de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Een kameelpunt is nieuw voor mij, of heb ik een bonusaanbieding gemist? :think: :think: :think:
is een pandapunt voor woestijnbewoners :rofl:
Henkjan schreef:
Wat mag een ZEN XO dan zijn???
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Volgens mij is Zen XO een nieuw slaapmiddel.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door meiborg »

Ik moet de units nog even doormeten voor de stats, het wordt iig een Goodmans audiom 100 12" voor het laag, mid hoog een national Panasonic breedbander, wil eigenlijk nog een ambient tweeter scoren ergens.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door FR_Aad »

ds23man schreef:
Volgens mij is Zen XO een nieuw slaapmiddel.
Hij neemt er de tijd voor.
Wordt een heeeeeel lang antwoord
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Zen XO : probeer met zo min mogelijk parts een maximaal/optimaal resultaat te bereiken.

toevallig vanavond luisteraars gehad.
Een ervan was Ir. bij ASML.
Heeft geluisterd en mijn XO bekeken van mijn laatste set.
Hij zei dat dit eigenlijk onmogelijk was en nooit zo zou mogen klinken (positief).

Ik gebruik 3 onderdelen en 2 weerstanden (l-pad).
Voor 2 woofers , een Fr en een tweeter.

Is eigenlijk een hele filosofie maar ook al eerder uitgelegd.
Moet je eigenlijk de hele thread lezen.
Anders gaat alles zich (naar mijn mening) teveel herhalen.

Het is gewoon een andere manier van designen. That's all.

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Lekker vakantie en tijd om e.e.a. uit te proberen.

Ik wil graag een "kleine" goedkope Open Baffle ontwerpen.
Begin onderhand wel wat ervaring te krijgen.

Lekker spelen met de 12 inch woofers.

Mijn "baby bedje" is verzaagd naar een raar front met een soort open rechthoekige kist erachter.

Op het ogenblik speelt e.e.a. als 2,5 weg systeem met een Aurexx buizen amp. (2x 2,5 watt)
Ik zou er zelf geen heavy metal mee gaan draaien maar met Katie Melua , Miles Davis enzo klinkt het erg aangenaam :)

Met een plastic compressie hoorn , doet het vanaf zo'n 800~ 1000 Hz ( met mijn XO weet je maar nooit).
Net beplakt met zelfklevende bitumen ; je weet niet wat er gebeurd !!
Oftewel : hoe maak ik van een cheapie plastic hoorn iets echt leuks .

Dit leuks gaat "Dragonfly" heten.

Voor elk wat wils.

Ben ook bezig met wat kleiners ; Krill Monitor.

Carboncone met erg grote magneet.
Tweeter is uit de Totem Staff.

Gebruik een absurd XO :
Sine cap symmetrisch.
Dus geen condendatoren en zo.
en bijna alles dubbel .

Tony Gee heeft hier ooit mee geexperimenteerd.
e.e.a. klopt wel ; goede soundstage en imaging.

en weer wat fotoos voor mensen die dit leuk vinden.
Het meeste bespreek ik uitgebreid op Facebook.

mvr. Leon.
Bijlagen
DSC_0731.jpg
DSC_0710.jpg
DSC_0723.jpg
DSC_0720.jpg
DSC_0732.jpg
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Teigetje »

Nou, dat ga ik weer volgen! Als het dezelfde kwaliteit krijgt als je andere projecten, kom ik zeker weer luisteren!
Succes met ontwikkelen!
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

leon, wat is dat:
een absurd XO : zonder capaciteit, echt geen enkele, NADA, en symmetrisch. Dus helemaal geen condendatoren en zo. en bijna alles dubbel .
Betekent dat voor de fullrange of mid-hoog: weerstand- spoel//speaker; en voor laag; alleen spoel-speaker?

Interessant, dan kun je bijvoorbeeld een 8 of 12 ohm gebruiken als simpele powerreductie; ook al gaat de impedantie omhoog; wat weer handig is als je 8 ohm woofers in serie staan (dus 16 ohm worden).
Maar dan heb je wel andere waarden nodig voor de beide kanten hoog en laag (scheelt factor twee..) Dus ik begrijp 't toch niet.

albert
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Albert ,

Je hebt ongeveer wel gelijk.
spoel L1 in serie met laag/mid
spoel L2 parallel aan tweeter
en een weerstand R1 voor de tweeterspoel om spl aan te passen.

als je de goede balans hebt kun je :
voor L1 2x de halve waarde nemen ; een keer in serie met de + leiding en een keer in de - leiding van de basmid.
en
R1 kun je dan identiek (ook 2x de helft) voor de tweeterspoel plaatsen.

Nu is je XO volledig symmetrisch en er zitten GEEN condensatoren in.

Het werkt alleen met units die "rubuust" en over een heel breed gebied lineair zijn.

Als je erg goed naar mijn vorige fotoos kijkt ; zie je 2x de Krill monitor.
Een keer met de Eton 7 360 37 hex en de andere met de carbon konus.

De Eton heeft , een typische , 4 kHz conus break-up.
Dit gaat dus NIET !!

De carbon konus gebruik ik , in een andere combi , FR en vul hem aan boven de 12 kHz !!
Hier werkt ut dus wel !! (zie foto)

Verder ; ja , de impedantie loopt ver op in het hoog. Haalt voor mijn oren alle scherpte weg !!

Ik hoop dat je hier wat verder mee kunt ?
En mocht er nog iemand leuke gratis software hebben om XO diagrammen te maken , dan houd ik me ZEER aanbevolen.

mvgr. Leon.
Bijlagen
DSC_0725_renamed_5807.jpg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Is er iemand , die me kan vertellen , waarom , als ik mijn fotoos er recht opzet , ze 90 graden gedraaid op het scherm komen ?
De ene keer goed en de andere keer gaat het gewoon mis?
Vind het behoorlijk irritant.

mvgr. Leon
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

leonidas schreef:
Is er iemand , die me kan vertellen , waarom , als ik mijn fotoos er recht opzet , ze 90 graden gedraaid op het scherm komen ?
De ene keer goed en de andere keer gaat het gewoon mis?
Vind het behoorlijk irritant.

mvgr. Leon
Ik had dat ook.
Kijk in preview wat het wordt; draai dan met de viewer (in mijn Mac Voorvertoning) een kwartslag. Dan pakt 'ie het wel.
--> Kennelijk leest het bulletin programma de verkeerde code; misschien een kattebelletje naar de beheerder van de site?
mijn 2 ¢
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door albertk »

Ik heb mijn mundorf afgetapt, en daarmee een flexibeler filter.
M'ndorf met de aangebrachte tap
M'ndorf met de aangebrachte tap
Laatst gewijzigd door albertk op zo 21 aug 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

leonidas schreef:
Is er iemand , die me kan vertellen , waarom , als ik mijn fotoos er recht opzet , ze 90 graden gedraaid op het scherm komen ?
De ene keer goed en de andere keer gaat het gewoon mis?
dat komt (waarschijnlijk) omdat niet altijd de orientatie exif tag goed gezet wordt bij overzetten van de camera naar de PC. t forum kijkt naar die tag om de foto evt te kantelen of niet.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ok HenkJan , zal beter opletten !

bedankt , Leon.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
leonidas schreef:
Is er iemand , die me kan vertellen , waarom , als ik mijn fotoos er recht opzet , ze 90 graden gedraaid op het scherm komen ?
De ene keer goed en de andere keer gaat het gewoon mis?
dat komt (waarschijnlijk) omdat niet altijd de orientatie exif tag goed gezet wordt bij overzetten van de camera naar de PC. t forum kijkt naar die tag om de foto evt te kantelen of niet.
Als je de foto open klikt staat hij wel rechtop.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Hier niet.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Gisteravond lekker zitten luisteren naar de PAP Trio 15 Voxativ set.
Heb ik die nu ook eens gehoord.
Onderstaande heb ik op FB gepost dus hier een kopie voor diegenen die geen FB hebben.


Had a great listening experience at Maarten's place.
We were listening to the PureAudioProject Trio15 Voxativ.

I took with me my "voicing - cd" and Maarten was willing to play it all.
I know this cd very well and it's made as a compilation with many tracks , that all have just their special things, to make anomalies audible.

Looks and cosmetics are just Great !! Maarten took the all white version and this just looking awesome in his appartment.
I'm not that much about "the looks" but this convinced even me to pay more attention to that kindda things !!

I also asked Maarten to play at the SPL level he normally did.
That was a bit soft for my taste so , I cannot judge "deep" bass because of being under the threshold of perception. (we later on played a bit louder).

Even , playing at low level , there was a good sonic balance.

I'm not going into discussion about Lowther DX3 and Voxativ 1.6.
Maarten's face was glowing and shining when we listened !!
He made the very right choice for himself and that's the most important thing.

For myself : I could live very happy with this set for the rest of my life !!

Ze'ev did a very good voicing of this set.

(This is what I have in mind when using the word "voicing"

Voicing a speaker by altering it's Xover could include a variety of things, including but not limited to:

For one, any number of Xover points within a safe range for the chosen drivers could be made to sum to a reasonable response. However, different points will most definitely make the speaker sound different as either driver handles a varied frequency range.

The type of slopes chosen for the Xover can change "voicing." Maybe a 2-way speaker sounds good with a symmetric LR2 Xover. How would it sound if you changed to non summing odd-order Butterworth slopes, especially off axis?

I would think "voicing" could also encompass direct changes in FR of individual drivers. For example if you were to shunt a small cap across the series leg of a tweeter's l-pad, the highs above a certain frequency would be boosted. That would be differently "voicing" the speaker.)

I could hear clearly the great potential of both the Neo's and the Voxativ !!
Maybe , after spending a week or so with this set , I could do a little more smile-emoticon:)

Something special draw my attention :
In the "old" days we had vynil records and they became noisy and scratchy after a while. You had those very expensive phono cartridges that did something special ; you could still hear the scratches , but it was , as of , they were not part of the music anymore. They were kindda seperated in your brain.

The Voxativ unit does something simular.
Nowadays we have many tracks with "power compression" in the mids , mid highs.
With my DX3 , it's sometimes hard to listen to "bad" recordings.
The Voxativ does something special. Just like my example of phono cartridges , The Voxativ separates , one way or the other , those "nasty sounds" , and puts it "more in the background".

This is realy very special for a loudspeaker unit !!

I can write about many things about this very nice evening , all I can say is : I loved it and it was great to hear what my Leonidas XO is capable of !!

If there are more questions ; I'm glad to answer them as good as I can.

mvgr. leon
Bijlagen
DSC_0753.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Nu is je XO volledig symmetrisch en er zitten GEEN condensatoren in.
Aardig concept. Maar wat is het idee er achter om het filter symmetrisch uit te voeren? Elektrisch zou het niet uit moeten maken op welke plaats in de keten de spoel of weerstand zit.

Let je er bij de symmetrie ook op dat de ene spoel van buiten naar binnen wordt aangesproken en de andere juist van binnen naar buiten? Bij condensatoren het zelfde, bijvoorbeeld de beide binnenste wikkelingen aan de tweeter, de buitenste aan de versterker?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door wouter »

Een volledig symmetrisch filter lijkt me prachtig, maar uiteraard alleen als beide te filteren drivers dat akoestisch en elektrisch ook zijn ;-)

Ik ben erg nieuwgierig hoe een crossover filter ineens drivercorrecties overbodig maakt. Ik heb heel wat FAST speakers gemaakt maar nog nooit een zonder een vorm van notch filtering.
Een jaar geleden heb ik een Tang Band W5-2106 4 correcties gegeven. Toen waren alle kunstmatige of rafelige randjes er af.
Met de Visaton B200 moet ik nog aan de slag want de Solo 50 filtering slaat nergens op.
Hoe met een seriecrossover alles toch elke keer goed zou kunnen krijgen is me een raadsel. Of is alleen grofmazig de spectrale balans vinden voor jou al bevredigend?

Puur nieuwsgierigheid hoor, geen kritiek.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Kijk ook eens naar Tony Gee ; Plutone .
Tony maakte , vroeger , ook van die Xovers zo groot als een stadsplattegrond.
Nu niet meer blijkbaar.
Plutone : 3 componenten.

Gewoon lang zoeken naar de juiste balans.

Lijkt erg op wat ik ook doe.
Unit synergy.
respect voor de unit(s) , ze minimaal 3 dimensionaal laten samenwerken, dus ruimte plaatsing e.d. meelaten doen.

Maar misschien heb je wel gelijk dat ik met minder genoegen neem.
Echter iedereen die het hoort merkt daar niet zoveel van doordat e.e.a zo muzikaal klinkt.

Ik vind het leuk om zo te ontwerpen en blijkbaar meer mensen.

Bij PAP noemen ze mijn Xover: the missing link.
Ze hadden eerst een traditioneel filter , gemaakt en gemeten door Mundorf.

Nu zijn ze beter af.
En de gebruikers ook.

Eigenlijk is muziek 4 dimensionaal.
Als je alles in alle richtingen 2 dimensionaal uit mekaar rukt.
Vervolgens alles zo vloeiend mogelijk maakt en het dan weer samenvoegt.....
en je bent de ruimte vergeten , of de persoonlijke voorkeur , of de Fletcher En Munson curve of...

ik doe het liefste alles in een keer met zo min mogelijk componenten.
mijn "hoofd" vindt het prettig om zo te werken.
daarom doe ik het zo.

Vroeger deed ik ook allemaal van die rare dingen.
Heb nog een heel stel van die dingen op stal staan : ARTA , DAAS, ATB pro enz.

Gebruik alleen nog maar CSD's , en dan nog maar zelden.

Laatste , van dit forum , die bij mij geluisterd heeft is Frank van Beek.
Noemde in een review mijn set : de beste ever.
Ik hoor dit wel vaker , ook van mensen die een set van 10 duizenden zelf hebben.

tis gewoon prettig om mijn hoofd zo te gebruiken , werkt voor mij in ieder geval prima.

maar je mag voor mij ook best gelijk hebben ; het is misschien niet zo recht allemaal.
maar voor een hoop mensen is het blijkbaar goed genoeg.
meer life en less plastic.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

=D> =D> =D>
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

het stukje van Frank , na een avondje muziek beleving en mijn "mini workshop" design OB.

Frank vergelijkt het met koken.
je zou ook een analogie met fotograferen kunnen opzetten.

Ik maak graag sterke foto's met veel expressie en emotie.
Ik kan dit ook met een wegwerpcamera.

Jullie willen alleen dat het gras zo natuurlijk echt groen op de foto staat.
Hoe meer megapixels , hoe beter.

Ik kijk meer of het groen lekker bij het rood kleurt.
Niet de echte kleuren maar wel:

emotie en kracht en expressie !!

Frank van Beek
As promised, I want to write something about last night's listening session. Talking about technical aspects is useless IMHO, so I will try to make it clear by using a metaphor: cooking. People want to prepare excellent food by using the best stove, the sharpest knife, the biggest frying pan. Also some herbs and flavour are needed and of course the very best ingredients.But you have to be a cook to make a superb meal. Even with a good cookbook the average DIY will not become Jamie Oliver all of a sudden. A better stove will not change that, neither a sharper knife... You have to be skilled and understand the process to know what you are doing; not always follow the beaten path. This is where Leon comes in place.... He thinks out of the box (not only O.B....) designing crossover filters: he doesn't copy/paste the signal to each driver individual, but creates a complete filter with a absolute minimum of components, using the sonic signature of each driver to make them collaborate creating a coherent sound. Technicians will not understand how this is done, but the sound confirms Leon's being right. I never heard a better sound. Period. You can listen for hours without listening fatigue at high level as well as on low level. Detailing is astonishing (especially considering the cheap tweeter on top) and everything falls into place. We didn't want to talk about technique anymore, but about music. Thanks again Leon for your hospitality and enthusiasm sharing your remarkable gift with Coen, Tuur and me. I hope to visit you again soon!

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

richard schreef:
leonidas schreef:
Nu is je XO volledig symmetrisch en er zitten GEEN condensatoren in.
Aardig concept. Maar wat is het idee er achter om het filter symmetrisch uit te voeren? Elektrisch zou het niet uit moeten maken op welke plaats in de keten de spoel of weerstand zit.

Let je er bij de symmetrie ook op dat de ene spoel van buiten naar binnen wordt aangesproken en de andere juist van binnen naar buiten? Bij condensatoren het zelfde, bijvoorbeeld de beide binnenste wikkelingen aan de tweeter, de buitenste aan de versterker?
Sorry Richard , normaal reageer ik op jou vlugger.

Ik kan het niet motiveren.
je krijgt hetzelfde antwoord , dus , wat Tony ooit gaf.

Het idee zag er , gewoon, eleganter uit en sprak mij wel aan.
Eerst XO met 3 componenten en een met 5 (symmetrisch).
Dit is gewoon slechte wetenschap ; want ik heb eigenlijk 2 variabelen :
symmetrisch EN geen condensatoren.

In ieder geval : SCS: klinkt meer 3D en dat vind ik belangrijk.

Op dit moment liggen er 2 XO's.

1 mijn sine cap symm.
2 Een "traditioneel" 12/12 XO met imp. lin. en een notch ; alles weer eens nagemeten.

Alles zo gemaakt , dat ik snel kan wisselen.

Binnenkort weer eens een luisteravondje organiseren.

Maar ik kan wel voorspellen wat er dan gebeurd.

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Net vanochtend ook maar een SCS XO voor mijn SS mini monitors getuned.
Klinkt ook een stuk ruimtelijker !!

Dus het ligt niet alleen "aan die ene" unit , blijkbaar :)

Zal nog wel wat experimenteren.
Scheelt op een goede manier best wel.

Eerst zat er zo'n gedingest Troels filter in dus dan ga je het "bobbeltje" van de ScanSpeak horen.
Ik heb gewoon geprobeerd om dit + BSC een beetje te laten samenvallen.

Het is nu misschien wat minder recht maar klinkt wel errug lekkerrr !!

mvgr. Leon
Bijlagen
DSC_0767.JPG
DSC_0768.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door dre »

Hoe lang ben je eigenlijk bezig met zo'n aanpassing?
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”