[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Gezien het kader van deze wedstrijd, is het ook niet gek dat je zo nu en dan letterlijk met gare meuk te maken krijgt... Nu weer een andere tweeter zoeken, meerdere chassis proberen, uiteindelijk is het net zo duur als een tweeweg maken met moderne nieuwe componenten.
Je vorige opmerking vond ik heel zinnig, deze snijdt weer geen hout. Jammer.

Het is voor de lol, weet je nog, voor de hobby.

Een paar posts terug staat trouwens welk spul ik allemaal verzameld heb, dus is de Seas onbruikbaar, dan kunnen we altijd nog besluiten om De Celestion HF1300 in te zetten of de Audax HD12x9D25. Opties genoeg. Ik hoef niet perse naar andere seassen te zoeken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door SARK »

Laat maar even weten of je nog van die "ouwe meuk" zoekt want volgens mij heb ik die tweets nog liggen :bakkie:
Bijlagen
Seas 87 H 482.JPG
Seas 87 H 483.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Laat maar even weten of je nog van die "ouwe meuk" zoekt want volgens mij heb ik die tweets nog liggen :bakkie:
Hij is goed hè? :goedzo:
Top, ik app je :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
meerdere pieken bij een tweeter heb ik wel vaker gezien, komt door opgesloten volumes achterin de tweeter. mss dat met modern dempingsmateriaal (twaron, flamex) wat te verbeteren valt?

resonanties boven de 10kHz vallen niet zo hard op als die onder de 10kHz, maar bij een tweeter zouden ze toch kunnen zorgen voor wat scherpte. rcl kringetje zou al wat helpen denk ik (heb ik de Hobby Hifi ook wel een paar keer zien doen, resonantie op 18kHz dempen)
Ik neem aan dat jij het over de Celestion HF2001 hebt. Ik wil die inzetten in het gebied waar de Seas het laat afweten, boven 10kHz. Daar wil je dan geen vette resonantie dempen. Daar moet de unit dan gewoon goed presteren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

Goed bezig Leo!
had het helemaal gemist.

De invloed van het grilletje an sich is dit: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view


Te zien in mijn LS3/5a kloon topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=17940
Als ik die dingen nou eens een eigen ontworpen passief filter geef ;-) :oops:

Wat een toeval dat die dingen als geheel in de kast te zetten waren, die faceplate valt inderdaad direct in delen uit elkaar. Meet anders eens zonder die extra ring.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Wat een toeval dat die dingen als geheel in de kast te zetten waren, die faceplate valt inderdaad direct in delen uit elkaar. Meet anders eens zonder die extra ring.
Achter de faceplate zitten doorzichtige lijmresten.Dat ding hoort gewoon vastgelijmd te zitten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik heb nu een testbaffle gemaakt met de B110, de Celestion HF1300 en de Coles4001g.
Isobarix_054.jpg
Isobarix_055.jpg
De laatste 2 units komen uit de B&W DM4 en zijn gespecificeerd op 16Ω.

Om te kijken of de twee B110's niet onderling teveel afwijken heb ik het andere exemplaar er in gezet.

B110-SP1057
Impedantieplot:
Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Close range frequentiekrakteristiek:
Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Minimale verschilletjes.
Omdat ik de laatste tijd nogal eens midranges voor de microfoon gehad heb die een cursusje Pyreneeën hadden gehad hierbij nog een keertje de burst decay:
Isobarix_058.png
Helemaal mooi.

Celestion HF1300

Een rearmounted 1,5" tweeter
Isobarix_059.png
gespecificeerd op 16Ω, maar het komt neer op 12. De resonantiepiek is niet symmetrisch.

Close range frequentiekarakteristiek:
Grijs: Seas H087. Groen: Celestion HF1300
Grijs: Seas H087. Groen: Celestion HF1300
Om een vergelijk te maken met de Seas H087 heb ik die plot erbij gezet. Het rendement van de Seas is veel hoger, ik heb deze voor het gemak een beetje gelijkgetrokken.

De burst decay:
Isobarix_061.png
De resonantiepiek op 2 kHz is wel duidelijk aanwezig. Onder water loopt die nog veel verder door. Dat is goed te zien als ik de vloer 10dB lager leg:
Isobarix_062.png
Ook bij 10kHz laat hij flink van zich horen.


Coles 4001G

Een 16Ω unit met eenzelfde doorzichtig doompje als de Celestion HF2001. Werd vroeger in vrij veel ontwerpen toegepast.

Impedantieplot:
Isobarix_063.png
Ziet er natuurlijk weer niet uit. Resonantiefrequentie 2 kHz en gekkigheid rond 1 kHz. Bovendien is het meer een 22Ω dan een 16Ω unit.

Close range frequentiekarakteristiek:
Grijs: Celestion HF2001. Groen: Coles 4001G
Grijs: Celestion HF2001. Groen: Coles 4001G
Ook hier heb ik ter vergelijking de karakteristiek van de HF2001 meegenomen.

Burst decay:
Isobarix_065.png
Die is wel wat rustiger dan die van de Celestion. Er is een breakup op 20 kHz, but who cares? Bovendien valt de faceplate er niet af.


Ik krijg van Edwin (SARK) 2 andere Seassen ter beschikking, waarvoor heel veel dank :dank: :dank: :dank:
Die ga ik nog even aan de tand voelen.
Als dat gunstig uitvalt, dan zou het wel eens de combinatie KEF B110, Seas H087, Coles 4001G kunnen worden.

Ik heb echter nog een paartje Audax HD12x9D25 liggen. Deze units komen overigens ook uit de collectie van Edwin :goeie: :goeie:

Dus er wordt de komende dagen nog een testbaffeltje gefreesd.

De selectie gaat wel een beetje klinisch, met alleen meetresultaten, maar ik vrees dat ik een (super)tweeter niet kan selecteren met mijn oren.
Alleen wat gesis en gekras als het ding speelt met een C'tje van 2μ2 in serie, daar kan ik denk ik niet zoveel mee.

Wordt wederom vervolgd......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Voor de gein vandaag even het originele B&W filter dat ik ook uit de DM4's had gesloopt
Afbeelding
even aan de units vastgeknoopt.
Isobarix_066.jpg
Isobarix_067.jpg
Viel niet eens echt tegen. Uiteraard maar in mono en dan nog maar 1 kanaal van de muziek.

Dit is natuurlijk wel helemaal vintage, maar om het nou een ontwerp te noemen......

Ik zal zo even deze combi voor de meetmicrofoon zetten. Wie weet gaan we nog schrikken. :rofl: :rofl:
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 20 sep 2016, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Schrikken is het zeker. :shock:
Isobarix_068.png
De groene lijn is met alle units in fase en de gele lijn is met de tweeter en supertweeter onderling in fase maar in tegenfase met de woofer. Dat laatste is de manier waarop het in de originele DM4 zat aangesloten.

Het lijkt dus nergens op. De coles kan je net zo goed weglaten lijkt het. Dus dat hebben we geprobeerd:
groen zonder coles, geel met coles
groen zonder coles, geel met coles
Nee dus. Die doet wel degelijk wat, maar mooi is anders. :rofl: :rofl:

De meting is gedaan met de constructie op 1 meter hoogte. Bij het luisteren stond hij op de grond. Dat kan wat gain in de lagere frequenties gegeven hebben. Blijft een kuil van jewelste bij 3kHz, of de mid/tweet nou in fase met het woofertje staat of niet. Maar goed, het filter is dus dudelijk niet ontworpen voor een B110. [-X

Ik ga nu een baffle frezen voor de Audax.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Een paar zweetdruppeltjes later:
Isobarix_070.jpg
Vroeger hadden ze een voorkeur voor maf gevormde speakerflenzen. Zo ook de Audax.
Ik had geen zin om voor deze testbaffle een mal te maken (als het de definitieve unit wordt is het vroeg genoeg).
Dus ik heb met de hand grofweg uitgefreesd en met breekmes en beiteltje de randjes gedaan.

Toch voorkom je niet dat je een keertje uitschiet:
Isobarix_071.jpg
Maar ja, het is maar een testbaffle. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door dre »

Schiet je wel een beetje op..... :roll:

het is al bijna zaterdag......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Moet lukken, hij heeft tijd zat op dit moment. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik ga de finale van de wedstrijd niet eens halen. Die is toch in Alphen?

Geen illusies, dus.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door dre »

En nu?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

....een sterke bak koffie :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Ik ga de finale van de wedstrijd niet eens halen. Die is toch in Alphen?

Geen illusies, dus.
Finales van wedstrijden op forum zijn qua datum zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer elastisch. Vraag maar aan Wouter. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door dre »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
Ik ga de finale van de wedstrijd niet eens halen. Die is toch in Alphen?

Geen illusies, dus.
Finales van wedstrijden op forum zijn qua datum zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer elastisch. Vraag maar aan Wouter. :mrgreen:
En over de tijden maar niet te spreken! :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Het baffeltje met de Audax HD12x9D25 voor de microfoon gezet. Het nadeel van de Audax is toch wel de vorm. Optisch is dat gewoon niet mooi en het oog wil ook wat.

De B110 hebben we nu wel gezien, dus de resultaten van die metingen laat ik achterwege.

Audax HD12x9D25

Impedantieplot:
Isobarix_072.png
Resonatie op 1kHz en in het werkingsgebied iets meer dan 6 Ω

Close range frequentiekarakteristiek:
Isobarix_073.png
Ziet er netjes uit. De afval in het hoog is geen referentie vanwege de meetafstand en interferenties die dan op kunnen treden.

Burst decay:
Isobarix_074.png
Dat piekje bij 10kHz is toch wel een echte piek.

Voor de lol nog even op 70cm gemeten. Verder weg gaat niet binnenshuis; door reflecties wordt anders de gate te kort.
geel B110, groen Audax
geel B110, groen Audax
Wel genoeg ruimte om een scheidingsfrequentie uit te zoeken. Je kan de piek op 10kHz zelfs onderdrukken en het hoog aanvullen met de Coles, maar mooi ziet dat er niet uit.

Ik wacht nog even op de Seas H087 units van SARK en dan maak ik een keuze.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Vandaag de units van SARK binnengekregen. Die noem ik even C en D

Ik ben maar begonnen met het maken van impedantieplotjes.
Ter herinnering, van units A en B zagen de plots er zo uit:
Grijs A, Groen B
Grijs A, Groen B
Van de exemplaren C en D zien ze er zo uit:
Grijs C, Groen D
Grijs C, Groen D
:think: :think:
Blijkbaar hoort een maffe impedantiekarakteristiek bij deze unit.

De metingen zijn allemaal free_air, dus niet in een baffle gemonteerd. Gericht naar boven en liggend op een paar laagjes keukenpapier om trillingen van de unit in bedrijf op de harde ondergrond te voorkomen.

Ik heb van alle 4 de units opnieuw een close range meting gemaakt in exact gelijke omstandigheden:
Isobarix_078.jpg
De frequentiekarakteristieken in één diagram:
Isobarix_079.png
A = Lila
B = Blauw
C = Rood
D = Groen

Die wijken toch niet dramatisch van elkaar af.

Vervolgens de burst decays van de units:
H087  A
H087 A
H087  B
H087 B
H087  C
H087 C
H087  D
H087 D
In het tijdsdomein presteren de units van SARK toch iets beter. Bij de exemplaren A en B is nog duidelijk te zien dat er een of twee resonanties zijn die wat langer in de tijd naklinken. Bij de units C en D is dat minder. Het verschil is niet héél groot maar toch duidelijk zichtbaar. Let wel: de ruisvloer ligt op -35dB, dat is behoorlijk laag.

Dat betekent dat ik Edwin zijn units zal gebruiken en hem op gepaste wijze ga bedanken.
Als supertweeter wordt de Coles 4001G ingezet om de boel boven de 10kHz nog even een beetje sprankelender te maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Denk dat je met een mix van twee zaken hebt:

1. De productietoleranties waren in die tijd vermoedelijk vrij hoog.
2. Verouderingsverschijnselen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Denk dat je met een mix van twee zaken hebt:

1. De productietoleranties waren in die tijd vermoedelijk vrij hoog.
2. Verouderingsverschijnselen.
Dat weet ik wel zeker.


Dit is ook maar een methode om het meest bruikbare er uit te pikken. Welke units er in terechtkomen is voor een groot deel afhankelijk geweest van toeval. Het is maar waar je tegenaan loopt natuurlijk.

Ik heb echt niet de illusie dat ik een topprodukt ga neerzetten dat voor de eeuwigheid is. Ik wilde alleen wel wat met andere merken doen dan alleen Philips.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
Ik ga de finale van de wedstrijd niet eens halen. Die is toch in Alphen?

Geen illusies, dus.
Finales van wedstrijden op forum zijn qua datum zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer elastisch. Vraag maar aan Wouter. :mrgreen:
True true :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Gisteren maar aan de kasten begonnen. Normaal maak ik eerst een testkast, zeker als ik een principe gebruik dat ik zelf nog niet eerder heb toegepast. Helaas dringt de tijd en gaan we ervan uit dat de WinISD simulatie een beetje klopt.

Dus gelijk maar aan de definitieve kasten begonnen. Het zit alleen nog maar in elkaar geschroefd.
Isobarix_084.jpg
Isobarix_085.jpg
De (nu nog) open kant is de achterzijde, links tegen het front de compoundruimte waar nog ovale gaten voor de B139 in worden gefreesd. Daarboven (rechts) komt de midrange behuizing in piramidevorm. De basreflexpijp mondt boven aan de achterzijde uit en komt in een bocht naar beneden te wijzen. Hier en daar komt ook nog wat interne versteviging.
Isobarix_086.jpg
Toch nog redelijk slanke zuilen van 110 hoog.

Vandaag nog flink wat freeswerk te verrichten :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ray5150 »

:goedzo: :goedzo: :goedzo:

Kan makkelijk klaar zijn voor Alphen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 01 okt 2016, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door dre »

Inderdaad Ray!
Hij gaat het makkelijk halen. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”