Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

Er zijn drie BOM's, voor de versterker, voor de dc-protectie op de versterker en voor de voeding. Het gaat hier om een onderdeel van de voeding.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

Ah, vandaar dat ik hem niet tegenkwam.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door FR_Aad »

Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Barry2001 schreef:

Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Pjotr schreef:
Eigenlijk zijn die ceramisch C's makkelijk uit elkaar te houden. Zijn maar 2 maten van: Grote van 100nf en kleintjes van 10nf. Van de 12pf is er maar eentje. Lastiger is het met de dioden, die zien er allemaal hetzelfde uit. Dat is echt een kwestie van goed opletten en hopen dat Mouser het goed gedaan heeft. W.d.b. heb ik het nog niet meegemaakt dat Mouser het fout deed. Hooguit dat er teveel in het zakje zaten. Wat betreft de zenerdioden is die spanningscheck zonder LM3886 er in gemonteerd, wel een goede.
Wil je de markeringscode van de transistoren nazoeken dan kun je bij Mouser op het bestelnummer de componenten terug zoeken en de datasheet downloaden
Inderdaad zijn de C's en de dioden moeilijk te controleren. Zal ook de spanningscheck doen.
Trouwens als ik (als newb) dat schema zo bekijk vind ik het heel bijzonder dat je deze versterker (ogenschijnlijk) zo vlot hebt ontworpen. Of is het voornamelijk bloed, zweet en tranen. In elk geval petje af :D :D Ben trouwens erg benieuwd naar het resultaat. Ik heb onlangs de PA03 gebouwd van Peranders (sjostromaudio.com). Een erg mooi LM4780 ontwerp op een heel mooi pcb dat klankmatig bijzonder overtuigt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door knuisje »

FR_Aad schreef:
Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door FR_Aad »

knuisje schreef:
FR_Aad schreef:
Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).
Dank!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Barry2001 »

paulm schreef:
Barry2001 schreef:

Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.
Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploaden :-)
paulm
Berichten: 47
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 18:03

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door paulm »

Barry2001 schreef:

Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploaden :-)
Zijn dat die kleine padjes rechts van dat grote contactblok ?? Misschien lukt die foto nog??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

paulm schreef:

Inderdaad zijn de C's en de dioden moeilijk te controleren. Zal ook de spanningscheck doen.
Trouwens als ik (als newb) dat schema zo bekijk vind ik het heel bijzonder dat je deze versterker (ogenschijnlijk) zo vlot hebt ontworpen. Of is het voornamelijk bloed, zweet en tranen. In elk geval petje af :D :D Ben trouwens erg benieuwd naar het resultaat. Ik heb onlangs de PA03 gebouwd van Peranders (sjostromaudio.com). Een erg mooi LM4780 ontwerp op een heel mooi pcb dat klankmatig bijzonder overtuigt.
Nee hoor, geen bloed zweet en tranen. Wel veel plezier. Dit is voor mij een redelijk normaal tempo, gewoon niet treuzelen :mrgreen: Versterkers bouwen is gewoon elektronica, al hullen sommigen dat in veel hokus pokus. Ieder zo zijn vak zullen we maar zeggen. De CA is wel een ander ding dan de PA03 van Per, wat in feite een nette standaard LM4780 is met een gebalanceerd voortrapje. De CA gaat klankmatig toch wel een stapje verder. Dat merk je straks vanzelf wel.

@ FR_Aad

De CA is een heel ander ding dan de LM4780, heeft ook een heel andere ingangsconfiguratie. Hij is met open ingang zondemeer stabiel. Ook zonder dat speakers aangesloten zijn is hij goed stabiel. Enige waar je mee op moet passen is een balasting onder de 4 ohm. Bij 2 ohm is hij nog wel stabiel maar schiet hij snel in de beveiliging.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
paulm schreef:
Barry2001 schreef:

Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCK
Erg leuke oplossing, vooral voor de (grotere) through hole componenten.
Er zitten padjes op waar je smd componenten op kunt plaatsen. Niet alleen through hole dus. Dit stond op de foto die ik niet kon uploaden :-)
Na Het Eind Der Tijden dan alsnog nog de foto, met zichtbaar een 0402 c-tje op de testpads:
Bijlagen
2016-07-09 11.14.03.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

Ik heb de nieuwere versie besteld. Maar de boot is lang onderweg.
Misschien moet ik hem een stukje tegemoet zwemmen. Het is er wel weer voor.
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Ik heb sinds een week de CA's in gebruik en het klinkt een heel stuk beter dan wat ik daarvoor in gebruik had.
Vooral laag is enorm opgeknapt, de ONKYO die ik in gebruik had kon het op hogere volumes niet bolwerken.
Vreemde uitslagen van de woofer conussen (twee stuks in 1 behuizing) de ene conus ging naar voren terwijl
de andere naar achteren bewoog, leek op een DC offset, maar dat was het niet.
Dit effect heb ik tot nog toe niet gezien sinds de CA's spelen.
Midden blijft naar mijn smaak een beetje achter, er komen dus nog wat trimpots voor de versterkers.
Zit ook nog een storende brom in beide kanalen, lijkt er op dat het in de versterkers ontstaat
Omdat hier regelmatig, met fors vermogen zendwedstrijden gehouden worden heb ik bewust de verbindingen tussen filter en versterker aan beide kanten geaard.
Een kant loshalen en RF aarden met een Ctje van 100p (432 MHz) is hopelijk afdoende.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Mooi Nanko! Dat de CA de bas veel beter onder controle houdt hadden we bij Loek (Cool) ook al gemerkt. Dat het midden achter blijft? Wellicht hoor je nu beter wat de speakers werkelijk doen. De CA is spatrecht tot ca. 150 kHz en laat zich niet door de aangesloten speakers/kabels beïnvloeden.

Wat betreft brom zou ik nog eens goed naar de bedradingslay-out kijken. Als dat in orde is, is hij absoluut stil. Het is wel zo dat een stereo versterker met 1 gezamenlijke voedingsprint voor beide kanalen, wat kritischer komt.
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Ik denk dat ik de frequentie response van mijn oude en lawaaidove oren compenseer :-)
Het is een analoog actief drieweg systeem en ik had de versterker van het mid. altijd al
wat harder staan dan de rest.

Hij was absoluut stil tijdens het los testen, pas toen de versterkers in een kast kwamen en
het scheidingsfilter aangesloten was ontstond de brom, het moet haast wel een aardlus zijn.
Overigens gebruikte ik in eerste instantie een solidstate relais om de versterkers in te
schakelen.
Die dingen vervormen kennelijk want de ringkerntrafo's bromden, dat verdween na het
vervangen door een mechanisch relais.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Dat gaat nog wel goed komen dus. Hoe heb je nu de filterprint gevoed? Uit de + en - 35V of heeft die zijn eigen trafo'tje gekregen?
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Uit de hoofdvoeding, weerstandje van 300 Ohm in serie om de spannings regelaars wat te ontzien.
Jij denkt dat dat de brom veroorzaakt ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Kan er mee te maken hebben. Heb je nu de losse versterkers voor de aparte kanalen ook op dezelfde voeding zitten? Of ieder kanaal zijn eigen voeding apart?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

knuisje schreef:
FR_Aad schreef:
Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).
Waar en hoe doe ik dat? :think:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Pjotr schreef:
Kan er mee te maken hebben. Heb je nu de losse versterkers voor de aparte kanalen ook op dezelfde voeding zitten? Of ieder kanaal zijn eigen voeding apart?
Worst kaas, alles op één voeding..
Dwz twee 2 x 12 V trafo met elk een brugcel en een elco.
Wel elke amp eigen voedings draden tot aan de elco's
Coax kabeltjes tussen scheidingsfilter en versterkers met de afscherming aan beide
kanten aan aarde, en das niet optimaal, ik weet het.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Pjotr »

Ok, dat kan wel maar is een beetje tricky qua brom. Zorg dan voor een stevig sterpunt voor de nul van de voeding. En wel zo dicht mogelijk bij de versterkerprinten. Hou i.i.g. de draden van dat sterpunt naar de CA printen precies even lang!* Neem er ook zo dik mogelijk draad voor, iets van 4mm2. Dit omdat daar ook de grote speakerstromen over lopen. Sluit op dat sterpunt ook de voedingsnul van je filter aan. Daar hoef je dan geen 4mm2 voor te nemen.

Bij zo'n constructie is het het beste om de onderlinge voedingsverbindingen tussen de versterkerprinten zo kort mogelijk te houden. Dat gaat het mooiste als je de printen boven elkaar monteert of zo. Of verticaal tegen het koelprofiel. Bij een dikke kast bodem van aluminium is direct de voeding op de kast aarden soms ook een goede oplossing qua minimale brom.

* Dat precies even lang is beslist belangrijk om geen/minimale brom te krijgen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

nanko schreef:
Coax kabeltjes tussen scheidingsfilter en versterkers met de afscherming aan beide
kanten aan aarde, en das niet optimaal, ik weet het.....
Afgeschere kabeltjes aan één kant aarden (de "in"-kant). Anders krijg je een kring als beide circuits aan de centrale aarde zitten.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
knuisje schreef:
FR_Aad schreef:
Vraagje.
Gaan de composiet LM versterkers net als de klassieke Knuisje LM4780 ook in de stress als er niets aan de ingangen hangt? (Of iets aan de ingang wat slecht contact maakt)
Nee (en bij de "klassieke" LM4780 kan dit worden verholpen door de ingangsimpedantie te verlagen naar < 20k).
Waar en hoe doe ik dat? :think:
R7 en R8 (beide 47k) zijn meestal voldoende, vooral als er ook nog een toesel aan zit die er z'n uitgang parallel op zet.
Om de boel stabiel te houden, als er niks aan zit, schijnt 47k wat veel te zijn, vervangen door 20k (22k ?) moet dan helpen.
Anne
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door nanko »

Ik heb drie sterpunten gemaakt, alleen zijn de kabellengtes
Niet precies gelijk dwz er zit een paar cm verschil tussen min, 0 en plus.
Als ik de audio in kabeltjes losmaak en de brom is dan weg, mag ik dan
concluderen dat het niet aan de voedings layout ligt?
Afscherming aan 1 kant loshalen is zo klaar, om nieuwe voedingskabels
te trekken moeten de printen er uit
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic

Bericht door toetertje »

R7 en R8 (beide 47k) zijn meestal voldoende, vooral als er ook nog een toesel aan zit die er z'n uitgang parallel op zet.
Om de boel stabiel te houden, als er niks aan zit, schijnt 47k wat veel te zijn, vervangen door 20k (22k ?) moet dan helpen.
Anne[/quote]

Kan die weerstand verlagen ook nog nadelige gevolgen hebben?
Plaats reactie