807 Single ended - we gaan verder
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Hee Theo, leuk weer eens wat van je te horen!
Ziet er fraai uit Robert. Ben nooit zo'n fan van de houten bovenplaat, maar omdat met name de 807's op voeten staan en het glaswerk hoger begint kan het hier meevallen met de warmte ontwikkeling aan het hout. Of heb je dit geprobeerd, ook bij de andere buisjes?
Waarom heb je de kanaalkeuze voorin uitgevoerd, was het niet handiger geweest dit achterin te zettten met een verlengde as? Nu moet je met al die audio door de hele kast.
Ziet er fraai uit Robert. Ben nooit zo'n fan van de houten bovenplaat, maar omdat met name de 807's op voeten staan en het glaswerk hoger begint kan het hier meevallen met de warmte ontwikkeling aan het hout. Of heb je dit geprobeerd, ook bij de andere buisjes?
Waarom heb je de kanaalkeuze voorin uitgevoerd, was het niet handiger geweest dit achterin te zettten met een verlengde as? Nu moet je met al die audio door de hele kast.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik kon de lange as niet over alle andere componenten heen leggen Barry. Ik gebruik wel afgeschermde bedrading voor de signaal voerende bedrading. Ik heb dat al bij vele versterkers gebruikt, afgeschermde zilver teflon kabel. Helaas is mijn rolletje nu op ...
Ik verwacht weinig problemen met de warmte. Warme lucht gaat omhoog en de versterker staat straks bovenop de kast.
Ik verwacht weinig problemen met de warmte. Warme lucht gaat omhoog en de versterker staat straks bovenop de kast.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik mag dat ook wel
Hout is warm en Buizen ook past prima bij elkaar
Hout is warm en Buizen ook past prima bij elkaar
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik zit alleen nog te denken waar ik de aan/uit schakelaar ga plaatsen en wat voor type ik zal toepassen.
Suggesties?
Suggesties?
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Zoiets ? Hoeft er geen extra gat in de mooie kastRobertD schreef:Ik zit alleen nog te denken waar ik de aan/uit schakelaar ga plaatsen en wat voor type ik zal toepassen.
Suggesties?
Anne
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ben zelf nogal gecharmeerd van de combinatie inlet, schakelaar en zekering.
Geen gedoe met netsnoer door je versterker heen en een aparte zekeringhouder.
Enige nadeel is dat het aan de achterkant zit..
[attachment=0]inlet.jpg[/attachment]
groet,
Aat
Geen gedoe met netsnoer door je versterker heen en een aparte zekeringhouder.
Enige nadeel is dat het aan de achterkant zit..
[attachment=0]inlet.jpg[/attachment]
groet,
Aat
- Bijlagen
-
- inlet.jpg (4.98 KiB) 452 keer bekeken
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik heb ook al over de achterzijde gedacht. Is bij mij wel makkelijk te bereiken. Zo'n combi is dan ook wel een goed idee. Er zit nu een gewone netentree met zekering in.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Of iets kaku achtigs. Houd je de 230V ook achterin, subtiel schakelaartje voorop.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ja, maar hoe groot is dat printje? (Misschien heb ik er ooit wel eentje van je gekocht?)
In dat geval is de schakelaar die Aat voorstelde ook een goede optie om de boel helemaal spanningsvrij te maken.
In dat geval is de schakelaar die Aat voorstelde ook een goede optie om de boel helemaal spanningsvrij te maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Kan zijn dat je een printje hebt Robert, weet het zo niet meer. Dat is wel een ding ja met Kaku, staat altijd sap op. Bij m'n audio kastje in de kamer heb ik 1 grote schakelaar om na gedane dienst alles spanningsloos te maken, maar bv bij de keukenversterker (EL84 SE) waar ik nu mee bezig ben heb ik dit niet. Die moet wel spanningsloos, dus 'harde' schakelaar.
Maar als je er bij kunt is er niks mis met een schakelaar aan de achterkant. Blijft natuurlijk wel handiger om dit van tevoren te bedenken, die schakelaar, voor je de boel aflakt en zo

Maar als je er bij kunt is er niks mis met een schakelaar aan de achterkant. Blijft natuurlijk wel handiger om dit van tevoren te bedenken, die schakelaar, voor je de boel aflakt en zo
-
Silverstar
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 23 jul 2016, 21:29
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Das n mooi project 807 SE zo,n 15 jaar geleden wat mee gestoeid,ECC83 in SRPP met een CCS kloon de 85@2.(pre draaide op c.a.440V)
Trafo een oude telefunken 2x160 V blok trafo in ingegoten en metaal gesealde behuizing met middentap de G2 op de tap,en 7,2 V RMS of 14,4 V RMS out /RMS 4-8 Ohm uit.+/-(6,25W)
Was een leuk dingetje.....
Ben benieuwd wie er meer plezier aan gaan beleven.
Trafo een oude telefunken 2x160 V blok trafo in ingegoten en metaal gesealde behuizing met middentap de G2 op de tap,en 7,2 V RMS of 14,4 V RMS out /RMS 4-8 Ohm uit.+/-(6,25W)
Was een leuk dingetje.....
Ben benieuwd wie er meer plezier aan gaan beleven.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Zijn BurenSilverstar schreef:Das n mooi project 807 SE zo,n 15 jaar geleden wat mee gestoeid,ECC83 in SRPP met een CCS kloon de 85@2.(pre draaide op c.a.440V)
Trafo een oude telefunken 2x160 V blok trafo in ingegoten en metaal gesealde behuizing met middentap de G2 op de tap,en 7,2 V RMS of 14,4 V RMS out /RMS 4-8 Ohm uit.+/-(6,25W)
Was een leuk dingetje.....
Ben benieuwd wie er meer plezier aan gaan beleven.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik heb de versterker vandaag afgebouwd, nog zonder schakelaar. Ik trek gewoon de stekker eruit.
De klank is goed, wat frisser en opener dan mijn EL84 pushpull versterker. De 807s hebben een soort blauwe gloed, had ik ooit ook in de 300B.
Binnenkort nog eens wat langer luisteren en foto's maken. Ik moet nu nog knoppen maken.
De klank is goed, wat frisser en opener dan mijn EL84 pushpull versterker. De 807s hebben een soort blauwe gloed, had ik ooit ook in de 300B.
Binnenkort nog eens wat langer luisteren en foto's maken. Ik moet nu nog knoppen maken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
De weerstand aan primaire zijde van de voedingstrafo heb ik vastgezet op geperforeerd alumunium. De houten kap staat hieroverheen, het alumunium vormt de achterzijde van de kap.
De onderzijde, geheel afgemonteerd.
Die knoppen zullen nog vervangen worden door hardhouten exemplaren.
Op de foto is het blauwe schijnsel nog duidelijker te zien dan in het echt.
De versterker is vrij van brom en ruis. De wijzertjes geven een klein verschil in instelling van de eindbuizen weer, maar het lijkt mij meer met de nauwkeurigheid van de metertjes te maken hebben. Wanneer ik de spanningen meet over de kathodeweerstanden van de 807s, zie ik heel weinig verschil.
De onderzijde, geheel afgemonteerd.
Die knoppen zullen nog vervangen worden door hardhouten exemplaren.
Op de foto is het blauwe schijnsel nog duidelijker te zien dan in het echt.
De versterker is vrij van brom en ruis. De wijzertjes geven een klein verschil in instelling van de eindbuizen weer, maar het lijkt mij meer met de nauwkeurigheid van de metertjes te maken hebben. Wanneer ik de spanningen meet over de kathodeweerstanden van de 807s, zie ik heel weinig verschil.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Mijn EL12 buizen hebben dat ook
en ook al eerder met grote buizen gezien 3-500Z en 3-1000 van Eimac
Het was afhankelijk van de Anode spanning bij 3000V DC net als bij jouw 807
en bij 2500 V DC in de stand CW was het weg
en ook al eerder met grote buizen gezien 3-500Z en 3-1000 van Eimac
Het was afhankelijk van de Anode spanning bij 3000V DC net als bij jouw 807
en bij 2500 V DC in de stand CW was het weg
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Mooi geworden Robert
Bij een audio versterker nooit gezien die blauwe gloed. Wel eens bij een 27Mc eindtrap met een 807. Op hoeveel volt staan die 807's? Het is duidelijk het fluoriseren van het glas als ik het zo zie t.g.v. het elektronen bombardement.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
De anodespanning is niet heel erg hoog voor een 807. In overleg met Anne juist wat lager gehouden omdat de Ra van mijn uitgangstrafo eigenlijk wat hoger zou moeten zijn. Ik geloof dat het nu zo'n 380V is. Moet het nog eens goed nameten.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Mooi stukje werk hoor, Robert. vind ook de combinatie van die (mahonie ?) hoeklatjes in combinatie met het lichte berken erg leuk staan.

Re: 807 Single ended - we gaan verder
Neu, dat is i.d.d. normaal. Dat "bakkie" waar ik over sprak stond op ruim 500V. Het zal er niet minder om spelenRobertD schreef:De anodespanning is niet heel erg hoog voor een 807. In overleg met Anne juist wat lager gehouden omdat de Ra van mijn uitgangstrafo eigenlijk wat hoger zou moeten zijn. Ik geloof dat het nu zo'n 380V is. Moet het nog eens goed nameten.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Nog even en die 807's moeten een roze tutuutje aanray5150 schreef:......................vind ook de combinatie van die (mahonie ?) hoeklatjes in combinatie met het lichte berken erg leuk staan.![]()
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Onderussen al aardig wat blauw hier zo
Aat met z'n voorversterker en nu deze eindversterker ! Hier hebben ze zelfs een muts op, helemaal Smurf
Anne
Aat met z'n voorversterker en nu deze eindversterker ! Hier hebben ze zelfs een muts op, helemaal Smurf
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Mooi effect, anderen doen er moeite voor, gedoe met ledjes onder de buizen enzo.... maar het schijnt inderdaad geen kwaad te kunnen en niets te maken te hebben met een hoge anodespanning.
