Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Moderator: Beheerdersteam
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het pritex heet of Pritex is. Een gevalletje van merknaam dat soortnaam is geworden.
Maar er is wel veel verschil in kwaliteit in de handel; schuim dat na een paar jaar verpulvert of veranderd in een kleverige massa, maar ook schuim dat na jaren nog steeds goed blijft.
Ik denk dat als je het bij een gerenommeerde leverancier haalt dat de kans groter is dat je een kwalitatief goed product in huis haalt dan met het eerste de beste stuk noppenschuim van de Gamma. Met dat laatste heb ik in ieder geval slechte ervaringen.
http://www.akoestiekwinkel.nl/studio-hi ... ers-bouwen
Maar er is wel veel verschil in kwaliteit in de handel; schuim dat na een paar jaar verpulvert of veranderd in een kleverige massa, maar ook schuim dat na jaren nog steeds goed blijft.
Ik denk dat als je het bij een gerenommeerde leverancier haalt dat de kans groter is dat je een kwalitatief goed product in huis haalt dan met het eerste de beste stuk noppenschuim van de Gamma. Met dat laatste heb ik in ieder geval slechte ervaringen.
http://www.akoestiekwinkel.nl/studio-hi ... ers-bouwen
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Inmiddels zitten de kasten in elkaar wat niet zo gek is want ik had onlangs wat tijd over. 1 kast zit zelfs al in de fineer. Wat mij ook 100 % meegevallen is. Het ziet er moeilijker uit dan het is. Voor de afwerking heb ik gekozen voor osmo hardwax.
Onlangs ook maar eens de licentie gekocht van arta om zelf wat meetingen te kunnen maken. Het uiteindelijke filter wordt wel door pappaleo gemaakt.
Onlangs ook maar eens de licentie gekocht van arta om zelf wat meetingen te kunnen maken. Het uiteindelijke filter wordt wel door pappaleo gemaakt.
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Eerst komt 'ie bij mij om eens een keer te meten, maar nu moet ik al naar hem toe om te leren 
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
dank je, ik heb ze nu geschuurd met korrel 180. moeten nog wel een keer met korrel 400. dan nog de osmo hardwax eropds23man schreef:Ziet er strak uit!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Dat is met korrel 120 gedaanray5150 schreef:Knap gazonnetje ook.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Valt van dichtbij wel mee hoorray5150 schreef:Knap gazonnetje ook.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Even een update: Gisteren naar Pappaleo geweest voor het meten van de speaker zodat hij daar een filter voor kan ontwerpen. tevens goed opgelet, kan wel eens van pas komen
.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
zo, de popcorn is op, dus we kunnen verder.ds23man schreef:Kan Pjotr even de popcorn halen?
In de eerste instantie heb ik Pappaleo gevraagd om het filter samen te gaan ontwerpen. nu is het ontwerpen mij zo goed bevallen ) d appolito vintage philips , dat ik het wel een uitdaging vind om het zelf te gaan doen, met een hotline verder dan Delft of Drievliet. en het forum natuurlijk.
Wat is er ondertussen gebeurt. in September ben ik bij Leo geweest, daar hebben we de metingen met Arta gemaakt, Daarna is er niets meer gebeurt.
Ik ben vanavond begonnen met het invullen van wat gegevens in Boxsim, hier heb ik wat vragen over.
Inmiddels heb ik via pb hier al antwoord op.
En moet ik in Boxsim ook nog ergens invoeren of de basreflexpijp aan de voor of achterzijde zit, of heeft dit geen invloed.
Zal de boxsim file erbij zetten voor diegene die mee willen kijken
- Bijlagen
-
- eton seas focal.zip
- (1.95 KiB) 45 keer gedownload
Laatst gewijzigd door sander1238 op ma 21 nov 2016, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Als ik het goed heb ik je tuningsfrequentie te zien in de impedantie meting van de woofer.
Het midden van de twee pieken.
Het midden van de twee pieken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Dat ligt eraan of de pieken nagenoeg even groot zijn.dre schreef:Als ik het goed heb ik je tuningsfrequentie te zien in de impedantie meting van de woofer.
Het midden van de twee pieken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
ff close range meting van de woofer doen, waar er een dip zit in de response dat is de afstemfrequentie
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Heb inmiddels begrepen dat ik de kast moet aanmerken in boxsim als gesloten, in de meting zou de basreflex pijp al inbegrepen zijn. boxsim zou hem erbij tellen als ik deze zou invullen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Party pooper!pappaleo schreef:Even een teasertje plaatsen![]()
FSE017.png
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Ik ben nog even verder aan het knutselen geweest. Ik heb nu de frequentiekarakteristieken geïmporteerd die gemaakt zijn met metingen onder een hoek van 15° in het horizontale vlak. Die zijn altijd wat rustiger omdat de invloeden van diffractie op de hoeken van de kast wat minder zichtbaar zijn. Dit heb ik alleen gedaan voor midden en hoog, voor het laag zit er hoegenaamd geen verschil in. Verder heb ik nog wat aan het filter geknutseld.
Dat geeft het volgende resultaat: De stippellijnen geven de simulatie aan met de on axis metingen. De verschillen zijn niet dramatisch, de simulatie toont alleen wat rustiger.
De faserelatie tussen de gefilterde units: De fase tussen laag en mid (resp rood en groen) loopt redelijk gelijk in het belangrijke gebied van 100 tot 1000Hz.
De fase tussen mid en hoog (resp groen en blauw) loopt redelijk gelijk tussen 3000 en 8000Hz. Lager lopen ze wel wat verder uit elkaar (> 30°); ik zal kijken of daar nog verbetering in te halen valt.
Het filterschema publiceer ik (nog) niet. Sander heeft de wens te kennen gegeven het zelf ook te willen proberen. Gezien de uitstekende resultaten die hij met de Philips vintage kast heeft weten te bereiken vind ik dat een prima plan.
Dat geeft het volgende resultaat: De stippellijnen geven de simulatie aan met de on axis metingen. De verschillen zijn niet dramatisch, de simulatie toont alleen wat rustiger.
De faserelatie tussen de gefilterde units: De fase tussen laag en mid (resp rood en groen) loopt redelijk gelijk in het belangrijke gebied van 100 tot 1000Hz.
De fase tussen mid en hoog (resp groen en blauw) loopt redelijk gelijk tussen 3000 en 8000Hz. Lager lopen ze wel wat verder uit elkaar (> 30°); ik zal kijken of daar nog verbetering in te halen valt.
Het filterschema publiceer ik (nog) niet. Sander heeft de wens te kennen gegeven het zelf ook te willen proberen. Gezien de uitstekende resultaten die hij met de Philips vintage kast heeft weten te bereiken vind ik dat een prima plan.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Ik beschik tot op heden alleen nog maar over de mogelijkheid om in Arta single channel te meten. Dit heeft tot gevolg dat in de metingen van de losse drivers geen informatie zit tav de exacte afstand tot de microfoon. De akoestische offset van de drivers onderling moet dus nog vastgesteld worden.
Omdat gebleken is dat het per whatsapp toch wat lastig is om dat uit te leggen (ik typ namelijk nogal langzaam
) heb ik hieronder even beschreven wat ik nou exact gedaan heb.
Allereerst in Arta de gated frequentiekarakteristieken met 1/24 smoothing vastgesteld van de metingen die gedaan zijn op 1 meter afstand: In het hele verhaal is de woofer rood, de midrange groen en de tweeter blauw. Deze karakteristieken zijn met de export functie van Arta geëxporteerd als .frd files.
Aan de gating is te zien dat alles onder de 150Hz op interpretatie van Arta berust en niet op werkelijke meetgegevens (gele horizontale lijntje onderin). Voor de mid en de tweet kan ik daar mee leven, voor de woofer vind ik dat niet laag genoeg. Daarom heb ik de closerange meting van de woofer erbij gepakt en het level op 200Hz gelijk getrokken. Alles boven de 200Hz is van de meting op 1 meter afstand (de bafflestep zit daar vrijwel helemaal in) alles onder de 200Hz is van de closerangemeting.
Grafisch ziet dat er zo uit: Ik krijg dat met Arta niet geëxporteerd, het kan zijn dat dat niet kan met Arta, het kan zijn dat ik gewoon niet weet hoe het moet. Ik heb de beide karakteristieken met behulp van MS Excel samengevoegd. Het zijn tenslotte gewoon tabellen in ascii formaat. Het resultaat liet zich uitstekend in Boxsim importeren.
Nu is de laagste frequentie 80Hz. In werkelijkheid is dat lager (de poortoutput zit er bijvoorbeeld nog niet bij), maar dat is voor de filterberekening van minder belang.
In Boxsim ziet de import er zo uit (alle 3 de units gewoon parallel gezet): Nu het bepalen van de akoestische offset. We beginnen met de midrange en de tweeter. Als deze twee units in Boxsim parallel worden gezet, dan ontstaat de volgende grafiek: De zwarte lijn is de berekende som van de frequentiekarakteristieken met de units in fase, de stippellijn met de units in tegenfase.
Met Arta heb destijds ik ook metingen gemaakt met midrange en tweeter parallel in fase (groen) en met de tweeter in tegenfase (geel). Dat lijkt er dus nog niet veel op.
Nu kan in boxsim de offset ingevuld worden. In eerste instantie maak ik een schatting en dan varieer ik die offset tot de simulatie gelijk is aan de meting hierboven. Bij de midrange unit kwam ik met 13mm op het volgende resultaat: Dat lijkt er voldoende op.
Vervolgens herhalen we dit met de woofer en de midrange.
In Boxsim, Woofer nog 0 en midrange al 13mm: De meting in Arta met woofer en midrange parallel: Na enig zoeken kwam ik voor de woofer uit op 67mm: Pas nadat dit allemaal correct is ingevuld, kan met het ontwerpen van een filter worden begonnen.
Omdat gebleken is dat het per whatsapp toch wat lastig is om dat uit te leggen (ik typ namelijk nogal langzaam
Allereerst in Arta de gated frequentiekarakteristieken met 1/24 smoothing vastgesteld van de metingen die gedaan zijn op 1 meter afstand: In het hele verhaal is de woofer rood, de midrange groen en de tweeter blauw. Deze karakteristieken zijn met de export functie van Arta geëxporteerd als .frd files.
Aan de gating is te zien dat alles onder de 150Hz op interpretatie van Arta berust en niet op werkelijke meetgegevens (gele horizontale lijntje onderin). Voor de mid en de tweet kan ik daar mee leven, voor de woofer vind ik dat niet laag genoeg. Daarom heb ik de closerange meting van de woofer erbij gepakt en het level op 200Hz gelijk getrokken. Alles boven de 200Hz is van de meting op 1 meter afstand (de bafflestep zit daar vrijwel helemaal in) alles onder de 200Hz is van de closerangemeting.
Grafisch ziet dat er zo uit: Ik krijg dat met Arta niet geëxporteerd, het kan zijn dat dat niet kan met Arta, het kan zijn dat ik gewoon niet weet hoe het moet. Ik heb de beide karakteristieken met behulp van MS Excel samengevoegd. Het zijn tenslotte gewoon tabellen in ascii formaat. Het resultaat liet zich uitstekend in Boxsim importeren.
Nu is de laagste frequentie 80Hz. In werkelijkheid is dat lager (de poortoutput zit er bijvoorbeeld nog niet bij), maar dat is voor de filterberekening van minder belang.
In Boxsim ziet de import er zo uit (alle 3 de units gewoon parallel gezet): Nu het bepalen van de akoestische offset. We beginnen met de midrange en de tweeter. Als deze twee units in Boxsim parallel worden gezet, dan ontstaat de volgende grafiek: De zwarte lijn is de berekende som van de frequentiekarakteristieken met de units in fase, de stippellijn met de units in tegenfase.
Met Arta heb destijds ik ook metingen gemaakt met midrange en tweeter parallel in fase (groen) en met de tweeter in tegenfase (geel). Dat lijkt er dus nog niet veel op.
Nu kan in boxsim de offset ingevuld worden. In eerste instantie maak ik een schatting en dan varieer ik die offset tot de simulatie gelijk is aan de meting hierboven. Bij de midrange unit kwam ik met 13mm op het volgende resultaat: Dat lijkt er voldoende op.
Vervolgens herhalen we dit met de woofer en de midrange.
In Boxsim, Woofer nog 0 en midrange al 13mm: De meting in Arta met woofer en midrange parallel: Na enig zoeken kwam ik voor de woofer uit op 67mm: Pas nadat dit allemaal correct is ingevuld, kan met het ontwerpen van een filter worden begonnen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Zeer zekerarchitect schreef:mooi gepresenteerd pappaleo
Nog een paar drukke dagen (werk) en dan ga ik er zelf mee aan de slag. Ben wel zeer benieuwd of beide resultaten dicht bij elkaar gaan liggen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton
Even een tussenstand, het is nog verre van perfect maar zie toch wel resultaat.
Ik bleef een diep dal houden tussen de woofer en de mid, zo diep dat ze in de alpen jaloers waren. Ik heb de mid en tweeter omgepoold en toen zag het er gelijk al een stuk beter uit.
Schroom je niet om commentaar te geven.
Ik bleef een diep dal houden tussen de woofer en de mid, zo diep dat ze in de alpen jaloers waren. Ik heb de mid en tweeter omgepoold en toen zag het er gelijk al een stuk beter uit.
Schroom je niet om commentaar te geven.
