Piet1950 schreef:Dag Bert,
Een direct verhitte buis, uitgestuurd tot in de roosterstroom, is een leuke uitdaging. Ik heb 2 van deze versterkers gebouwd. Beiden overigens met direct verhitte triodes: 801A. Deze versterker leveren maximaal 20W per kanaal. Verder heb ik een versterker gebouwd met 807's, die ook tot in de roosterstroom gestuurd werden. Deze leverde 35W per kanaal.
Als stuurbuizen (kathodevolgers) heb ik de 6SN7, de E180CC respectievelijk de ECC82 gebruikt. Voor de 1624 lijkt mij de eerste 2 stuurbuizen geschikt, maar de ECC82 is te licht. Ik heb deze laatste wel gebruikt met 807's, maar deze hebben minder stuurvermogen nodig dan de 1624.
Ik heb een schema en een foto van een 801A versterker bijgevoegd. Dit zijn wel triodes, maar ze zijn ook direct verhit, en worden tot in de roosterstroom uitgestuurd. Verder is mijn ervaring, dat voeden met gelijkspanning voor de gloeidraden niet nodig is. De gloeitrafo heeft ook geen middenaftakking nodig. Dit gaat ook met 2 weerstanden. Beide kanalen hebben wel een aparte gloeiwikkeling nodig.
Piet
801A.PDF
801A klein.jpg
Reuze bedankt Piet
ik bewonder jouw bouw wijze al verschillende versterkers van je op MP gezien
Werkelijk prachtig zowel onder als boven werkelijk prachtig hoe je de bedrading monteert
doet me denken aan PTT telefoon schakel borden
Ik heb een luxe probleem
Nu kan ik nog kiezen dan tussen U70BN en de GU8
35 watt daar is die GU8 te klein voor Maar de U70BN moet goed gaan
en is in dit geval met al die Top anode,s net zo goed
Normaal had ik die U70BN in dozen moeten plaatsen of met de voeding trafo in een grote doos
nogmaals dank ook voor het schema Piet
Pjotr ik bouw alleen maar voor de lol
en met transsitors ziet er allemaal zo koud en strak uit
Nee een mooie lamp zoals een 807 is niet te versmaden
Misschien is een terrarium (torrenbak) veel beter dan een ( buizen) glasbak
Maar ik vind een glasbak mooier
En ik weet zeker dat de Pop Muziek uit onze jeugd versterkt en gemaakt werd op buizen versterkers
Dus een wezenlijk onderdeel van de muziek instrumenten
en zo moet het ook hier klinken