het "te koop gezien" topic.... (kooptips)

Voor aanbieden van audio-gerelateerde zaken....
Forumregels
- Lees de gebruiksvoorwaarden om iets aan te bieden én om te reageren.
- Registreren om een verkoopadvertentie te plaatsen? Lees dan eerst dit.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door aaronboumans »

Shadow schreef:
Frequentiedrive

3 fase apparatuur die in driehoek kan, zoals kolomboor of zware werkbankslijpers (zaagtafels meestal te zwaar) tot 0,75kW mee aansturen zonder krachtstroom :beer:
0,75pk=550w
persoonlijk zou ik kijken of er kracht het huis in komt. Als dat zo is dan kost het omzetten van de meter+zekerinkast 1x35A naar 3x25A rond de 195 euro
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Kappa7 »

Lijkt mij een slimmer plan.
Daar heb je uiteindelijk waarschijnlijk meer plezier van.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

aaronboumans schreef:
Shadow schreef:
Frequentiedrive

3 fase apparatuur die in driehoek kan, zoals kolomboor of zware werkbankslijpers (zaagtafels meestal te zwaar) tot 0,75kW mee aansturen zonder krachtstroom :beer:
0,75pk=550w
persoonlijk zou ik kijken of er kracht het huis in komt. Als dat zo is dan kost het omzetten van de meter+zekerinkast 1x35A naar 3x25A rond de 195 euro
Het kan nog iets zwaarder hoor, maar je loopt al snel tegen de 16A grens aan. Die 195 euro zijn de kosten van het netwerkbedrijf ja, daar komt nog wat bij. Ik begrijp het ook niet hoor, kabeltje trekken, hoofdschakelaar wisselen en automaatje zetten en gaan;
Boodschappen doen voor krachtstroom
- Hager GD104E miniverdeler 4 modulen 12,50
- Hager zichtvensterdeur tbv GD104E 5,50
- ABB aardlekautomaat 4P B16 30mA 127,50
- Ymvk kabel, met aardscherm indien door de grond gelegd >prijs variëert enorm, lengte ook< +/- 100
- Mennekes CEE wandcontactdoos 400V/16A/5P (schroefklemmen) 8,95
- Klein materiaal zoals zadels e.d. 25,-
Indien hoofdschakelaar nog geen 4 polige uitvoering is;
- ABB Hoofdschakelaar 4 polig 63A 56,-
Totaal 335,45
Kom je met je netwerkbedrijf net door de 500 euro als je de aanleg verder zelf doet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door OpaBert »

Succes Shadow
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door ray5150 »

Wat een gedoe om een paar gaatjes te boren....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Wat een gedoe om een paar gaatjes te boren....
Daar zeg je iets idd, maar voor de hobbyist die meer 400V speelgoed op het oog heeft is het wel een ding.
Ik leg sowieso 400V aan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door ray5150 »

Een feit is dat maar weinig woonhuizen al zijn voorzien van een 3-fasen / krachtstroom aansluiting in de meterkast.
(als je pech hebt is de inkomende voeding alleen enkele fase, in het beste geval zit er al een 3-fasen KWH meter, en hoeven er alleen wat groepen bijgeprikt te worden)
Daar komt nog bij de aanleg van voorziening van de meterkast naar de werkruimte.
Als je dat allemaal bij elkaar rekent pakt dat koopje van een paar tientjes toch nog behoorlijk prijzig uit.
Anders gezegd : voor een meier of 5 koop je een hele knappe (nieuwe) boorkolom die gewoon op enkelfase (230 Volt) draait.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Een feit is dat maar weinig woonhuizen al zijn voorzien van een 3-fasen / krachtstroom aansluiting in de meterkast.
(als je pech hebt is de inkomende voeding alleen enkele fase, in het beste geval zit er al een 3-fasen KWH meter, en hoeven er alleen wat groepen bijgeprikt te worden)
Ik ben eigenlijk nog maar 1 huis tegen gekomen waar er geen 3 fasen tot bij de hoofdzekeringen aanwezig waren, nu is er in de randstad wel wat gebeurd in het verleden wat nog door werkt in de huidige installaties, maar volgens mij zijn dat er niet veel.
Als er geen levering van 3 fasen plaats vindt, is er zelden een 3 fasen meter aanwezig, die groepen bijprikken is ook niet helemaal correct, je spreekt van een andere verdeling. Normaal gezien betrek je je levering van 1 fase, bij een 3 fasen levering verdeel je je gebruikers over die 3 fasen en eventueel gebruik je een 4 polige automaat voor een krachtgroep, al dan niet om te koken, zagen, boren, lassen whatever.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door ds23man »

Dat is niet helemaal waar, in vele appartementsgebouwen worden vaak maar twee fases aangelegd. Dan heb je een aparte fase beschikbaar voor een kookgroep.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Dat is niet helemaal waar, in vele appartementsgebouwen worden vaak maar twee fases aangelegd. Dan heb je een aparte fase beschikbaar voor een kookgroep.
Zal best, maar we hadden het over huizen he? :beer:
Ik zie het al voor me, op 4 hoog achter en dan een werkplaats vol groot materieel :rofl: :rofl: :rofl:
(trouwens laatst een groepenkast vervangen in een appartement waar er vrolijk 3 fase voeding was hoor, in gebruik ook!)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door ray5150 »

Laat me raden, jouw favoriete album is vast "Animals" van Pink Floyd ? :lol:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door aaronboumans »

De Enexis monteur heeft bij mij letterlijk 3 afgedopte draden achtergelaten die uit de nieuwe meter staken. Wilde de draden niet eens aansluiten op de hoofdschakelaar(niet zijn verantwoordelijkheid). Heb verder alles 2dehands gekocht, kan je vaak voor heel weinig vinden en ja, het is prima spul van goede merken met CE keur erop. Heb nu in mijn huis letterlijk alle elektramodules 2dehands.12x220 en 1x380 in huis, 2x220 en 1x380 in garage en 6x220 en 4(+6)x380 in de schuur(ongeveer, ben de tel een beetje kwijt zittende achter de laptop). Alles geschakeld met de juiste selectiviteit&faseverdeling etc. Heb sinds kort een Profitest 0100SII installatietester en echte elke groep, aardlek, aardweerstand etcetc is in orde(goede functionaliteit en de juiste snelheid) . Dit alles kostte me (aardlekken, automaten, schakelaars, kasten maar ex bedrading) hooguit 300 euro.
Nee, voor 1 boormachientje zou ik dit ook niet doen. Maar ik zou ook niet gaan werken met een freq-regelaar. Dan zou ik wachten op een machine met 1-fase motor. Maar de echte zelfbouwer kennende wil toch wat meer in de loop der tijd en dan is kracht echt wel een uitkomst.
Ik snap het, ieder zijn eigen keuze&afwegingen maar ik geef alleen mijn overdenkingen...

PS voor zover ik weet zijn echt een heleboel huizen voorzien van een 3fasekabel waarvan maar 1 fase gebruikt/gezekerd is. 1 telefoontje en je weet het voor jouw huis.
Laatst gewijzigd door aaronboumans op wo 31 aug 2016, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

+1 als je je aan de regels houd kun je alles veilig zelf doen. (zeurmodus - je hebt overal 400V lijnspanning en 230V fasespanning waarschijnlijk)

Werkbankslijpertje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Henkjan »

aaronboumans schreef:
..... Maar ik zou ook niet gaan werken met een freq-regelaar.
toerenregeling zonder de snaar te hoeven verzetten is toch ook wel fijn hoor
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door aaronboumans »

Shadow schreef:
+1 als je je aan de regels houd kun je alles veilig zelf doen. (zeurmodus - je hebt overal 400V lijnspanning en 230V fasespanning waarschijnlijk)

Werkbankslijpertje
Je hoeft je niet eens aan de regels (zadelafstanden etcetc) te houden, is niet verplicht als je het zelf doet, en je mág ook alles zelf doen. Alleen als schade ontstaat(brand oid) door slecht uitgevoerde zaken kan het wel eens lastig worden met de verzekering. Maar als je gewoon weet(!) wat je doet, de juiste materialen gebruikt dan kán er eigenlijk nooit een probleem ontstaan. (Tenminste niet door jouw werkzaamheden!) Je aan de regels houden is natuurlijk wel een goede manier om veilig te werken als je wat onzekerder bent.
Voor extra veiligheid kan men nog een vlamboogdetector installeren. Dit een gewoon een meterkastcomponent wat detecteert of er een vlamboog(vonken) ergens aanwezig is (begin van brand). Dit noemt men arc fault protection (afd unit). Ga ik tzt nog wel erin zetten. Dit is natuurlijk voornamelijk van belang voor foutieve aangesloten apparaten, snoeren etc maar ook voor onverwachte situaties zoals (onzichtbare) schades(kabelbreuk door iets vallends, losgetrilde aansluiting in apparaat, doorgeknaagde draad, onzichtbare lekkage/corrosie, falende trekontlasting, oververhitte verlengsnoeren, stofophopingen op verkeerde plekken, falende Aliexpress-spullen, verzin het maar)

Overigens is 400V en 230V 'hetzelfde'; dwz fasedraad tov neutraal heeft een RMS waarde van 230V(fasespanning) en diezelfde fasedraad tov van een andere fasedraad heeft een rms waarde van 400V(lijnspanning). Dus de spanning is altijd ten opzichte ván. Maar de spanning zelf is dus eigenlijk hetzelfde. Overigens noemt men dit nog steeds een laagspanningsnet. Er bestaat ook wel een net met een fasespanning van 400V en dan is de lijnspanning 690V. Dit wordt eigenlijk alleen in de industrie gebruikt.

Beetje off topic allemaal maar misschien wel interessant voor de oriënterende lezer.
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 03 sep 2016, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door aaronboumans »

Henkjan schreef:
aaronboumans schreef:
..... Maar ik zou ook niet gaan werken met een freq-regelaar.
toerenregeling zonder de snaar te hoeven verzetten is toch ook wel fijn hoor
Mee eens, heb alleen niet de ervaring dat de wat oudere freq-regelaars (lees; aangeboden op MP) een heel erg gebruiksvriendelijke instellingmogelijkheid hebben. Veel parameters om in te stellen met een moeilijk menu. Vaak hebben die oudere regelaars soms ook nog een extern filter nodig wat er vaak niet bij zit. (soms dus ook wel ingebouwd). Maar ze (makkelijk in stelbare FR's) zijn er wel hoor op MP maar dan moet je wel even googlen naar dagene wat wordt aangeboden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

aaronboumans schreef:
Mee eens, heb alleen niet de ervaring dat de wat oudere freq-regelaars (lees; aangeboden op MP) een heel erg gebruiksvriendelijke instellingmogelijkheid hebben. Veel parameters om in te stellen met een moeilijk menu. Vaak hebben die oudere regelaars soms ook nog een extern filter nodig wat er vaak niet bij zit. (soms dus ook wel ingebouwd). Maar ze (makkelijk in stelbare FR's) zijn er wel hoor op MP maar dan moet je wel even googlen naar dagene wat wordt aangeboden.
Ja het meeste spul is een drama om in te stellen....de Siemens op mijn foto valt mee.
aaronboumans schreef:
Je hoeft je niet eens aan de regels te houden, is niet verplicht als je het zelf doet, en je mág ook alles zelf doen.
Sorry, hier ben ik het niet mee eens, het elektriciteitsbedrijf / netwerkbedrijf (voor zover niet hetzelfde) heeft de burgemeester van jouw woonplaats aangewezen als installatieverantwoordelijke voor zijn gemeente, die heeft dat vrolijk in de gemeentelijke verordening doorgeschoven naar jou, je bent dus bij knutselwerk in je installatie en daaruit volgende schade voor de omgeving / energiebedrijf dus WEL aansprakelijk.
aaronboumans schreef:
Alleen als schade ontstaat(brand oid) door (aantoonbaar) slecht uitgevoerde zaken kan het wel eens lastig worden met de verzekering.
Hiermee spreek je jezelf tegen.

aaronboumans schreef:
Maar als je gewoon weet wat je doet, de juiste materialen gebruikt dan kán er eigenlijk nooit een probleem ontstaan. (Tenminste niet door jouw werkzaamheden!) Je aan de regels houden is natuurlijk wel een goede manier om veilig te werken als je wat onzekerder bent.
Ik ben dagelijks werkzaam in elektrische installaties en het laatste gedeelte van deze zin doet redelijk mijn haren overeind staan, als ik ervarener en zekerder ben kan ik de regels negeren? WTF? Jij rijd ook motor zonder helm omdat je het goed kan en al 10 jaar doet of????
Ik geef mensen bevoegdheden om aan 'mijn' installatie te werken bij voldoende opleiding en gebleken geschiktheid, wat je nu zegt is echt dodelijk op de lange termijn. Als jij een 3140 certificaat hebt zou ik gelijk Veritas even bellen dat je hem terug stuurt.
aaronboumans schreef:
Voor de extra veiligheid kan men nog een vlamboogdetector installeren. Dit een gewoon een meterkastcomponent wat detecteert of er een vlamboog(vonken) in de installatie aanwezig is (begin van brand). Dit noemt men arc fault protection (afd unit). Ga ik tzt nog wel erin zetten.
Als jij er beter van slaapt, vooral doen, maar, als je je aan de regels houd, overbodig.

aaronboumans schreef:

Overigens is 400V en 230V 'hetzelfde'; dwz fasedraad tov neutraal heeft een RMS waarde van 230V(fasespanning) en diezelfde fasedraad tov van een andere fasedraad heeft een rms waarde van 400V(lijnspanning). Dus de spanning is altijd ten opzichte ván. Maar de spanning zelf is dus eigenlijk hetzelfde. Overigens noemt men dit nog steeds een laagspanningsnet. Er bestaat ook wel een net met een fasespanning van 400V en dan is de lijnspanning 690V. Dit wordt eigenlijk alleen in de industrie gebruikt.
Correct, maar 230V of 400V TEN opzichte van whatever is toch echt een andere spanning, meetbaar en voelbaar :think:

aaronboumans schreef:

Beetje off topic allemaal maar misschien wel interessant voor de oriënterende lezer.
Ja, maar ga aub niet vertellen dat je je niet aan de regels hoeft te houden, gewoon even opzoeken hoe het hoort en zo installeren, voorkomt gezeur en je slaapt beter zodat die arcflash protection er ook niet tussen hoeft.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door aaronboumans »

Ik ga hier verder écht niet op reageren
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 03 sep 2016, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

Mooi, dan kunnen we door;

aluplex

Da's gaaf om een speaker mee te fineren 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

Akai tapedeck

Jeugdsentiment, vroegah, met de koptelefoon op naar Tubular Bells luisteren, of The pro's and con's of hitchiking :beer:

Edit; spelling (iets minder bier :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

Omg het kan nog veel erger;

Pass
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Omg het kan nog veel erger;

Pass
Die bouw je zelf voor ongeveer de helft van dat bedrag.
Maar dit is nog een koopje, gezien de nieuwprijzen van Passlabs :

passlabs.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Shadow »

Jeumig!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: het "te koop gezien" topic....

Bericht door Zweitse »

Handig als je zelf de middelen niet hebt om luidsprekerkasten te bouwen.
Luidsprekerkast
Plaats reactie