Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Dus je wil een simulatie van een simulatie maken Jeroen?
Het passieve filter is gebaseerd op een simulatie van metingen in een andere kast met daarop correcties toegepast voor de huidige kast. Zou dan ook niet geheel onverstandig zijn om een correcte meting in de openlucht en op afstand te doen.
Het passieve filter is gebaseerd op een simulatie van metingen in een andere kast met daarop correcties toegepast voor de huidige kast. Zou dan ook niet geheel onverstandig zijn om een correcte meting in de openlucht en op afstand te doen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
En voordat Hans al zijn dure componenten erin gaat solderen. Als er nog iets gewijzigd moet worden, kan hij nu zijn spullen nog omruilen!
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Maar de eerder geposte meting is al van de complete luidspreker. Is het dan echt nog de moeite waard om eerst te meten? Als ik nu mij "dure componenten" er in soldeer kan ik toch de verder oneffenheden er met mijn DLCP "uitsleutelen"?ds23man schreef:En voordat Hans al zijn dure componenten erin gaat solderen. Als er nog iets gewijzigd moet worden, kan hij nu zijn spullen nog omruilen!
"We" vonden eerst (8 dec 2014) toch al dat de mid en hoog netjes op elkaar aansluiten?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Wat zou de winst zijn van eerst meten met het huidige passieve filter?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Uit puristisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen om het passieve filter eerst optimaal te maken, echter dan mag je zo weer een jaar extra bij dit project trekken...
Trouwens met 'we' vonden... Het zijn jouw speakers, jij bepaald!
Groetjes Walter
Trouwens met 'we' vonden... Het zijn jouw speakers, jij bepaald!
Groetjes Walter
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Met "we" bedoel ik bepaalde ervaringsdeskundigen. Hun meningen laat ik graag leidend zijn voor mijn aanpak.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Nou kan ik die meting van 8 december nou niet echt nuttig/betrouwbaar vinden.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Jeroen heeft wel gelijk met zijn idee over het laag meten, maar je moet goed weten wat je doet. De boel naar buiten slepen is minder gevoelig voor fouten. Wat je nooit goed gaat krijgen, passief of digitaal, is de response bij 110Hz in jouw luisterruimte. Dat is een illusie met twee bronnen. Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last, de enige redelijk afdoende oplossing daarvoor is m.i. meerdere subs.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik niet in mijn schuur!markbakk schreef:Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Alleen in droge tijden.ds23man schreef:Ik niet in mijn schuur!markbakk schreef:Gelukkig hebben we daarvan vrijwel allemaal last
groet,
Aat
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Natuurlijk realiseer ik mij wel dat een vlakke meetcurve in de woonkamer voor de lage frequenties een ander beeld gaat geven. Maar dat is dan de volgende stap en daarvoor denk ik dan aan REW.
Hoe dan de buitenmeting te doen? Markbakk heeft het over een groundplanemeting. De luidspreker op zijn rug met de drivers omhoog leggen en de microfoon er boven, zeker?
Hoe dan de buitenmeting te doen? Markbakk heeft het over een groundplanemeting. De luidspreker op zijn rug met de drivers omhoog leggen en de microfoon er boven, zeker?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
ik kon zo 123 niet terug vinden hoe de fases van mid en hoog lopen, die optelling is niet met DSP te corrigeren.
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
nee, luidspreker gewoon opgesteld op een goed vlakke ondergrond en dan de microfoon op de grond leggen. zie t boek van Joe d'A voor een uitleg van dit meetprincipe.Hans Nootdorp schreef:..... een groundplanemeting. De luidspreker op zijn rug met de drivers omhoog leggen en de microfoon er boven, zeker?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik heb nu geen meetdata van farfield faserespons. Alleen van de mid heb ik nearfield-frd.Henkjan schreef:ik kon zo 123 niet terug vinden hoe de fases van mid en hoog lopen, die optelling is niet met DSP te corrigeren.
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Wat nu nog niet duidelijk is, is de timing tussen mid en hoog. Dat kun je niet corrigeren met de dlpc en zal correct moeten worden uitgevoerd in het passieve filter.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Is mij duidelijk Jeroen. Eerst moet mijn mid en tweeter (farfield) afzonderlijk gemeten worden. Met die resultaten kan met het schema van mijn passieve filter de respons en fase gesimuleerd worden. Daaruit zal moeten blijken of het filter zo ok is.
Mijn filtercomponenten laat ik dan nog even in de doos zitten.
Het meten van de onderkant van de mid en de woofer is een apart verhaal, waarvoor weeronline.nl geraadpleegd moet worden....
Nu wachten op het verlossende whatsappje....
Mijn filtercomponenten laat ik dan nog even in de doos zitten.
Het meten van de onderkant van de mid en de woofer is een apart verhaal, waarvoor weeronline.nl geraadpleegd moet worden....
Nu wachten op het verlossende whatsappje....
Re: Gemis in ruimtelijkheid
De luidspreker op zijn rug op een standaard en de microfoon aan een hengel.ds23man schreef:Of de PappaLeo methode, de speaker een paar meter de lucht in.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Vorig weekend alvast het huidige filter gedemonteerd. Nu dus even mono luisteren. Is wel afzien.....
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Je kan je speakers in de tussentijd mooi fineren of lakken, is ook een upgrade... 
