[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

Ja zeg, ga een beetje dik 80 pagina's afgraven. Het zit nu in elkaar en dus verder gaan en uitzoeken wat wat doet. Dit moet gewoon goed kunnen komen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

600 dus. Bedankt Hans :goedzo:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

Bewerken van titaan stelt geen donder voor, totaal niet hard, en kost (dus) niet veel. Zelfs de eerste de beste particulieren-leverancier kan je aan foliemateriaal helpen, voor minder dan een euro per speaker...bijvoorbeeld
Komt zonder al-dan-niet terechte kritiek op Tangband ook vast goed. Finetunen hoort er gewoon bij.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Finetunen hoort er gewoon bij.
Dat heb ik tig posts geleden al gemeld. Dit is filter versie 0.1c.

De c is van concept.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
600 dus. Bedankt Hans :goedzo:
+1

De vorm van die slinger (zig-zag) duidt overduidelijk op diffractie of een reflectie (in de kast?). Heeft m.i. weinig met de kwaliteiten van de mid zelf te maken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 30 mei 2016, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Dit is filter versie 0.1c.

De c is van concept.
En dan nog niet eens op basis van metingen in de huidige (voltooide) kast. Dat kón gewoon niet goed zijn. Als dat het wel was geweest, dan was het een klein wondertje.

Er volgen nog een paar stappen, dat komt uiteindelijk wel goed, denk ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Ik vind het middengebied nog wat aan de agressieve kant. Of het voldoende is om de serieweerstand te vergroten weet ik niet. Ik heb het er even met Peter (pjotr) over gehad en die was van mening dat dat een bekend minpuntje is van een metalen middentoner. Schijnt moeilijk tot niet te temmen te zijn. Ik heb daar te weinig ervaring mee, dus ik kan daar nog niet veel over zeggen.
Pjotr schreef:
Klopt wel. Alhoewel het ook erg van de mid zelf afhangt. Metal cones breken nogal agressief op en dat is moeilijk te temmen. Dat moet minstens een octaaf boven het weergavegebied liggen. De Dayton RS100 bv loopt moeiteloos tot 20 kHz en die heeft geen vervelende break up in het hoorbare gebied. Misschien eerst wat watervalplotjes maken.
Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?
Of is het agressieve opbreken van de metal cone moeilijk te temmen, maar dit hoeft geen probleem te zijn als het ver (genoeg) buiten het inzet bereik ligt?

En 60,- euro voor een unit met een titanium cone die voor 37,50 als W655C met een papieren cone verkrijgbaar is dekt de kosten wel lijkt me. Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Pjotr schreef:
Klopt wel. Alhoewel het ook erg van de mid zelf afhangt. Metal cones breken nogal agressief op en dat is moeilijk te temmen. Dat moet minstens een octaaf boven het weergavegebied liggen. De Dayton RS100 bv loopt moeiteloos tot 20 kHz en die heeft geen vervelende break up in het hoorbare gebied. Misschien eerst wat watervalplotjes maken.
Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?
Goed lezen Wouter, de break-up is moeilijk te temmen. Als jij een makkelijke oplossing daarvoor hebt gevonden anders dan dat ver buiten het weergavegebied te houden, hou ik mij aanbevolen :mrgreen: Vooralsnog lijkt het er op dat dat wel in orde is bij de X-Rays.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.
Beryllium alloy, dat is een legering.

Trouwens een gevaarlijk goedje dat beryllium; erg giftig. Misschien dat dit ook een deel van het prijsverschil bepaald; in China nemen ze het minder nauw met arbeidsomstandigheden dan in de meeste sommige westerse landen.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

@Wouter : Ook binnen de passpand is het best wel te temmen, maar je moet een beetje mazzel hebben. CQ een voor dat doel, goed ontworpen driver hebben.
Een mooie symmetrische, niet te smalle slinger gaat best prima, passief. Iets anders : lastig, hou maar liever ver buiten de passband.

In fact : de eerste Seas EX-4 is een van mijn favorietere kant-en-klaar ontwerpen. Da's dan wel geen metaal, maar wel soortgelijk gedrag. De rotzooi maar nét buiten de passband van de mid, netjes schoon kilinkend. Het kán heus wel.

Met de driverkeus in dit X-ray ontwerp : dat kan zonder twijfel. Verwachte probleemzooi zit riant buiten zijn weergavegebied.

Moet wel zeggen : mijn persoonlijke vooorkeur is wat 'zachtere' materialen voor het mid. Zoals asltijd met persoonlijke voorkeur : your mileage may vary.....
Óók met hard, zijn goede resultaten te bereiken.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op ma 30 mei 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

Die TB W4-1337 is een Ti coating op een EPS laag meen ik. dat verklaart de milde reso in vergelijking met massieve Ti cones zoals de Visaton TI100

richard schreef:
wouter schreef:
Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.
Beryllium alloy, dat is een legering. Trouwens een gevaarlijk goedje dat beryllium; erg giftig. Misschien dat dit ook een deel van het prijsverschil bepaald; in China nemen ze het minder nauw met arbeidsomstandigheden dan in de meeste sommige westerse landen.
puur Beryllium zit alleen in de echt dure speakers, in de goedkopere als die TB tweeter zit een Berylium oxide iirc. naast het giftig zijn, is metallisch Be ook erg lastig verwerkbaar, er zijn maar een paar bedrijven in de wereld die dat kunnen, en die leveren dan de domes aan bv Scan Speak, B&W, etc.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Goed lezen Wouter, de break-up is moeilijk te temmen. Als jij een makkelijke oplossing daarvoor hebt gevonden anders dan dat ver buiten het weergavegebied te houden, hou ik mij aanbevolen :mrgreen: Vooralsnog lijkt het er op dat dat wel in orde is bij de X-Rays.
Daarom stond dat exact ook in de zin er onder.
wouter schreef:
Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?
Of is het agressieve opbreken van de metal cone moeilijk te temmen, maar dit hoeft geen probleem te zijn als het ver (genoeg) buiten het inzet bereik ligt?
Pjotr schreef:
Goed lezen Wouter :mrgreen:
Maar ik merk dat het leek alsof de discussie veranderd was. Om te verhelderen wie nu welke mening heeft stelde ik mij vragend op.

Ik heb al tig alu membranen en diverse soorten accuton door de vingers gehad en zie absoluut de voordelen van goede harde conussen. Sterker nog, in het hoog zou ik - los van een AMT - bijna niet weten hoe je het geluid goed moet krijgen met een softdome. Op het set van hsmeets viel direct op dat zo'n keramische tweeter echt veel laat horen. Maar nu dwaal ik af terwijl ik de boel wilde verhelderen.

Dan nog wat anders, over waterval plots en kastresonanties. Pappaleo schreef over die 600 Hz slinger dat hij hem ook soortgelijk tegen was gekomen bij zijn TB W4-655C en dat het eerder in de unit leek te zitten dan in de kast. Als ik het me goed herinner...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

Ok. Even over die slinger, een dergelijke "zig-zag" duidt op een sterk niet-faselineair verschijnsel. Normale mechanische resonanties zijn faselineair en veroorzaken een bult of dip, maar geen zig-zag. Eerder valt te denken aan een diffractie verschijnsel, een staande golf langs het front of een reflectie in de kast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Een eerste begin gemaakt met de bouw van een filterkast.
Het ligt natuurlijk voor de hand om hiervoor een plaat MDF 15 of 18 mm voor te halen. dat is te simpel. :lol:
Ik had namelijk nog aardig wat stukjes 10 en 12 mm multiplex liggen, van dezelfde oorsprong als het materiaal van de kasten.
20160607_175234.jpg
20160607_175257.jpg
20160609_215322.jpg
20160609_215344.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Wat een grote bak, ik dan neem aan dat beide filters hierin komen? Waar komt deze filterkast te staan in de opstelling?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Hoe groot denk jij dat hij is dan ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

40x35x10 of zoiets
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

Die Walt, helemaal in de war gebracht door die bloempot er naast. Jij denkt vast dat er aarde in komt met twee wietplanten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Gezien de afmetingen van de boormachine zal mijn schatting er denk ik niet ver naast zitten...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Kappa7 »

Heb je dit wel met je vrouw overlegd
Straks mogen de speakers blijven staan enoefen de filters het huis uit.
Is het niet handiger om de filters inpandig te maken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Ach een paar lange kabels naar zijn chalet op en neer en dat probleem is ook weer opgelost. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

"Het is toch niet de bedoeling dat die plankjes achter die luidsprekers zo blijven liggen ? kun je daar niet iets van een kastje voor maken ?"

:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ik vind het best wel mooie plankjes :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Mis alleen nog wat steraarde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”