Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door hsmeets »

meanman64 schreef:
Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
DLCP en UcD. Zou het?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door markbakk »

Ik heb zo mijn twijfels of het passieve filter het gebied onder ca 1kHz niet te veel naar beneden trekt. Zo'n smalle baffle... En dan klinkt het geheel al gauw wat te dun. Dat kan wellicht ook leiden tot een ervaring dat het geluid niet los komt.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door meanman64 »

Ondertussen heb ik al wat ervaring wat versterkers betreft.Deels door ze zelf te bouwen maar ook ze onderling te vergelijken en ik kan zeggen dat een versterker wel degelijk mede bepaald hoe een speaker zich gedraagt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ray5150 »

Gezien het concept van het geheel zal het niet zo gemakkelijk zijn om "effe" een andere versterker er tussen te hangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Pjotr »

Zeker bepaalt ook de versterker deels de magie.

Maar wat is nu eigenlijk die magie en wat bepaalt dat? Tja, daar is het nou net "Magie" voor. Er komen hier wat tijdplotjes voorbij, maar bepaalt dat de magie? Heb in het verleden menig speaker "magistraal" horen klinken waarvan ik toch wel met zekerheid kan zeggen dat aan die tijdsverloop plotjes behoorlijk wat aan te merken zou zijn geweest en naar moderne maatstaven de filter componenten kwalitatief categorie bagger zou zijn geweest. Het zijn zoveel factoren: combinatie van drivers, vervorming, afstraalgedrag (w.o. diffractie) enz. enz.

Magie is toch best wel een beetje toverkunst... :mrgreen: (oftewel ervaring i.c.m. intuïtie)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Wieger61 »

Zorg voor in ieder geval tenminste 1,1 meter (6ms) tussen luidspreker en muur. En ruimtelijke opnames. ...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Kappa7 »

Er zijn nu gewoon best veel variabelen die je nu niet kan uitsluiten.
Aangezien de speaker voor het grootste deel passief is gefilterd is het makkelijkste dus om een versterker en bron te pakken waarvan bekend is dat dit goed moet gaan.
Als je dan weet dat je speaker in orde is dan pas de volgende variabele introduceren BVB de Ncore versterkers op de plek van de van de bekende versterker. Is dat ook goed dan het laag en de DLCP gaan toevoegen.
Begin dan voorzichtig met je correcties en begin met een zo laag mogelijk overname punt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Mijn passieve filter is inderdaad door Tony ontworpen zonder dat de drivers in mijn kast zijn gemeten.
Volgens mij heeft Tony voor simulatie zijn eigen datafiles van de mid en tweeter gebruikt. Daarnaast heb ik hem de bafflebreedte van mijn kast opgegeven.
Toen ik de kasten met het filter had gebouwd heeft Tony controlemetingen gedaan.
In dit topic is er een jaar geleden ook een keer over het passieve filter gesproken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Jeroen_D gaf toen het advies om het filter zo te laten.
Denken "we" er nog steeds zo over of is het verstandiger om de mid en tweeter apart te meten (filter er weer tussenuit) en daarna opnieuw een simulatie met het huidige filterschema te maken?

@JeroenD: de kast is geheel uit 25 mm mdf opgebouwd, met her en der de nodigde bracings en wooferbaffle dubbeldik. Woofercompartiment is geheel met 6 mm dik bitumen beplakt. Midcompartiment is met vilt beplakt (op grotere vlakken dubbeldik).
kast met bitumen+kabels.JPG
Speakers staan ca. 1 m vrij van de muur. Achter de speakers is ca. 1,5 m vrij ruimte.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Misschien is het niet onverstandig om eens een serieuze meting te doen van de huidige mid/hoog situatie. Een simulatie is niet zaligmakend en meestal moet je dingen finetunen door te meten en te luisteren.

Overigens heb ik je in een ander draadje al eens het advies gegeven om 2 extra UCD's toe te passen. Dan had je nu mooi de zaak kunnen afregelen in de dlcp.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Misschien is het niet onverstandig om eens een serieuze meting te doen van de huidige mid/hoog situatie. Een simulatie is niet zaligmakend en meestal moet je dingen finetunen door te meten en te luisteren.

Overigens heb ik je in een ander draadje al eens het advies gegeven om 2 extra UCD's toe te passen. Dan had je nu mooi de zaak kunnen afregelen in de dlcp.
Ik denk dat ik iemand met ervaring met meten en met filteren vraag om eens te helpen. Ik wil liever niet zelf meetspullen aanschaffen en weer een leercurve doorlopen. Dan gaat dit systeem nooit af komen. Dit project loopt al 10 jaar. :shock: :!:

Het passieve filter er uit smijten en 2 UCD's extra toepassen + 14 m extra LSkabel trekken vind ik niet zo'n aantrekkelijke optie.
Om zo'n € 350 aan filteronderdelen in de kliko te gooien zou mij vast niet zo'n goed gevoel geven ....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Hoe wil je in vredesnaam met HFD werken als je geen meetspullen hebt! :shock:

Een meetmic met calibratiecurve en een simpele usb geluidskaart is voldoende.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Hoe wil je in vredesnaam met HFD werken als je geen meetspullen hebt! :shock:

Een meetmic met calibratiecurve en een simpele usb geluidskaart is voldoende.
Daarom hoop ik dit dus samen met iemand te kunnen doen. Ook voor het optimaliseren wil ik eigenlijk liever niet een leercurve door.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Als Tony controle metingen heeft gedaan, dan heeft hij vast ook de speakers met muziek gehoord? Als er iets mis was had dat boven moeten komen lijkt me?

Zoals ik en Henkjan al eerder aangaven, weet je zeker dat alle units en alle bekabeling goed in fase zijn aangesloten?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Waarom ben je steeds bang voor een leercurve? Gewoon een beetje klooien en proberen en je leert het vanzelf. Het is tenslotte een hobby!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Heb je ook andere audiofielen je set laten horen? In je eentje aanklooien is doorgaans minder effectief.

GroetjesvWalter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Ik heb heel je speaker topic nog eens doorgelezen, het lijkt erop dat je te weinig output hebt rond 1000-2000Hz en in verhouding teveel hoog. Het is me niet duidelijk of je hiervoor elektrisch hebt gecompenseerd?

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Zonder enige informatie over hoe deze meting tot stand is gekomen, kunnen we alleen maar gissen Walter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Ik heb het over eerdere metingen en simulaties van Tony Gee. Staat her en der verspreid over de circa maar liefst 10 topics die Hans heeft gestart, erg handig... :?

Teveel hoog helpt de ruimtelijkheid wel om de zeep lijkt me trouwens.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Daarom zeg ik ook: doe een fatsoenlijke meting van de huidige situatie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Wel een mooi voorbeeld waarom het soms zo gek niet is om een bestaand ontwerp na te bouwen, zelf vanaf nul beginnen klinkt leuk maar nu ben je 10 jaar, 10 topics en vele duizenden euro's verder en het klinkt nog steeds niet.

Om snel de boosdoener te vinden moet alles inderdaad maar eens serieus worden gemeten, neem dan je hele keten mee, dus aktieve en passieve filtering. Ik zou een proffesional hiervoor inhuren.

En anders een berichtje naar Ray waar jouw kliko woont! :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Op zich is de ramp niet zo groot. Hans moet gewoon even het meten in de Hypex HFD onder de knie krijgen. Maak ik er wel iets werkends van.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Op zich is de ramp niet zo groot. Hans moet gewoon even het meten in de Hypex HFD onder de knie krijgen. Maak ik er wel iets werkends van.
Moet ik eerst de video van jouw DLCP-workshop even goed bekijken..... :wink:

Momenteel zit er in de DLCP nog geen enkele correctie. Alleen voor de laag/midhoog een xover; LR2 op 110 Hz.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Dat Jeroen aangaf dat je het passieve filter zo kon laten ging ervan uit dat je het verdere vormgeven van de frequentie curve met de DLCP zou doen, nu heb je daar echter niks op ingesteld... Das nie goe nie...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Ik kan van de week natuurlijk eens op de fiets springen, of bij goed weer de wandelschoenen aantrekken en even langslopen. Twee weten meer dan één.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Dat Jeroen aangaf dat je het passieve filter zo kon laten ging ervan uit dat je het verdere vormgeven van de frequentie curve met de DLCP zou doen, nu heb je daar echter niks op ingesteld... Das nie goe nie...
En daarom klinkt het nie goe nie........
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”