Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Plastic schroeven op warme delen, gaat dat goed? En die schakelaar, die krijgt nog een functie?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dre »

Maar die lasdoppen..... :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

De schakelaar krijgt inderdaad nog een functie. N.l. het in en uitschakelen van de versterker. :mrgreen:
Maar daar moet nog een kleine voeding tussen met een relais.

En wat de kunststof schroefjes betreft, ik moet wel heel erg mijn best doen om de lm warm te krijgen,
laat staan heet. En de Lm moest toch geisoleerd van de heatsink.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

toetertje schreef:
... de Lm moest toch geisoleerd van de heatsink.
de achterkant van de LM ja....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

dre schreef:
Maar die lasdoppen..... :mrgreen:
Blij er es 1 zonder te zien :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ach, die nylon boutjes mogen wel 100 gr worden. Maar ook niet meer! Beste blijft bevestigen met clips. B.t.w. die LM4780 is toch van zichzelf geïsoleerd?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Ach, die nylon boutjes mogen wel 100 gr worden. Maar ook niet meer! Beste blijft bevestigen met clips. B.t.w. die LM4780 is toch van zichzelf geïsoleerd?
Deze Lm heeft een metalen achterkant, dus lijkt mij niet dat hij geisoleerd is. Maar misschien ga ik hem nog
eens upgraden naar clips.
Hij doet het in ieder geval perfect. Geen ruisjes, plopjes etc..
Wel had ik r7 en r8 verlaagd naar 22k. Ik heb toch nog genoeg output uit de dac om hem goed aan te kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ach, die nylon boutjes mogen wel 100 gr worden. Maar ook niet meer! Beste blijft bevestigen met clips. B.t.w. die LM4780 is toch van zichzelf geïsoleerd?
Ziet er niet naar uit :(
Iof NI.jpg
Iof NI.jpg (15.68 KiB) 714 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Yup, dat is de achterkant. Dacht dat de schroefgaten op zich wel geïsoleerd zijn a la een TO3P/TO247.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Voorkant is geïsoleerd, de glanzende achterkant zit aal de - spanning vast. De schroefgaten zitn aan de voorkant vast en (zo uit mn hoofd) niet door de metalen achterkant.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

PHOTO_20160820_223607.jpg
als ik de meetpennen in de schroefgaten steek en ze naar de Lm toebreng maakt hij kontakt.
De schroefgaten zijn dus niet helemaal geisoleerd. Of ze dan ook verbinding maken met de min
van de lm weet ik niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Hebbie 'm er nou weer uit gesoldeerd? :shock: :lol:

Is i.d.d. wel een erg dun randje bij de metalen achterkant. Zonder krimpkous o.i.d. om metalen boutjes gaat dat niet werken denk ik.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Hebbie 'm er nou weer uit gesoldeerd? :shock: :lol:
Yep ff voor de foto, maar hij speelt alweer hoor. :rofl:

Maar ik durfde het inderdaad niet aan met metalen boutjes, en klemmen had ik niet liggen.
En kunstof boutjes dus wel. En net wat ik zeg, hij is nog niet boven de 35 graden geweest.
En hij staat al heel wat uurtjes aan op verschillende volumes.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Gewoon even netjes met een clipje bevestigen toetermans, dan heb je het zoals het hoort. Zie je in een commerciele haai-end versterker ook niet, component met plastic schroeven aan de koeling...denk dat daar ook vaak de koeling geisoleerd in de versterker zit. Die gelijkrichtdiode, waarom zit de schroef daar? De diodes zitten denk ik wat ongelukkig dicht tegen elkaar op de print ivm sluiting. Verder ziet het er allemaal netjes uit hoor.

Eigenlijk moet je 'm gewoon eens een tijdje vol uitsturen, zet er maar eens een 1V / 1kHz sinus op, kijken wat er met de warmte huishouding gebeurd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

ik had inderdaad een mica plaatje tussen de diodes gezet met een schroefje.
Bij het meten voordat de lm er in ging, begon het daar al te vonken. Verder gelukkig
niets aan de hand, maar ik dacht dat gebeurd niet nog een keer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

In dat geval hebben ze net wat te dicht bij elkaar gestaan.
Kan vrij simpel opgelost worden door de pootjes ietsje naar buiten te buigen in verzet.

Het lijkt me ook inderdaad raadzaam om het IC op een iets andere manier te monteren dan met nylon boutjes.
of boutjes met een stukje krimpkous, of zo'n stalen veerclip.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
In dat geval hebben ze net wat te dicht bij elkaar gestaan.
Kan vrij simpel opgelost worden door de pootjes ietsje naar buiten te buigen in verzet.
Groot of klein ? :lol:
vzt.jpg
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

IMG-20160821-WA0000.jpeg

Omdat je op een regenachtige wel eens iets verzint, dacht ik, misschien is dit wel een leuke optie.
Dus zou ik van jullie willen weten waarom wel of niet. En ja, ik weet dat klemmetjes handiger / beter is,
maar die heb ik ff niet liggen. En op deze manier weet ik zeker dat hij mooi gelijkmatig aangedrukt wordt. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Werkt prima zo iets.
Boutjes wat verder uitelkaar zetten zo dat deze nooit contact kunnen maken met de chip
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Zou ik wel een dikker balkje nemen voor die lengte van de LM4780. Voor de LM3886 heb ik 5mm dik gebruikt:
IMG_2864_ZBA.jpg
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Dag iedereen,

Lang van weggeweest. Projectjes zijn gekomen en gegaan maar sinds een onfortuinlijke ruis is dat van knuisje blijven staan.
Ik heb enkele LVBSen gemaakt waarvan ik nog steeds erg geniet van de kwaliteit. Daarvoor was deze versterker bedoelt. Spijtig genoeg is het project een beetje achter geraakt omdat ik een ruis heb uit te tweeter (natuurlijk ook uit de middriver, maar merkbaarder op de tweeter).

Ik heb een vermoeden dat het de pot is, maar het is zo een dure ALPS waarvan ik niet echt uitkijk om ze te vervangen, dus ik kom hier eerst even raad vragen.

Ik heb er naar gestreefd om te kijken of de ruis mee evolueert met het volume.
cte hoorbaar volume = pot van versterker:laag // bron van audio volume:hoog
cte hoorbaar volume = pot van versterker:hoog // bron van audio volume:laag

De ruis wordt erg hoorbaar in het tweede geval en nauwelijks hoorbaar in het eerste. Dit is wit ruis, dus geen 60Hz brom (die ik zoals normaal enkel hoor als er geen bron is aangesloten). Ligt dit aan de pot?

De spanningen op de secundaire van de transformator zijn 19.5V (zowel met als zonder belasting)

Ik meet denk ik geen DC op de uitgangen (of weinig).

Hopelijk kan iemand me verder helpen want ik wil ze graag wel eens gebruiken, zou er misschien nog een bluetooth ontvanger in willen bouwen.

https://drive.google.com/open?id=0B62VC ... GprV0ptV2c
https://drive.google.com/open?id=0B62VC ... XRPTnRsWDg

Mvg,
Dries
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

De voorbeelden die je aandraagt zijn volgens mij wel normaal als er ruis op treed.
Maar, ik heb helemaal geen volume regeling, en met mijn oor bijna in de speaker
hoor ik nog geen ruis. De versterker is juist opvallend stil. wel heb ik r7 en r8 verlaagd
naar 22Kohm, en ik heb een filtertje aan de ingang. Beide zaken kunnen invloed hebben.
De ruis kan ook nog door de bron komen, heb je dat al uitgesloten?
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Bedantk voor je antwoord. Ja de bronnen heb ik uitgesloten, is zo bij elke bron. Maar is mijn test dan niet indicatief dat het probleem bij de versterker ligt? Als ik bij lage potvolume de bron volume verhoog dan is er niet veel ruis. Enkel bij hoog potvolume en lage/hoge bron is er een ruis aanwezig.

Ik kan eens proberen om de pot ertussenuit te halen, maar moet ik dan ook r7 en r8 vervangen of heb je dat voor een andere reden gedaan. Wat raad je aan als ingang condensator (dat is dan 2 condensatoren in de lijn van links in en rechts in als ik me niet vergis?)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Volgens mij is het zo dat als de bron een hogere uitsturing heeft, de ruisverhouding lager is.
Ik weet niet precies hoe ik dat goed uit moet leggen.

Ik heb zelf r7 en r8 vervangen, omdat de lm er niet goed tegen schijnt te kunnen als er niets
aangesloten is. En ik heb ook nog wel eens de neiging om kabels en bronnen te switchen terwijl
alles aanstaat. Ja ik weet het dikke Foei.

Mijn versterkertje staat een paar reacties terug. Het filtertje wat ik aan de ingang heb komt voort
uit dit topic. viewtopic.php?f=7&t=23952&p=1810689&hil ... r#p1806887
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Het is nogal een warboel aan draden in je versterker. Ik zou beginnen de draden in te korten en de ac-bekabeling te scheiden van de audio bekabeling. Voor de lijn ingang afgeschermde bekabeling gebruiken en niet direct naast de speaker bekabeling laten lopen. Daarna kijken of je ruis hebt bij kortgesloten ingangen (plus aan min). De gebruikte heatsink is trouwens erg krap.
Plaats reactie