probleem met limp
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
probleem met limp
Waarschijnlijk doe ik iets fout met limp, maar ik zie nog niet wat.
Dit is wat ik krijg te zien.
Mijn meet versterker is de "oude" knuisje amp. geluidskaart is de Tascam US144-2. Hier zou niks mis mee moeten zijn want metingen in Arta gaan goed. Dit is het schema zoals ik nu de meetbox in gebruik heb.
De bedoeling is om zowel impendantie als TS parameters te meten.
Wat doe ik fout?
Mijn meet versterker is de "oude" knuisje amp. geluidskaart is de Tascam US144-2. Hier zou niks mis mee moeten zijn want metingen in Arta gaan goed. Dit is het schema zoals ik nu de meetbox in gebruik heb.
De bedoeling is om zowel impendantie als TS parameters te meten.
Wat doe ik fout?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: probleem met limp
inmiddels al wat verder. er verschijnt een klein gepriegel op het scherm. wat kan dit zijn?
Re: probleem met limp
Geen idee, maar het is niet zoals het hoort.
Het schema klopt verder wel, maar hoe heb je de massa draden aangesloten?
Controleer ook even of de min-pool van de versterker uitgang aan de massa ligt (gnd).
Zo niet, dan kun je deze niet gebruiken voor de impedantiemeting.
De Tascam US144-2 kan trouwens (volgens de specificaties) 1.23Vrms aan op de ingang.
Je zou dus eventueel het netwerkje helemaal weg kunnen laten (m.u.v de referentieweerstand) mits je voorzichtig met het volume omgaat.
Waarschijnlijk gaat de nauwkeurigheid/betrouwbaarheid dan ook wat omhoog.
1Vrms is meer dan genoeg voor impedantie metingen en TSP metingen van de drivers.
Mocht het eenmaal werken, vergeet dan niet om eerst de setup te calibreren!
Verder nog een gebruikerstip: gebruik een schakelaartje over de referentieweerstand zodat je deze kan kortsluiten voor de calibratie. Scheelt een hoop geplug met kabels
.
Het schema klopt verder wel, maar hoe heb je de massa draden aangesloten?
Controleer ook even of de min-pool van de versterker uitgang aan de massa ligt (gnd).
Zo niet, dan kun je deze niet gebruiken voor de impedantiemeting.
De Tascam US144-2 kan trouwens (volgens de specificaties) 1.23Vrms aan op de ingang.
Je zou dus eventueel het netwerkje helemaal weg kunnen laten (m.u.v de referentieweerstand) mits je voorzichtig met het volume omgaat.
Waarschijnlijk gaat de nauwkeurigheid/betrouwbaarheid dan ook wat omhoog.
1Vrms is meer dan genoeg voor impedantie metingen en TSP metingen van de drivers.
Mocht het eenmaal werken, vergeet dan niet om eerst de setup te calibreren!
Verder nog een gebruikerstip: gebruik een schakelaartje over de referentieweerstand zodat je deze kan kortsluiten voor de calibratie. Scheelt een hoop geplug met kabels
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: probleem met limp
Hoe heb je dat schema opgebouwd? Zit het in een kastje? Maak daar eens een foto van. En inderdaad wat chris zegt, de - van de speakeruitgang van je versterker moet aan massa liggen.
Re: probleem met limp
Kijk dan wel even of het geen versterker is die in brug staat en dus echt een - heeft en niet een 0 op de speaker uitgang.
Je kunt de - dus niet klakkeloos aan aarde leggen.
Je kunt de - dus niet klakkeloos aan aarde leggen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: probleem met limp
Dat bedoel ik dus. Niet dat hij die - aan massa moet knopen, maar dat dat van origine in de versterker al het geval is.Kappa7 schreef:Kijk dan wel even of het geen versterker is die in brug staat en dus echt een - heeft en niet een 0 op de speaker uitgang.
Je kunt de - dus niet klakkeloos aan aarde leggen.
Re: probleem met limp
Dacht ik al maar ik zie hem maar zo de - aan aarde hangen en daarmee de versterker slopen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: probleem met limp
De min pool ligt aan de massa. Dus dit zal het probleem niet zijn. Kan morgen wel eens een andere versterker proberen voor de zekerheid.Chris_T schreef:Controleer ook even of de min-pool van de versterker uitgang aan de massa ligt (gnd).
Zo niet, dan kun je deze niet gebruiken voor de impedantiemeting.
.
@ pappaleo : foto volgt morgen
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: probleem met limp
Je hebt wel vertrouwen in mijKappa7 schreef:Dacht ik al maar ik zie hem maar zo de - aan aarde hangen en daarmee de versterker slopen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: probleem met limp
denk dat het probleem verholpen is.
Dit is ( ongecalibreerd!!!!) 1 van de drivers van het vintage project.
Is het juist dat ik de driver op een handdoekje (tegen ongewenst rammelen) op het werkblad leg en dan de meting doe om de T&S parameters te weten te komen??
Dit is ( ongecalibreerd!!!!) 1 van de drivers van het vintage project.
Is het juist dat ik de driver op een handdoekje (tegen ongewenst rammelen) op het werkblad leg en dan de meting doe om de T&S parameters te weten te komen??
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: probleem met limp
Wat was het probleem nou?
Lijkt me een plausibele meting op de kalibratie na.
Lijkt me een plausibele meting op de kalibratie na.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: probleem met limp
Ik heb de meetbox aangepakt. geheel opnieuw in elkaar gezet met alleen de ref weerstand (27 ohm) en wat zenerdiodes aan de geluidskaart zijde,ds23man schreef:Wat was het probleem nou?
Ook een schakelaar over de weerstand om deze te overbruggen.
Tevens ben ik er achter dat er wat kabels (lees stekkers) behoorlijk rot zijn.
Het werkt in ieder geval goed nu...
