Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ff voor de zekerheid: die LM4780 modules hebben toch een eigen temperatuur beveiliging?
dat softstart printje biedt dat ook aan, maar als de versterker het zelf al heeft zijn die dus niet nodig
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dit is toch hetzelfde softstartprintje waarvan je niet weet hoe het werkt? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1808665
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Dit is toch hetzelfde softstartprintje waarvan je niet weet hoe het werkt? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1808665
hoe t werkt weet ik wel, ik weet niet hoe ik het anders moet laten werken

maar hebben die LM4780's nou wel of niet een fatsoenlijke overtempbeveiliging?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, die hebben een een goede beveiliging. Maar daar gebruik van willen maken is dan weer géén goed gebruik van de LM4780. Op een fatsoenlijk koelprofiel en juist gemonteerd zal ie eigenlijk ook nooit aanspreken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Je moet er wel gebruik van maken, zit in de chip !
Het LM4780 datablad:

"The LM4780 is fully protected utilizing National's Self Peak
Instantaneous Temperature (°Ke) (SPiKeTM) protection circuitry.
SPiKe provides a dynamically optimized Safe Operating
Area (SOA). SPiKe protection completely safeguards the
LM4780's outputs against over-voltage, under-voltage, overloads,
shorts to the supplies or GND, thermal runaway and
instantaneous temperature peaks. The advanced protection
features of the LM4780 places it in a class above discrete and
hybrid amplifiers."

Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

bedankt.

mooi. dan hoef ik die temperatuur beveiliging van die softstertprintdieiknogmoetaanpassenmaarikweetniethoe dus niet te monteren.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door FR_Aad »

[Zal er wel zes keer overheen hebben gekeken :( ]

Waar kan je die clipjes om de LM mee op koelprofiel/zijwand te monteren bestellen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

In dit topic is die kans klein Aad. Maar bij Mouser kun je ze bestellen :D Die staan gewoon in de BOM van de ZBA CA. (RS en Farnell heeft ze trouwens ook).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door FR_Aad »

Dank
Het is voor een LM4780. Vandaar dat ik het in dit draadje probeerde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Dank
Het is voor een LM4780. Vandaar dat ik het in dit draadje probeerde.
Oh... wat moet je daar nou mee als je nog een CA hebt liggen? :twisted: :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door FR_Aad »

Ik loop nog een rondje achter. :-)

Ik had alle onderdelen al liggen. Dus een mooie oefening.

Conrad heeft trouwens ook clipjes:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 88074.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

;)
FR_Aad schreef:
Conrad heeft trouwens ook clipjes:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 88074.html
Die zijn nog mooier voor een LM4780. Die THFM 2 zijn dubbele, eigenlijk voor 2x TO220.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door toetertje »

Ik denk zo maar dat ik van het weekend weer eens een muziekje op ga zetten.
Ik pak er dan maar een dobbelsteen bij om te kijken welke versterker het wordt.
1 tot en met 5 is de lm van knuisje, en 6 is nog een keer gooien. :sure:
20160809_211425.jpg
IMG-20160806-WA0000.jpeg
Vreemd, wat ik ook met de onderste foto doe, hij wil niet rechtop. :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

ik ben (eindelijk) mn 4 kanaals van deze aan het afbouwen. :bakkie:

vraagje: ik heb een dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Bij een van.de modules meet ik ~1Mohm tussen ground en.de kast, isolatie plaatje van.de.LM dus niet helemaal OK. Heeft er iemand nog een.plaatje over?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Volgens mij wel.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Henkjan schreef:
ik ben (eindelijk) mn 4 kanaals van deze aan het afbouwen. :bakkie:

vraagje: ik heb een dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
Heb je een schema van het printje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Henkjan schreef:
... dc beveiliging op t aan/uit (signaal detectie) printje, maar dat heeft maar een input. is er een mogelijkheid om toch van alle kanalen signaal "af te tappen" zodat t printje dc detecteert en de voeding er af gooit? er komen al wel koppelcondensatoren, dus het zou alleen gaan om dc veroorzaakt door een fout in de amp zelf.
Heb je een schema van het printje?
Afbeelding

is t printje uit dit topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

De mooie manier,
Ca.jpg
Ca.jpg (20.06 KiB) 263 keer bekeken
En wat eenvoudiger, moet ook kunnen,
Cb.jpg
Cb.jpg (18.81 KiB) 263 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

deze dan maar:
Afbeelding
anders moet de hele print op de schop... ff boodschappen doen voor de weerstanden

maar dan zal ik dus wel voor een gezamenlijke GND moeten zorgen. wat me brengt bij t volgende: de gezamenlijk GND voor de beide modules. ik had gedacht om tussen de 2 GND aansluitingen op de print (daar waar de middenaftak van de trafo op zit) een dikke VD draad te doen, en van die (via weerstandje? condensatortje?) naar de kast? en verder nergens aan de kast.
LM - GND samen.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig vervormde foto HJ :shock: :mrgreen: Gewoon ieder kanaal apart op de ingang aarden met 100 ohm naar de kast zoals gebruikelijk. En dan de DC beveiliging direct aarden op de kast. Voor de beveiliging trek je dan alleen een draadje van de uitgang van het kanaal naar de DC beveiliging. De aarde loop dan via de kast. Dat die dan via de 100 ohm loopt maakt voor de werking van de beveiliging niet uit.

Voor 2 kanalen op 1 beveiliging kun je het beste voor ieder kanaal een 220K weerstandje nemen en dat aansluiten op C2/C2a. De gevoeligheid halveert daarmee dan maar dat maakt voor de DC protectie niks uit in de praktijk. Met meer kanalen wordt dat tricky, maar dat is hier niet aan de hand.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
... ieder kanaal apart op de ingang aarden met 100 ohm naar de kast zoals gebruikelijk. En dan de DC beveiliging direct aarden op de kast.
OK

Pjotr schreef:
Voor 2 kanalen op 1 beveiliging ....... Met meer kanalen wordt dat tricky, maar dat is hier niet aan de hand.
we hebben 4 kanalen hier... 8-[
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Dan gaat het eigenlijk niet meer. Met 4 kanalen heb je ook een verzwakking van 4x. De DC beveiliging spreekt dan pas aan bij 4 x 1,8V = ongeveer 7V DC. Hij beveiligt dan i.g.g. voor de ergste stroom. Een flinke woofer kan het wel hebben maar een 17cm mid/laag gaat dan wel stinken. Dan kom je op het eerste schema uit van Anne. Is het niet slimmer een 4-kanaals uit de Ebay vijver te vissen dan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

mmm jammer. dan bouw ik m af zonder DC bescherming en ga ondertussen op zoek naar 4 kanaals printje van de bezorgchinees.

(nu nog ff zoeken of ik nog 4 stuks ~100Ω weerstanden heb liggen)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Kun je doen. Maar je kunt wel alvast die beveiliging met 4 x 220K weerstanden toepassen, ook al is dat niet optimaal:

1/ Ik heb in de al die jaren heel wat LM38xx gebruikt en nog nooit een spontane DC fout meegemaakt.
2/ Als er fikse DC op de uitgang staat is er iets grondig loos (losse voedingsdraad b.v.). In dat geval schiet ie door naar de voedingsspanning en tript alsnog wel de beveiliging.
Plaats reactie