uur s avonds welkom (na aanmelding !!)
Ik heb , per avond , plaats voor 4 personen.
Stuur mij even een PM , dan krijg je mijn gegevens retour.
Als je later bent dan 8 uur , even mijn gsm bellen (ik hoor de deurbel niet als er muziek aanstaat).
Mijn programma :
15 minuten koffie en thee pakken
15 minuten enige uitleg
45 minuten MIJN muziek
15 min. pauze
jullie eigen cd's draaien.
Ik wil uurtje of 11 stoppen.
Laat maar weten of hier interesse voor is.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Lijkt mij een erg goede keuze om een tweeter toe te voegen.
Met wat ik op de Xfi heb gehoord zal dit een welkome toevoeging zijn.
Met wat ik op de Xfi heb gehoord zal dit een welkome toevoeging zijn.
Re: de zoveelste Open Baffle
Het heeft even geduurd , maar uiteindelijk wordt toegang voor doe-het-zelf toch weer beter.
Kijk even op de link.
Aan de ene kant de "high-end" markt in met mijn Leonidas XO , aan de andere kant een opening bieden voor starters als dhz pakket.
http://www.pureaudioproject.com/product ... -speakers/
mvgr. Leon.
Kijk even op de link.
Aan de ene kant de "high-end" markt in met mijn Leonidas XO , aan de andere kant een opening bieden voor starters als dhz pakket.
http://www.pureaudioproject.com/product ... -speakers/
mvgr. Leon.
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: de zoveelste Open Baffle
das nog eens een leuke kit!
Re: de zoveelste Open Baffle
Set OB speakers gebouwd als profielwerkstuk.
Vera is de trotse bezitter nu.
Haar idee was : iets te doen met het uiterlijk.
Ze was geinspireerd door de cosmos.
Puur hand werk
Ik vind ze heel leuk geworden.
mvgr. Leon
Vera is de trotse bezitter nu.
Haar idee was : iets te doen met het uiterlijk.
Ze was geinspireerd door de cosmos.
Puur hand werk
Ik vind ze heel leuk geworden.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Een luisteraar bij mij was zwaar onder de indruk van de trio15 set.
Hij heeft me toen gevraagd een ruwe bouw te doen van een OB set voor 20/25 % van de prijs maar met voor 95% vergelijkbare geluidskwaliteit.
Net een mailtje ontvangen dat hij helemaal happy is.
Uiteraard een paar foto's.
mvgr. Leon
Hij heeft me toen gevraagd een ruwe bouw te doen van een OB set voor 20/25 % van de prijs maar met voor 95% vergelijkbare geluidskwaliteit.
Net een mailtje ontvangen dat hij helemaal happy is.
Uiteraard een paar foto's.
mvgr. Leon
De zoveelste luistersessie van de Open Baffle
Leon wil een nieuwe luistersessie organiseren in Eindhoven bij hem thuis.
Zijn voorstel is 27 28 of 29 juli. Mijn voorstel is vrijdag 28, ik kan dan middag goed (2 personen) en als er meer dan 4 personen zijn dan organiseert hij ook een tweede dagdeel.
albert
Zijn voorstel is 27 28 of 29 juli. Mijn voorstel is vrijdag 28, ik kan dan middag goed (2 personen) en als er meer dan 4 personen zijn dan organiseert hij ook een tweede dagdeel.
albert
Re: de zoveelste Open Baffle
Altijd leuk om bij Leon langs te gaan!
Tip: neem iets lekkers mee
Tip: neem iets lekkers mee
Re: de zoveelste Open Baffle
Zeker van plan. Houdt Leon soms van Belgische bonbons? 
Re: de zoveelste Open Baffle
Dat hoef je toch niet te vragen?albertk schreef:Zeker van plan. Houdt Leon soms van Belgische bonbons?
Re: de zoveelste Open Baffle
sowieso van lekkere Belgische bonbons denk ik
Re: de zoveelste Open Baffle
Niet te lekker want dan gaan we smakken en dat stoort de muziekbeleving
Onderhand zijn we met zijn 3en , Daniel schuift ook aan.
Dus vrijdagmiddag gaat door.
Onderhand zijn we met zijn 3en , Daniel schuift ook aan.
Dus vrijdagmiddag gaat door.
Re: de zoveelste Open Baffle
Bonbons heten Pralines in België 
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoi Daniel , Albert & gast,
Komende vrijdag verwacht ik jullie om ongeveer 13.00 uur.
Ben je later , en hoor ik de bel niet , dan even mijn gsm bellen !!
Ik zorg dat mijn Trio 15 set klaar staat en heb nog wel een setje staan.
Ik zorg voor koffie en thee.
Zal zoveel mogelijk uitleggen en zo.
Jullie gaan ieder naar huis met mijn demo cd.
Mijn adres hebben jullie dus.......?
Mochten jullie nog vragen hebben , laat maar horen.
gr. en tot vrijdag , Leon
Komende vrijdag verwacht ik jullie om ongeveer 13.00 uur.
Ben je later , en hoor ik de bel niet , dan even mijn gsm bellen !!
Ik zorg dat mijn Trio 15 set klaar staat en heb nog wel een setje staan.
Ik zorg voor koffie en thee.
Zal zoveel mogelijk uitleggen en zo.
Jullie gaan ieder naar huis met mijn demo cd.
Mijn adres hebben jullie dus.......?
Mochten jullie nog vragen hebben , laat maar horen.
gr. en tot vrijdag , Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Leon, bedankt voor weer een gezellig middagje luisteren
ook leuk om Albert eens te ontmoeten 
Re: de zoveelste Open Baffle
Hebben we toch naar 4 sets geluisterd
Altijd gezellig als je erbij bent Coen !!
Hopelijk is Albert ook weer veilig in Rotterdam aangekomen.
Altijd gezellig als je erbij bent Coen !!
Hopelijk is Albert ook weer veilig in Rotterdam aangekomen.
Re: de zoveelste Open Baffle
Leon, bedankt. Goed aangekomen en meteen vergelijkend geluisterd! Ik moet zeggen dat ik het ook niet gek heb. Maar over de tijd niet zo evenwichtig, sommige muziek nu thuis valt weg door gebrek aan echt laag.
Goede middag gehad, veel geluisterd en aangenaam verrast. Vooral de kleine open baffles bevielen goed, ze zijn bij een lager niveau 'prettig in de omgang'. Je moet de stemmen goed kunnen horen maar je moet ook zelf kunnen praten met de muziek op de achtergrond - beide betekent een lage vervorming, geen pieken.
De grote Trio boxen laten je geheel buiten adem.
Maar langzaam daalden we af met de voeten weer op de grond.
De TQWT (gesloten kast met intern een soort hoorn en een reflex uitgang) met de kleine carbon driver (Krill) klonk ons zeer goed in de oren. Ik heb een kleine tien jaar met een TQWT geleefd, ken het karakteristieke geluid goed. Ware ik een Walvisch, ik at het zo.
Het was ook instructief dat Coen zelf de luidsprekers goed kent, je kunt dan gemakkelijk gevoelens delen.
Leon is overigens een meester in het niet-sturen. Dat is een vak op zich.
Dus met alles wat we hebben gehooord gaan we maar eens puzzelen wat ik hier van mee ga nemen!
Goede middag gehad, veel geluisterd en aangenaam verrast. Vooral de kleine open baffles bevielen goed, ze zijn bij een lager niveau 'prettig in de omgang'. Je moet de stemmen goed kunnen horen maar je moet ook zelf kunnen praten met de muziek op de achtergrond - beide betekent een lage vervorming, geen pieken.
De grote Trio boxen laten je geheel buiten adem.
Maar langzaam daalden we af met de voeten weer op de grond.
De TQWT (gesloten kast met intern een soort hoorn en een reflex uitgang) met de kleine carbon driver (Krill) klonk ons zeer goed in de oren. Ik heb een kleine tien jaar met een TQWT geleefd, ken het karakteristieke geluid goed. Ware ik een Walvisch, ik at het zo.
Het was ook instructief dat Coen zelf de luidsprekers goed kent, je kunt dan gemakkelijk gevoelens delen.
Leon is overigens een meester in het niet-sturen. Dat is een vak op zich.
Dus met alles wat we hebben gehooord gaan we maar eens puzzelen wat ik hier van mee ga nemen!
Re: de zoveelste Open Baffle
Even een paar uitgebreidere indrukken.
De Trio slaat je werkelijk achterover.
In vergelijking is de 12" set van Leon zelf daarom even verbazend omdat boxen deze kleiner zijn maar een vergelijkbaar beeld neerzetten en mogelijk zo getuned dat je er ook op een lager nivo naar kan luisteren. Ik meen dat Leon zei dat het om een Daline middentoner gaat.
Maar mijn grootse lof
is voor de TQWT met een tja wat zal het zijn, 6.5" driver, carbon cone en een AMT tweeter. Simpel gefilterd vertelde Leon. Op zijn indrukmakende CD krijg je ook dezelfde weergave als de grote baffles. En gek genoeg van zijn huidige track 3 (ik noem het muziek van de funny-farm, maar in feite gaat het om een acoustische oefening met een basstem en wat percussie) - nou die stem klonk nog echter ook in vergelijking met de zeer grote speakers! Komt het omdat laag iets vet minder is of juist iets vetter? De luidspreker verdwijnt helemaal in het geluidsbeeld, geen enkel 'oppervlak' of 'conus' effect zoals je nogal eens van een bijvoorbeeld Fostex hebt. En geen projectie zoals soms bij een dubbelconus. Een meesterlijke keus dus. Ik vraag me af hoe het met een buizenversterker klinkt, dan wordt het hoog met 4 ohm van de AMT (meen ik) wat lastiger te sturen. Maar goed deze mijmeringen zijn niet over een OB, dus off-track.
Deze middentoner met de 12" OB, zoals Leon ook heeft, kan een geweldige combinatie zijn. Opener dan de Daline.
Thuis ook maar die track 3 gelijk opgezet, en ondanks mijn 6 dB electronische baffle compensatie en twee 15" haal ik niet het geluid van de Trio (daarom wilde ik luisteren); maar wel 70-80%. Ik haal wel bij tijd en wijle iets van de kwaliteit in definitie. Let wel, bij tijd en wijle, want ik mis het echte laag, de punch, en dan zijn er veel CD's die echt mager klinken - vooral de oudere die wat magerder zijn gemixed. Mijn Lowther PM2C heb ik ook zo gemonteerd dat ze bijna verdwijnen in het beeld en hun karakteristieke detaillering blijven geven; ik heb geen extra tweeter.
Waarom zou ik een project bij Leon kopen? Nou omdat zijn set afgestemd is, ik ben van alle houtje -touwtje eigen bouwsels af.
albert
De Trio slaat je werkelijk achterover.
In vergelijking is de 12" set van Leon zelf daarom even verbazend omdat boxen deze kleiner zijn maar een vergelijkbaar beeld neerzetten en mogelijk zo getuned dat je er ook op een lager nivo naar kan luisteren. Ik meen dat Leon zei dat het om een Daline middentoner gaat.
Maar mijn grootse lof
Deze middentoner met de 12" OB, zoals Leon ook heeft, kan een geweldige combinatie zijn. Opener dan de Daline.
Thuis ook maar die track 3 gelijk opgezet, en ondanks mijn 6 dB electronische baffle compensatie en twee 15" haal ik niet het geluid van de Trio (daarom wilde ik luisteren); maar wel 70-80%. Ik haal wel bij tijd en wijle iets van de kwaliteit in definitie. Let wel, bij tijd en wijle, want ik mis het echte laag, de punch, en dan zijn er veel CD's die echt mager klinken - vooral de oudere die wat magerder zijn gemixed. Mijn Lowther PM2C heb ik ook zo gemonteerd dat ze bijna verdwijnen in het beeld en hun karakteristieke detaillering blijven geven; ik heb geen extra tweeter.
Waarom zou ik een project bij Leon kopen? Nou omdat zijn set afgestemd is, ik ben van alle houtje -touwtje eigen bouwsels af.
albert
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoi Albert,
Ik vind het altijd gezellig als mensen komen luisteren.
Je kwam eigenlijk voor de Trio OB set.
Die stond ook aangesloten.
ben het wel met je eens dat dit redelijk overweldigend is. Echte dynamiek monsters
En ja , ze doen :chest-thump (druk op je borstkast bij 20 ~35 Hz).
Vervolgens heb ik de kleinere OB's aangesloten en wel de Altman variant.
Deze maken gebruik van mijn LH OBW12s woofers.
Nooit luistermoeheid bij deze set
, klinkt erg organisch zeg maar.
Toen naar de Krill AMT set geluisterd en daarna nog naar de LH OBW12h woofers op een 2x2,5 watt buizen ampje .
Dit om je te laten ervaren of je met het rendement zou uitkomen.
Als ik goed heb opgelet dan
zou de Krill OB wel iets voor jou en je vrouw zijn , maar dan met de h woofers.
Anders komen jullie nog een keertje terug
Want het is best moeilijk kiezen denk ik.
De Krill AMT set durf ik inderdaad te laten horen vlak na de "dure" Trio15 set. dat wil echt wel wat zeggen.
Hebben trouwens ongeveer hetzelfde rendement.
Ook stuur ik niet mensen aan. Een luidspreker is erg persoonlijk dus JIJ moet het goed/mooi vinden.
Maar ik ben wel blij dat je , net als nog zo'n 20 andere luisteraars , onder de indruk was van de Krill AMT.
mvgr. Leon
Ik vind het altijd gezellig als mensen komen luisteren.
Je kwam eigenlijk voor de Trio OB set.
Die stond ook aangesloten.
ben het wel met je eens dat dit redelijk overweldigend is. Echte dynamiek monsters
En ja , ze doen :chest-thump (druk op je borstkast bij 20 ~35 Hz).
Vervolgens heb ik de kleinere OB's aangesloten en wel de Altman variant.
Deze maken gebruik van mijn LH OBW12s woofers.
Nooit luistermoeheid bij deze set
Toen naar de Krill AMT set geluisterd en daarna nog naar de LH OBW12h woofers op een 2x2,5 watt buizen ampje .
Dit om je te laten ervaren of je met het rendement zou uitkomen.
Als ik goed heb opgelet dan
zou de Krill OB wel iets voor jou en je vrouw zijn , maar dan met de h woofers.
Anders komen jullie nog een keertje terug
Want het is best moeilijk kiezen denk ik.
De Krill AMT set durf ik inderdaad te laten horen vlak na de "dure" Trio15 set. dat wil echt wel wat zeggen.
Hebben trouwens ongeveer hetzelfde rendement.
Ook stuur ik niet mensen aan. Een luidspreker is erg persoonlijk dus JIJ moet het goed/mooi vinden.
Maar ik ben wel blij dat je , net als nog zo'n 20 andere luisteraars , onder de indruk was van de Krill AMT.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Mooie verhalen heren! @Leon: je foto's doen het niet, maar ben erg benieuwd naar de plaatjes bij de verhalen 
Re: de zoveelste Open Baffle
Als je de kans krijgt ga dan luisteren bij Leon! Behalve dat hij erg mooie OB's en weergevers ontwikkelt en bouwt is het ook een erg aimabele man...
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik heb op de AliBay een spoel gezien met een aantal wikkelingen. Het is een PCB met een spoel en een set condensatoren: dubbelpolig en MKP. Je kunt de delen in serie (spoel) of parallel (condensatoren) aansluiten om een gewenste inductie te krijgen, heerlijk, met pluggetjes.
Zeer goed in te zetten om een open baffle te proberen.
https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-1 ... 0.0.6cwnzl
Ze claimen de volgende flexibiliteit:
[graag-bijvoegen]https://farm5.staticflickr.com/4396/36562467542_eb11f3d25d_o.jpg[/graag-bijvoegen]
Ik probeer het niet zelf uit (hang mijn OB probeersels voorlopig even aan de wilgen; tja het kan gebeuren). Maar wil dit stukje flexibel gereedschap wel delen.
albert
Zeer goed in te zetten om een open baffle te proberen.
https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-1 ... 0.0.6cwnzl
Ze claimen de volgende flexibiliteit:
Het filter is geconfigureerd als 12 db. per speaker dus een eenheid. Maar je kunt natuurlijk zo de twee delen (spoel/capaciteit) anders aansluiten om een seriefilter van 6 dB/octaaf zoals Leon dat voorstelt, te krijgen.12 dB filter. 4-8 ohm. frequentie: kan ingesteld worden op: 3500 HZ, 2500 HZ, 1500 HZ, 1000 HZ, 900 HZ, 700 HZ, 500 HZ, 350 HZ, 250 HZ, 200 HZ, 170 HZ, 140 HZ, 120 HZ een totaal van 13 soorten.
[graag-bijvoegen]https://farm5.staticflickr.com/4396/36562467542_eb11f3d25d_o.jpg[/graag-bijvoegen]
Ik probeer het niet zelf uit (hang mijn OB probeersels voorlopig even aan de wilgen; tja het kan gebeuren). Maar wil dit stukje flexibel gereedschap wel delen.
albert
