aaronboumans schreef:Mee eens, heb alleen niet de ervaring dat de wat oudere freq-regelaars (lees; aangeboden op MP) een heel erg gebruiksvriendelijke instellingmogelijkheid hebben. Veel parameters om in te stellen met een moeilijk menu. Vaak hebben die oudere regelaars soms ook nog een extern filter nodig wat er vaak niet bij zit. (soms dus ook wel ingebouwd). Maar ze (makkelijk in stelbare FR's) zijn er wel hoor op MP maar dan moet je wel even googlen naar dagene wat wordt aangeboden.
Ja het meeste spul is een drama om in te stellen....de Siemens op mijn foto valt mee.
aaronboumans schreef:Je hoeft je niet eens aan de regels te houden, is niet verplicht als je het zelf doet, en je mág ook alles zelf doen.
Sorry, hier ben ik het niet mee eens, het elektriciteitsbedrijf / netwerkbedrijf (voor zover niet hetzelfde) heeft de burgemeester van jouw woonplaats aangewezen als installatieverantwoordelijke voor zijn gemeente, die heeft dat vrolijk in de gemeentelijke verordening doorgeschoven naar jou, je bent dus bij knutselwerk in je installatie en daaruit volgende schade voor de omgeving / energiebedrijf dus WEL aansprakelijk.
aaronboumans schreef:Alleen als schade ontstaat(brand oid) door (aantoonbaar) slecht uitgevoerde zaken kan het wel eens lastig worden met de verzekering.
Hiermee spreek je jezelf tegen.
aaronboumans schreef: Maar als je gewoon weet wat je doet, de juiste materialen gebruikt dan kán er eigenlijk nooit een probleem ontstaan. (Tenminste niet door jouw werkzaamheden!) Je aan de regels houden is natuurlijk wel een goede manier om veilig te werken als je wat onzekerder bent.
Ik ben dagelijks werkzaam in elektrische installaties en het laatste gedeelte van deze zin doet redelijk mijn haren overeind staan, als ik ervarener en zekerder ben kan ik de regels negeren? WTF? Jij rijd ook motor zonder helm omdat je het goed kan en al 10 jaar doet of????
Ik geef mensen bevoegdheden om aan 'mijn' installatie te werken bij voldoende opleiding en gebleken geschiktheid, wat je nu zegt is echt dodelijk op de lange termijn. Als jij een 3140 certificaat hebt zou ik gelijk Veritas even bellen dat je hem terug stuurt.
aaronboumans schreef: Voor de extra veiligheid kan men nog een vlamboogdetector installeren. Dit een gewoon een meterkastcomponent wat detecteert of er een vlamboog(vonken) in de installatie aanwezig is (begin van brand). Dit noemt men arc fault protection (afd unit). Ga ik tzt nog wel erin zetten.
Als jij er beter van slaapt, vooral doen, maar,
als je je aan de regels houd, overbodig.
aaronboumans schreef:
Overigens is 400V en 230V 'hetzelfde'; dwz fasedraad tov neutraal heeft een RMS waarde van 230V(fasespanning) en diezelfde fasedraad tov van een andere fasedraad heeft een rms waarde van 400V(lijnspanning). Dus de spanning is altijd ten opzichte ván. Maar de spanning zelf is dus eigenlijk hetzelfde. Overigens noemt men dit nog steeds een laagspanningsnet. Er bestaat ook wel een net met een fasespanning van 400V en dan is de lijnspanning 690V. Dit wordt eigenlijk alleen in de industrie gebruikt.
Correct, maar 230V of 400V TEN opzichte van whatever is toch echt een andere spanning, meetbaar en voelbaar
aaronboumans schreef:
Beetje off topic allemaal maar misschien wel interessant voor de oriënterende lezer.
Ja, maar ga aub niet vertellen dat je je niet aan de regels hoeft te houden, gewoon even opzoeken hoe het hoort en zo installeren, voorkomt gezeur en je slaapt beter zodat die arcflash protection er ook niet tussen hoeft.