Advies bij nieuwe schuurmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Thomox »

Beste forummers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe schuurmachine voor allerlei werkzaamheden. Denk aan een tuinset schuren, kozijnen schuren, etc. Daarbij heb ik de keuze al beperkt tot een vlakschuurmachine of een delta.

Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is het trillen van de machine (Lidl machientje). Het is zo erg dat na een half uur schuren niet meer verder te werken is een het irritante dove gevoel pas na een uur wegtrekt.

Ik ben dus op zoek naar een machine die veel minder trilt en waar dus een klein dagje mee geschuurd kan worden. Het budget is niet oneindig, dus het hoeft geen festool te worden :mrgreen:

Het mag dus prima een Bosch, makita, AEG, metabo of iets dergelijks worden, maar ik zou niet weten waar ik op moet letten?

1 Toerental...
2 aantal mm verschuiving van schuurzool
3 vermogen
4 filtering, schuurgaten

Wie o wie kan mij een goede advies verschaffen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Kappa7 »

Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door ds23man »

Ik heb zelf deze:

https://www.metabo.com/nl/nl/machines/D ... chine.html

Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Kappa7 »

Die Metabo heb ik ook.
Prima machine maar vind het stoffilter wel erg makkelijk los schieten, ook als dat niet moet.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Thomox »

Kappa7 schreef:
Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
Ik laat de machine altijd het werk doen, dat komt het schuur resultaat ook altijd ten goede. Maar daar is ook zeker niks mis mee, het gaat mij voornamelijk om de trilling
ds23man schreef:
.......
Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Daar heb ik veel goeds over gelezen inderdaad. Geen last van dove handen na een ruim uur schuren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Pjotr »

We hebben die discussie al eens eerder uitgebreid gehad. En alle vlakschuurders van de bekendere merken, Makita, Bosch Hitachi, Metabo enz. deden het toen wel (even) goed. Uitschieter was Rayobi als goed en goedkoop. Stil en veel waar voor het geld. Maar dat bestaat geloof in niet meer.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Chris_T »

Thomox schreef:
Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is het trillen van de machine (Lidl machientje). Het is zo erg dat na een half uur schuren niet meer verder te werken is een het irritante dove gevoel pas na een uur wegtrekt.
Dat heb ik met de Aldi schuurmuis ook :lol: .
Het heftige trillen is typerend voor het meeste budget gereedschap.
Ik heb ook met een groen Bosch gewerkt en dat was een wereld van verschil, heerlijk still in de hand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door ds23man »

Thomox schreef:
Kappa7 schreef:
Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
Ik laat de machine altijd het werk doen, dat komt het schuur resultaat ook altijd ten goede. Maar daar is ook zeker niks mis mee, het gaat mij voornamelijk om de trilling
ds23man schreef:
.......
Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Daar heb ik veel goeds over gelezen inderdaad. Geen last van dove handen na een ruim uur schuren?
Zelfs na 4 uur niet.....

Twee criteria:

1. Moet goed schuren
2. niet trillen

Op beide punten scoort ie bij mij een 10.

Stoffilter gebruik ik nooit. Schuren=stof.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door toetertje »

+1

Ik heb diverse schuurmachines voor diverse werkzaamheden.
Maar gek genoeg pak ik altijd deze metabo. Ik heb er ook de excentrische van.
Ook de duurzaamheid geef ik een dikke 10, ik heb hem behoorlijk misbruikt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door ds23man »

Net 200 strekkende meter kanten van een cementdekvloer mee geschuurd met korrel 14. Ding geeft geen krimp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Net 200 strekkende meter kanten van een cementdekvloer mee geschuurd met korrel 14. Ding geeft geen krimp.
200 strekkende meters cementdekvloer met zo'n poppendingetje? :shock: De dokter heeft je arbeidstherapie gegeven tegen de verveling?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door ds23man »

Kanten Peter, waar de grote vloerschuurmachine niet bij komt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door markbakk »

Volgende keer vlinderen die vloer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door ds23man »

Hij is gepapt. Maakt op zich niet uit, je moet altijd schuren voordat je er de betonverf op zet.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Advies bij nieuwe schuurmachine

Bericht door Thomox »

Nou jongens :rock:

Schuurmachine ligt morgen op de mat inclusief wat schuurpapier en een stoffilter voor mijn mond/neus :-#

Ik dank u allen hartelijk voor het hardop meedenken :dank:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”