Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Er zijn drie BOM's, voor de versterker, voor de dc-protectie op de versterker en voor de voeding. Het gaat hier om een onderdeel van de voeding.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.Barry2001 schreef:
Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Inderdaad zijn de C's en de dioden moeilijk te controleren. Zal ook de spanningscheck doen.Pjotr schreef:Eigenlijk zijn die ceramisch C's makkelijk uit elkaar te houden. Zijn maar 2 maten van: Grote van 100nf en kleintjes van 10nf. Van de 12pf is er maar eentje. Lastiger is het met de dioden, die zien er allemaal hetzelfde uit. Dat is echt een kwestie van goed opletten en hopen dat Mouser het goed gedaan heeft. W.d.b. heb ik het nog niet meegemaakt dat Mouser het fout deed. Hooguit dat er teveel in het zakje zaten. Wat betreft de zenerdioden is die spanningscheck zonder LM3886 er in gemonteerd, wel een goede.
Wil je de markeringscode van de transistoren nazoeken dan kun je bij Mouser op het bestelnummer de componenten terug zoeken en de datasheet downloaden
Trouwens als ik (als newb) dat schema zo bekijk vind ik het heel bijzonder dat je deze versterker (ogenschijnlijk) zo vlot hebt ontworpen. Of is het voornamelijk bloed, zweet en tranen. In elk geval petje af
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).FR_Aad schreef:Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dank!knuisje schreef:Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).FR_Aad schreef:Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploadenpaulm schreef:Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.Barry2001 schreef:
Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zijn dat die kleine padjes rechts van dat grote contactblok ?? Misschien lukt die foto nog??Barry2001 schreef:
Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploaden
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee hoor, geen bloed zweet en tranen. Wel veel plezier. Dit is voor mij een redelijk normaal tempo, gewoon niet treuzelenpaulm schreef:
Inderdaad zijn de C's en de dioden moeilijk te controleren. Zal ook de spanningscheck doen.
Trouwens als ik (als newb) dat schema zo bekijk vind ik het heel bijzonder dat je deze versterker (ogenschijnlijk) zo vlot hebt ontworpen. Of is het voornamelijk bloed, zweet en tranen. In elk geval petje af![]()
Ben trouwens erg benieuwd naar het resultaat. Ik heb onlangs de PA03 gebouwd van Peranders (sjostromaudio.com). Een erg mooi LM4780 ontwerp op een heel mooi pcb dat klankmatig bijzonder overtuigt.
@ FR_Aad
De CA is een heel ander ding dan de LM4780, heeft ook een heel andere ingangsconfiguratie. Hij is met open ingang zondemeer stabiel. Ook zonder dat speakers aangesloten zijn is hij goed stabiel. Enige waar je mee op moet passen is een balasting onder de 4 ohm. Bij 2 ohm is hij nog wel stabiel maar schiet hij snel in de beveiliging.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Na Het Eind Der Tijden dan alsnog nog de foto, met zichtbaar een 0402 c-tje op de testpads:Barry2001 schreef:Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploadenpaulm schreef:Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.Barry2001 schreef:
Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb de nieuwere versie besteld. Maar de boot is lang onderweg.
Misschien moet ik hem een stukje tegemoet zwemmen. Het is er wel weer voor.
Misschien moet ik hem een stukje tegemoet zwemmen. Het is er wel weer voor.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb sinds een week de CA's in gebruik en het klinkt een heel stuk beter dan wat ik daarvoor in gebruik had.
Vooral laag is enorm opgeknapt, de ONKYO die ik in gebruik had kon het op hogere volumes niet bolwerken.
Vreemde uitslagen van de woofer conussen (twee stuks in 1 behuizing) de ene conus ging naar voren terwijl
de andere naar achteren bewoog, leek op een DC offset, maar dat was het niet.
Dit effect heb ik tot nog toe niet gezien sinds de CA's spelen.
Midden blijft naar mijn smaak een beetje achter, er komen dus nog wat trimpots voor de versterkers.
Zit ook nog een storende brom in beide kanalen, lijkt er op dat het in de versterkers ontstaat
Omdat hier regelmatig, met fors vermogen zendwedstrijden gehouden worden heb ik bewust de verbindingen tussen filter en versterker aan beide kanten geaard.
Een kant loshalen en RF aarden met een Ctje van 100p (432 MHz) is hopelijk afdoende.
Vooral laag is enorm opgeknapt, de ONKYO die ik in gebruik had kon het op hogere volumes niet bolwerken.
Vreemde uitslagen van de woofer conussen (twee stuks in 1 behuizing) de ene conus ging naar voren terwijl
de andere naar achteren bewoog, leek op een DC offset, maar dat was het niet.
Dit effect heb ik tot nog toe niet gezien sinds de CA's spelen.
Midden blijft naar mijn smaak een beetje achter, er komen dus nog wat trimpots voor de versterkers.
Zit ook nog een storende brom in beide kanalen, lijkt er op dat het in de versterkers ontstaat
Omdat hier regelmatig, met fors vermogen zendwedstrijden gehouden worden heb ik bewust de verbindingen tussen filter en versterker aan beide kanten geaard.
Een kant loshalen en RF aarden met een Ctje van 100p (432 MHz) is hopelijk afdoende.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mooi Nanko! Dat de CA de bas veel beter onder controle houdt hadden we bij Loek (Cool) ook al gemerkt. Dat het midden achter blijft? Wellicht hoor je nu beter wat de speakers werkelijk doen. De CA is spatrecht tot ca. 150 kHz en laat zich niet door de aangesloten speakers/kabels beïnvloeden.
Wat betreft brom zou ik nog eens goed naar de bedradingslay-out kijken. Als dat in orde is, is hij absoluut stil. Het is wel zo dat een stereo versterker met 1 gezamenlijke voedingsprint voor beide kanalen, wat kritischer komt.
Wat betreft brom zou ik nog eens goed naar de bedradingslay-out kijken. Als dat in orde is, is hij absoluut stil. Het is wel zo dat een stereo versterker met 1 gezamenlijke voedingsprint voor beide kanalen, wat kritischer komt.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik denk dat ik de frequentie response van mijn oude en lawaaidove oren compenseer 
Het is een analoog actief drieweg systeem en ik had de versterker van het mid. altijd al
wat harder staan dan de rest.
Hij was absoluut stil tijdens het los testen, pas toen de versterkers in een kast kwamen en
het scheidingsfilter aangesloten was ontstond de brom, het moet haast wel een aardlus zijn.
Overigens gebruikte ik in eerste instantie een solidstate relais om de versterkers in te
schakelen.
Die dingen vervormen kennelijk want de ringkerntrafo's bromden, dat verdween na het
vervangen door een mechanisch relais.
Het is een analoog actief drieweg systeem en ik had de versterker van het mid. altijd al
wat harder staan dan de rest.
Hij was absoluut stil tijdens het los testen, pas toen de versterkers in een kast kwamen en
het scheidingsfilter aangesloten was ontstond de brom, het moet haast wel een aardlus zijn.
Overigens gebruikte ik in eerste instantie een solidstate relais om de versterkers in te
schakelen.
Die dingen vervormen kennelijk want de ringkerntrafo's bromden, dat verdween na het
vervangen door een mechanisch relais.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat gaat nog wel goed komen dus. Hoe heb je nu de filterprint gevoed? Uit de + en - 35V of heeft die zijn eigen trafo'tje gekregen?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Uit de hoofdvoeding, weerstandje van 300 Ohm in serie om de spannings regelaars wat te ontzien.
Jij denkt dat dat de brom veroorzaakt ?
Jij denkt dat dat de brom veroorzaakt ?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Kan er mee te maken hebben. Heb je nu de losse versterkers voor de aparte kanalen ook op dezelfde voeding zitten? Of ieder kanaal zijn eigen voeding apart?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Waar en hoe doe ik dat?knuisje schreef:Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).FR_Aad schreef:Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Worst kaas, alles op één voeding..Pjotr schreef:Kan er mee te maken hebben. Heb je nu de losse versterkers voor de aparte kanalen ook op dezelfde voeding zitten? Of ieder kanaal zijn eigen voeding apart?
Dwz twee 2 x 12 V trafo met elk een brugcel en een elco.
Wel elke amp eigen voedings draden tot aan de elco's
Coax kabeltjes tussen scheidingsfilter en versterkers met de afscherming aan beide
kanten aan aarde, en das niet optimaal, ik weet het.....
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ok, dat kan wel maar is een beetje tricky qua brom. Zorg dan voor een stevig sterpunt voor de nul van de voeding. En wel zo dicht mogelijk bij de versterkerprinten. Hou i.i.g. de draden van dat sterpunt naar de CA printen precies even lang!* Neem er ook zo dik mogelijk draad voor, iets van 4mm2. Dit omdat daar ook de grote speakerstromen over lopen. Sluit op dat sterpunt ook de voedingsnul van je filter aan. Daar hoef je dan geen 4mm2 voor te nemen.
Bij zo'n constructie is het het beste om de onderlinge voedingsverbindingen tussen de versterkerprinten zo kort mogelijk te houden. Dat gaat het mooiste als je de printen boven elkaar monteert of zo. Of verticaal tegen het koelprofiel. Bij een dikke kast bodem van aluminium is direct de voeding op de kast aarden soms ook een goede oplossing qua minimale brom.
* Dat precies even lang is beslist belangrijk om geen/minimale brom te krijgen.
Bij zo'n constructie is het het beste om de onderlinge voedingsverbindingen tussen de versterkerprinten zo kort mogelijk te houden. Dat gaat het mooiste als je de printen boven elkaar monteert of zo. Of verticaal tegen het koelprofiel. Bij een dikke kast bodem van aluminium is direct de voeding op de kast aarden soms ook een goede oplossing qua minimale brom.
* Dat precies even lang is beslist belangrijk om geen/minimale brom te krijgen.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Afgeschere kabeltjes aan één kant aarden (de "in"-kant). Anders krijg je een kring als beide circuits aan de centrale aarde zitten.nanko schreef:Coax kabeltjes tussen scheidingsfilter en versterkers met de afscherming aan beide
kanten aan aarde, en das niet optimaal, ik weet het.....
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
R7 en R8 (beide 47k) zijn meestal voldoende, vooral als er ook nog een toesel aan zit die er z'n uitgang parallel op zet.toetertje schreef:Waar en hoe doe ik dat?knuisje schreef:Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).FR_Aad schreef:Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Om de boel stabiel te houden, als er niks aan zit, schijnt 47k wat veel te zijn, vervangen door 20k (22k ?) moet dan helpen.
Anne
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb drie sterpunten gemaakt, alleen zijn de kabellengtes
Niet precies gelijk dwz er zit een paar cm verschil tussen min, 0 en plus.
Als ik de audio in kabeltjes losmaak en de brom is dan weg, mag ik dan
concluderen dat het niet aan de voedings layout ligt?
Afscherming aan 1 kant loshalen is zo klaar, om nieuwe voedingskabels
te trekken moeten de printen er uit
Niet precies gelijk dwz er zit een paar cm verschil tussen min, 0 en plus.
Als ik de audio in kabeltjes losmaak en de brom is dan weg, mag ik dan
concluderen dat het niet aan de voedings layout ligt?
Afscherming aan 1 kant loshalen is zo klaar, om nieuwe voedingskabels
te trekken moeten de printen er uit
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
R7 en R8 (beide 47k) zijn meestal voldoende, vooral als er ook nog een toesel aan zit die er z'n uitgang parallel op zet.
Om de boel stabiel te houden, als er niks aan zit, schijnt 47k wat veel te zijn, vervangen door 20k (22k ?) moet dan helpen.
Anne[/quote]
Kan die weerstand verlagen ook nog nadelige gevolgen hebben?
Om de boel stabiel te houden, als er niks aan zit, schijnt 47k wat veel te zijn, vervangen door 20k (22k ?) moet dan helpen.
Anne[/quote]
Kan die weerstand verlagen ook nog nadelige gevolgen hebben?
