Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dan gaat het eigenlijk niet meer. Met 4 kanalen heb je ook een verzwakking van 4x. De DC beveiliging spreekt dan pas aan bij 4 x 1,8V = ongeveer 7V DC.
Zo erg is't nou ook weer niet :D
Stel er is 10µA nodig voor alarm, dat geeft 1,8+2,2=4V met één weerstand van 220k.Zet nu 3 stuks 220k over de 1,8V dan gaat daar goed 8µA 24µA door en is er nu 10+8µA 10+24µA nodig.Dat is 1,8+18x0,22=5,8V 1,8+34x0,22=9,3V.
Valt reuze mee toch, van 4V met één naar 9,3V met vier.
Anne

De rekening was met één 220k naar massa, zijn er drie !
Alleen het is vermoedelijk veel minder dan 10µA voor de ingang en dan geeft dat veel groter verschil.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 14 aug 2016, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Wat zit je nu te mieren Anne? Die beveiliging tript primair op de drempelspanning van de diverse dioden in serie. En bij een weesrtandsverhouding van 1:3 van de verzweakker, verzwakt die een factor 4.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Wat zit je nu te mieren Anne? Die beveiliging tript primair op de drempelspanning van de diverse dioden in serie. En bij een weesrtandsverhouding van 1:3 van de verzweakker, verzwakt die een factor 4.
Bij een gewone verzwakker verandert de uitgangsspanning, hier blijft dat 1,8V.
Net zoiets als de min-in van een opa met tegenkoppeling,twee ingangen met een ingangsweerstand maakt ook de gevoeligheid niet gehalveerd.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Wat zit je nu te mieren Anne? Die beveiliging tript primair op de drempelspanning van de diverse dioden in serie. En bij een weesrtandsverhouding van 1:3 van de verzweakker, verzwakt die een factor 4.
Bij een gewone verzwakker verandert de uitgangsspanning, hier blijft dat 1,8V.
Net zoiets als de min-in van een opa met tegenkoppeling,twee ingangen met een ingangsweerstand maakt ook de gevoeligheid niet gehalveerd.
Anne
Yup, zolang de ingangsspanning maar boven de 7,2V blijft. Dan "clampt" het tegen de 1,8V, anders niet. Dan is het een gewone 4x verzwakker.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Oeps ja, klein rekenfoutje :oops: Was de stroom door maar één 220k ipv 3//.
Zou enkel kunnen als de ingang met stroom wordt aangestuurd, hier gaat verhoudingsgewijs veel stroom door de 220k tov de stroom voor de transistor, is een heel licht belaste spanningsdeler.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Maakt verder niet uit Anne. Zo'n DC beveiliging is toch meer voor de nachtrust heb ik het idee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Het zat me toch niet helemaal lekker, even verder gekeken :^o (dan m'n neus lang is :lol: )
Die schakeling gedraagt zich heel verschillend voor positieve of negatieve ingang.
Positieve kant gaat nog zelfs met 4x minder gevoelig, maar negatief is het zonder de 4 weerstanden al matig en met vier (al is het dan lang geen 4x minder) niet te doen :( .
Anne
Bijlagen
Mmw.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

12.7V gaan die arme 3" woofertjes niet overleven....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Maakt verder niet uit Anne. Zo'n DC beveiliging is toch meer voor de nachtrust heb ik het idee :mrgreen:
+1. Luister ruim 25 jaar thuis naar zelfbouwversterkers (pre buis :mrgreen: ), nog nooit dc op de uitgang gehad. Neemt niet weg dat als het gebeurd je blij bent met een relatief eenvoudig schakelingetje je luidsprekers het overleven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Gewoon ieder kanaal apart op de ingang aarden met 100Ω naar de kast zoals gebruikelijk.
Henkjan schreef:
(nu nog ff zoeken of ik nog 4 stuks ~100Ω weerstanden heb liggen)
ik heb alleen 270Ω liggen, is dat ook goed? (kan er altijd een paar parallel zetten als 270Ω te hoog is)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
mmm jammer. dan bouw ik m af zonder DC bescherming en ga ondertussen op zoek naar 4 kanaals printje van de bezorgchinees
stereo kit: $3 : http://www.ebay.nl/itm/Audio-Speaker-Pr ... 1529795943
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
mmm jammer. dan bouw ik m af zonder DC bescherming en ga ondertussen op zoek naar 4 kanaals printje van de bezorgchinees
stereo kit: $3 : http://www.ebay.nl/itm/Audio-Speaker-Pr ... 1529795943
Met twee hiervan moet 't kunnen.Of de voeding van de versterker ervoor kan dienen is niet zeker want "Operating voltage AC 12-15V, requires a separate power supply." doet vermoeden dat je misschien geen gemeenschappelijke massa mag toepassen.Dan zou er een trafotje bij moeten, wel voor de twee tegelijk (trafo 2x12V).
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

zo: alles aangesloten, geen rook... met ingang kortgesloten meet ik ~5mV DC op de luidsprekeruitgang, is dat binnen de spec? de heatsink (zijkant van een 2U Hifi2000 kast) wordt ter plaatse van de LM ~5°C warmer dan de rest van de kast.

en nu eens zien of ze muziek maken.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

en speelt :yeah: compleet stil, geen ruis, geen brom.

signaal detectie print ingeregeld, gaat al aan met vrij zachte muziek.

heatsink wordt ~10°C warmer dan omgeving na een kwartiertje spelen (met kap open en vrij opgesteld, zal dicht in de kast wel wat warmer worden)

met een BT ontvanger als bron gaat die niet echt hard, morgen maar eens met een andere bron testen
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd! :goedzo:
Henkjan schreef:
zo: alles aangesloten, geen rook... met ingang kortgesloten meet ik ~5mV DC op de luidsprekeruitgang, is dat binnen de spec?
Is ruim binnen spec. Mag gerust een 100 mV zijn. Maar meet hem wel met open ingang. Bij de meeste bronnen zit toch wel een condensator aan de uitgang.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Henkjan schreef:
en speelt :yeah: compleet stil, geen ruis, geen brom
En en en, hoe klinkt ie nu. Het is mij helaas niet gelukt om hem het weekend af te maken.
Veel te druk, ik moest koffie drinken, fora lezen, naar buiten kijken enz... :cry:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

uurtje redelijk hard laten spelen, kon de zijkant van de kast nog net aanraken, ~20°C boven omgevingstemp zei de IR thermometer
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
zo: alles aangesloten, geen rook... met ingang kortgesloten meet ik ~5mV DC op de luidsprekeruitgang, is dat binnen de spec?
Is ruim binnen spec. Mag gerust een 100 mV zijn. Maar meet hem wel met open ingang. Bij de meeste bronnen zit toch wel een condensator aan de uitgang.
met open ingang ook ~5mV

dan verklaar ik het project voor gereed :proost: die kan straks eindelijk de woonkamer in :relax:
de voorkant; knop is voor handmatig aanzetten, status LED zit bovenop
de voorkant; knop is voor handmatig aanzetten, status LED zit bovenop
de achterkant; 2 230V uitgangen, 1 geschakeld via signaal detectie print, de andere altijd aan (als hoofdschakelaar aan is); zilveren audio aansluitingen
de achterkant; 2 230V uitgangen, 1 geschakeld via signaal detectie print, de andere altijd aan (als hoofdschakelaar aan is); zilveren audio aansluitingen
de binnenkant
de binnenkant
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

toetertje schreef:
Henkjan schreef:
en speelt :yeah: compleet stil, geen ruis, geen brom
En en en, hoe klinkt ie nu. ...
ik zal m later wel eens vergelijken met wat ik boven heb staan (een dikke HK HT receiver en m'n ncore).
eerst nog "even" de schroefjes van t deksel van de kast zoeken, die had ik 4 jaar geleden toch op een logische plek neergelegd.... :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Netjes geworden Henkjan :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...
Cherna-facepalm.gif
Cherna-facepalm.gif (5.07 KiB) 314 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...

Cherna-facepalm.gif
Moeten we 112 bellen voor je? Waar zit je? :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
OMG, ik zie een hele kudde lasdoppen...

Cherna-facepalm.gif
HJ kan dus nog steeds niet solderen? :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dre »

Goed bezig Henkjan! 8)

Respect voor de creative oplossingen!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Netjes Henkjan! :proost:
Plaats reactie