Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.pappaleo schreef:Nee natuurlijk niet.
Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gemis in ruimtelijkheid
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Maar de box is nog niet best (lees: "af"). Begrijpend lezen is een moeilijk vak. Er staan tenslotte best een hoop lettertjes in zo'n topic.Wieger61 schreef:Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.pappaleo schreef:Nee natuurlijk niet.
Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
En een geluk voor Wieger: 2 pagina's met lettertjes zijn door de Sorbodame opgeruimd.pappaleo schreef:Maar de box is nog niet best (lees: "af"). Begrijpend lezen is een moeilijk vak. Er staan tenslotte best een hoop lettertjes in zo'n topic.Wieger61 schreef:Tip: doen! Slechte akoestiek verpest elke, zelfs de beste box.pappaleo schreef:Nee natuurlijk niet.
Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
A) ik ga niet direct meten. Ik ga eerst even een inventaristatie van de situatie en het probleem maken.Walt schreef:Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.
Groetjes Walter
B) ik hoor zo ook wel of de akoestiek goed of slecht is. Pas als er wat aan veranderd moet worden zijn metingen nodig.
C) zonder een luidspreker die in de basis goed is heeft tweaken totaal geen zin. Dus dat heeft prioriteit 1, wat er hier verder ook voor tips gegeven worden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
pappaleo schreef:Maar goed. Dat nog niemand geadviseerd heeft om een horoscoop van de luidsprekerkabels te maken.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Lijkt me een hele nette methodologie.pappaleo schreef:A) ik ga niet direct meten. Ik ga eerst even een inventaristatie van de situatie en het probleem maken.Walt schreef:Het ene sluit het andere niet uit toch? Als je dan toch gaat meten kun je deze zaken mooi combineren.
Groetjes Walter
B) ik hoor zo ook wel of de akoestiek goed of slecht is. Pas als er wat aan veranderd moet worden zijn metingen nodig.
C) zonder een luidspreker die in de basis goed is heeft tweaken totaal geen zin. Dus dat heeft prioriteit 1, wat er hier verder ook voor tips gegeven worden.
groet,
Aat
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Zo zie je maar, geen situatie is hetzelfde.
De luidsprekers klinken heel behoorlijk. Op misschien wat kleine correcties na. De klankbalans is goed. De opstelling echter niet.
De kamer is heel hard. Een serre met veel glasoppervlak, een betonnen plafond en wanden en een epoxy/grind vloer. De zijkanten van de serre zijn wel gedempt door er een dempend paneel achter een gordijn te plaatsen, maar dat is voor het geheel lang niet voldoende.
De -overigens zeer smaakvolle- inrichting staat in de huidige vorm een akoestisch verantwoorde opstelling niet toe. De luidsprekers staan (veel) te ver uit elkaar en binnen de luisterdriehoek bevinden zich meubels. We hebben even het een en ander verschoven om te zien hoeveel dat uitmaakt. Ik denk dat deze luidsprekers heel goed in staat zijn een mooi ruimtelijk beeld neer te zetten bij een goede opstelling en akoestiek.
We hebben er een goed en aangenaam gesprek over gehad. Hans zal voor zichzelf eerst vast moeten stellen wat hij wil investeren en/of wil wijzigen aan de opstelling van speakers en meubilair. Daarnaast kan ik in een neutrale ruimte -of buiten- metingen van de units in de kast maken die gebruikt kunnen worden om de DLCP in te stellen.
De luidsprekers klinken heel behoorlijk. Op misschien wat kleine correcties na. De klankbalans is goed. De opstelling echter niet.
De kamer is heel hard. Een serre met veel glasoppervlak, een betonnen plafond en wanden en een epoxy/grind vloer. De zijkanten van de serre zijn wel gedempt door er een dempend paneel achter een gordijn te plaatsen, maar dat is voor het geheel lang niet voldoende.
De -overigens zeer smaakvolle- inrichting staat in de huidige vorm een akoestisch verantwoorde opstelling niet toe. De luidsprekers staan (veel) te ver uit elkaar en binnen de luisterdriehoek bevinden zich meubels. We hebben even het een en ander verschoven om te zien hoeveel dat uitmaakt. Ik denk dat deze luidsprekers heel goed in staat zijn een mooi ruimtelijk beeld neer te zetten bij een goede opstelling en akoestiek.
We hebben er een goed en aangenaam gesprek over gehad. Hans zal voor zichzelf eerst vast moeten stellen wat hij wil investeren en/of wil wijzigen aan de opstelling van speakers en meubilair. Daarnaast kan ik in een neutrale ruimte -of buiten- metingen van de units in de kast maken die gebruikt kunnen worden om de DLCP in te stellen.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Akoestiek en opstellingsmogelijkheid zou voor een ieder eigenlijk het beginpunt moeten zijn voordat men de keuze maakt om te investeren in high-end units, versterkers, kabels, condensators, kurk etc...
Het zal tijd worden dat de Jan de Bouvrie's van deze wereld eens stoppen met het designen van al de lege galmbakken en wat meer aan ons, de audiogekken, denken!
Het zal tijd worden dat de Jan de Bouvrie's van deze wereld eens stoppen met het designen van al de lege galmbakken en wat meer aan ons, de audiogekken, denken!
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Regel gewoon een baby/peuter in huis. Zo'n speelkleed dempt heel behoorlijk heb ik gemerkt. En die van ons heeft grote krullen, helpt ook. 
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon zelf de boel hebben ingericht hoor.firsttimer schreef:
Het zal tijd worden dat de Jan de Bouvrie's van deze wereld eens stoppen met het designen van al de lege galmbakken en wat meer aan ons, de audiogekken, denken!
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Gelukkig heeft Leo afgelopen donderdag zijn decoupeerzaag niet nodig gehad....
Hij was positiever ook de speakers dan ikzelf (in eerste instantie).
Ik wist natuurlijk wel dat mijn woonkamer niet echt ideaal is voor geluidsweergave. Voor een impressie: Daarom had ik kortgeleden in de hoeken links en rechts al een dempingspaneel met rockwool gemaakt. Wat details: rockwool = 4 cm dik, ieder paneel heeft een oppervlak van ca. 2,3 m2 en per paneel weegt de rockwool ca. 7,5 kg. Paneel is overtrokken met zeer dunne stof en daarvoor hangt een soort vitrage. Gisteravond heb ik in de schouwburg bij mijn vriendin de suggestie gedaan om een paar "mooie" dempingspanelen aan het plafond te gaan hangen.
Heeft mij niet eens een blauw oog opgeleverd...
Wel fijn dat Leo met zijn uitgebreide luisterervaring "over de vloer is geweest".
Vandaag de passieve filters upgraden en daarna kijken hoe met de DLCP de FR mooier kan worden gemaakt. En daarvoor is natuurlijk een meting nodig.
Hij was positiever ook de speakers dan ikzelf (in eerste instantie).
Ik wist natuurlijk wel dat mijn woonkamer niet echt ideaal is voor geluidsweergave. Voor een impressie: Daarom had ik kortgeleden in de hoeken links en rechts al een dempingspaneel met rockwool gemaakt. Wat details: rockwool = 4 cm dik, ieder paneel heeft een oppervlak van ca. 2,3 m2 en per paneel weegt de rockwool ca. 7,5 kg. Paneel is overtrokken met zeer dunne stof en daarvoor hangt een soort vitrage. Gisteravond heb ik in de schouwburg bij mijn vriendin de suggestie gedaan om een paar "mooie" dempingspanelen aan het plafond te gaan hangen.
Heeft mij niet eens een blauw oog opgeleverd...
Wel fijn dat Leo met zijn uitgebreide luisterervaring "over de vloer is geweest".
Vandaag de passieve filters upgraden en daarna kijken hoe met de DLCP de FR mooier kan worden gemaakt. En daarvoor is natuurlijk een meting nodig.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 27 jun 2016, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Denk dat je serieus aan een herinrichting moet gaan denken. Op deze manier haal je nooit het maximale uit je systeem.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik ben benieuwd, mooie kans om te zien of de betere filtercomponenten op zichzelf 'ook wat doen'...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Tja, acoustiek verbetering/wijziging inrichting is niet zo snel geregeld. Mijn linker speaker gaat iig nog wel een meter of zo naar rechts.
Verder eerst eens zien of ik de boel gemeten en met DLCP gefilterd krijg.
Ik zie nog niet zo snel hoe ik de woofer en mid op elkaar aangesloten krijg. Geplande xover is zo rond 110 Hz. Maar hoe krijgen we die qua FR met metingen die in beeld? In woonkamer meten vereist gate om 1e reflectie te vermijden. Maar dan loopt resulterende FR niet voldoende laag door.
Dan maar woofer en mid beide nearfield meten? Maar dan weten we niet hoe hard beiden moeten spelen. Dat op het gehoor doen?
Of is een andere methode beter?
Verder eerst eens zien of ik de boel gemeten en met DLCP gefilterd krijg.
Ik zie nog niet zo snel hoe ik de woofer en mid op elkaar aangesloten krijg. Geplande xover is zo rond 110 Hz. Maar hoe krijgen we die qua FR met metingen die in beeld? In woonkamer meten vereist gate om 1e reflectie te vermijden. Maar dan loopt resulterende FR niet voldoende laag door.
Dan maar woofer en mid beide nearfield meten? Maar dan weten we niet hoe hard beiden moeten spelen. Dat op het gehoor doen?
Of is een andere methode beter?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Gewoon steil filteren, 24db LR, en dan de fase zo afstellen dat het maximaal opteld bij 110hz, daarna op gehoor bijv. met een stuk piano muziek het niveau van het laag afstemmen. Eventueel daarna nog wat boost geven rond 30hz gewoon omdat het kan. Kan allemaal ook zonder meten... Soort van instellen van een subwoofer.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Met een nearfield meting gaan je fases en offset niet kloppen vanwege de plaatsing van de woofer aan de zijkant. Daarom moet je buiten meten!Hans Nootdorp schreef:Tja, acoustiek verbetering/wijziging inrichting is niet zo snel geregeld. Mijn linker speaker gaat iig nog wel een meter of zo naar rechts.
Verder eerst eens zien of ik de boel gemeten en met DLCP gefilterd krijg.
Ik zie nog niet zo snel hoe ik de woofer en mid op elkaar aangesloten krijg. Geplande xover is zo rond 110 Hz. Maar hoe krijgen we die qua FR met metingen die in beeld? In woonkamer meten vereist gate om 1e reflectie te vermijden. Maar dan loopt resulterende FR niet voldoende laag door.
Dan maar woofer en mid beide nearfield meten? Maar dan weten we niet hoe hard beiden moeten spelen. Dat op het gehoor doen?
Of is een andere methode beter?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Buiten en grensvlakmeting (ground plane) toepassen, op minstens 2 meter. Iets anders gaat niet goed werken.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Dat is een mooi advies, beetje enorm probleem is wel dat als de speakers weer binnen staan, de ruimte in het laag alles bepaald, ik heb nog nooit iemand zijn subwoofers buiten zien instellen om ze daarna binnen in de hoek te zetten...?
Keep things simple, 110Hz is bijna een subwoofer, je hebt eigenlijk maar 2 knopjes, fase en volume, beide zijn vrij simpel op het gehoor in te stellen.
Groetjes Walter
Keep things simple, 110Hz is bijna een subwoofer, je hebt eigenlijk maar 2 knopjes, fase en volume, beide zijn vrij simpel op het gehoor in te stellen.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Walt, je vergeet dat hij ook een meting moet doen om het passieve filter te controleren en eventueel met de dsp te corrigeren.
Naar buiten met die hap!
Naar buiten met die hap!
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Buiten heb je sowieso minder kans op instelfouten van de gate etc, dus ja, hup naar buiten hans! 
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Binnen meten gaat prima in het laag als je weet hoe het moet.
Ik ben ook eens buiten gaan meten en ook in een hele grote hal met dre. Bleek uiteindelijk niets toe te voegen aan wat ik deed op basis van nearfield en semi-anechoisch. Je moet gewoon weten waarmee je bezig bent en op de juiste manier kunnen simuleren. Dat een woofer aan de zijkant zit is ook geen enkel probleem. Bij de speaker van leobus zat de woofer aan de achterkant, is ook binnen gemeten.
Op 150Hz levert een weglengte verschil van 10cm een fasefout van 15 graden op, dat is geen drama en gemakkelijk te verdisconteren in de simulatie van je filterontwerp. Je hoeft niet met millimeter precisie te werken zoals bij het midhoog. Boven dien zit je op dat soort frequenties in het Schroder gebied, waar de ruimte flinke roet in het amplitude en fasegedrag gooit. Zelfs als je het perfect hebt maakt de ruimte er weer een zootje van. Daar zit het hem niet in om te verkrijgen wat Hans wil.
Op 150Hz levert een weglengte verschil van 10cm een fasefout van 15 graden op, dat is geen drama en gemakkelijk te verdisconteren in de simulatie van je filterontwerp. Je hoeft niet met millimeter precisie te werken zoals bij het midhoog. Boven dien zit je op dat soort frequenties in het Schroder gebied, waar de ruimte flinke roet in het amplitude en fasegedrag gooit. Zelfs als je het perfect hebt maakt de ruimte er weer een zootje van. Daar zit het hem niet in om te verkrijgen wat Hans wil.
