Waarde koppel condensator
Moderator: Beheerdersteam
Waarde koppel condensator
Hoi,
Ik vroeg me het volgende af,
In mijn buizen versterker zitten 4x een condensator van 0,47uF
Wat is de werking van deze koppel condensator??
En waarom is deze 0,47uF?
Was net een beetje ingelezen in de speakerbouw, en wat in het filter de condesatoren doen.
Borrelde bovenstaande vragen in me op.
Want als bv de 0,47 veranderd word in een andere waarde heeft dit dan invloed op het geluid, net zoals bij een speaker filter
Beinvloed deze condensator het signaal? Kleuring ect.
Gr
Wim
Ik vroeg me het volgende af,
In mijn buizen versterker zitten 4x een condensator van 0,47uF
Wat is de werking van deze koppel condensator??
En waarom is deze 0,47uF?
Was net een beetje ingelezen in de speakerbouw, en wat in het filter de condesatoren doen.
Borrelde bovenstaande vragen in me op.
Want als bv de 0,47 veranderd word in een andere waarde heeft dit dan invloed op het geluid, net zoals bij een speaker filter
Beinvloed deze condensator het signaal? Kleuring ect.
Gr
Wim
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Waarde koppel condensator
Hallo Wim,
Een condensator laat wisselspanning door (audio) en blokt gelijkspanning, gebruikt om je buis in te stellen. Tevens vormt de condensator samen met de weerstand erachter een doorlaatfilter. Als je de waarde aan gaat passen blijf je de gelijkspanning tegenhouden, maar zal je doorlaatfilter veranderen. Als dit al juist bepaalt is, is de waarde veranderen niet wenselijk.
Blijft over het type condensator, dat is een kwestie van geloof
echt meten kun je het niet, maar sommigen zweren bij een bepaalt type condensator wat het geluid al dan niet in positieve in beinvloedt. Daar ben je zelf vrij in om mee te experimenteren. Heb dit zelf wel eens gedaan, maar hoor eigenlijk geen klankmatige verschillen als je gewoon al een goede condensator gebruikt.
Om welke versterker gaat het, en welke koppelcondensatoren gebruik je nu?
Mvg, Barry
Een condensator laat wisselspanning door (audio) en blokt gelijkspanning, gebruikt om je buis in te stellen. Tevens vormt de condensator samen met de weerstand erachter een doorlaatfilter. Als je de waarde aan gaat passen blijf je de gelijkspanning tegenhouden, maar zal je doorlaatfilter veranderen. Als dit al juist bepaalt is, is de waarde veranderen niet wenselijk.
Blijft over het type condensator, dat is een kwestie van geloof
Om welke versterker gaat het, en welke koppelcondensatoren gebruik je nu?
Mvg, Barry
Er zit nu Mundorf zilver/ oil in, dus qua condensator zal het wel oke zijn.
Ik zat meer met de gedachte waarom specifiek 0,47uF terwijl de gehel range 20-20.000Hz er toch door heen gaat?
Of werkt dat weer anders
Ik zat meer met de gedachte waarom specifiek 0,47uF terwijl de gehel range 20-20.000Hz er toch door heen gaat?
Of werkt dat weer anders
Dat hangt dus af van de weerstand die achter de condensator komt.
Die vormen samen het filter wat Barry al aangaf.
Die weerstand bepaalt dus eigenlijk de waarde voor de C.
In de regel ga je er vanuit dat je minimaal 20 Hz wil weergeven bij - 3dB.
Weet je dan de inwendige weerstand van de buis die er na komt en de waarde van de weerstand dan kun je de C uitrekenen.
Die vormen samen het filter wat Barry al aangaf.
Die weerstand bepaalt dus eigenlijk de waarde voor de C.
In de regel ga je er vanuit dat je minimaal 20 Hz wil weergeven bij - 3dB.
Weet je dan de inwendige weerstand van de buis die er na komt en de waarde van de weerstand dan kun je de C uitrekenen.
Hier kan je de waardes invoeren en zien wat het doet met de frequentie maar ook met de fase.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Ik heb hem even voor je ingevuld.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Ik heb hem even voor je ingevuld.
Oke en voor een niet techneut als ik
Zijn er dan op dat grafiekje nog vreemde afwijkingen te zien?
Zijn er dan op dat grafiekje nog vreemde afwijkingen te zien?
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, dat de werkelijke afsluitweerstand, die de condensator 'ziet' waarschijnlijk iets hoger is dan 820 ohm.
En is dat wel of niet correct?
Er zit nu een weerstand van 820ohm die loopt naar pootje 8 van de eindbuis
En paralel over die weerstand zit de condensator.of een elco.
Ik zal de versterker nog wel open schroeven
En dat 4x bij elke eindbuis
Er zit nu een weerstand van 820ohm die loopt naar pootje 8 van de eindbuis
En paralel over die weerstand zit de condensator.of een elco.
Ik zal de versterker nog wel open schroeven
En dat 4x bij elke eindbuis
- pappaleo
- Contacteer:
Waarom, als ik vragen mag, twijfel je aan de waarde van gebruikte onderdelen in een schema dat je blijkbaar niet kan doorgronden?Wim P schreef:Oke en voor een niet techneut als ik
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wordt er niet duidelijk op, als Wim het over een ONTkoppel C heeft is 0.47u wel erg laag, lijkt meer op een koppel C. En over een koppel C zit geen weerstand.AatV schreef:Het gaat dus om een ontkoppel condensator.
Groet,
Aat
Wim, maak svp een eind aan deze kwellende onzekerheid, welke versterker is dit? Schema?
Het zullen wel neutrodynisatie condensatoren zijn, om de HF oscillaties in de eindbuizen af te vlakken
Anne
Anne
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21741
Zie foto's in dat topic
De originele china condensators zijn er toen uit gehaald zeg maar die bij de voorbuizen zitten
Die zijn toen vervangen door 0,47uF mundorf silver/oil
Daarna is als 2e aanpassing de witte keramische weerstanden zie rode pijl veranderd
Nu heeft elke eindlamp zijn eigen weerstand 820ohm, met paralel daar overheen een elco cerafine.
Maar door het volledig ontbreken van technisch inzicht en of achtergrond
Was ik nieuwsgierig waarom nu juist 0,47uF?
Want als ik dit in mijn filter speaker zou stoppen dan krijg ik een signaal dat beinvloed word door de waarde van die condensator.
Dus hoe zit dat nu technisch jip en janneke, met de condesator in de buizen versterker??
of werkt een scheidingsfilter met dezelfde condensatoren heel anders dan in een buizenbak.
Wellicht voor jullie weer een lachwekkende domme vraag, maar pls forgive me.
Zie foto's in dat topic
De originele china condensators zijn er toen uit gehaald zeg maar die bij de voorbuizen zitten
Daarna is als 2e aanpassing de witte keramische weerstanden zie rode pijl veranderd
Nu heeft elke eindlamp zijn eigen weerstand 820ohm, met paralel daar overheen een elco cerafine.
Want als ik dit in mijn filter speaker zou stoppen dan krijg ik een signaal dat beinvloed word door de waarde van die condensator.
Dus hoe zit dat nu technisch jip en janneke, met de condesator in de buizen versterker??
of werkt een scheidingsfilter met dezelfde condensatoren heel anders dan in een buizenbak.
Even wat minder gekheid danWim P schreef:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21741
Zie foto's in dat topic
Bij LS's zitten die C in samenwerking met spoelen enz. geeft afgestemde dingen waarbij de waardes de frequentie bepalen.Als koppel-C tussen twee versterkertrappen houden ze de gelijkspanning tegen en moeten dik genoeg zijn om lage tonen, die steeds meer op veranderende gelijkspanning lijken wegens de traagheid, toch door te laten.Gaat dan niet om een juiste maar minimale waarde, komt niet zo nauw.De belasting die het laag-af filter veroorzaakt is de rooster lekweerstand van de eindbuis, gaat van de kant waar de C naar de eindbuis gaat naar massa.
Iets anders, je zegt 820Ω per buis (kathode weerstand ! is niet wat de koppel-C tegenkomt) dus doorgeknipte tussenverbinding.Was 390Ω (wel aaneen maar ook voor twee buizen toen) dan is 820 wel nogal groot.
Anne
Het was inderdaad eerst 390ohm
Waarom er nu 820ohm in zit??? Geen flauw idee. Kan dit met autobias te maken hebben?
Kan het ook niet meer aan de inmiddels wijlen gepensioneerde reperateur vragen
Hoe kom ik erachter of een en ander wel correct is?
Als ik met de multimeter meet zie ik 420v op de blauwe elco
En meet ik 039v over de weerstand
Waarom er nu 820ohm in zit??? Geen flauw idee. Kan dit met autobias te maken hebben?
Kan het ook niet meer aan de inmiddels wijlen gepensioneerde reperateur vragen
Hoe kom ik erachter of een en ander wel correct is?
Als ik met de multimeter meet zie ik 420v op de blauwe elco
En meet ik 039v over de weerstand
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je versterker lijkt op zoiets als dit, plaatje even gejat van Triode Dick:
Onder autobias wordt hier verstaan dat de bias 'vast' wordt ingesteld. In het schema hierboven 470 Ohm, bij jou 820 Ohm. Een klassieke PushPull schakeling: voorversterkerbuis, daarna een fasedraaier, en daarna per kanaal 2 x een KT88 begrijp ik uit jou verhaal. Vaak wordt er ook met een losse nrs (negatieve rooster spanning) schakeling gewerkt waarmee je dmv een potmeter de ruststroom kun instellen, maar dat is hier dus niet het geval.
Je meet 39V over de 820 Ohm weerstand, volgens de wet van Ohm loopt er 50mA ruststroom, wat een prima waarde is voor een KT88. Ik zou zeggen niets meer aan doen.
Waarom is de kathode weerstand aangepast, vermoedelijk stond die ruststroom wat uitbundig. 50mA door 820 Ohm geeft 2 Watt, vandaar dat de weerstanden dikke jongens zijn.
De 0.47uF waar je vraag mee begon is dus wel degelijk een koppelcondensator.
Onder autobias wordt hier verstaan dat de bias 'vast' wordt ingesteld. In het schema hierboven 470 Ohm, bij jou 820 Ohm. Een klassieke PushPull schakeling: voorversterkerbuis, daarna een fasedraaier, en daarna per kanaal 2 x een KT88 begrijp ik uit jou verhaal. Vaak wordt er ook met een losse nrs (negatieve rooster spanning) schakeling gewerkt waarmee je dmv een potmeter de ruststroom kun instellen, maar dat is hier dus niet het geval.
Je meet 39V over de 820 Ohm weerstand, volgens de wet van Ohm loopt er 50mA ruststroom, wat een prima waarde is voor een KT88. Ik zou zeggen niets meer aan doen.
Waarom is de kathode weerstand aangepast, vermoedelijk stond die ruststroom wat uitbundig. 50mA door 820 Ohm geeft 2 Watt, vandaar dat de weerstanden dikke jongens zijn.
De 0.47uF waar je vraag mee begon is dus wel degelijk een koppelcondensator.
Hoi
Het enige wat ik weet is, althans wat ik ooit mee gekregen heb tijdens de aankoop
Dat het een single ended versterker is, en triode schakeling
Ik meende dat er nog de kreet parallel erbij genoemd werd
Het enige wat ik weet is, althans wat ik ooit mee gekregen heb tijdens de aankoop
Dat het een single ended versterker is, en triode schakeling
Ik meende dat er nog de kreet parallel erbij genoemd werd
Voor de zekerheid het hele ouwe draadje doorgenomen
Gaat over een SE versterker die nogal gloeiend werd.Met vervangen van de kathode weerstanden is de klank nu teruggebracht van een hete woestijn naar zwoel strand
. Weer klaar voor de zomer ware het niet dat het vakantiegeld al uitgegeven is aan dure C's
.
Anne
Gaat over een SE versterker die nogal gloeiend werd.Met vervangen van de kathode weerstanden is de klank nu teruggebracht van een hete woestijn naar zwoel strand
Anne
Ok, dat is dus die parallel SE versterker die hier eerder is langsgekomen.
Die waarde van 0.47 als koppel is gewoon zo omdat meestal die waarde wordt gebruikt. Klinkt raar, maar dat is dan weer zo omdat die waarde altijd 'groot genoeg' is voor eigenlijk alle in de praktijk voorkomende belastingen.
In theorie zou je daar de kleinste waarde maarmee je weg kan komen in moeten zetten, gegeven de impedantie van de volgende trap en de wens om de versterker iig tot 20hz of zo door te laten lopen (als je ugt zo ver komt
). Dit omdat dan in theorie de vervorming bij oversturing -als het rooster positief zou worden- het kleinst blijft.
Vaak is de roostlek weerstand/ impedantie van de eindtrap iets van 100k. Een 0.47uF koppel c geeft je dan een frequentiebereik tot 3Hz.
Meestal is 0.1uF dus groot genoeg.
Die waarde van 0.47 als koppel is gewoon zo omdat meestal die waarde wordt gebruikt. Klinkt raar, maar dat is dan weer zo omdat die waarde altijd 'groot genoeg' is voor eigenlijk alle in de praktijk voorkomende belastingen.
In theorie zou je daar de kleinste waarde maarmee je weg kan komen in moeten zetten, gegeven de impedantie van de volgende trap en de wens om de versterker iig tot 20hz of zo door te laten lopen (als je ugt zo ver komt
Vaak is de roostlek weerstand/ impedantie van de eindtrap iets van 100k. Een 0.47uF koppel c geeft je dan een frequentiebereik tot 3Hz.
Meestal is 0.1uF dus groot genoeg.
Ah!buis schreef:Voor de zekerheid het hele ouwe draadje doorgenomen![]()
Gaat over een SE versterker die nogal gloeiend werd.Met vervangen van de kathode weerstanden is de klank nu teruggebracht van een hete woestijn naar zwoel strand. Weer klaar voor de zomer ware het niet dat het vakantiegeld al uitgegeven is aan dure C's
.
Anne
Ha Anne,
Het kan nog gekker hoor, ik heb nog 0,33uF audyn true copper max hier op het strand liggen
En als die 0,47 waarde toch niet echt kritisch is zou ik kunnen overwegen om de copper erin te zetten.
Of gewoon laten zoals het is, en lekker op vakantie gaan
Want nu de versterker niet veel warmte meer geeft, en de buizen niet mij het gewenste bruine tintje kan geven, is op vakantie gaan wel heel aantrekkelijk.
Beetje rond dobberren in een van de vele zwembaden van het resort, heerlijk koud bier
Maar goed de realiteit is gewoon morgenvroeg weer opstaan en naar mijn werk
Hier nog een foto van de binnenzijde huidige situatie
Nog vreemde situaties te zien?
Wat zijn die bruine elco's ? Die nog voor de voorbuizen zitten?
Beinvloeden die nog het audio signaal?
Wat zijn die bruine elco's ? Die nog voor de voorbuizen zitten?
Ja, die witte weerstanden zijn vervangen door kleine zwarte, niks mis mee, maar de elco's erover waren toch 220µF en nu zie ik maar 22µF zittenWim P schreef:Hier nog een foto van de binnenzijde huidige situatie
Dat zijn afvlak condensatoren, tegen brommen en motorboten.Ze staan, voor 't signaal, in serie met de anodeweerstanden van de voorversterker.Horen dus wel bij het signaalgebeuren, maar t.o.v. de weerstanden is hun geleiding zo goed dat je dat verwaarloosbaar mag noemen, soort kortsluiting wat 't ook moet zijn.Wat zijn die bruine elco's ? Die nog voor de voorbuizen zitten?
Anne
Hoi Anne
De elco over de weerstand is 100v 22uF inderdaad
Waarom dat is gedaan? Geen idee kan dat komen doordat nu elke lamp zijn eigen weerstand en elco heeft?
In de oude situatie stonden er 2 lampen per weerstand
Nog even wat meet info
Over de blauwe elco meet ik 418volt
Over de weerstand meet ik 42v
De elco over de weerstand is 100v 22uF inderdaad
Waarom dat is gedaan? Geen idee kan dat komen doordat nu elke lamp zijn eigen weerstand en elco heeft?
In de oude situatie stonden er 2 lampen per weerstand
Nog even wat meet info
Over de blauwe elco meet ik 418volt
Over de weerstand meet ik 42v
nu breekt denk ik de ....... uit met de onderstaande tekst, maar het is niet anders.
heb vandaag mijn versterker voorzien van Audyn True Copper Max
https://www.intertechnik.nl/Shop/Filter ... 68,nl,7685
er zat Mundorf Silver/oil 0.47uF in
nu Audyn True copper Max 0.47uF
dus de waarde is het zelfde gebleven, maar het geluid niet........................
waar de mundorf nog weleens de neiging had om het echte hoog wat scherper te maken, is het geheel nu in balans
maar het meest is wel de bas weergave, de bas is veel dieper en strakker.
voorheen had ik nog weleens last van een beetje boem in de bas bij bepaalde frequentie
nu is het heel mooi in balans
stereo beeld is beter
diepte is niet veranderd, wel is de "ruimte akoestiek" van de opname meer te horen
diepe strakke bas
is hier technisch een verklaring voor??????
heb vandaag mijn versterker voorzien van Audyn True Copper Max
https://www.intertechnik.nl/Shop/Filter ... 68,nl,7685
er zat Mundorf Silver/oil 0.47uF in
nu Audyn True copper Max 0.47uF
dus de waarde is het zelfde gebleven, maar het geluid niet........................
waar de mundorf nog weleens de neiging had om het echte hoog wat scherper te maken, is het geheel nu in balans
maar het meest is wel de bas weergave, de bas is veel dieper en strakker.
voorheen had ik nog weleens last van een beetje boem in de bas bij bepaalde frequentie
nu is het heel mooi in balans
stereo beeld is beter
diepte is niet veranderd, wel is de "ruimte akoestiek" van de opname meer te horen
diepe strakke bas
is hier technisch een verklaring voor??????