Sinds enige tijd ben in ik het bezit van een set Dynaudio Special 25's en een Dynaudio Sub500. Het geluid van deze combi staat me bijzonder aan. Alleen heb ik het idee dat ik, met name bij films of erg dynamisch orkestraal materiaal, in het laag iets aan dynamiek te kort kom. Waarschijnlijk denken mijn buren daar anders over, maar ik ben nu eenmaal erg gecharmeerd van een (quasi) onbegrensde dynamiek, te vergelijken met een levensechte situatie.
Voor stereo (met sub) spelen de basreflex S25 met poort dicht full range, de sub helpt mee onder 80Hz. Voor films spelen ze met de poort dicht, op 80Hz laag-af gefilterd, de sub neemt het laag van alle overige kanalen + LFE voor zijn rekening. Ik heb geëxperimenteerd met de plaats van de subwoofer in mijn ruimte. Ik ben van mening dat ik nu (ongeveer) de beste plek heb gevonden. Zijn ondergrens van 18Hz haal ik gehoormatig wel, maar niet met veel overtuiging. Ik schat dat de ondergrens van de nuttige output zo'n beetje op 25Hz ligt. Het zou mooi zijn als ik het volle potentieel van deze set zou kunnen benutten. Mijn idee is dat, wanneer ik meer druk in het extreme laag heb, ik minder de behoefte heb om harder te spelen. Ik wil films wel min of meer op referentieniveau kunnen draaien, maar in de huidige situatie durf ik dat niet zo goed aan ivm mogelijke overbelasting van de subwoofer. Met muziek kom ik zelden boven 75dB RMS uit. Veel harder hoeft van mij ook niet (vaak).
Mijn woonkamer moet wel woonkamer blijven en dus wil ik spaarzaam omgaan met bass-trapping. De oppervlakte is zo'n 45m2, inclusief open keuken. Voor nu heb ik problematische staande golven redelijk onderdrukt met de ingebouwde EQ in mijn Emotiva UMC-200. Ik ben me bewust van de theoretische voordelen van muti-sub setups. Daarom speel ik met het volgende idee. Mijn vraag is of jullie hierin eens willen meedenken over het nut en de haalbaarheid hiervan.
Ik heb nu de Special 25's op Dynaudio Stand 4, welke op hun beurt op spikes staan. Het lijkt me een leuk plan om die stands te vervangen voor subwoofers die op hun beurt als statieven dienen voor de Special 25's. Elke sub zou dan één of twee 10" of 12" drivers krijgen, die zijwaarts stralen ivm met de frontbreedte, die ik het liefst gelijk hou aan die van de monitoren. Liefst gesloten, aangezien ik wel gecharmeerd ben van de articulatie van gesloten subwoofer systemen zoals ik die nu ken. Een stuk "droger" en schijnbaar vervormingsarmer dan reflex systemen. TL is een optie, maar hangt af van het beschikbare fysieke volume van de subwoofer. Het is het plan om ze actief te maken en aan te sturen vanuit mijn Emotiva processor. Evt als "slave" van mijn huidige Sub 500. Maar dat wordt misschien wel wat overkill...
Concrete vragen:
- Is dit plan uberhaupt zinvol? Mijn eigen bedenking is dat ik hiermee beperkt ben in de plaatsingsopties voor de subs. Dit kan in mijn nadeel werken.
- Is één 12" driver per kant genoeg? 2 stuks geven aanzienlijk meer headroom, dus meer ruimte voor een linkwitz transform om f3 naar beneden te trekken...
- In het geval van één driver: plaats ik die bij voorkeur hoog in de kast, of liever laag en waarom?
- Welke drivers zijn geschikt (natuurlijk afhankelijk van welke kant het op gaat en wat de maximale afmetingen mogen worden). Een soort van richting is welkom (Peerless XXLS / Scan Speak / Morel / HiVi / Visaton / Vifa / ...)
- Hoeveel sap is wenselijk? Ik denk zelf in de richting van 300 - 400 W per driver. Maar dat is puur een eerste ingeving, tot dusverre niet gestoeld op enige simutatie.
- Heb ik extra dsp nodig?
- In welke richting moet ik denken voor versterking? Note: Behringer komt er bij mij niet in!!!!
Wat is jullie idee hierover? Onzin? Zinvol? Haalbaar? Kom maar op met de ideeën!
James.
