Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door richard »

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het pritex heet of Pritex is. Een gevalletje van merknaam dat soortnaam is geworden.

Maar er is wel veel verschil in kwaliteit in de handel; schuim dat na een paar jaar verpulvert of veranderd in een kleverige massa, maar ook schuim dat na jaren nog steeds goed blijft.
Ik denk dat als je het bij een gerenommeerde leverancier haalt dat de kans groter is dat je een kwalitatief goed product in huis haalt dan met het eerste de beste stuk noppenschuim van de Gamma. Met dat laatste heb ik in ieder geval slechte ervaringen.

http://www.akoestiekwinkel.nl/studio-hi ... ers-bouwen
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

Inmiddels zitten de kasten in elkaar wat niet zo gek is want ik had onlangs wat tijd over. 1 kast zit zelfs al in de fineer. Wat mij ook 100 % meegevallen is. Het ziet er moeilijker uit dan het is. Voor de afwerking heb ik gekozen voor osmo hardwax.

Onlangs ook maar eens de licentie gekocht van arta om zelf wat meetingen te kunnen maken. Het uiteindelijke filter wordt wel door pappaleo gemaakt.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door Motorfret »

Eerst komt 'ie bij mij om eens een keer te meten, maar nu moet ik al naar hem toe om te leren ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

en de foto's
Bijlagen
20160718_130314 - kopie25.jpg
20160718_130323 - kopie 25.jpg
20160718_130332 - kopie 25procent.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit! :goedzo:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

ds23man schreef:
Ziet er strak uit! :goedzo:
dank je, ik heb ze nu geschuurd met korrel 180. moeten nog wel een keer met korrel 400. dan nog de osmo hardwax erop
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ray5150 »

Knap gazonnetje ook. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Knap gazonnetje ook. :lol:
Dat is met korrel 120 gedaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Knap gazonnetje ook. :lol:
Valt van dichtbij wel mee hoor :rofl: behoorlijk wat slijtplekken erin. Kinderen he :lagge:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

Even een update: Gisteren naar Pappaleo geweest voor het meten van de speaker zodat hij daar een filter voor kan ontwerpen. tevens goed opgelet, kan wel eens van pas komen :-# .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door dre »

Nou Leo,we zijn er klaar voor! :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

Kan Pjotr even de popcorn halen? :lol:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

ds23man schreef:
Kan Pjotr even de popcorn halen? :lol:
zo, de popcorn is op, dus we kunnen verder. :yeah:

In de eerste instantie heb ik Pappaleo gevraagd om het filter samen te gaan ontwerpen. nu is het ontwerpen mij zo goed bevallen ) d appolito vintage philips , dat ik het wel een uitdaging vind om het zelf te gaan doen, met een hotline verder dan Delft of Drievliet. en het forum natuurlijk. :relax:

Wat is er ondertussen gebeurt. in September ben ik bij Leo geweest, daar hebben we de metingen met Arta gemaakt, Daarna is er niets meer gebeurt.
Ik ben vanavond begonnen met het invullen van wat gegevens in Boxsim, hier heb ik wat vragen over.

Omdat ik het kastontwerp van de site van eton afgehaald heb heb ik hier geen verdere gegevens van, nu vraagt Boxsim wat de tunings freqentie is van de basreflex pijp.
Schermafdruk 2016-11-21 20.56.28.png
Is hier een rekenmethode voor.

Inmiddels heb ik via pb hier al antwoord op.

En moet ik in Boxsim ook nog ergens invoeren of de basreflexpijp aan de voor of achterzijde zit, of heeft dit geen invloed.

Zal de boxsim file erbij zetten voor diegene die mee willen kijken
Bijlagen
eton seas focal.zip
(1.95 KiB) 45 keer gedownload
Laatst gewijzigd door sander1238 op ma 21 nov 2016, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door dre »

Als ik het goed heb ik je tuningsfrequentie te zien in de impedantie meting van de woofer.
Het midden van de twee pieken.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Als ik het goed heb ik je tuningsfrequentie te zien in de impedantie meting van de woofer.
Het midden van de twee pieken.
Dat ligt eraan of de pieken nagenoeg even groot zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door Henkjan »

ff close range meting van de woofer doen, waar er een dip zit in de response dat is de afstemfrequentie
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

Heb inmiddels begrepen dat ik de kast moet aanmerken in boxsim als gesloten, in de meting zou de basreflex pijp al inbegrepen zijn. boxsim zou hem erbij tellen als ik deze zou invullen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Even een teasertje plaatsen :D
FSE017.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Even een teasertje plaatsen :D
FSE017.png
Party pooper!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Ik ben nog even verder aan het knutselen geweest. Ik heb nu de frequentiekarakteristieken geïmporteerd die gemaakt zijn met metingen onder een hoek van 15° in het horizontale vlak. Die zijn altijd wat rustiger omdat de invloeden van diffractie op de hoeken van de kast wat minder zichtbaar zijn. Dit heb ik alleen gedaan voor midden en hoog, voor het laag zit er hoegenaamd geen verschil in. Verder heb ik nog wat aan het filter geknutseld.

Dat geeft het volgende resultaat:
FSE020.png
De stippellijnen geven de simulatie aan met de on axis metingen. De verschillen zijn niet dramatisch, de simulatie toont alleen wat rustiger.

De faserelatie tussen de gefilterde units:
FSE021.png
De fase tussen laag en mid (resp rood en groen) loopt redelijk gelijk in het belangrijke gebied van 100 tot 1000Hz.
De fase tussen mid en hoog (resp groen en blauw) loopt redelijk gelijk tussen 3000 en 8000Hz. Lager lopen ze wel wat verder uit elkaar (> 30°); ik zal kijken of daar nog verbetering in te halen valt.

Het filterschema publiceer ik (nog) niet. Sander heeft de wens te kennen gegeven het zelf ook te willen proberen. Gezien de uitstekende resultaten die hij met de Philips vintage kast heeft weten te bereiken vind ik dat een prima plan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door pappaleo »

Ik beschik tot op heden alleen nog maar over de mogelijkheid om in Arta single channel te meten. Dit heeft tot gevolg dat in de metingen van de losse drivers geen informatie zit tav de exacte afstand tot de microfoon. De akoestische offset van de drivers onderling moet dus nog vastgesteld worden.

Omdat gebleken is dat het per whatsapp toch wat lastig is om dat uit te leggen (ik typ namelijk nogal langzaam :rofl: ) heb ik hieronder even beschreven wat ik nou exact gedaan heb.

Allereerst in Arta de gated frequentiekarakteristieken met 1/24 smoothing vastgesteld van de metingen die gedaan zijn op 1 meter afstand:
FSE022.png
In het hele verhaal is de woofer rood, de midrange groen en de tweeter blauw. Deze karakteristieken zijn met de export functie van Arta geëxporteerd als .frd files.

Aan de gating is te zien dat alles onder de 150Hz op interpretatie van Arta berust en niet op werkelijke meetgegevens (gele horizontale lijntje onderin). Voor de mid en de tweet kan ik daar mee leven, voor de woofer vind ik dat niet laag genoeg. Daarom heb ik de closerange meting van de woofer erbij gepakt en het level op 200Hz gelijk getrokken. Alles boven de 200Hz is van de meting op 1 meter afstand (de bafflestep zit daar vrijwel helemaal in) alles onder de 200Hz is van de closerangemeting.

Grafisch ziet dat er zo uit:
FSE023.png
Ik krijg dat met Arta niet geëxporteerd, het kan zijn dat dat niet kan met Arta, het kan zijn dat ik gewoon niet weet hoe het moet. Ik heb de beide karakteristieken met behulp van MS Excel samengevoegd. Het zijn tenslotte gewoon tabellen in ascii formaat. Het resultaat liet zich uitstekend in Boxsim importeren.

Nu is de laagste frequentie 80Hz. In werkelijkheid is dat lager (de poortoutput zit er bijvoorbeeld nog niet bij), maar dat is voor de filterberekening van minder belang.

In Boxsim ziet de import er zo uit (alle 3 de units gewoon parallel gezet):
FSE024.png
Nu het bepalen van de akoestische offset. We beginnen met de midrange en de tweeter. Als deze twee units in Boxsim parallel worden gezet, dan ontstaat de volgende grafiek:
FSE026.png
De zwarte lijn is de berekende som van de frequentiekarakteristieken met de units in fase, de stippellijn met de units in tegenfase.

Met Arta heb destijds ik ook metingen gemaakt met midrange en tweeter parallel in fase (groen) en met de tweeter in tegenfase (geel).
FSE025.png
Dat lijkt er dus nog niet veel op.

Nu kan in boxsim de offset ingevuld worden.
FSE031.png
In eerste instantie maak ik een schatting en dan varieer ik die offset tot de simulatie gelijk is aan de meting hierboven. Bij de midrange unit kwam ik met 13mm op het volgende resultaat:
FSE027.png
Dat lijkt er voldoende op.

Vervolgens herhalen we dit met de woofer en de midrange.
In Boxsim, Woofer nog 0 en midrange al 13mm:
FSE029.png
De meting in Arta met woofer en midrange parallel:
FSE028.png
Na enig zoeken kwam ik voor de woofer uit op 67mm:
FSE030.png
Pas nadat dit allemaal correct is ingevuld, kan met het ontwerpen van een filter worden begonnen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door architect »

mooi gepresenteerd pappaleo
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

architect schreef:
mooi gepresenteerd pappaleo
Zeer zeker =D>

Nog een paar drukke dagen (werk) en dan ga ik er zelf mee aan de slag. Ben wel zeer benieuwd of beide resultaten dicht bij elkaar gaan liggen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Longterm. Vloerstaander met Focal Seas en Eton

Bericht door sander1238 »

Even een tussenstand, het is nog verre van perfect maar zie toch wel resultaat.

Ik bleef een diep dal houden tussen de woofer en de mid, zo diep dat ze in de alpen jaloers waren. Ik heb de mid en tweeter omgepoold en toen zag het er gelijk al een stuk beter uit.
Schroom je niet om commentaar te geven.
Schermafdruk 2016-11-27 15.50.57.png
Schermafdruk 2016-11-27 15.51.09.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”