Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Gemis in ruimtelijkheid
Na zeeeer lange tijd is mijn luidsprekersysteem eindelijk compleet en werkend.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1804890
Op zich vind ik de tonale balans wel mooi.
Maar...... ondanks dat er nog wel het e.e.a. moet gebeuren, valt mij de ruimtelijkheid van het geluid erg tegen. Ik mis de magie....
De vraag is wat daarvan de oorzaak is:
Heb gelijk ook metingen gedaan. Overspraak van laag naar mid = -66 dB (bij 125 Hz).
Eens checken op forum wat men van deze waarde vindt.
Ik vind de ruimtelijkheid van mijn geluid nog erg tegenvallen.
Ik zie zelf maar 4 mogelijke oorzaken:
- componenten van passief filter zijn nog niet ideaal. Gewone draadspoelen moeten nog worden vervangen door wax-bandfolies. Serie-C in hoog wordt Mundorf Supreme ipv Audin (zit parallel aan grotere Mundorf Silveroil).
- groot lengteverschil LS-kabels. Links heb ik 15 m en rechts 3 m. Kabels zijn 4x 2,5 mm2 (1 paar voor mid/hoog, 1 paar voor laag)
- totale freq. karakteristiek is niet vlak genoeg.
- kamerakoustiek.
- iets anders
Ik hoop op alleen de 1e en 3e oorzaak, dan komt het straks wel een keer goed.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie.
O ja, ik luister momenteel naar CD's die door mijn Blurayspeler worden afgespeeld; met Toslink interface.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1804890
Op zich vind ik de tonale balans wel mooi.
Maar...... ondanks dat er nog wel het e.e.a. moet gebeuren, valt mij de ruimtelijkheid van het geluid erg tegen. Ik mis de magie....
De vraag is wat daarvan de oorzaak is:
Heb gelijk ook metingen gedaan. Overspraak van laag naar mid = -66 dB (bij 125 Hz).
Eens checken op forum wat men van deze waarde vindt.
Ik vind de ruimtelijkheid van mijn geluid nog erg tegenvallen.
Ik zie zelf maar 4 mogelijke oorzaken:
- componenten van passief filter zijn nog niet ideaal. Gewone draadspoelen moeten nog worden vervangen door wax-bandfolies. Serie-C in hoog wordt Mundorf Supreme ipv Audin (zit parallel aan grotere Mundorf Silveroil).
- groot lengteverschil LS-kabels. Links heb ik 15 m en rechts 3 m. Kabels zijn 4x 2,5 mm2 (1 paar voor mid/hoog, 1 paar voor laag)
- totale freq. karakteristiek is niet vlak genoeg.
- kamerakoustiek.
- iets anders
Ik hoop op alleen de 1e en 3e oorzaak, dan komt het straks wel een keer goed.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie.
O ja, ik luister momenteel naar CD's die door mijn Blurayspeler worden afgespeeld; met Toslink interface.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik heb ook nog een meting gedaan van de overspraak die in de luidspreker optreedt. Signaal (125 Hz) aan woofer aangeboden en op de midunit gemeten wat daarvan terug te vinden is. Dat is -66 dB. Mij lijkt dat een nette waarde. Maar is dat ook zo
. De reden van deze meting is dat de magneet van de woofer nogal dicht tegen het mid/hoog-filter aan zit.
Er waren toentertijd wat mensen die dachten dat dat problemen zou kunnen geven.
Er waren toentertijd wat mensen die dachten dat dat problemen zou kunnen geven.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
De koppeling tussen woofer en middentoner kan ook akoestisch zijn; een luidspreker werkt immers ook als microfoon.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Klopt. Daarom had ik de midunit voor de meting uit de kast geschroefd. Maar hij was wel elektrisch verbonden met het passieve mid/hoogfilter.richard schreef:De koppeling tussen woofer en middentoner kan ook akoestisch zijn; een luidspreker werkt immers ook als microfoon.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Hoe is het met een andere versterker en een passief filter?
Je geeft immers aan dat je speakers al lange tijd spelen met alleen een mid en hoog.
Is die ruimte er dan wel?
Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
Je geeft immers aan dat je speakers al lange tijd spelen met alleen een mid en hoog.
Is die ruimte er dan wel?
Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Dat ligt eerder aan het niet goed inmeten en afregelen dan aan de DLCP zelf.Kappa7 schreef:
Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik speelde tot voor kort al jaren met een erg goedkoop audiotorentje; van misschien nog geen € 100 met digitale processing en zo. Dat gaf ook geen ruimtelijkheid, maar daarvan verwachtte ik het niet.Kappa7 schreef:Hoe is het met een andere versterker en een passief filter?
Je geeft immers aan dat je speakers al lange tijd spelen met alleen een mid en hoog.
Is die ruimte er dan wel?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
En wat te denken van deze waterfall.....?
Zou dat de boosdoender kunnen zijn?
Zou dat de boosdoender kunnen zijn?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Hans,
Hoe kan je nou verwachten dat je systeem nu al goed is en wij op afstand aan een plotje een oorzaak moeten aanwijzen?
Om een aantal complicaties op een rijtje te zetten:
1. Je woofer zit aan de zijkant
2. Je passieve filter
3. Geen ervaring met meten/HFD en dspen.
4. Akoestiek en opstelling.
Hoe kan je nou verwachten dat je systeem nu al goed is en wij op afstand aan een plotje een oorzaak moeten aanwijzen?
Om een aantal complicaties op een rijtje te zetten:
1. Je woofer zit aan de zijkant
2. Je passieve filter
3. Geen ervaring met meten/HFD en dspen.
4. Akoestiek en opstelling.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het geluid komt duidelijk uit de luidsprekers: het "hangt" er niet tussen.)markbakk schreef:Definieer 'ruimtelijkheid' zou ik vragen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Beginnen met de luidsprekers vrij opstellen. Minimaal een meter van de wanden.
Door reflecties via wanden, vloer en plafond gaat ruimtelijke info verloren door, jawel, time- alignement problemen. Dus is je huis een galmbak, dan gaat het niet goedkomen.
Dan je filterinstellingen. Als je filtert met 6 db/octaaf en het vertrekpunt tussen mid en tweeter is niet gelijk dan ben je in dat overgangsgebied ook je ruimtelijke info kwijt. Dat is ook weer time- alignment. Het signaal moet vanaf elke driver in het vertikale vlak tegelijk vertrekken.
Hele brede baffles werken ook niet echt mee, maar dat zit wel goed denk ik.
Aan de DSP zelf kan het niet liggen, hooguit de instellingen. Hoe meer gecorrigeer, hoe beroerder het wordt. Zeker als je pieken gaat afzwakken en dips gaat versterken.
Wat je kunt doen is je speakers in een andere ruimte beluisteren. Ik neem ze zelf altijd mee naar een HiFi zaak in de buurt. Kun je ze meteen vergelijken met fabrieksluidsprekers
Door reflecties via wanden, vloer en plafond gaat ruimtelijke info verloren door, jawel, time- alignement problemen. Dus is je huis een galmbak, dan gaat het niet goedkomen.
Dan je filterinstellingen. Als je filtert met 6 db/octaaf en het vertrekpunt tussen mid en tweeter is niet gelijk dan ben je in dat overgangsgebied ook je ruimtelijke info kwijt. Dat is ook weer time- alignment. Het signaal moet vanaf elke driver in het vertikale vlak tegelijk vertrekken.
Hele brede baffles werken ook niet echt mee, maar dat zit wel goed denk ik.
Aan de DSP zelf kan het niet liggen, hooguit de instellingen. Hoe meer gecorrigeer, hoe beroerder het wordt. Zeker als je pieken gaat afzwakken en dips gaat versterken.
Wat je kunt doen is je speakers in een andere ruimte beluisteren. Ik neem ze zelf altijd mee naar een HiFi zaak in de buurt. Kun je ze meteen vergelijken met fabrieksluidsprekers
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Gemis in ruimtelijkheid
??Dan schreef:...Hoe meer gecorrigeer, hoe beroerder het wordt. Zeker als je pieken gaat afzwakken en dips gaat versterken.
andersom zou ook niet zo slim zijn
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Beide waar. Er zijn ook DLCP systemen die wel goed klinken (heb vroegah wel met KS audio aktieve PA systemen gewerkt, klinkt lekker hoor).ds23man schreef:Dat ligt eerder aan het niet goed inmeten en afregelen dan aan de DLCP zelf.Kappa7 schreef:
Wat jij namelijk hier omschrijft vind ik namelijk vaak terug in DLCP systemen die gewoon teveel van het signaal verkloten.
Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Zijn de luidsprekers kopieën van een bestaand ontwerp, of is het zelf ontworpen ?
Maw, is er ook een referentie hoe het zou moeten klinken ?
Maw, is er ook een referentie hoe het zou moeten klinken ?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Dat is wel een erg boude uitspraak.paulebappie schreef:
....Knip....
Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
+1hsmeets schreef:Dat is wel een erg boude uitspraak.paulebappie schreef:
....Knip....
Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Laatst in Breda 3 sets beluisterd, waaronder monitors van hsmeets. Werden alle 3 via DSP van hsmeets aangestuurd en vond ik alle 3 prima klinken......, vooral die van hsmeets.
Ik cross mijn woofers nu op 110 Hz, LR2. Hart/hartafstand woofer/mid ca. 50 cm., wat op die freq. 1/6 van de golflengte is....
Kasten zijn eigen ontwerp, passief filter is ontworpen door Geenius.ray5150 schreef:Zijn de luidsprekers kopieën van een bestaand ontwerp, of is het zelf ontworpen ?
Maw, is er ook een referentie hoe het zou moeten klinken ?
Ooit hoorde ik de A4ringmonitor van Asterduc (Ed), die ik geweldig mooi vond klinken. Ik heb toen (vrijwel) dezelfde Scanspeak units gekozen: 15W4531 en R2904/7100. En heb daar een vloerstaander van gemaakt. Uiteraard is bij het ontwerp van het passieve filter met die kast rekening gehouden.
Maar eigenlijk is er dus geen referentie...
Ik hoor niets over het lengteverschil van mijn LSkabels.....
En ook niet over die waterfall van mijn tweeter (-20 dB vloer). Geen reden voor ongerustheid wat dat betreft?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 18 jun 2016, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Lengte verschil van kabels is niet zo interessant.Hans Nootdorp schreef:Ik hoor niets over het lengteverschil van mijn LSkabels en ook niet over die waterfall van mijn tweeter. Geen reden voor ongerustheid wat dat betreft?
De waterval zegt niets als de omstandigheden waaronder deze gemeten is niet bekend zijn.
Wat is de microfoonafstand tot de tweeter? Je hebt maar één tweeter gemeten en je hebt er twee (veronderstel ik). Ik zie nu een knoert van een bergketen tussen 10 en 15kHz. Dat kan ook iets in de ruimte zijn als de meetafstand niet héêl kort is geweest. Heeft je andere tweeter dat ook?
Nu maak je een csd. Een burst decay is handiger, want daarin zie je het aantal naslingeringen van het membraan. De uitsterftijd van een enkele naslingering van het membraan is uiteraard frequentieafhankelijk.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik moet toegeven dat mijn luisterervaring met actieve speakers alweer een tijdje geleden is.hsmeets schreef:Dat is wel een erg boude uitspraak.paulebappie schreef:
....Knip....
Maar de meeste doen het niet zo heel goed in de huiskamer.
Edit: Ik heb je posts maar eens doorgelezen. Als ik het goed begrijp doe je mid & hoog met een passief lfilter en de scheiding met het laag actief.
En als je eerst de mid/hoog sectie aansluit zonder actief filter, hoe klinkt dat?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
hoe heeft Tony het mid/hoog filter ontworpen? als ik je bouwtopic lees dan staat daar dat je het filter al af hebt voor er 2 stukken hout in elkaar zitten
als ik ergens op zou willen gokken, dan is het dat een van de 2 mids niet in fase is aangesloten. pak het schema er mij, en loop alles 3 keer na.
als ik ergens op zou willen gokken, dan is het dat een van de 2 mids niet in fase is aangesloten. pak het schema er mij, en loop alles 3 keer na.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik heb geprobeerd wat foto's te vinden, maar die zijn schaars. Van wat ik heb gezien, vrees ik dat de kast te veel aan het meetrillen is. Dan blijft het geluid aan de speakers plakken. Een Mundorf Supreme helpt wel, maar als het met een Audyn niet ruimtelijk klinkt, dan zit daar niet het probleem. Het moet al ruimtelijk klinken en met een Mundorf Supreme wordt het dan nog mooier.
De waterval van het midhoog is prima, de eerste 20dB afval wordt snel gehaald. Wat je echter niet ziet is hoe lang de kast blijft naklinken op lagere niveau's dan -20dB en dat kan zeer bepalend zijn.
De waterval van het midhoog is prima, de eerste 20dB afval wordt snel gehaald. Wat je echter niet ziet is hoe lang de kast blijft naklinken op lagere niveau's dan -20dB en dat kan zeer bepalend zijn.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
