Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee gaatje bij boren was geen optie, deze zou haast naast de plaat komen.
Ik kan prima leven hoor met deze optie.
Het gaat dus schuren worden met schuurpapier, geen probleem heb ik bij het spoeltje ook gedaan.
Daar was de laag lak alleen veel dunner.
Ik kan prima leven hoor met deze optie.
Het gaat dus schuren worden met schuurpapier, geen probleem heb ik bij het spoeltje ook gedaan.
Daar was de laag lak alleen veel dunner.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Weer lekker bezig geweest.
Eerst begonnen met de voeding onder spanning te zetten.
Dit leverde onbelast 4 keer 35,4V op, dus dat was weer lekker.
Een tegenvaller is de duo led die ik in gedachte had.
Het was dus wit/rood, wit voor aan en rood voor .... Hoe komt tie er op.
Bijna alle duo led's hebben een gezamenlijke kathode, laten de witte led's nu allemaal een gezamenlijke anode hebben.
Moet dus wat anders verzinnen want dit werkt niet in deze voeding.
Versterker print aangesloten en de ledjes gaan netjes branden.
DC afregelen, die stond in eerste instantie 0.1 mA , na het afregelen 0,00 dus dat viel ook weer mee.
Ik ga geen volumeregelaar gebruiken, ik wil mijn Relaixed gaan gebruiken.
Moet ik dan een 100K weerstand over de ingang gaan zetten?
Frontje ga ik zelf bewerken, achterzijde ga ik bestellen bij Schaeffer.
Eerst begonnen met de voeding onder spanning te zetten.
Dit leverde onbelast 4 keer 35,4V op, dus dat was weer lekker.
Een tegenvaller is de duo led die ik in gedachte had.
Het was dus wit/rood, wit voor aan en rood voor .... Hoe komt tie er op.
Bijna alle duo led's hebben een gezamenlijke kathode, laten de witte led's nu allemaal een gezamenlijke anode hebben.
Moet dus wat anders verzinnen want dit werkt niet in deze voeding.
Versterker print aangesloten en de ledjes gaan netjes branden.
DC afregelen, die stond in eerste instantie 0.1 mA , na het afregelen 0,00 dus dat viel ook weer mee.
Ik ga geen volumeregelaar gebruiken, ik wil mijn Relaixed gaan gebruiken.
Moet ik dan een 100K weerstand over de ingang gaan zetten?
Frontje ga ik zelf bewerken, achterzijde ga ik bestellen bij Schaeffer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Wat regel je aan stroom af? Of bedoel je spanning.gervenja schreef:Weer lekker bezig geweest.
Eerst begonnen met de voeding onder spanning te zetten.
Dit leverde onbelast 4 keer 35,4V op, dus dat was weer lekker.
Een tegenvaller is de duo led die ik in gedachte had.
Het was dus wit/rood, wit voor aan en rood voor .... Hoe komt tie er op.
Bijna alle duo led's hebben een gezamenlijke kathode, laten de witte led's nu allemaal een gezamenlijke anode hebben.![]()
Moet dus wat anders verzinnen want dit werkt niet in deze voeding.
Versterker print aangesloten en de ledjes gaan netjes branden.
DC afregelen, die stond in eerste instantie 0.1 mA , na het afregelen 0,00 dus dat viel ook weer mee.
Ik ga geen volumeregelaar gebruiken, ik wil mijn Relaixed gaan gebruiken.
Moet ik dan een 100K weerstand over de ingang gaan zetten?
Frontje ga ik zelf bewerken, achterzijde ga ik bestellen bij Schaeffer.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
hallo barry,
ik heb in stroom afgeregeld, mijn gedachte is dat als er geen stroom vloeit er ook geen spanning staat.
kan ook een foute aanname zijn.
zal het vandaag eens nameten, was gisteren te laat.
ik heb in stroom afgeregeld, mijn gedachte is dat als er geen stroom vloeit er ook geen spanning staat.
kan ook een foute aanname zijn.
zal het vandaag eens nameten, was gisteren te laat.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat heeft weinig met aannames te maken
Dat is de wet van Ohm hè.
Je hoeft er geen extra weerstanden bij te zetten als je geen potmeter gebruikt. Er zit al een 1 Mohm weerstand op de print om de ingangscondensator op 0V DC te houden.
Je hoeft er geen extra weerstanden bij te zetten als je geen potmeter gebruikt. Er zit al een 1 Mohm weerstand op de print om de ingangscondensator op 0V DC te houden.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat is mooi,
het is daar straks al druk genoeg met die andere weerstand en condensator.
het is daar straks al druk genoeg met die andere weerstand en condensator.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nou ik dacht aan deze.Pjotr schreef:Hoezo andere weerstand en condensator?
Je gaat me niet aan het twijfelen maken hè?
Ik wilde net vragen of het voldoende was om deze enkel uit te voeren of dat het dubbel moest bij dubbel mono?
Moet dit eventueel nog een exotisch type zijn met slangen olie of is een mkp'tje goed genoeg?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Oh die. Ja dat is wel het beste zo. Maar dat is maar klein van afmetingen. Die 100 ohm hoeft maar 1/4W te zijn. Het C'tje is extra, ikzelf heb het er niet in zitten. Dient alleen om eventuele HF kort te sluiten.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moeten de beide ingangen niet direct aan elkaar en dan op één punt naar aarde met dan de weerstand en de C? Heb namelijk vorige week de geluidskaart ge sloopt door dat deze 2 niet direct gekoppeld waren.
Gaf toen wat dc op de uitgang van de geluidskaart die mijn eindversterker keurig versterkte en ook de speaker (test speaker gelukkig) ging gelijk in rook op.
Gaf toen wat dc op de uitgang van de geluidskaart die mijn eindversterker keurig versterkte en ook de speaker (test speaker gelukkig) ging gelijk in rook op.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hoeft niet. Als de L en R cinch dicht bij elkaar zitten kun je i.d.d. de aarden van beide cinch doorverbinden en met 1 R en C naar massa volstaan.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
En we hebben muziek en we Genieten .
Het is allemaal nog wat tijdelijk aangesloten maar het werkt lekker.
Nu alleen nog de achterkant bestellen en een oplossing voor mijn leds in het front verzinnen.
Voor de primaire zekering is 0,5 A dan voldoende of moet ik naar 1A?
Het is allemaal nog wat tijdelijk aangesloten maar het werkt lekker.
Nu alleen nog de achterkant bestellen en een oplossing voor mijn leds in het front verzinnen.
Voor de primaire zekering is 0,5 A dan voldoende of moet ik naar 1A?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mooi dat ie het lekker doet!
Heb je hem nu op je buizen pre? De CA is op zichzelf heel erg stil. Je hebt kans dat de ruis van je pre nu de boventoon voert.
0.5A is in principe genoeg per kanaal maar wel wat aan de krappe kant. Zekeringen slijten ook van het inschakelen. Zou naar 1A Traag per kanaal gaan. Heeft wat meer marge en beschermd ook voldoende.
0.5A is in principe genoeg per kanaal maar wel wat aan de krappe kant. Zekeringen slijten ook van het inschakelen. Zou naar 1A Traag per kanaal gaan. Heeft wat meer marge en beschermd ook voldoende.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
nou hier geen ruis hoor.
Het enige wat ik hoor van de buizen pre is pingen als ik hem eerder uit zet dan de CA.
Ik had dit nog niet eerder gehoord.
ok het gaat dus 2 * 1 AT worden.
Het enige wat ik hoor van de buizen pre is pingen als ik hem eerder uit zet dan de CA.
Ik had dit nog niet eerder gehoord.
ok het gaat dus 2 * 1 AT worden.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Smd's aangebracht op eindversterkerprinten. Als je bang bent voor het werken met smd's ben je er hierna vanaf .............. of je hebt een levenslang trauma opgelopen. Vervelend is dat op sommige componenten geen opdruk staat, zodat je niet weet of je de correcte waarde te pakken hebt. Je moet dan Mouser maar vertrouwen. Helaas is mijn vertrouwen beperkt.
Nu de printen schoonmaken met wat ipa en controleren, voor zover mogelijk. Dan de grote onderdelen erop zetten.
Omdat ik nog even geen heatsinks heb, vroeg ik me af of het voor een eerste controle zinvol is de printen op voedingsspanning te zetten zonder gemonteerde LM3886. Zo ja waarop te letten ???
Nu de printen schoonmaken met wat ipa en controleren, voor zover mogelijk. Dan de grote onderdelen erop zetten.
Omdat ik nog even geen heatsinks heb, vroeg ik me af of het voor een eerste controle zinvol is de printen op voedingsspanning te zetten zonder gemonteerde LM3886. Zo ja waarop te letten ???
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mwah, alleen op de ceramische C0G C'tjes staat geen codering. Dat is dan extra opletten. Wat betreft het aansluiten zonder LM3886 gemonteerd: Je kunt dan checken of de voeding van de op-amp het goed doet. Die moet dan + en - 15V leveren zoals op het schema aangegeven. En het LEDje moet gaan branden dan.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb de BOM's bij Mouser weer bijgewerkt, er waren inmiddels al weer een flink aantal items in backorder. De 47uF ceramisch is nu als enige nog in backorder. Je kunt deze het beste gewoon mee bestellen. Zodra hij weer beschikbaar is krijg je hem vanzelf nageleverd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hoi Peter, misschien voor die 47uF cer eens wat anders verzinnen? Blijft een lastig (en duur) ding. Een bipolair elco'tje voldoet daar ook prima.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Als je de c's niet vertrouwd meet je dat toch na? Als je geen multimeter hebt waarmee het kan (misschien vaak ook wat lastig met meetpennen) zou je zoiets kunnen proberen, voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.ebay.com/itm/Digital-All-in- ... Sw8vZXNJCKpaulm schreef:Smd's aangebracht op eindversterkerprinten. Als je bang bent voor het werken met smd's ben je er hierna vanaf .............. of je hebt een levenslang trauma opgelopen. Vervelend is dat op sommige componenten geen opdruk staat, zodat je niet weet of je de correcte waarde te pakken hebt. Je moet dan Mouser maar vertrouwen. Helaas is mijn vertrouwen beperkt.
Nu de printen schoonmaken met wat ipa en controleren, voor zover mogelijk. Dan de grote onderdelen erop zetten.
Omdat ik nog even geen heatsinks heb, vroeg ik me af of het voor een eerste controle zinvol is de printen op voedingsspanning te zetten zonder gemonteerde LM3886. Zo ja waarop te letten ???
Supernauwkeurig zal het wel niet zijn (ook omdat je niet kunt 'klemmen'zoals bij duurdere oplossingen), maar je ziet wel of je 10 of 100nF te pakken hebt om maar eens wat te noemen. Picje hier van de labtafel:
Gaat iets mis met foto's uploaden naar het forum
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Eigenlijk zijn die ceramisch C's makkelijk uit elkaar te houden. Zijn maar 2 maten van: Grote van 100nf en kleintjes van 10nf. Van de 12pf is er maar eentje. Lastiger is het met de dioden, die zien er allemaal hetzelfde uit. Dat is echt een kwestie van goed opletten en hopen dat Mouser het goed gedaan heeft. W.d.b. heb ik het nog niet meegemaakt dat Mouser het fout deed. Hooguit dat er teveel in het zakje zaten. Wat betreft de zenerdioden is die spanningscheck zonder LM3886 er in gemonteerd, wel een goede.
Wil je de markeringscode van de transistoren nazoeken dan kun je bij Mouser op het bestelnummer de componenten terug zoeken en de datasheet downloaden
Wil je de markeringscode van de transistoren nazoeken dan kun je bij Mouser op het bestelnummer de componenten terug zoeken en de datasheet downloaden
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Er is toko's als Mouser/Farnell/Digikey etc veel aan gelegen dit goed te doen; een rail met een foute waarde op een pick & place machine kan een klant veel ongemak opleveren en het vertrouwen in een distribiteur doen kelderen.
Wat nog wel eens gedaan wordt bij high volume producten (pcb's worden dan vaak in een panel geplaatst zodat je er meerdere tegelijk kunt bestukken), is van alle c's en soms ook r die voorkomen in het product 1 exemplaar op de rand vh panel zetten. Zodat of een verkeerd geleverde waarde, of de operator aan de machine die een verkeerde rail heeft geplaatst snel opvalt bij controle.
Wat nog wel eens gedaan wordt bij high volume producten (pcb's worden dan vaak in een panel geplaatst zodat je er meerdere tegelijk kunt bestukken), is van alle c's en soms ook r die voorkomen in het product 1 exemplaar op de rand vh panel zetten. Zodat of een verkeerd geleverde waarde, of de operator aan de machine die een verkeerde rail heeft geplaatst snel opvalt bij controle.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Achteraf gezien was een elcootje inderdaad handiger geweest. Alleen hebben degenen met de huidige print daar niets aan. Gewoon maar wat geduld bewaren, de c-tjes komen vanzelf.Pjotr schreef:Hoi Peter, misschien voor die 47uF cer eens wat anders verzinnen? Blijft een lastig (en duur) ding. Een bipolair elco'tje voldoet daar ook prima.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
De wacht tijd valt reuze mee, ik denk dat je het eerder als een uiterste kan beschouwen.
De keramische c's moesten bij mij ook nageleverd worden, maar kwamen veel eerder binnen dan verwacht.
Eind juni terwijl de indicatie medio augustus was
De keramische c's moesten bij mij ook nageleverd worden, maar kwamen veel eerder binnen dan verwacht.
Eind juni terwijl de indicatie medio augustus was
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Welke zijn dit eigenlijk? Ik had net nog de bom doorgelopen, en alles leek op voorraad.Pjotr schreef:Hoi Peter, misschien voor die 47uF cer eens wat anders verzinnen? Blijft een lastig (en duur) ding. Een bipolair elco'tje voldoet daar ook prima.
