807 Single ended - we gaan verder

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door TheoK »

Mooie kleurencombinatie Robert.
Ziet er netjes uit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Barry2001 »

Hee Theo, leuk weer eens wat van je te horen!

Ziet er fraai uit Robert. Ben nooit zo'n fan van de houten bovenplaat, maar omdat met name de 807's op voeten staan en het glaswerk hoger begint kan het hier meevallen met de warmte ontwikkeling aan het hout. Of heb je dit geprobeerd, ook bij de andere buisjes?

Waarom heb je de kanaalkeuze voorin uitgevoerd, was het niet handiger geweest dit achterin te zettten met een verlengde as? Nu moet je met al die audio door de hele kast.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Ik kon de lange as niet over alle andere componenten heen leggen Barry. Ik gebruik wel afgeschermde bedrading voor de signaal voerende bedrading. Ik heb dat al bij vele versterkers gebruikt, afgeschermde zilver teflon kabel. Helaas is mijn rolletje nu op ...

Ik verwacht weinig problemen met de warmte. Warme lucht gaat omhoog en de versterker staat straks bovenop de kast.
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door PeterS. »

Ik vind het prachtig geworden Robert!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door OpaBert »

Ik mag dat ook wel
Hout is warm en Buizen ook past prima bij elkaar :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Ik zit alleen nog te denken waar ik de aan/uit schakelaar ga plaatsen en wat voor type ik zal toepassen.
Suggesties?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Ik zit alleen nog te denken waar ik de aan/uit schakelaar ga plaatsen en wat voor type ik zal toepassen.
Suggesties?
Zoiets ?
SCH.jpg
Hoeft er geen extra gat in de mooie kast :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door AatV »

Ben zelf nogal gecharmeerd van de combinatie inlet, schakelaar en zekering.
Geen gedoe met netsnoer door je versterker heen en een aparte zekeringhouder.
Enige nadeel is dat het aan de achterkant zit..

[attachment=0]inlet.jpg[/attachment]

groet,
Aat
Bijlagen
inlet.jpg
inlet.jpg (4.98 KiB) 453 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Ik heb ook al over de achterzijde gedacht. Is bij mij wel makkelijk te bereiken. Zo'n combi is dan ook wel een goed idee. Er zit nu een gewone netentree met zekering in.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Barry2001 »

Of iets kaku achtigs. Houd je de 230V ook achterin, subtiel schakelaartje voorop.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Ja, maar hoe groot is dat printje? (Misschien heb ik er ooit wel eentje van je gekocht?)

In dat geval is de schakelaar die Aat voorstelde ook een goede optie om de boel helemaal spanningsvrij te maken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Barry2001 »

Kan zijn dat je een printje hebt Robert, weet het zo niet meer. Dat is wel een ding ja met Kaku, staat altijd sap op. Bij m'n audio kastje in de kamer heb ik 1 grote schakelaar om na gedane dienst alles spanningsloos te maken, maar bv bij de keukenversterker (EL84 SE) waar ik nu mee bezig ben heb ik dit niet. Die moet wel spanningsloos, dus 'harde' schakelaar.
Maar als je er bij kunt is er niks mis met een schakelaar aan de achterkant. Blijft natuurlijk wel handiger om dit van tevoren te bedenken, die schakelaar, voor je de boel aflakt en zo :mrgreen: :hide:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Gaatje boren lukt ook wel door de lak heen hoor.
Silverstar
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 21:29

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Silverstar »

Das n mooi project 807 SE zo,n 15 jaar geleden wat mee gestoeid,ECC83 in SRPP met een CCS kloon de 85@2.(pre draaide op c.a.440V)
Trafo een oude telefunken 2x160 V blok trafo in ingegoten en metaal gesealde behuizing met middentap de G2 op de tap,en 7,2 V RMS of 14,4 V RMS out /RMS 4-8 Ohm uit.+/-(6,25W)

Was een leuk dingetje.....

Ben benieuwd wie er meer plezier aan gaan beleven.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door OpaBert »

Silverstar schreef:
Das n mooi project 807 SE zo,n 15 jaar geleden wat mee gestoeid,ECC83 in SRPP met een CCS kloon de 85@2.(pre draaide op c.a.440V)
Trafo een oude telefunken 2x160 V blok trafo in ingegoten en metaal gesealde behuizing met middentap de G2 op de tap,en 7,2 V RMS of 14,4 V RMS out /RMS 4-8 Ohm uit.+/-(6,25W)

Was een leuk dingetje.....

Ben benieuwd wie er meer plezier aan gaan beleven.
Zijn Buren :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Ik heb de versterker vandaag afgebouwd, nog zonder schakelaar. Ik trek gewoon de stekker eruit.

De klank is goed, wat frisser en opener dan mijn EL84 pushpull versterker. De 807s hebben een soort blauwe gloed, had ik ooit ook in de 300B.
Binnenkort nog eens wat langer luisteren en foto's maken. Ik moet nu nog knoppen maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

inkijk807.jpg
De weerstand aan primaire zijde van de voedingstrafo heb ik vastgezet op geperforeerd alumunium. De houten kap staat hieroverheen, het alumunium vormt de achterzijde van de kap.
inkijk2-807.jpg
De onderzijde, geheel afgemonteerd.
807se-bijna klaar.jpg
Die knoppen zullen nog vervangen worden door hardhouten exemplaren.
blauwe807s.jpg
Op de foto is het blauwe schijnsel nog duidelijker te zien dan in het echt.
Blauwe807.jpg
De versterker is vrij van brom en ruis. De wijzertjes geven een klein verschil in instelling van de eindbuizen weer, maar het lijkt mij meer met de nauwkeurigheid van de metertjes te maken hebben. Wanneer ik de spanningen meet over de kathodeweerstanden van de 807s, zie ik heel weinig verschil.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door OpaBert »

Mijn EL12 buizen hebben dat ook
en ook al eerder met grote buizen gezien 3-500Z en 3-1000 van Eimac
Het was afhankelijk van de Anode spanning bij 3000V DC net als bij jouw 807
en bij 2500 V DC in de stand CW was het weg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden Robert \:D/ Bij een audio versterker nooit gezien die blauwe gloed. Wel eens bij een 27Mc eindtrap met een 807. Op hoeveel volt staan die 807's? Het is duidelijk het fluoriseren van het glas als ik het zo zie t.g.v. het elektronen bombardement.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

De anodespanning is niet heel erg hoog voor een 807. In overleg met Anne juist wat lager gehouden omdat de Ra van mijn uitgangstrafo eigenlijk wat hoger zou moeten zijn. Ik geloof dat het nu zo'n 380V is. Moet het nog eens goed nameten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door ray5150 »

Mooi stukje werk hoor, Robert. vind ook de combinatie van die (mahonie ?) hoeklatjes in combinatie met het lichte berken erg leuk staan. =D> =D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
De anodespanning is niet heel erg hoog voor een 807. In overleg met Anne juist wat lager gehouden omdat de Ra van mijn uitgangstrafo eigenlijk wat hoger zou moeten zijn. Ik geloof dat het nu zo'n 380V is. Moet het nog eens goed nameten.
Neu, dat is i.d.d. normaal. Dat "bakkie" waar ik over sprak stond op ruim 500V. Het zal er niet minder om spelen ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
......................vind ook de combinatie van die (mahonie ?) hoeklatjes in combinatie met het lichte berken erg leuk staan. =D> =D>
Nog even en die 807's moeten een roze tutuutje aan :lagge:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Ah!buis »

Onderussen al aardig wat blauw hier zo :D
Aat met z'n voorversterker en nu deze eindversterker ! Hier hebben ze zelfs een muts op, helemaal Smurf :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - we gaan verder

Bericht door Barry2001 »

Mooi effect, anderen doen er moeite voor, gedoe met ledjes onder de buizen enzo.... maar het schijnt inderdaad geen kwaad te kunnen en niets te maken te hebben met een hoge anodespanning.
Plaats reactie