Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Martijn M »

Bij KEF (altijd weer KEF hè :lol: ) hebben ze jaren geleden onderzoek gedaan naar het ontkoppelen van middentoners van de behuizing. Dat deden ze middels een dempend materiaal tussen korf en baffle en zonder schroeven. Als je een flinke lading flexibele kit gebruikt, kun je de resonantiefrequentie van de driver laag leggen, mogelijk onder zijn bandpass. Ik zou 'm met kit monteren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door b_force »

Je zou ook best schroeven kunnen gebruiken, maar dan moet je ze ontkoppelen aan de achterkant.
Ipv rotzooien met kit, zou ik gewoon op zoek gaan naar rubber/siliconen en daar mooi een ring voor de speaker uitsnijden.
(of uiteraard een extra ring aan de voorkant, maakt bevestigingen wellicht iets gemakkelijker, ziet er alleen minder mooi uit)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Chris_T »

Wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen is het dichten met een dunne pvc tube of ander rubber achtig materiaal en daarbij de woofer via de magneet aan de achterkant vast trekken d.m.v. een (met epoxy) vastgelijmde trafo montagering + lange bout.

Erg mooie afwerking van het project btw :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Kappa7 »

Dan zit de woofer nog gekoppeld aan de behuizing. Maar dan aan de achterzijde.
Makkelijker is om een tochtstrip of een andere zelf klevende foam in de rand te plakken waar de speaker in komt.
Onder de kop van de bout pplaats je dan een ring en daar onder een rubber ring. Hoeft niet eens zo dik te zijn voor het ontkoppelen.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door peterhenk »

Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik :-s

Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.

Hoe heb je de mid hoog unit ontkoppeld?

Wat een prachtige uitvoering overigens!! Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?

Groet
Peter
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door SARK »

peterhenk schreef:
Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?
En dat is nu juist de truc, door de verf aan de binnenzijde aan te brengen heb je eigenlijk al meteen een mooi afgewerkte buitenkant. Je moet natuurlijk wel netjes werken maar je hebt al snel een mooi resultaat.
Als je ergens nog een likkie verf over hebt en een glazen pot die naar de glasbak moet dan kun je zelf even snel een experimentje doen, of een plastic bakje van de pinda's ... dat werkt ook.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
(altijd weer KEF hè :lol: )
Tsja. Ik denk dat dat meer voorkomt uit de R&D die de BBC redelijk grondig uitvoerde, daarmee enkele belangrijke leveranciers mee'sleurend'. En ervoor zorgend dat dingen werden gepubliceerd. Dat was ook goed voor de AES. En blijkbaar was er in de jaren '60 - '80 ook genoeg belangstelling vanuit de consument voor de techniek. Doet natuurlijk niets af aan het feit dat er naast Cooke een paar grootheden bij KEF rondwandelden en het bedrijf zijn sporen heeft verdiend. Onder meer Small en Fincham hebben nogal wat betekend voor de luidsprekertechniek. Maar dat geldt ook voor Henry Kloss, Laurence Dickie, Glyn Adams, Peter Walker en nog honderden anderen. Waaronder Linkwitz.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door richard »

peterhenk schreef:
Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik :-s

Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.
Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.

Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.

Japanners zetten hun luidsprekerunits wel op zware bronzen ringen om de reactiekracht te kunnen opvangen.
Afbeelding
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door peterhenk »

richard schreef:
Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.

Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.
Kweenie, zelf heb ik de pluto's gebouwd eerst zonder subs, en ja dan gaat het soms aardig te keer, later met subs en dan gaat het denk ik niet meer rammelen, er is nauwelijks nog zicht bare uitslag als het mid's i.p.v. mid/woofers zijn.

Ik ben zelf nogal van het proberen want de meeste zaken spelen zich toch af in het midden van de curve, mijn unit destijds pas vastgezet omdat de Pluto's naar de luisterdag zijn gegaan. En lekker wat Funk draaien en kijken wat er gebeurt (luisteren wat er gebeurt) :hide:

Groet
Peter
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Weer een klein beetje voortgang. De baby logeert een weekendje bij opa en oma, dus snel maar weer even klussen.
De 2e LXmini zit nu ook in elkaar, erg blij mee!

De grootste uitdaging moet nog komen; de versterker met het filter en voeding bedraden.
Als er iemand in de buurt van Haarlem/Leiden daar ervaring mee heeft en zijn hulp wil aanbieden (evt tegen vergoeding) dan graag!
Stuur me maar een PB.
IMG_6869.JPG
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

dat ziet er goed uit Tymen, netjes
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door richard »

Eigenlijk heeft dat ding wel wat weg van die surroundspeakers waar Gerhard destijds kloonen van heeft gebouwd.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door reddoortranscendence »

Die zijn mooi gelukt, zien er heel netjes uit! Eentje voor op m'n lijste als 2e set in de woonkamer.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Wieger61 »

Werkt je installatie met de LXmini's al? Hoe vind je ze klinken?
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Grappig dat je er juist nu over begint. Ik ben er namelijk sinds een week weer mee aan de slag gegaan.
In de tussentijd 2 baby’s verder, dus druk met andere dingen geweest, behalve slapen.
Heb iemand gevonden die de versterkers en dlcp aan elkaar aan het knopen is. Hopelijk binnenkort de eerste geluiden uit de speakers, ik kan niet wachten :-)
Uiteraard laat ik het hier dan zsm weten!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Shadow »

September 17 - mei 2018 is wat kort voor 2 babies heej? tweeling of 2 vrouwen? :rofl:
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Daar kan ik niets over loslaten ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”