Nee....dat heb ik nooit gezegd...Pjotr schreef:Yup, wordt lastig kiezen.......... Maar wie zegt dat je daar moet zijn?ray5150 schreef:Het zijn er wel een heuleboel...
is mijn scoop aan het overlijden??
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
De C er uit maakt geen verschil.Ah!buis schreef:Gaat om de lekweerstand.Als ie lekt krijgt de wehnelt (bijna) geen negatieve spanning meer, veel licht.
Anne
Conclusie zal dus zijn dat de buis geen negatie spanning meer krijgt of de regeling daarvoor niet werkt.
edit
Op R1527 en R1522 krijg ik wel -187V aangeboden dus de spanning is er wel.
Verder heb ik alle binnenkomende spanningen gemeten op deze connector en die kloppen allemaal aardig. edit 2
Ik heb ook nog even aan pot 1507 en 1537 gedraaid om te zien of een klein stukje verdraaien nog verschil maakte maar dat gaf geen verandering.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ben wat verder weerstanden aan het meten. Dat kan mooi door de connectoren los te nemen en bij de stekker te meten. Zo meet ik alleen de pot en niet de rest van het circuit.
Over R1 meet ik keurige waardes en bij het draaien zie je de weerstand mooi op en aflopen van 33ohm tot 10K wat volgens de specs klopt.
R8 is ook netjes en meet van 700ohm tot 2.02M wat wel afwijkt maar volgens mij nooit dit probleem kan veroorzaken.
Nog ff verder zoeken dus
Over R1 meet ik keurige waardes en bij het draaien zie je de weerstand mooi op en aflopen van 33ohm tot 10K wat volgens de specs klopt.
R8 is ook netjes en meet van 700ohm tot 2.02M wat wel afwijkt maar volgens mij nooit dit probleem kan veroorzaken.
Nog ff verder zoeken dus
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Jammer dat 't die C niet is, zou hetzelde zijn als een lekkende koppel-C naar een eindbuis, komt nog wel meer voor met rooie buis tot gevolg.
De schakeling rond de transistors 1522 en 1523 vormen een oscillator die via C1508 met diode 1526 voor de negatieve spanning zorgen.Hoeveel hangt af van wat er aan positief op de emitter van transistor 1523 binnenkomt.
Als daar iets niet deugt komen de twee diodes en de 1523 het eerst in aanmerking.
Anne
De schakeling rond de transistors 1522 en 1523 vormen een oscillator die via C1508 met diode 1526 voor de negatieve spanning zorgen.Hoeveel hangt af van wat er aan positief op de emitter van transistor 1523 binnenkomt.
Als daar iets niet deugt komen de twee diodes en de 1523 het eerst in aanmerking.
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Hmm dan heb ik eigenlijk een scoop nodig om te kunnen controleren of de benodigde spanningen aanwezig zijn.
Op meet punt 19 zou ik namelijk de onderstaande waardes moeten meten. Probe = 10:1
Eens zien dat ik ergens een scoop kan lenen.
Dat zou het fout zoeken een stuk makkelijker maken.
Op meet punt 19 zou ik namelijk de onderstaande waardes moeten meten. Probe = 10:1
Eens zien dat ik ergens een scoop kan lenen.
Dat zou het fout zoeken een stuk makkelijker maken.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Scoop met een spiegel ? kan ie zichzelf bekijken
Maar je kunt toch meten of er wisselspanning op dat punt 19 staat.
Met een ohmmeter de diodes op sluiting nazien.
Spanning op de pootjes van V1523 meten en/of ook of daar ergens sluiting in zit.
Anne
Maar je kunt toch meten of er wisselspanning op dat punt 19 staat.
Met een ohmmeter de diodes op sluiting nazien.
Spanning op de pootjes van V1523 meten en/of ook of daar ergens sluiting in zit.
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
De diodes zijn goed en op punt 19 meet ik in het begin een ac van 8V bij intens max.
na terug draaien wordt deze 0 en blijft dat, ook als ik dan de intens weer naar max draaid blijft dez 0V
kijk ik naar de dc dan meet ik bij intens max -35V en bij intens min -47V
De pootjes van de V1523 meten geen sluiting.
edit
de pootjes van de V1522 ook niet.
na terug draaien wordt deze 0 en blijft dat, ook als ik dan de intens weer naar max draaid blijft dez 0V
kijk ik naar de dc dan meet ik bij intens max -35V en bij intens min -47V
De pootjes van de V1523 meten geen sluiting.
edit
de pootjes van de V1522 ook niet.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Als een transistor geen sluiting meet, wil dat niet zeggen dat hij niet stuk kan zijn.
Je hebt toch wel een dikte test stand op je multimeter zitten ?
Je hebt toch wel een dikte test stand op je multimeter zitten ?
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Dan moet ik ze even los halen en een andere voltmeter gebruiken.
kan ik hem net zo goed gelijk vervangen.
Bij R1524 meet ik in circuit een afwijkende waarde.
namelijk 600 ohm en niet 4K02
kan ik hem net zo goed gelijk vervangen.
Bij R1524 meet ik in circuit een afwijkende waarde.
namelijk 600 ohm en niet 4K02
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ben ff aan het zoeken voor een vervanger voor de V1522 (BC548C)
Heb deze niet in mijn voorraad zitten.
Wel de BC547B, lijkt me redelijk overeen komen maar zal ik er maar niet inzetten lijkt mij.
Heb deze niet in mijn voorraad zitten.
Wel de BC547B, lijkt me redelijk overeen komen maar zal ik er maar niet inzetten lijkt mij.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Zo te zie oscilleerd het geval met moete en eenmaal stil gevallen komt ie niet meer op gang.
De cijfers van de ~metingen zeggen enkel dat er al dan niet iets is.Zijn pulsen (geen sinus) van iets van 50kHz , weet niet wat de meter daar van maakt.
Er is dus wel iets mis in die hoek.De spanning op de collector V1523 wat weinig maar zou kunnen.
Weerstand in circuit geeft zelden de juiste waarde, zit meestal wel iets aan vast.
Misschien idd die andere tor V1522 of de weerstand naar de min R1522 ??
Anne
De cijfers van de ~metingen zeggen enkel dat er al dan niet iets is.Zijn pulsen (geen sinus) van iets van 50kHz , weet niet wat de meter daar van maakt.
Er is dus wel iets mis in die hoek.De spanning op de collector V1523 wat weinig maar zou kunnen.
Weerstand in circuit geeft zelden de juiste waarde, zit meestal wel iets aan vast.
Misschien idd die andere tor V1522 of de weerstand naar de min R1522 ??
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
ik zal zo even naar Harderwijk rijden om een BC548C te halen.
dan zal ik die eens uitwisselen.
dan zal ik die eens uitwisselen.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ondertussen wat aan die schakeling zitten rekenen.Aan het gedrag van die BC548C worden hoge eisen gesteld.Een kleine afwijking maak veel verschil.Eigenlijk niet zo'n nette schakeling, zo afhankelijk.
Anne
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ik ben nog geen spullen wezen halen en kan dus nog het een en ander aanpassen. Het moet dus echt een bc548C zijn en niet de B.Ah!buis schreef:Ondertussen wat aan die schakeling zitten rekenen.Aan het gedrag van die BC548C worden hoge eisen gesteld.Een kleine afwijking maak veel verschil.Eigenlijk niet zo'n nette schakeling, zo afhankelijk.
Anne
Zal eens kijken of ze die hebben.
Moet ik nog gaan matchen en een met de juiste waarde selecteren?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Waar wil je hem aan matchen dan? Hij zit daar maar in zijn eentje.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Na wat puzzelen kom ik hier op uit, De sprong aan de emitter van de BSS bepaald de grootte van de puls op z'n collector en daarmee de negatieve spanning voor de BB.De ene kant uit van de emitter wordt bepaald door de spannngsdeler 487ohm en 4k02 en is daarmee vast.De andere richting wordt bepaald door de Vbe en de verzadigingsspanning van de BC.Zou dan ook nogal afhangen van die BC of het goed gaat, tenzij er mij iets ontgaat ?
Anne
Eigenlijk is de BC548C de oscillator en dient de BSS daar (voor de oscillator) enkel als impedantie transformator.
Maakt de tekening eenvoudiger en duidelijker
Anne
Eigenlijk is de BC548C de oscillator en dient de BSS daar (voor de oscillator) enkel als impedantie transformator.
Maakt de tekening eenvoudiger en duidelijker
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Oke is me duidelijk hoe het werkt.
Lijkt alleen in je 2e tekening de BSS aan de collector hangt en niet aan de emitter van de BC.
Is dat bewust zo getekend en maakt dat nog verschil in je berekening?
Verder ben ik net op onderdelen jacht geweest en helaas was de BC548C niet meer op voorraad.
Bij EOO is deze nog wel te krijgen dus dan maar daar bestellen.
Duurt alleen even voor dat het spul binnen is dus ik ga eerst nog maar eens goed meten of ik de waardes die je hebt aangegeven ook kan herkennen.
Wie weet vind ik nog wel iets anders.
Hoop overigens niet dat het de BSS68 is.
Die heb ik tot nu toe alleen in België gevonden.
Andere optie is om in plaats van de BC548C de BC547B te gebruiken, die heb ik liggen.
Wordt op diverse plaatsen als equivalent aangegeven. Zou dat gaan werken hier??
Ik zie in de data sheet beste wel verschillen staan namelijk maar kan niet inschatten of dit een probleem is.
Lijkt alleen in je 2e tekening de BSS aan de collector hangt en niet aan de emitter van de BC.
Is dat bewust zo getekend en maakt dat nog verschil in je berekening?
Verder ben ik net op onderdelen jacht geweest en helaas was de BC548C niet meer op voorraad.
Bij EOO is deze nog wel te krijgen dus dan maar daar bestellen.
Duurt alleen even voor dat het spul binnen is dus ik ga eerst nog maar eens goed meten of ik de waardes die je hebt aangegeven ook kan herkennen.
Wie weet vind ik nog wel iets anders.
Hoop overigens niet dat het de BSS68 is.
Die heb ik tot nu toe alleen in België gevonden.
Andere optie is om in plaats van de BC548C de BC547B te gebruiken, die heb ik liggen.
Wordt op diverse plaatsen als equivalent aangegeven. Zou dat gaan werken hier??
Ik zie in de data sheet beste wel verschillen staan namelijk maar kan niet inschatten of dit een probleem is.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Waarom niet proberen als je toch moet wachten? Misschien werkt het.Kappa7 schreef:
Andere optie is om in plaats van de BC548C de BC547B te gebruiken, die heb ik liggen.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Die B en C is een verschil in stroomversterking.B 200~450 , C 420~800 x (Hfe).
Als je tussen de B's die met de grootste stroomversterking neemt zal dat wel gaan.Een BC547C is niet erg gangbaar.
Voor de BSS68 kan ook een 2N5401 dienen,komt veel minder nauw dan de BC, moet wel 180° gedraaid.
Anne
Als je tussen de B's die met de grootste stroomversterking neemt zal dat wel gaan.Een BC547C is niet erg gangbaar.
Voor de BSS68 kan ook een 2N5401 dienen,komt veel minder nauw dan de BC, moet wel 180° gedraaid.
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
geprobeerd met de BC547B maar geen verschil op het scherm.
Wel is het regel bereik gewijzigd.
Meet ik op punt 19 dan heb ik nog steeds geen AC maar het DC bereik gaat nu van -29 tot -50V
Met de pot R1532 heb ik deze daar op afgeregeld.
Op de lijn eb van de BC naar de BSS meet ik op DC 1.3V zo als je berekening aangeeft.
AC meet ik daar 0.003V. ik kan op mijn dmm wel frequenties meten maar die geeft 0 aan. waarschijnlijk een te klein signaal.
Op de emitter van de BSS meet DC 1.973 tot 1.981V
AC zie ik bij de intens op min die 0.003V weer terug komen en kan die met de intens opdraaien tot 0.005V
kan ik hier uit concluderen dan de BSS niet zijn werk doet?
Wel is het regel bereik gewijzigd.
Meet ik op punt 19 dan heb ik nog steeds geen AC maar het DC bereik gaat nu van -29 tot -50V
Met de pot R1532 heb ik deze daar op afgeregeld.
Op de lijn eb van de BC naar de BSS meet ik op DC 1.3V zo als je berekening aangeeft.
AC meet ik daar 0.003V. ik kan op mijn dmm wel frequenties meten maar die geeft 0 aan. waarschijnlijk een te klein signaal.
Op de emitter van de BSS meet DC 1.973 tot 1.981V
AC zie ik bij de intens op min die 0.003V weer terug komen en kan die met de intens opdraaien tot 0.005V
kan ik hier uit concluderen dan de BSS niet zijn werk doet?
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Als op punt 19 de spanning verandert met de instelling doet vermooeden dat de BSS wel werkt.
Door de heel kleine collectorweerstand (478 ohm) moet de transistor veel versterken om iets te krijgen.
Komt ook nog wel 's voor dat zo'n 47pF mis is, maar meestal min of meer sluiting, lijkt hier niet.
Anne
Door de heel kleine collectorweerstand (478 ohm) moet de transistor veel versterken om iets te krijgen.
Komt ook nog wel 's voor dat zo'n 47pF mis is, maar meestal min of meer sluiting, lijkt hier niet.
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ik heb de 47pF in circuit gemeten en die meet goed.
Zou dan toch de BC547 niet goed werken hier op deze plek?
Zou dan toch de BC547 niet goed werken hier op deze plek?
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Een gemiddelde BC547 heeft een stroomversterking van rond 150x en de C-versie meer dan 400x , scheelt een slok op een borrel.
Ze zullen er wel niet voor niks zo'n C in hebben gezet.
De basis-emitter van de BSS zit ook in de oscilleer lus, als daar iets mee is (grote basisweerstand) werkt 't ook niet.
Misschien wel handig om ze toch alle twee te vervangen.De BSS bijv.door een 180° gedraaide 2N5401.
Anne
Ze zullen er wel niet voor niks zo'n C in hebben gezet.
De basis-emitter van de BSS zit ook in de oscilleer lus, als daar iets mee is (grote basisweerstand) werkt 't ook niet.
Misschien wel handig om ze toch alle twee te vervangen.De BSS bijv.door een 180° gedraaide 2N5401.
Anne
