Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Na zeeeer lange tijd is mijn luidsprekersysteem eindelijk compleet en werkend.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1804890

Op zich vind ik de tonale balans wel mooi.
Maar...... ondanks dat er nog wel het e.e.a. moet gebeuren, valt mij de ruimtelijkheid van het geluid erg tegen. Ik mis de magie....
De vraag is wat daarvan de oorzaak is:

Heb gelijk ook metingen gedaan. Overspraak van laag naar mid = -66 dB (bij 125 Hz).
Eens checken op forum wat men van deze waarde vindt.

Ik vind de ruimtelijkheid van mijn geluid nog erg tegenvallen.

Ik zie zelf maar 4 mogelijke oorzaken:
- componenten van passief filter zijn nog niet ideaal. Gewone draadspoelen moeten nog worden vervangen door wax-bandfolies. Serie-C in hoog wordt Mundorf Supreme ipv Audin (zit parallel aan grotere Mundorf Silveroil).
- groot lengteverschil LS-kabels. Links heb ik 15 m en rechts 3 m. Kabels zijn 4x 2,5 mm2 (1 paar voor mid/hoog, 1 paar voor laag)
- totale freq. karakteristiek is niet vlak genoeg.
- kamerakoustiek.
- iets anders
Ik hoop op alleen de 1e en 3e oorzaak, dan komt het straks wel een keer goed.

Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie.

O ja, ik luister momenteel naar CD's die door mijn Blurayspeler worden afgespeeld; met Toslink interface.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door richard »

Een te complexe keten?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb ook nog een meting gedaan van de overspraak die in de luidspreker optreedt. Signaal (125 Hz) aan woofer aangeboden en op de midunit gemeten wat daarvan terug te vinden is. Dat is -66 dB. Mij lijkt dat een nette waarde. Maar is dat ook zo :?: . De reden van deze meting is dat de magneet van de woofer nogal dicht tegen het mid/hoog-filter aan zit.
Er waren toentertijd wat mensen die dachten dat dat problemen zou kunnen geven.
bascomp stubs.JPG
woofergat uitgefreesd.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door richard »

De koppeling tussen woofer en middentoner kan ook akoestisch zijn; een luidspreker werkt immers ook als microfoon.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

richard schreef:
De koppeling tussen woofer en middentoner kan ook akoestisch zijn; een luidspreker werkt immers ook als microfoon.
Klopt. Daarom had ik de midunit voor de meting uit de kast geschroefd. Maar hij was wel elektrisch verbonden met het passieve mid/hoogfilter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Kappa7 »

Hoe is het met een andere versterker en een passief filter?
Je geeft immers aan dat je speakers al lange tijd spelen met alleen een mid en hoog.
Is die ruimte er dan wel?

Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:

Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
Dat ligt eerder aan het niet goed inmeten en afregelen dan aan de DLCP zelf.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Kappa7 schreef:
Hoe is het met een andere versterker en een passief filter?
Je geeft immers aan dat je speakers al lange tijd spelen met alleen een mid en hoog.
Is die ruimte er dan wel?
Ik speelde tot voor kort al jaren met een erg goedkoop audiotorentje; van misschien nog geen € 100 met digitale processing en zo. Dat gaf ook geen ruimtelijkheid, maar daarvan verwachtte ik het niet.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

En wat te denken van deze waterfall.....?
Zou dat de boosdoender kunnen zijn?
waterval met plakband.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Hans,

Hoe kan je nou verwachten dat je systeem nu al goed is en wij op afstand aan een plotje een oorzaak moeten aanwijzen?

Om een aantal complicaties op een rijtje te zetten:

1. Je woofer zit aan de zijkant
2. Je passieve filter
3. Geen ervaring met meten/HFD en dspen.
4. Akoestiek en opstelling.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door markbakk »

Definieer 'ruimtelijkheid' zou ik vragen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

markbakk schreef:
Definieer 'ruimtelijkheid' zou ik vragen.
Het geluid komt duidelijk uit de luidsprekers: het "hangt" er niet tussen.)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Dan zou ik alles maar eens nalopen op correcte fase etc.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Dan »

Beginnen met de luidsprekers vrij opstellen. Minimaal een meter van de wanden.
Door reflecties via wanden, vloer en plafond gaat ruimtelijke info verloren door, jawel, time- alignement problemen. Dus is je huis een galmbak, dan gaat het niet goedkomen.
Dan je filterinstellingen. Als je filtert met 6 db/octaaf en het vertrekpunt tussen mid en tweeter is niet gelijk dan ben je in dat overgangsgebied ook je ruimtelijke info kwijt. Dat is ook weer time- alignment. Het signaal moet vanaf elke driver in het vertikale vlak tegelijk vertrekken.
Hele brede baffles werken ook niet echt mee, maar dat zit wel goed denk ik.
Aan de DSP zelf kan het niet liggen, hooguit de instellingen. Hoe meer gecorrigeer, hoe beroerder het wordt. Zeker als je pieken gaat afzwakken en dips gaat versterken.
Wat je kunt doen is je speakers in een andere ruimte beluisteren. Ik neem ze zelf altijd mee naar een HiFi zaak in de buurt. Kun je ze meteen vergelijken met fabrieksluidsprekers :mrgreen:
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Dynky »

Dan schreef:
...Hoe meer gecorrigeer, hoe beroerder het wordt. Zeker als je pieken gaat afzwakken en dips gaat versterken.
??
andersom zou ook niet zo slim zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door paulebappie »

ds23man schreef:
Kappa7 schreef:

Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
Dat ligt eerder aan het niet goed inmeten en afregelen dan aan de DLCP zelf.
Beide waar. Er zijn ook DLCP systemen die wel goed klinken (heb vroegah wel met KS audio aktieve PA systemen gewerkt, klinkt lekker hoor).
Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ray5150 »

Zijn de luidsprekers kopieën van een bestaand ontwerp, of is het zelf ontworpen ?
Maw, is er ook een referentie hoe het zou moeten klinken ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Op welke freq cross je de woofers?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door hsmeets »

paulebappie schreef:

....Knip....

Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Dat is wel een erg boude uitspraak.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

hsmeets schreef:
paulebappie schreef:

....Knip....

Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Dat is wel een erg boude uitspraak.
+1
Laatst in Breda 3 sets beluisterd, waaronder monitors van hsmeets. Werden alle 3 via DSP van hsmeets aangestuurd en vond ik alle 3 prima klinken......, vooral die van hsmeets.

Ik cross mijn woofers nu op 110 Hz, LR2. Hart/hartafstand woofer/mid ca. 50 cm., wat op die freq. 1/6 van de golflengte is....
ray5150 schreef:
Zijn de luidsprekers kopieën van een bestaand ontwerp, of is het zelf ontworpen ?
Maw, is er ook een referentie hoe het zou moeten klinken ?
Kasten zijn eigen ontwerp, passief filter is ontworpen door Geenius.
Ooit hoorde ik de A4ringmonitor van Asterduc (Ed), die ik geweldig mooi vond klinken. Ik heb toen (vrijwel) dezelfde Scanspeak units gekozen: 15W4531 en R2904/7100. En heb daar een vloerstaander van gemaakt. Uiteraard is bij het ontwerp van het passieve filter met die kast rekening gehouden.
Maar eigenlijk is er dus geen referentie...

Ik hoor niets over het lengteverschil van mijn LSkabels.....
En ook niet over die waterfall van mijn tweeter (-20 dB vloer). Geen reden voor ongerustheid wat dat betreft?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 18 jun 2016, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Hans Nootdorp schreef:
Ik hoor niets over het lengteverschil van mijn LSkabels en ook niet over die waterfall van mijn tweeter. Geen reden voor ongerustheid wat dat betreft?
Lengte verschil van kabels is niet zo interessant.
De waterval zegt niets als de omstandigheden waaronder deze gemeten is niet bekend zijn.

Wat is de microfoonafstand tot de tweeter? Je hebt maar één tweeter gemeten en je hebt er twee (veronderstel ik). Ik zie nu een knoert van een bergketen tussen 10 en 15kHz. Dat kan ook iets in de ruimte zijn als de meetafstand niet héêl kort is geweest. Heeft je andere tweeter dat ook?

Nu maak je een csd. Een burst decay is handiger, want daarin zie je het aantal naslingeringen van het membraan. De uitsterftijd van een enkele naslingering van het membraan is uiteraard frequentieafhankelijk.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door paulebappie »

hsmeets schreef:
paulebappie schreef:

....Knip....

Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Dat is wel een erg boude uitspraak.
Ik moet toegeven dat mijn luisterervaring met actieve speakers alweer een tijdje geleden is.

Edit: Ik heb je posts maar eens doorgelezen. Als ik het goed begrijp doe je mid & hoog met een passief lfilter en de scheiding met het laag actief.

En als je eerst de mid/hoog sectie aansluit zonder actief filter, hoe klinkt dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Henkjan »

hoe heeft Tony het mid/hoog filter ontworpen? als ik je bouwtopic lees dan staat daar dat je het filter al af hebt voor er 2 stukken hout in elkaar zitten :think:

als ik ergens op zou willen gokken, dan is het dat een van de 2 mids niet in fase is aangesloten. pak het schema er mij, en loop alles 3 keer na.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

Ik heb geprobeerd wat foto's te vinden, maar die zijn schaars. Van wat ik heb gezien, vrees ik dat de kast te veel aan het meetrillen is. Dan blijft het geluid aan de speakers plakken. Een Mundorf Supreme helpt wel, maar als het met een Audyn niet ruimtelijk klinkt, dan zit daar niet het probleem. Het moet al ruimtelijk klinken en met een Mundorf Supreme wordt het dan nog mooier.

De waterval van het midhoog is prima, de eerste 20dB afval wordt snel gehaald. Wat je echter niet ziet is hoe lang de kast blijft naklinken op lagere niveau's dan -20dB en dat kan zeer bepalend zijn.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door meanman64 »

Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”