Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Wieger61 »

pappaleo schreef:
Nee natuurlijk niet.
Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Wieger61 schreef:
pappaleo schreef:
Nee natuurlijk niet.
Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.
Maar de box is nog niet best (lees: "af"). Begrijpend lezen is een moeilijk vak. Er staan tenslotte best een hoop lettertjes in zo'n topic.


Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken. :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Wieger61 schreef:
pappaleo schreef:
Nee natuurlijk niet.
Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.
Maar de box is nog niet best (lees: "af"). Begrijpend lezen is een moeilijk vak. Er staan tenslotte best een hoop lettertjes in zo'n topic.


Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken. :hide:
En een geluk voor Wieger: 2 pagina's met lettertjes zijn door de Sorbodame opgeruimd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.

Groetjes Walter
A) ik ga niet direct meten. Ik ga eerst even een inventaristatie van de situatie en het probleem maken.
B) ik hoor zo ook wel of de akoestiek goed of slecht is. Pas als er wat aan veranderd moet worden zijn metingen nodig.
C) zonder een luidspreker die in de basis goed is heeft tweaken totaal geen zin. Dus dat heeft prioriteit 1, wat er hier verder ook voor tips gegeven worden.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken. :hide:
:rofl:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door AatV »

pappaleo schreef:
Walt schreef:
Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.

Groetjes Walter
A) ik ga niet direct meten. Ik ga eerst even een inventaristatie van de situatie en het probleem maken.
B) ik hoor zo ook wel of de akoestiek goed of slecht is. Pas als er wat aan veranderd moet worden zijn metingen nodig.
C) zonder een luidspreker die in de basis goed is heeft tweaken totaal geen zin. Dus dat heeft prioriteit 1, wat er hier verder ook voor tips gegeven worden.
Lijkt me een hele nette methodologie. :goedzo:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Zo zie je maar, geen situatie is hetzelfde.

De luidsprekers klinken heel behoorlijk. Op misschien wat kleine correcties na. De klankbalans is goed. De opstelling echter niet.
De kamer is heel hard. Een serre met veel glasoppervlak, een betonnen plafond en wanden en een epoxy/grind vloer. De zijkanten van de serre zijn wel gedempt door er een dempend paneel achter een gordijn te plaatsen, maar dat is voor het geheel lang niet voldoende.

De -overigens zeer smaakvolle- inrichting staat in de huidige vorm een akoestisch verantwoorde opstelling niet toe. De luidsprekers staan (veel) te ver uit elkaar en binnen de luisterdriehoek bevinden zich meubels. We hebben even het een en ander verschoven om te zien hoeveel dat uitmaakt. Ik denk dat deze luidsprekers heel goed in staat zijn een mooi ruimtelijk beeld neer te zetten bij een goede opstelling en akoestiek.

We hebben er een goed en aangenaam gesprek over gehad. Hans zal voor zichzelf eerst vast moeten stellen wat hij wil investeren en/of wil wijzigen aan de opstelling van speakers en meubilair. Daarnaast kan ik in een neutrale ruimte -of buiten- metingen van de units in de kast maken die gebruikt kunnen worden om de DLCP in te stellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Dus punt 4 is de belangrijkste oorzaak.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door firsttimer »

Akoestiek en opstellingsmogelijkheid zou voor een ieder eigenlijk het beginpunt moeten zijn voordat men de keuze maakt om te investeren in high-end units, versterkers, kabels, condensators, kurk etc...

Het zal tijd worden dat de Jan de Bouvrie's van deze wereld eens stoppen met het designen van al de lege galmbakken en wat meer aan ons, de audiogekken, denken!
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Ivo »

Regel gewoon een baby/peuter in huis. Zo'n speelkleed dempt heel behoorlijk heb ik gemerkt. En die van ons heeft grote krullen, helpt ook. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Sommige mensen zijn dát stadium voorbij :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Dan maar een langharige hond. :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door FR_Aad »

firsttimer schreef:

Het zal tijd worden dat de Jan de Bouvrie's van deze wereld eens stoppen met het designen van al de lege galmbakken en wat meer aan ons, de audiogekken, denken!
Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon zelf de boel hebben ingericht hoor.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Gelukkig heeft Leo afgelopen donderdag zijn decoupeerzaag niet nodig gehad.... :D
Hij was positiever ook de speakers dan ikzelf (in eerste instantie).
Ik wist natuurlijk wel dat mijn woonkamer niet echt ideaal is voor geluidsweergave. Voor een impressie:
IMG_2508.JPG
Daarom had ik kortgeleden in de hoeken links en rechts al een dempingspaneel met rockwool gemaakt. Wat details: rockwool = 4 cm dik, ieder paneel heeft een oppervlak van ca. 2,3 m2 en per paneel weegt de rockwool ca. 7,5 kg. Paneel is overtrokken met zeer dunne stof en daarvoor hangt een soort vitrage.
dempingspaneel met rockwool.JPG
dempingspaneel woonkamer.JPG
Gisteravond heb ik in de schouwburg bij mijn vriendin de suggestie gedaan om een paar "mooie" dempingspanelen aan het plafond te gaan hangen.
Heeft mij niet eens een blauw oog opgeleverd... :lol:

Wel fijn dat Leo met zijn uitgebreide luisterervaring "over de vloer is geweest".
Vandaag de passieve filters upgraden en daarna kijken hoe met de DLCP de FR mooier kan worden gemaakt. En daarvoor is natuurlijk een meting nodig.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 27 jun 2016, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Denk dat je serieus aan een herinrichting moet gaan denken. Op deze manier haal je nooit het maximale uit je systeem.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd, mooie kans om te zien of de betere filtercomponenten op zichzelf 'ook wat doen'...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Tja, acoustiek verbetering/wijziging inrichting is niet zo snel geregeld. Mijn linker speaker gaat iig nog wel een meter of zo naar rechts.

Verder eerst eens zien of ik de boel gemeten en met DLCP gefilterd krijg.
Ik zie nog niet zo snel hoe ik de woofer en mid op elkaar aangesloten krijg. Geplande xover is zo rond 110 Hz. Maar hoe krijgen we die qua FR met metingen die in beeld? In woonkamer meten vereist gate om 1e reflectie te vermijden. Maar dan loopt resulterende FR niet voldoende laag door.
Dan maar woofer en mid beide nearfield meten? Maar dan weten we niet hoe hard beiden moeten spelen. Dat op het gehoor doen?
Of is een andere methode beter?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Gewoon steil filteren, 24db LR, en dan de fase zo afstellen dat het maximaal opteld bij 110hz, daarna op gehoor bijv. met een stuk piano muziek het niveau van het laag afstemmen. Eventueel daarna nog wat boost geven rond 30hz gewoon omdat het kan. Kan allemaal ook zonder meten... Soort van instellen van een subwoofer.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
Tja, acoustiek verbetering/wijziging inrichting is niet zo snel geregeld. Mijn linker speaker gaat iig nog wel een meter of zo naar rechts.

Verder eerst eens zien of ik de boel gemeten en met DLCP gefilterd krijg.
Ik zie nog niet zo snel hoe ik de woofer en mid op elkaar aangesloten krijg. Geplande xover is zo rond 110 Hz. Maar hoe krijgen we die qua FR met metingen die in beeld? In woonkamer meten vereist gate om 1e reflectie te vermijden. Maar dan loopt resulterende FR niet voldoende laag door.
Dan maar woofer en mid beide nearfield meten? Maar dan weten we niet hoe hard beiden moeten spelen. Dat op het gehoor doen?
Of is een andere methode beter?
Met een nearfield meting gaan je fases en offset niet kloppen vanwege de plaatsing van de woofer aan de zijkant. Daarom moet je buiten meten!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door markbakk »

Buiten en grensvlakmeting (ground plane) toepassen, op minstens 2 meter. Iets anders gaat niet goed werken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Dat is een mooi advies, beetje enorm probleem is wel dat als de speakers weer binnen staan, de ruimte in het laag alles bepaald, ik heb nog nooit iemand zijn subwoofers buiten zien instellen om ze daarna binnen in de hoek te zetten...?

Keep things simple, 110Hz is bijna een subwoofer, je hebt eigenlijk maar 2 knopjes, fase en volume, beide zijn vrij simpel op het gehoor in te stellen.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Walt, je vergeet dat hij ook een meting moet doen om het passieve filter te controleren en eventueel met de dsp te corrigeren.

Naar buiten met die hap!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Buiten heb je sowieso minder kans op instelfouten van de gate etc, dus ja, hup naar buiten hans! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

Binnen meten gaat prima in het laag als je weet hoe het moet. :mrgreen: Ik ben ook eens buiten gaan meten en ook in een hele grote hal met dre. Bleek uiteindelijk niets toe te voegen aan wat ik deed op basis van nearfield en semi-anechoisch. Je moet gewoon weten waarmee je bezig bent en op de juiste manier kunnen simuleren. Dat een woofer aan de zijkant zit is ook geen enkel probleem. Bij de speaker van leobus zat de woofer aan de achterkant, is ook binnen gemeten.

Op 150Hz levert een weglengte verschil van 10cm een fasefout van 15 graden op, dat is geen drama en gemakkelijk te verdisconteren in de simulatie van je filterontwerp. Je hoeft niet met millimeter precisie te werken zoals bij het midhoog. Boven dien zit je op dat soort frequenties in het Schroder gebied, waar de ruimte flinke roet in het amplitude en fasegedrag gooit. Zelfs als je het perfect hebt maakt de ruimte er weer een zootje van. Daar zit het hem niet in om te verkrijgen wat Hans wil.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”