Henkjan schreef:ff voor de zekerheid: die LM4780 modules hebben toch een eigen temperatuur beveiliging?
dat softstart printje biedt dat ook aan, maar als de versterker het zelf al heeft zijn die dus niet nodig
Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Re: Build topic LM4780 versterker
Dit is toch hetzelfde softstartprintje waarvan je niet weet hoe het werkt? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1808665
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
hoe t werkt weet ik wel, ik weet niet hoe ik het anders moet laten werkenPjotr schreef:Dit is toch hetzelfde softstartprintje waarvan je niet weet hoe het werkt? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1808665
maar hebben die LM4780's nou wel of niet een fatsoenlijke overtempbeveiliging?
Re: Build topic LM4780 versterker
Ja, die hebben een een goede beveiliging. Maar daar gebruik van willen maken is dan weer géén goed gebruik van de LM4780. Op een fatsoenlijk koelprofiel en juist gemonteerd zal ie eigenlijk ook nooit aanspreken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Je moet er wel gebruik van maken, zit in de chip !
Het LM4780 datablad:
"The LM4780 is fully protected utilizing National's Self Peak
Instantaneous Temperature (°Ke) (SPiKeTM) protection circuitry.
SPiKe provides a dynamically optimized Safe Operating
Area (SOA). SPiKe protection completely safeguards the
LM4780's outputs against over-voltage, under-voltage, overloads,
shorts to the supplies or GND, thermal runaway and
instantaneous temperature peaks. The advanced protection
features of the LM4780 places it in a class above discrete and
hybrid amplifiers."
Anne
Het LM4780 datablad:
"The LM4780 is fully protected utilizing National's Self Peak
Instantaneous Temperature (°Ke) (SPiKeTM) protection circuitry.
SPiKe provides a dynamically optimized Safe Operating
Area (SOA). SPiKe protection completely safeguards the
LM4780's outputs against over-voltage, under-voltage, overloads,
shorts to the supplies or GND, thermal runaway and
instantaneous temperature peaks. The advanced protection
features of the LM4780 places it in a class above discrete and
hybrid amplifiers."
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
bedankt.
mooi. dan hoef ik die temperatuur beveiliging van die softstertprintdieiknogmoetaanpassenmaarikweetniethoe dus niet te monteren.
mooi. dan hoef ik die temperatuur beveiliging van die softstertprintdieiknogmoetaanpassenmaarikweetniethoe dus niet te monteren.
Re: Build topic LM4780 versterker
[Zal er wel zes keer overheen hebben gekeken
]
Waar kan je die clipjes om de LM mee op koelprofiel/zijwand te monteren bestellen?
Waar kan je die clipjes om de LM mee op koelprofiel/zijwand te monteren bestellen?
Re: Build topic LM4780 versterker
In dit topic is die kans klein Aad. Maar bij Mouser kun je ze bestellen
Die staan gewoon in de BOM van de ZBA CA. (RS en Farnell heeft ze trouwens ook).
Re: Build topic LM4780 versterker
Dank
Het is voor een LM4780. Vandaar dat ik het in dit draadje probeerde.
Het is voor een LM4780. Vandaar dat ik het in dit draadje probeerde.
Re: Build topic LM4780 versterker
Oh... wat moet je daar nou mee als je nog een CA hebt liggen?FR_Aad schreef:Dank
Het is voor een LM4780. Vandaar dat ik het in dit draadje probeerde.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik loop nog een rondje achter. 
Ik had alle onderdelen al liggen. Dus een mooie oefening.
Conrad heeft trouwens ook clipjes:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 88074.html
Ik had alle onderdelen al liggen. Dus een mooie oefening.
Conrad heeft trouwens ook clipjes:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 88074.html
Re: Build topic LM4780 versterker
Die zijn nog mooier voor een LM4780. Die THFM 2 zijn dubbele, eigenlijk voor 2x TO220.FR_Aad schreef:Conrad heeft trouwens ook clipjes:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 88074.html
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik denk zo maar dat ik van het weekend weer eens een muziekje op ga zetten.
Ik pak er dan maar een dobbelsteen bij om te kijken welke versterker het wordt.
1 tot en met 5 is de lm van knuisje, en 6 is nog een keer gooien.
Vreemd, wat ik ook met de onderste foto doe, hij wil niet rechtop. 
Ik pak er dan maar een dobbelsteen bij om te kijken welke versterker het wordt.
1 tot en met 5 is de lm van knuisje, en 6 is nog een keer gooien.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
ik ben (eindelijk) mn 4 kanaals van deze aan het afbouwen.
vraagje: ik heb een dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
vraagje: ik heb een dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Bij een van.de modules meet ik ~1Mohm tussen ground en.de kast, isolatie plaatje van.de.LM dus niet helemaal OK. Heeft er iemand nog een.plaatje over?
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je een schema van het printje?Henkjan schreef:ik ben (eindelijk) mn 4 kanaals van deze aan het afbouwen.![]()
vraagje: ik heb een dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
knuisje schreef:Heb je een schema van het printje?Henkjan schreef:... dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
is t printje uit dit topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
deze dan maar:

anders moet de hele print op de schop... ff boodschappen doen voor de weerstanden
maar dan zal ik dus wel voor een gezamenlijke GND moeten zorgen. wat me brengt bij t volgende: de gezamenlijk GND voor de beide modules. ik had gedacht om tussen de 2 GND aansluitingen op de print (daar waar de middenaftak van de trafo op zit) een dikke VD draad te doen, en van die (via weerstandje? condensatortje?) naar de kast? en verder nergens aan de kast.
anders moet de hele print op de schop... ff boodschappen doen voor de weerstanden
maar dan zal ik dus wel voor een gezamenlijke GND moeten zorgen. wat me brengt bij t volgende: de gezamenlijk GND voor de beide modules. ik had gedacht om tussen de 2 GND aansluitingen op de print (daar waar de middenaftak van de trafo op zit) een dikke VD draad te doen, en van die (via weerstandje? condensatortje?) naar de kast? en verder nergens aan de kast.
Re: Build topic LM4780 versterker
Merkwaardig vervormde foto HJ
Gewoon ieder kanaal apart op de ingang aarden met 100 ohm naar de kast zoals gebruikelijk. En dan de DC beveiliging direct aarden op de kast. Voor de beveiliging trek je dan alleen een draadje van de uitgang van het kanaal naar de DC beveiliging. De aarde loop dan via de kast. Dat die dan via de 100 ohm loopt maakt voor de werking van de beveiliging niet uit.
Voor 2 kanalen op 1 beveiliging kun je het beste voor ieder kanaal een 220K weerstandje nemen en dat aansluiten op C2/C2a. De gevoeligheid halveert daarmee dan maar dat maakt voor de DC protectie niks uit in de praktijk. Met meer kanalen wordt dat tricky, maar dat is hier niet aan de hand.
Voor 2 kanalen op 1 beveiliging kun je het beste voor ieder kanaal een 220K weerstandje nemen en dat aansluiten op C2/C2a. De gevoeligheid halveert daarmee dan maar dat maakt voor de DC protectie niks uit in de praktijk. Met meer kanalen wordt dat tricky, maar dat is hier niet aan de hand.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
OKPjotr schreef:... ieder kanaal apart op de ingang aarden met 100 ohm naar de kast zoals gebruikelijk. En dan de DC beveiliging direct aarden op de kast.
we hebben 4 kanalen hier...Pjotr schreef:Voor 2 kanalen op 1 beveiliging ....... Met meer kanalen wordt dat tricky, maar dat is hier niet aan de hand.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan gaat het eigenlijk niet meer. Met 4 kanalen heb je ook een verzwakking van 4x. De DC beveiliging spreekt dan pas aan bij 4 x 1,8V = ongeveer 7V DC. Hij beveiligt dan i.g.g. voor de ergste stroom. Een flinke woofer kan het wel hebben maar een 17cm mid/laag gaat dan wel stinken. Dan kom je op het eerste schema uit van Anne. Is het niet slimmer een 4-kanaals uit de Ebay vijver te vissen dan?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
mmm jammer. dan bouw ik m af zonder DC bescherming en ga ondertussen op zoek naar 4 kanaals printje van de bezorgchinees.
(nu nog ff zoeken of ik nog 4 stuks ~100Ω weerstanden heb liggen)
(nu nog ff zoeken of ik nog 4 stuks ~100Ω weerstanden heb liggen)
Re: Build topic LM4780 versterker
Kun je doen. Maar je kunt wel alvast die beveiliging met 4 x 220K weerstanden toepassen, ook al is dat niet optimaal:
1/ Ik heb in de al die jaren heel wat LM38xx gebruikt en nog nooit een spontane DC fout meegemaakt.
2/ Als er fikse DC op de uitgang staat is er iets grondig loos (losse voedingsdraad b.v.). In dat geval schiet ie door naar de voedingsspanning en tript alsnog wel de beveiliging.
1/ Ik heb in de al die jaren heel wat LM38xx gebruikt en nog nooit een spontane DC fout meegemaakt.
2/ Als er fikse DC op de uitgang staat is er iets grondig loos (losse voedingsdraad b.v.). In dat geval schiet ie door naar de voedingsspanning en tript alsnog wel de beveiliging.
