zware brom in de versterker
Moderator: Beheerdersteam
zware brom in de versterker
althans dat hoor je via de speaker
het klinkt via 1 kanaal goed de andere is met de brom erin
als ik de versterker uitzet is de brom direct weg, dan klinkt de muziek weer eventjes schoon totdat deze wegzakt omdat er geen spanning meer is.
zodra ik de versterker aanzet is het even stil, en daarna komt de brom weer terug.
ook als de signaal kabel(rca) eraf is blijft de brom
iemand een idee??
gr
wim
het klinkt via 1 kanaal goed de andere is met de brom erin
als ik de versterker uitzet is de brom direct weg, dan klinkt de muziek weer eventjes schoon totdat deze wegzakt omdat er geen spanning meer is.
zodra ik de versterker aanzet is het even stil, en daarna komt de brom weer terug.
ook als de signaal kabel(rca) eraf is blijft de brom
iemand een idee??
gr
wim
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: zware brom in de versterker
Welke versterker, buis, transistor? Bestaande versterker die eerst goed gewerkt heeft?
ja de versterker heeft het tot vandaag perfect gedaan
het is een buizenversterker SE 4xkt88
het is een buizenversterker SE 4xkt88
heb er sinds een week nieuwe voorbuizen in zitten Sophia 12au7
en als ik die in het "brom"kanaal vervang voor een ander oud exemplaar dan is de brom weer weg
maar die nieuwe buisjes kosten 220,- per paar kan een buisje zo snel kapot gaan??
edit
even een update als ik het nieuwe buisje weer terug plaats dan is er soms de brom, trek ik het buisje een klein beetje scheef dan is de brom weg
maar bij oude buisjes maakt het niet uit hoe scheef ik ze zet het blijft brom vrij, dus lijkt me dat de contacten in de buisvoet in orde zijn.
en als ik die in het "brom"kanaal vervang voor een ander oud exemplaar dan is de brom weer weg
maar die nieuwe buisjes kosten 220,- per paar kan een buisje zo snel kapot gaan??
edit
even een update als ik het nieuwe buisje weer terug plaats dan is er soms de brom, trek ik het buisje een klein beetje scheef dan is de brom weg
maar bij oude buisjes maakt het niet uit hoe scheef ik ze zet het blijft brom vrij, dus lijkt me dat de contacten in de buisvoet in orde zijn.
Wim P schreef:heb er sinds een week nieuwe voorbuizen in zitten Sophia 12au7
Haal 's een buisje bij Frag Jan zuerst, de 5963 , nog geen 5€
Roest aan een pootje ? Te lang gelegen, wachten op hogere prijzen ?even een update als ik het nieuwe buisje weer terug plaats dan is er soms de brom, trek ik het buisje een klein beetje scheef dan is de brom weg
Anne
foeiiiiiiii
mmm Mijnheer Buis..........het zijn maar liefst vergulde pootjes voor dat bedrag
ik heb hier nog een NOS siemens liggen waarvan de pootjes zowat zwart uit geslagen zijn, en die speelt zonder brom.
heb de verkoper opgebeld, mag ze om komen ruilen, het brom buisje gaat hij in een buizentester zetten om te kijken wat voor waardes er zijn, bij defect kan hij dit weer claimen bij de fabrikant.
ik krijg 2 nieuwe buisjes van hem, omdat ze gematchd zijn??
dus aan de service kan het niet liggen
ik heb hier nog een NOS siemens liggen waarvan de pootjes zowat zwart uit geslagen zijn, en die speelt zonder brom.
heb de verkoper opgebeld, mag ze om komen ruilen, het brom buisje gaat hij in een buizentester zetten om te kijken wat voor waardes er zijn, bij defect kan hij dit weer claimen bij de fabrikant.
ik krijg 2 nieuwe buisjes van hem, omdat ze gematchd zijn??
dus aan de service kan het niet liggen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Tsja, maakt dus iets geen goed contact, vermoedelijk de nieuwe buis omdat de oude wel goed werkt. Is de diameter van de pinnen gelijk?
Ook gehad met de GU50's, NOS buizen, aanslag op de pootjes. Fotootje even teruggezocht, de pin linksbovenaan kun je het goed aan zien:
Vergulde pootjes lees ik nu. Blijft de diameter over.
Vergulde pootjes lees ik nu. Blijft de diameter over.
Barry
de diameter is goed, want het zelfde nieuwe type buisje in het andere kanaal is geheel brom vrij
dus het moet haast wel een defect in het buisje zijn lijkt me?
de diameter is goed, want het zelfde nieuwe type buisje in het andere kanaal is geheel brom vrij
dus het moet haast wel een defect in het buisje zijn lijkt me?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En dat nieuwe buisje doet het in de kant waar je de brom hoort ook goed?
ja het "goede" buisje blijft op beide kanten goed
het brom buisje is het probleem als ik die verhuist , dan verhuist de brom ook mee naar het andere kanaal
het brom buisje is het probleem als ik die verhuist , dan verhuist de brom ook mee naar het andere kanaal
Die buisjes waren toch verkocht als gematched? Ik vraag mij dan af wat het nut is van matching als een defecte buis er dan niet uitgehaald wordt. Het kan natuurlijk tijdens transport kapot zijn gegaan, maar ik wordt ietwat wantrouwig.
hoi John
de buisjes zijn gematched vanuit de fabriek, het gaat hier om nieuwe buizen geen NOS
en ze hebben hier een kleine week perfect gespeeld, dus een defect had bij aankoop denk ik niet aan het licht gekomen?
inmiddels ben ik voorzien onder garantie van een nieuw setje buizen, alles werkt weer perfect
klasse service
de buisjes zijn gematched vanuit de fabriek, het gaat hier om nieuwe buizen geen NOS
en ze hebben hier een kleine week perfect gespeeld, dus een defect had bij aankoop denk ik niet aan het licht gekomen?
inmiddels ben ik voorzien onder garantie van een nieuw setje buizen, alles werkt weer perfect
klasse service
Top service!
Bij wie was dat?
Lijkt me wel het vermelden waard.
Bij wie was dat?
Lijkt me wel het vermelden waard.
Dat is zeker waar, Walter.
Maar bij Wim de Rotte (http://www.electrontubes.nl ) heb je voor 220 Euro, 44 stuks van het zelfde type buis.
Welliswaar gebruikt, maar wel allemaal gestest en in orde bevonden.
Kun je matchen tot je een ons weegt.
Maar bij Wim de Rotte (http://www.electrontubes.nl ) heb je voor 220 Euro, 44 stuks van het zelfde type buis.
Welliswaar gebruikt, maar wel allemaal gestest en in orde bevonden.
Kun je matchen tot je een ons weegt.
220 euro voor een paar nieuwe productie Tianjin Quanzhen ecc82 buisjes...
goeie help...
en dan wordt in de commercial break deze exorbitante prijs met name gerechtvaardigd door de rigoreuze kwaliteitscontrole...
Ik heb toevallig eens een paar 300b's van deze club gekocht. EN ook toevallig raakte daarvan binnen een week ook 1 van de buizen defect, ruststroom ging alle kanten op. Ik moet wel zeggen dat AE Europe onmiddelijk een nieuw paar leverde.
Ik ben bij Wim de Rotte eens uit m'n dak gegaan voor een paar NOS Mullard 5814 buisjes (ECC82 milspec equivalant). Kostte wel 40 euro voor een paar
. Deze man is wars van buizenhype. Maar zo te zien doen hij daarmee zichzelf financieel tekort 
goeie help...
en dan wordt in de commercial break deze exorbitante prijs met name gerechtvaardigd door de rigoreuze kwaliteitscontrole...
Ik heb toevallig eens een paar 300b's van deze club gekocht. EN ook toevallig raakte daarvan binnen een week ook 1 van de buizen defect, ruststroom ging alle kanten op. Ik moet wel zeggen dat AE Europe onmiddelijk een nieuw paar leverde.
Ik ben bij Wim de Rotte eens uit m'n dak gegaan voor een paar NOS Mullard 5814 buisjes (ECC82 milspec equivalant). Kostte wel 40 euro voor een paar
Schijnbaar ben ik altijd duur uit.............
Maar zal voortaan eerst even mijn licht hier opsteken
Wie weet dan een goedkoop adres voor
4x KT88 gematchd merk Sophia
Maar zal voortaan eerst even mijn licht hier opsteken
Wie weet dan een goedkoop adres voor
4x KT88 gematchd merk Sophia
Waarom specifiek dat merk ?
(wat volgens mij trouwens geen fabrikant is, maar een "stempelaar". dwz een buis inkopen bij een fabriek, en daar een willekeurige naam op laten zetten.)
(wat volgens mij trouwens geen fabrikant is, maar een "stempelaar". dwz een buis inkopen bij een fabriek, en daar een willekeurige naam op laten zetten.)
zomaar een greep :
https://www.tonefactory.nl/eh-kt88-platinum-matched
https://www.tonefactory.nl/jj-kt88-matched
3 a 4 tientjes het stuk. de KT88 is natuurlijk geen goedkope buis.
https://www.tonefactory.nl/eh-kt88-platinum-matched
https://www.tonefactory.nl/jj-kt88-matched
3 a 4 tientjes het stuk. de KT88 is natuurlijk geen goedkope buis.
Hoi Ray,ray5150 schreef:Waarom specifiek dat merk ?
Ik weet niet of het een fabrikant is, http://www.sophiaelectric.com/
Maar de buisjes klinken erg mooi
Sophia Electric is geen fabrikant. De buizen komen in het algemeen uit China (Tianjin) en zijn ook te koop als Full Music en TJ. Het verschil zou de QC moeten zijn, maar dat valt dus ook tegen kennelijk. Matching? Mijn exemplaren waren redelijk gelijk, maar er zijn ook meldingen van 20% verschil tussen de buizen. Dat hoeft in veel gevallen niet erg te zijn, maar als je er voor betaald hebt is het nogal dubieus. Overigens verlopen ze na een tijdje toch dus als ze in de fabriek gelijk zijn hoeft dat na 6 maanden gebruik niet meer het geval te zijn. Nogmaals, meestal niet erg. Ik zou alleen bij een autobias balansversterker matching doen.
Ik heb overigens 3 niet gematchete quads van EH hier (2 keer KT88 en 1 keer 6550) en alle drie zitten ze voor identieke ruststroom binnen 0.5 volt bias (alle vier tussen -39.6v en -40v op mijn monoblokken). Kennelijk is de productie kwalteit in Saratov redelijk constant.
Als je daar 'premium' wilt kan je de bekende "gold lion' KT88 kopen. Heeft een buitengewoon goede reputatie, ik vind hem duur, maar hij zal zeker een stuk goedkoper zijn dan de Sophia buis. Ik heb een quad KT77 van GL, mooie buis, maar niet beter klinkend dan de standaard kt88 EH.
Ik weet overigens niet of die Sophia KT88 coke bottle uit Tianjin komt. Het andere KT88 model is een Full Music buis. ZO uit mijn hoofd maakt Sovtek een coke bottle KT88, Tung-sol ook (?), beide komen uit Saratov (New sensor)
Ik heb overigens 3 niet gematchete quads van EH hier (2 keer KT88 en 1 keer 6550) en alle drie zitten ze voor identieke ruststroom binnen 0.5 volt bias (alle vier tussen -39.6v en -40v op mijn monoblokken). Kennelijk is de productie kwalteit in Saratov redelijk constant.
Als je daar 'premium' wilt kan je de bekende "gold lion' KT88 kopen. Heeft een buitengewoon goede reputatie, ik vind hem duur, maar hij zal zeker een stuk goedkoper zijn dan de Sophia buis. Ik heb een quad KT77 van GL, mooie buis, maar niet beter klinkend dan de standaard kt88 EH.
Ik weet overigens niet of die Sophia KT88 coke bottle uit Tianjin komt. Het andere KT88 model is een Full Music buis. ZO uit mijn hoofd maakt Sovtek een coke bottle KT88, Tung-sol ook (?), beide komen uit Saratov (New sensor)