TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door FR_Aad »

toetertje schreef:
Waar koop je zo'n testbordje?

https://www.eoo-bv.nl/150-breadboards
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

toetertje schreef:
Waar koop je zo'n testbordje?
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door toetertje »

Kappa7 schreef:
toetertje schreef:
Waar koop je zo'n testbordje?
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0
Super, dankjewel. :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

De 555 is wel zo vriendelijk voor trage veranderingen :D
Zit wel een foutje in de tekening, vermoedelijk niet in 't echt als het werkt
Cap.jpg
Cap.jpg (16.12 KiB) 595 keer bekeken
Ook nog maar wat verandert :sure:
Met R1 en R5 verschillend en niet te kleine C4 gaat de versterker niet aan na een stroomonderbreking.
Heel simpele manier,niet helemaal betrouwbaar, maar als dat werkt is het vlug klaar.
C6 ook liever de andere kant uit,RLY2 zou kunnen sputteren bij onder stroom zetten.
Door de diodes gaat het drukknop-deel in de "uit"stand zodra op afstand wordt ingeschakeld, afstand-uit is dan ook echt uit en niet laatste stand drukknop.
Anne
Bijlagen
Kappsels.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Kijk daar ga ik eens mee testen.
De remote lijkt mij nu inderdaad beter doordat de stand vana de stand van de stad schakelaar nu minder van belang is.

Met de kast weer aardig opgeschoten.
De trafos staan nu ook op hun plek net als de buizen.

Nog even een foto voor dat alles uitelkaar gaat
Bijlagen
1466004104702-525732670.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
toetertje schreef:
Waar koop je zo'n testbordje?

https://www.eoo-bv.nl/150-breadboards

toetertje schreef:
Kappa7 schreef:
toetertje schreef:
Waar koop je zo'n testbordje?
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0
Super, dankjewel. :goedzo:
En wat is er mis met die van Ome Dick ? :think: :boos:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Zullen ook prima werken maar daar had ik hem niet vandaan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
De 555 is wel zo vriendelijk voor trage veranderingen :D
Zit wel een foutje in de tekening, vermoedelijk niet in 't echt als het werkt
De bijlage Cap.jpg is niet meer beschikbaar
Ook nog maar wat verandert :sure:
Met R1 en R5 verschillend en niet te kleine C4 gaat de versterker niet aan na een stroomonderbreking.
Heel simpele manier,niet helemaal betrouwbaar, maar als dat werkt is het vlug klaar.
C6 ook liever de andere kant uit,RLY2 zou kunnen sputteren bij onder stroom zetten.
Door de diodes gaat het drukknop-deel in de "uit"stand zodra op afstand wordt ingeschakeld, afstand-uit is dan ook echt uit en niet laatste stand drukknop.
Anne
Ben ffe met deze schakeling aan de gang geweest en heb hem nu goed werkend zo als ik zou willen.
Knipsel.PNG
Verder deed de schakeling met RLY2 er aan het niet goed.
Deze bleef plakken en schakelde niet uit na het inschakelen.
Met het plaatsen van de transistor was dit opgelost.

Het aanpassen van R1 heb ik nog niet mee getest maar hou ik even zo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Verder deed de schakeling met RLY2 er aan het niet goed.
Deze bleef plakken en schakelde niet uit na het inschakelen.
Met het plaatsen van de transistor was dit opgelost.
De 555/556 hebben wel fut om naar de nul te trekken, maar naar de + is een stuk minder.Ik weet niet hoeveel stroom dat relais nodig heeft en zag daar dan niet zo vlug graten in.
Het aanpassen van R1 heb ik nog niet mee getest maar hou ik even zo.
Zolang de boel maar niet in de "aan" stand komt bij in gebruik nemen, of na stroomstoring.Anders kom je op een keer thuis en staat de versterker al uren te brullen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
...............Ik weet niet hoeveel stroom dat relais nodig heeft en zag daar dan niet zo vlug graten in.
Anne
Zo zie je maar, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de moderne jeugd netjes gefileerde relais gebruikt :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
...............Ik weet niet hoeveel stroom dat relais nodig heeft en zag daar dan niet zo vlug graten in.
Anne
Zo zie je maar, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de moderne jeugd netjes gefileerde relais gebruikt :lol:
Overmorgen weer feest ! http://www.youropi.com/nl/den-haag/even ... ag-2-10397 Oppassen voor de graat :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Op aanraden van Peter heb ik toen andere relais besteld.
Dat zijn deze geworden.
http://www.tme.eu/nl/details/44.62.7.01 ... ur/finder/
De vorige zouden een te kleine afstand hebben tussen de schakel contacten en de stroom voeren de delen.
Is deze soms nu ook weer niet goed????
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

Die zijn 40mA spoelstroom. Moet de 555 met gemak kunnen leveren. Het kan echter nooit kwaad om een extra buffer torretje te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Die zijn 40mA spoelstroom. Moet de 555 met gemak kunnen leveren. Het kan echter nooit kwaad om een extra buffer torretje te gebruiken.
Als 't relais (die aan de massa) bij 10,5V nog goed werkt zou het zonder hulp kunnen.
De relais aan de + die naar massa wordt getrokken krijgt 11,5V van de 555/556.Bij die dat naar + getrokken moet verlies je (afhankelijk van temp.) 1,5V.Zit die tor daar wel nuttig.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

Nu is het wel zo dat dit schakelingetje erg gevoelig is voor stoorpieken op de TH/TRG input van de 555. Verdient beslist aanbeveling om de drukschakelaar met een stukje afgeschermd kabel aan te sluiten.

Overigens is die Kliko schakeling met een 555 hier op ZBA al talloze malen voorbij gekomen in vele variaties. Moet zo langzamerhand toch geen probleem meer opleveren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels heb ik alles nu netjes op gaatjesprint gebouwd en alles lijkt goed te werken. :rock: :rock: :rock:
Ah!buis weer bedankt voor het aanpassen van het schema ik ben er erg blij mee. :goeie:

Nu dus weer verder met de kast.
Heb inmiddels een plaatschaar en wat 1 en 2mm plaat opgehaald bij mijn broer
2016-06-18 14.07.53.jpg
Hier mee ben nu de trafo kap aan het maken.
20160618_140800.jpg
De grijze delen nog even weg knippen en dan even verder mooi rondmaken met de bandschuurmachine.
Vervolgens een strook van 8.5 cm hoog afknippen van ongeveer 1M lengte en deze netjes om de bovenplaat heen trekken en dan van binnen uit lassen.
Als ik netjes gelast heb krijg je dan een dikke hoek die ik mooi kan afronden met de flex.
vervolgens alles netjes strak maken en mooi zwart spuiten net als de rest van de kast die overigen Zwart geanodiseerd wordt. Het front is van MDF en die wordt dan weer net als de rest van mijn apparatuur hoogglans zwart.

Zal een aardig zwart bakje worden maar door de verschillende oppervlakte afwerkingen verwacht ik toch een mooi geheel te krijgen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Ah!buis »

Zozo, ongeveer dag en nacht bezig, is 't dringend ? :think: Wel flink dik lijkt me.
Kappa7 schreef:
De grijze delen nog even weg knippen en dan even verder mooi rondmaken met de bandschuurmachine.
Klinkt bekend :o , wel met ander gereedschap :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Ja het is dringend.
Hij moet op 30 juni zijn kunsten laten horen op de AMVN.
Zou dan wel leuk zijn als ook de behuizing netjes is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Barry2001 »

Toch wel gaaf als je zelf kunt lassen :goedzo: biedt een hoop mogelijkheden. Plaatstaal is het dan toch wat je gebruikt? Hoop dat je het met de bandschuurmachine mooi glad krijgt, 1 x (300B SE) met dikke stalen trafokappen gewerkt, nooit weer. Glad gekregen, maar wat een werk ](*,) . Je gebruikt dunnere plaat, 1 a 2mm, best kans dat dit beter te bewerken is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door dre »

Plamuur? :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door democles »

Kneedbaar metaal? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Kneedbaar metaal? :mrgreen:
Dat is voor watjes :mrgreen:

Dit wordt een brute versterker met dikke trafo's en dikke buizen. Moet op zijn minst de snijbrander aan te pas komen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door democles »

Ja OKE,voor watjes........ :mrgreen:

Beetje knip las en snijwerk :rock: :rock:

Maar is het niet beter voor non ferro te gaan bij buizen gebakjes? :-s
Laatst gewijzigd door democles op za 18 jun 2016, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Dat kan ik niet lassen en voor de afscherming is het overigens ook niet verkeerd om ijzer te gebruiken.
Is het ook gelijk magnetisch afgeschermd.
Al zou er dan aan de onderzijde ook een ijzeren plaat moeten liggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Pjotr »

1mm plaat gaan lassen? Of 2mm? Ok kan, maar dat wordt dan toch meer autogeen "dicht smelten". Kan heel mooi maar vereist wel oefening. Zo'n chassis trekt anders krom alle kanten op als je dat met de hand gaat doen.
Plaats reactie