is mijn scoop aan het overlijden??
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
is mijn scoop aan het overlijden??
ik krijg zins een paar dagen te veel licht in mijn scoop en kan dit niet verder terug regelen.
Is hier nog iets aan te doen of is dit een aflopende zaak?
Is hier nog iets aan te doen of is dit een aflopende zaak?
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Zou de buis kunnen zijn.Aannemelijker iets met de helderheids regeling (potmeter) of met de terugslag onderdrukking.
Anne
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Joh. zou het de helderheidsregeling zijn Anne als ie te fel is?
Denk een kapot weerstandje, maar waarschijnlijker een gaar potmeterje. Deze scoops zijn discreet opgebouwd en eindeloos te repareren. Je moet wel een service manual hebben dan. Soms wil de HS trafo ervan de geest gegeven hebben. Ja, in dat geval is het hopeloos (en ook niet meer de moeite waard). Maar dan komt er beslist helemaal geen licht meet uit de buis.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 02 aug 2016, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Eventueel kun je hem brengen bij Fred Schneider, is ZZP'er en gespecialiseerd in reparatie van meetapparatuur. ook scoops.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/
http://schneiderelectronicsrepair.nl/
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Het service manual heb ik er als hardcopy bij gekregen.
Ik zal eens zoeken of ik daar de helderheid instelling in kan vinden.
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
Ik zal eens zoeken of ik daar de helderheid instelling in kan vinden.
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Als het wat kan helpen, er zit meestal ook een trimpotje om de regeling binnen de mogelijkheden van de bedieningsknop te krijgen.En het geheel zit meestal ook samen met de Z-ingang.
Anne
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Zou als ik jou was zou ik die tip van Ray maar ter harte nemen i.p.v. te gokken. Op het hele stuk wat met de helderheidsinstelling van de buis te maken heeft staat op veel plaatsen een paar kilovolt! Dit vereist toch de nodige ervaring en fundamentele kennis van het inwendige der scoop. Met een aspirientje gaat dit waarschijnlijk niet overKappa7 schreef:Het service manual heb ik er als hardcopy bij gekregen.
Ik zal eens zoeken of ik daar de helderheid instelling in kan vinden.
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Een paracetamolletje dan
Maar, zonder gekheid, kijk hoe zoiets eruit ziet voor een andere uit de serie Als je denkt daar uit wijs te worden ...
Anne
Maar, zonder gekheid, kijk hoe zoiets eruit ziet voor een andere uit de serie Als je denkt daar uit wijs te worden ...
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ben bang dat dit een duur grapje gaat worden.
Waarschijnlijk is een nieuwe usb scoop goedkoper.
Waarschijnlijk is een nieuwe usb scoop goedkoper.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Een USB scoop? Ga je mond spoelen ja
'Tis geen plaatendraaiert
Gewoon die Fred bellen, vertellen wat er aan de hand is. Hoor je vanzelf of dat grapje al dan niet niet duur kan worden.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Het lijkt erop dat de focussering niet meer werkt.
Aad
Aad
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ik heb hier ook de digitale versie van de service manual.
In de rode cirkels heb ik de regeling voor de intensiteit en de focus aangegeven.
De intensiteit wordt op de pint rechts onder geregeld en de pot R1 zit op het front. De focus zit op de voeding print en heb ik hier onder aangegeven. Natuurlijk wel oppassen met de 1.5KV maar het controleren van deze weerstanden moet toch te doen zijn zou ik zo denken.
De intensiteit wordt op de pint rechts onder geregeld en de pot R1 zit op het front. De focus zit op de voeding print en heb ik hier onder aangegeven. Natuurlijk wel oppassen met de 1.5KV maar het controleren van deze weerstanden moet toch te doen zijn zou ik zo denken.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Zet hem niet langer aan dan strikt noodzakelijk is, want als je 'm te lang laat werken met veel te hoge helderheid, leidt dat tot inbranden van de buis. Je krijgt dan donkere plekken op de plaatsen die te lang te veel licht gegeven hebben.Kappa7 schreef:Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Werkt de intensiteits regelaar wel? Zo ja even zo zwak mogelijk zetten.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Hij lijkt wel iets te doen maar het verschil tussen minimaal en max is zo klein dat het niet echt goed zichtbaar is.
Het lijkt mij dat het dan ook logies is om daar eens naar te gaan kijken.
Zelf verdenk ik R1507 om dat de potmeters op het front nog wel lijken te werken.
Het lijkt mij dat het dan ook logies is om daar eens naar te gaan kijken.
Zelf verdenk ik R1507 om dat de potmeters op het front nog wel lijken te werken.
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Best eerst die C nazien.Losmaken en zien,alleen de terugslag-onderdrukking ontbreekt dan.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- Knipsel2a.jpg (35.14 KiB) 1287 keer bekeken
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
C1511 meet in het circuit 1.7nF wat me een keurige waarde lijkt.Ah!buis schreef:Best eerst die C nazien.Losmaken en zien,alleen de terugslag-onderdrukking ontbreekt dan.
Anne
De opgegeven waarde is 1.5nF.
Heeft het dan nog zin om deze los te halen?
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Gaat om de lekweerstand.Als ie lekt krijgt de wehnelt (bijna) geen negatieve spanning meer, veel licht.
Anne
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Dan ga ik hem zo even los halen en kijken wat hij doet zonder c1511Ah!buis schreef:Gaat om de lekweerstand.Als ie lekt krijgt de wehnelt (bijna) geen negatieve spanning meer, veel licht.
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Ik ben nooit een fan geweest van die open instelpotjes, vaak zijn ze helemaal zwart uitgeslagen.Kappa7 schreef:En om dat![]()
P1070402 (Large).JPG
P1070403 (Large).JPG
Dat valt me bij deze nog allezins mee.
Het zijn er wel een heuleboel...
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Herinner je je deze nog nog nog ...
Was ook geen lange termijn opplossing
Anne
Was ook geen lange termijn opplossing
Anne
Re: is mijn scoop aan het overlijden??
Yup, wordt lastig kiezen.......... Maar wie zegt dat je daar moet zijn?ray5150 schreef:Het zijn er wel een heuleboel...
