Ik heb nu een testbaffle gemaakt met de B110, de Celestion HF1300 en de Coles4001g.
De laatste 2 units komen uit de B&W DM4 en zijn gespecificeerd op 16Ω.
Om te kijken of de twee B110's niet onderling teveel afwijken heb ik het andere exemplaar er in gezet.
B110-SP1057
Impedantieplot:

- Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Close range frequentiekrakteristiek:

- Grijs: eerste exemplaar. Groen: tweede exemplaar.
Minimale verschilletjes.
Omdat ik de laatste tijd nogal eens midranges voor de microfoon gehad heb die een cursusje Pyreneeën hadden gehad hierbij nog een keertje de burst decay:
Helemaal mooi.
Celestion HF1300
Een rearmounted 1,5" tweeter
gespecificeerd op 16Ω, maar het komt neer op 12. De resonantiepiek is niet symmetrisch.
Close range frequentiekarakteristiek:

- Grijs: Seas H087. Groen: Celestion HF1300
Om een vergelijk te maken met de Seas H087 heb ik die plot erbij gezet. Het rendement van de Seas is veel hoger, ik heb deze voor het gemak een beetje gelijkgetrokken.
De burst decay:
De resonantiepiek op 2 kHz is wel duidelijk aanwezig. Onder water loopt die nog veel verder door. Dat is goed te zien als ik de vloer 10dB lager leg:
Ook bij 10kHz laat hij flink van zich horen.
Coles 4001G
Een 16Ω unit met eenzelfde doorzichtig doompje als de Celestion HF2001. Werd vroeger in vrij veel ontwerpen toegepast.
Impedantieplot:
Ziet er natuurlijk weer niet uit. Resonantiefrequentie 2 kHz en gekkigheid rond 1 kHz. Bovendien is het meer een 22Ω dan een 16Ω unit.
Close range frequentiekarakteristiek:

- Grijs: Celestion HF2001. Groen: Coles 4001G
Ook hier heb ik ter vergelijking de karakteristiek van de HF2001 meegenomen.
Burst decay:
Die is wel wat rustiger dan die van de
Celestion. Er is een breakup op 20 kHz, but who cares? Bovendien valt de faceplate er niet af.
Ik krijg van Edwin (SARK) 2 andere Seassen ter beschikking, waarvoor heel veel dank
Die ga ik nog even aan de tand voelen.
Als dat gunstig uitvalt, dan zou het wel eens de combinatie KEF B110, Seas H087, Coles 4001G kunnen worden.
Ik heb echter nog een paartje Audax HD12x9D25 liggen. Deze units komen overigens ook uit de collectie van Edwin
Dus er wordt de komende dagen
nog een testbaffeltje gefreesd.
De selectie gaat wel een beetje klinisch, met alleen meetresultaten, maar ik vrees dat ik een (super)tweeter niet kan selecteren met mijn oren.
Alleen wat gesis en gekras als het ding speelt met een C'tje van 2μ2 in serie, daar kan ik denk ik niet zoveel mee.
Wordt wederom vervolgd......