Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ah!buis schreef:
Als je 't mij vraagt :sure: ,gooi D9,D10,T4 en R13 eruit.Zet dan de led's in serie met een weerstand (~2k,1W) tussen GND en +VIN als ie niet uit moet bij fout of aan DC+1/DC+2 als ie wel uit moet.
Anne
+VIN geeft spanning zolang de bufferelco's niet leeggelopen zijn. De witte leds zullen dan nog uren lang nagloeien.
Niet overdrijven hè O:)
Er zit 10k over de elco, RC=1,5min , elke LM3886 trekt minstens 50mA zonder geluid (blijven aangesloten, relais los) is ie op 3sec ongeveer halfleeg (of halfvol :kwijl: :lol: ).En onder de 10V geven de led's het op.Zal misschien goed 5sec. zijn, mooi zachtjes uitgaan :D .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

paulm schreef:
Jammer dat je die heatsink wat klein vindt. Zal naar iets anders uitkijken, maar kast is een beetje krap.
Ach groot of klein is betrekkelijk hier. Hangt ook van het gebruik af. In zo'n kast heb je ook weinig circulatie. Je zit toch al gauw aan een profiel in de richting van 25mm x 50mm x 150mm of 40mm x 50mm x 100mm als je wat meer uithoudingsvermogen wilt.

V.w.b. het voeden van de meterledjes zou ik niet zo ingewikkeld doen maar zoiets:
Led power.GIF
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Heb je geen mogelijkheid om 2 onderling verbonden heatsinks per kanaal te gebruiken zoals in het originele kastje?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
V.w.b. het voeden van de meterledjes zou ik niet zo ingewikkeld doen
Mooie oplossing, het verlies van 35V naar 8,5V niet helemaal opstoken maar er licht mee maken :idea: , ecologisch verantwoord :D
Anne
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

@knuisje: in het originele kastje zijn er twee heatsinks, een voor elk kanaal. Wat je op mijn foto's ziet zijn dezelfde twee heatsinks maar nu wat aangepast (lees kleiner gemaakt). Zoals het nu op een plankje staat wordt het ook bij wat harder spelen prettig warm. Ik ben zelf bang dat het in een kast in dezelfde situatie al snel onprettig warm wordt.

@Pjotr: zou je je schema van wat uitleg willen voorzien rekening houdend met basic kennis ? Rekensommetjes vind ik ook leerzaam. Plus graag wattage weerstandjes en eisen aan te schaffen zeners. Heb ik deze opzet voldoende mogelijkheid ledjes flink te dimmen? De hele kamer verlichten is niet het plan :D
Wat betreft de genoemde heatsink maten. Daar is in de kast absoluut geen ruimte voor. Ik overweeg nu koeling tegen de achterkant te monteren. Gezien de open montage kan ik waarschijnlijk een wat kleiner maatje pakken en dan net wat ruimte overhouden voor de aansluitingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Het mooiste is i.d.d. om de heatsink achterop de kast te zetten. Je hebt die dubbele speaker aansluitingen niet nodig, dus dat moet lukken. Moet je alleen wel een nieuwe achterplaat maken. Hoe groot is die kast eigenlijk?
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

De beschikbare binnenruimte is 41 x 7 x 18 cm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

Neem voor R1 en R3 weerstanden 1W
R2 en R4 bepalen de lichtsterkte hoe kleiner hoe feller, liever niet onder de 330 Ω gaan, ½W is genoeg.
Voor de zeners bijv. deze
Znr10.jpg
Is wat dikker dan echt nodig,beter teveel dan te heet.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

paulm schreef:
De beschikbare binnenruimte is 41 x 7 x 18 cm
18cm diepte is hier denk ik de beperkende factor. De versterkerprint is 8 cm diep, de voedingprint is dwars opgesteld 7,5cm. Dan heb je 2,5cm over voor de heatsinks. Dan zou je deze kunnen nemen: klik
Bijlagen
heatsink.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat gaat ie toch ook niet lukken in deze kast zoals Paul al aangaf. Met 18cm is het al krap aan.

Wordt toch iets van 4cm x 5cm x20cm achterop ben ik bang met deze kast. Zou een beetje zonde zijn om hem netjes dubbel op te bouwen en dan te gaan proppen om hem in een doosje te krijgen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 11 aug 2016, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

In de breedte zou er een centimetertje afmoeten door de schotten die in de kast staan. Met wat passen en meten zou het misschen net gaan maar t is heel krap. Kost ook geen dr.l. trouwens.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

'T is maar een idee hoor, krap wordt het zeker. :relax:

(Ik geloof dat ik maar beter mijn mond kan houden in dit topic, mijn bijdragen worden niet door iedereen gewaardeerd heb ik het idee :think: )
Laatst gewijzigd door knuisje op do 11 aug 2016, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat kost idd geen drol zeg. Sambalbij? :lol: Nou ja zal wel extra porto enz worden.

Zelf denk ik meer aan een 5 cm Fisher SK90 profiel op de achterkant en dan de versterkers naast elkaar daar tegenaan. Deze dus: (maar zonder al die gaten :mrgreen: )
CA op Fisher SK90.jpg
Wat is jouw ervaring met TME Peter? Leveren die een beetje vlot en ook aan particulieren?
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

T'is een leuk kastje maar ook erg onhandig. 1 wat langer heatsink aan de achterkant met beide versterkers er tegenaan zou mooi zijn. Maar dan zitten weer die middenschotten in de weg. Verwijder ik de middenschotten verliest de kast wat stevigheid. Onder andere doordat de bodemplaat zit vastgeschroefd aan die middenschotten tegen doorzadelen en verder enkel aan beide zijkanten. Die bodemplaat moet wel de trafo's en de printjes dragen dus doorzadelen is niet fijn. Moet er nog eens even over slapen. Ben heel blij met alle hulp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Het is op zich een mooie kast dus het zal moeten! :mrgreen: Eéntje in het linker vak en eentje in het rechter vak? Maar dan met de profieltjes buiten achterop. Of passen de printen dan sowieso niet in de vakken op die manier? Je kunt natuurlijk die profielen op de benodigde lengte zagen.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

IMG_1720.JPG
Even als proef tussenschotten verwijderd. De bodem zal dan wat extra ondersteuning nodig hebben. Idee is dan koeling aan de buitenkant. Links op de achterwand zou dan de IEC komen. Aan de rechterkant dan luidsprekeraansluitingen en RCA.
Is die indeling wat ??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Beetje fröbelen met karton geeft veel inzicht :mrgreen: Vind het niet verkeerd. Mijn er ervaring is dat 20mm x 20mm x 3mm alu hoekprofiel al een enorme versteviging van de bodem oplevert. En het is denk ik wel voldoende als je 2 van die hoekjes van voor naar achteren op de bodem schroeft naast de trafo's.

En beide trafo's achter elkaar in het middenvak? Is dat wat?
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Beide trafo's achter elkaar in het midden past maar net. Vrije ruimte is ongeveer 18cm. Trafo's zijn 9cm dia. Bovendien zou een van de trafo's dan dicht tegen de vu meters aanzitten. Ik weet niet of dat problemen geeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Nee, dat kun je dan beter maar niet doen. Te krap werken geeft ook frustraties en de bedrading moet ook nog een beetje fatsoenlijk er in passen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

De aansturing voor de VU-meters zou je kunnen vervangen voor dit passieve schakelingetje klik. Deze heb ik ook gebruikt en werkt erg goed. Het voordeel is dat je er geen voedingsspanning voor nodig hebt.Voor de leds van de VU-meters pak je de power-on ledaansluiting op de voeding(en) zodat deze netjes direct uitschakelen als je de spanning van de versterker haalt. De voorweerstand bepaal je proefondervindelijk.

Nou Peter, brandt maar los. :lol:
Bijlagen
VU-aansturing.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

knuisje schreef:
Pjotr schreef:
Hoi Peter, misschien voor die 47uF cer eens wat anders verzinnen? Blijft een lastig (en duur) ding. Een bipolair elco'tje voldoet daar ook prima.
Achteraf gezien was een elcootje inderdaad handiger geweest. Alleen hebben degenen met de huidige print daar niets aan. Gewoon maar wat geduld bewaren, de c-tjes komen vanzelf.
De 47uF c-tjes zijn weer ruim op voorraad. Verder de BOM's wederom bijgewerkt. Ik ben trouwens niet van plan om tot in lengte van dagen de BOM's actueel te houden. Laten we zeggen dat ik ze tot het einde van dit jaar bijhoud, daarna mag iedereen zelf equivalente componenten zoeken als er items out of stock zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Vind het toch al heel wat Peter dat je die BOM's nog steeds bij houdt. W.m.b. kun je daar wel mee stoppen. Mocht men te zijner tijd tegen problemen van levering aanlopen dan kan men altijd naar een oplossing vragen. In principe was het oorspronkelijk de bedoeling dat alleen de print geregeld werd en men zelf tot de rest in staat zou zijn. de BOM bij Mouser is extra service
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Knuisje dat schakelingetje is idd een stuk simpeler dan het circuitje rond de TA7318p. Wat ik me dan wel afvraag bij beide schakelingen of dit op een of andere wijze de fraaie vervormingscijfers van deze versterker kan verknallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat blijft natuurlijk altijd de vraag totdat je het probeert. Is moeilijk gissen. Zelf merk ik dat je best nog wel eens voor onverwachte dingen komt. Zo bemerkte ik (mat) vervorming die bij steviger aandraaien van de speakerkabel onder de speakerklemmen verdween. Kun je dat horen? Moeilijk te zeggen omdat ik geen direct AB vergelijk heb gedaan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

paulm schreef:
Knuisje dat schakelingetje is idd een stuk simpeler dan het circuitje rond de TA7318p. Wat ik me dan wel afvraag bij beide schakelingen of dit op een of andere wijze de fraaie vervormingscijfers van deze versterker kan verknallen.
De ingang weerstand van het schakelingetje is 10k wat in vergelijking tot de luidspreker minimaal is. Ik heb wel eens geprobeerd het verschil te horen met en zonder de schakeling. Misschien is het meetbaar maar ik zou me er geen zorgen over maken, de versterker is en blijft geweldig goed klinken vind ik.
Plaats reactie