Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Dus je wil een simulatie van een simulatie maken Jeroen?

Het passieve filter is gebaseerd op een simulatie van metingen in een andere kast met daarop correcties toegepast voor de huidige kast. Zou dan ook niet geheel onverstandig zijn om een correcte meting in de openlucht en op afstand te doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

En voordat Hans al zijn dure componenten erin gaat solderen. Als er nog iets gewijzigd moet worden, kan hij nu zijn spullen nog omruilen!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
En voordat Hans al zijn dure componenten erin gaat solderen. Als er nog iets gewijzigd moet worden, kan hij nu zijn spullen nog omruilen!
Maar de eerder geposte meting is al van de complete luidspreker. Is het dan echt nog de moeite waard om eerst te meten? Als ik nu mij "dure componenten" er in soldeer kan ik toch de verder oneffenheden er met mijn DLCP "uitsleutelen"?
"We" vonden eerst (8 dec 2014) toch al dat de mid en hoog netjes op elkaar aansluiten?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Wat zou de winst zijn van eerst meten met het huidige passieve filter?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Uit puristisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen om het passieve filter eerst optimaal te maken, echter dan mag je zo weer een jaar extra bij dit project trekken...

Trouwens met 'we' vonden... Het zijn jouw speakers, jij bepaald!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Met "we" bedoel ik bepaalde ervaringsdeskundigen. Hun meningen laat ik graag leidend zijn voor mijn aanpak.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Nou kan ik die meting van 8 december nou niet echt nuttig/betrouwbaar vinden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door markbakk »

Jeroen heeft wel gelijk met zijn idee over het laag meten, maar je moet goed weten wat je doet. De boel naar buiten slepen is minder gevoelig voor fouten. Wat je nooit goed gaat krijgen, passief of digitaal, is de response bij 110Hz in jouw luisterruimte. Dat is een illusie met twee bronnen. Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last, de enige redelijk afdoende oplossing daarvoor is m.i. meerdere subs.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last
Ik niet in mijn schuur! :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
markbakk schreef:
Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last
Ik niet in mijn schuur! :mrgreen:
Alleen in droge tijden. :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Daarom staat het bij mij op wieltjes. :lol:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Natuurlijk realiseer ik mij wel dat een vlakke meetcurve in de woonkamer voor de lage frequenties een ander beeld gaat geven. Maar dat is dan de volgende stap en daarvoor denk ik dan aan REW.
Hoe dan de buitenmeting te doen? Markbakk heeft het over een groundplanemeting. De luidspreker op zijn rug met de drivers omhoog leggen en de microfoon er boven, zeker?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Henkjan »

ik kon zo 123 niet terug vinden hoe de fases van mid en hoog lopen, die optelling is niet met DSP te corrigeren.
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef:
..... een groundplanemeting. De luidspreker op zijn rug met de drivers omhoog leggen en de microfoon er boven, zeker?
nee, luidspreker gewoon opgesteld op een goed vlakke ondergrond en dan de microfoon op de grond leggen. zie t boek van Joe d'A voor een uitleg van dit meetprincipe.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Of de PappaLeo methode, de speaker een paar meter de lucht in.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef:
ik kon zo 123 niet terug vinden hoe de fases van mid en hoog lopen, die optelling is niet met DSP te corrigeren.
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
Ik heb nu geen meetdata van farfield faserespons. Alleen van de mid heb ik nearfield-frd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

Wat nu nog niet duidelijk is, is de timing tussen mid en hoog. Dat kun je niet corrigeren met de dlpc en zal correct moeten worden uitgevoerd in het passieve filter.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Is mij duidelijk Jeroen. Eerst moet mijn mid en tweeter (farfield) afzonderlijk gemeten worden. Met die resultaten kan met het schema van mijn passieve filter de respons en fase gesimuleerd worden. Daaruit zal moeten blijken of het filter zo ok is.
Mijn filtercomponenten laat ik dan nog even in de doos zitten.

Het meten van de onderkant van de mid en de woofer is een apart verhaal, waarvoor weeronline.nl geraadpleegd moet worden....

Nu wachten op het verlossende whatsappje.... :-#
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Leo, kom er maar in! :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Of de PappaLeo methode, de speaker een paar meter de lucht in.
De luidspreker op zijn rug op een standaard en de microfoon aan een hengel.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Vorig weekend alvast het huidige filter gedemonteerd. Nu dus even mono luisteren. Is wel afzien..... :(
gedemonteerd filter.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Je kan je speakers in de tussentijd mooi fineren of lakken, is ook een upgrade... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ray5150 »

En wat audiofiel verantwoorde voetjes eronder schroeven...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Je bedoeld die kindervoetjes van jou?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ray5150 »

Neen, dat zijn derdehands merkloze afdankertjes...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door dre »

Echt waar? :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”