[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja zeg, ga een beetje dik 80 pagina's afgraven. Het zit nu in elkaar en dus verder gaan en uitzoeken wat wat doet. Dit moet gewoon goed kunnen komen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Bewerken van titaan stelt geen donder voor, totaal niet hard, en kost (dus) niet veel. Zelfs de eerste de beste particulieren-leverancier kan je aan foliemateriaal helpen, voor minder dan een euro per speaker...bijvoorbeeld
Komt zonder al-dan-niet terechte kritiek op Tangband ook vast goed. Finetunen hoort er gewoon bij.
Komt zonder al-dan-niet terechte kritiek op Tangband ook vast goed. Finetunen hoort er gewoon bij.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat heb ik tig posts geleden al gemeld. Dit is filter versie 0.1c.MarcoSQ schreef:Finetunen hoort er gewoon bij.
De c is van concept.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
+1pappaleo schreef:600 dus. Bedankt Hans
De vorm van die slinger (zig-zag) duidt overduidelijk op diffractie of een reflectie (in de kast?). Heeft m.i. weinig met de kwaliteiten van de mid zelf te maken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 30 mei 2016, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En dan nog niet eens op basis van metingen in de huidige (voltooide) kast. Dat kón gewoon niet goed zijn. Als dat het wel was geweest, dan was het een klein wondertje.pappaleo schreef:Dit is filter versie 0.1c.
De c is van concept.
Er volgen nog een paar stappen, dat komt uiteindelijk wel goed, denk ik.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
pappaleo schreef:Ik vind het middengebied nog wat aan de agressieve kant. Of het voldoende is om de serieweerstand te vergroten weet ik niet. Ik heb het er even met Peter (pjotr) over gehad en die was van mening dat dat een bekend minpuntje is van een metalen middentoner. Schijnt moeilijk tot niet te temmen te zijn. Ik heb daar te weinig ervaring mee, dus ik kan daar nog niet veel over zeggen.
Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?Pjotr schreef:Klopt wel. Alhoewel het ook erg van de mid zelf afhangt. Metal cones breken nogal agressief op en dat is moeilijk te temmen. Dat moet minstens een octaaf boven het weergavegebied liggen. De Dayton RS100 bv loopt moeiteloos tot 20 kHz en die heeft geen vervelende break up in het hoorbare gebied. Misschien eerst wat watervalplotjes maken.
Of is het agressieve opbreken van de metal cone moeilijk te temmen, maar dit hoeft geen probleem te zijn als het ver (genoeg) buiten het inzet bereik ligt?
En 60,- euro voor een unit met een titanium cone die voor 37,50 als W655C met een papieren cone verkrijgbaar is dekt de kosten wel lijkt me. Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed lezen Wouter, de break-up is moeilijk te temmen. Als jij een makkelijke oplossing daarvoor hebt gevonden anders dan dat ver buiten het weergavegebied te houden, hou ik mij aanbevolenwouter schreef:Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?Pjotr schreef:Klopt wel. Alhoewel het ook erg van de mid zelf afhangt. Metal cones breken nogal agressief op en dat is moeilijk te temmen. Dat moet minstens een octaaf boven het weergavegebied liggen. De Dayton RS100 bv loopt moeiteloos tot 20 kHz en die heeft geen vervelende break up in het hoorbare gebied. Misschien eerst wat watervalplotjes maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Beryllium alloy, dat is een legering.wouter schreef:pappaleo schreef:Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.
Trouwens een gevaarlijk goedje dat beryllium; erg giftig. Misschien dat dit ook een deel van het prijsverschil bepaald; in China nemen ze het minder nauw met arbeidsomstandigheden dan in
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Wouter : Ook binnen de passpand is het best wel te temmen, maar je moet een beetje mazzel hebben. CQ een voor dat doel, goed ontworpen driver hebben.
Een mooie symmetrische, niet te smalle slinger gaat best prima, passief. Iets anders : lastig, hou maar liever ver buiten de passband.
In fact : de eerste Seas EX-4 is een van mijn favorietere kant-en-klaar ontwerpen. Da's dan wel geen metaal, maar wel soortgelijk gedrag. De rotzooi maar nét buiten de passband van de mid, netjes schoon kilinkend. Het kán heus wel.
Met de driverkeus in dit X-ray ontwerp : dat kan zonder twijfel. Verwachte probleemzooi zit riant buiten zijn weergavegebied.
Moet wel zeggen : mijn persoonlijke vooorkeur is wat 'zachtere' materialen voor het mid. Zoals asltijd met persoonlijke voorkeur : your mileage may vary.....
Óók met hard, zijn goede resultaten te bereiken.
Een mooie symmetrische, niet te smalle slinger gaat best prima, passief. Iets anders : lastig, hou maar liever ver buiten de passband.
In fact : de eerste Seas EX-4 is een van mijn favorietere kant-en-klaar ontwerpen. Da's dan wel geen metaal, maar wel soortgelijk gedrag. De rotzooi maar nét buiten de passband van de mid, netjes schoon kilinkend. Het kán heus wel.
Met de driverkeus in dit X-ray ontwerp : dat kan zonder twijfel. Verwachte probleemzooi zit riant buiten zijn weergavegebied.
Moet wel zeggen : mijn persoonlijke vooorkeur is wat 'zachtere' materialen voor het mid. Zoals asltijd met persoonlijke voorkeur : your mileage may vary.....
Óók met hard, zijn goede resultaten te bereiken.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op ma 30 mei 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die TB W4-1337 is een Ti coating op een EPS laag meen ik. dat verklaart de milde reso in vergelijking met massieve Ti cones zoals de Visaton TI100
puur Beryllium zit alleen in de echt dure speakers, in de goedkopere als die TB tweeter zit een Berylium oxide iirc. naast het giftig zijn, is metallisch Be ook erg lastig verwerkbaar, er zijn maar een paar bedrijven in de wereld die dat kunnen, en die leveren dan de domes aan bv Scan Speak, B&W, etc.richard schreef:Beryllium alloy, dat is een legering. Trouwens een gevaarlijk goedje dat beryllium; erg giftig. Misschien dat dit ook een deel van het prijsverschil bepaald; in China nemen ze het minder nauw met arbeidsomstandigheden dan inwouter schreef:Maar TB geeft rustig aan een beryllium dome te hebben (ca 110,-), terwijl het geloof ik 4% berylium was.de meestesommige westerse landen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Daarom stond dat exact ook in de zin er onder.Pjotr schreef:Goed lezen Wouter, de break-up is moeilijk te temmen. Als jij een makkelijke oplossing daarvoor hebt gevonden anders dan dat ver buiten het weergavegebied te houden, hou ik mij aanbevolenVooralsnog lijkt het er op dat dat wel in orde is bij de X-Rays.
wouter schreef:Klopt het nou wel of niet dat metal cones moeilijk tot niet te temmen zijn?
Of is het agressieve opbreken van de metal cone moeilijk te temmen, maar dit hoeft geen probleem te zijn als het ver (genoeg) buiten het inzet bereik ligt?
Maar ik merk dat het leek alsof de discussie veranderd was. Om te verhelderen wie nu welke mening heeft stelde ik mij vragend op.Pjotr schreef:Goed lezenWouter![]()
Ik heb al tig alu membranen en diverse soorten accuton door de vingers gehad en zie absoluut de voordelen van goede harde conussen. Sterker nog, in het hoog zou ik - los van een AMT - bijna niet weten hoe je het geluid goed moet krijgen met een softdome. Op het set van hsmeets viel direct op dat zo'n keramische tweeter echt veel laat horen. Maar nu dwaal ik af terwijl ik de boel wilde verhelderen.
Dan nog wat anders, over waterval plots en kastresonanties. Pappaleo schreef over die 600 Hz slinger dat hij hem ook soortgelijk tegen was gekomen bij zijn TB W4-655C en dat het eerder in de unit leek te zitten dan in de kast. Als ik het me goed herinner...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ok. Even over die slinger, een dergelijke "zig-zag" duidt op een sterk niet-faselineair verschijnsel. Normale mechanische resonanties zijn faselineair en veroorzaken een bult of dip, maar geen zig-zag. Eerder valt te denken aan een diffractie verschijnsel, een staande golf langs het front of een reflectie in de kast.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een eerste begin gemaakt met de bouw van een filterkast.
Het ligt natuurlijk voor de hand om hiervoor een plaat MDF 15 of 18 mm voor te halen. dat is te simpel.
Ik had namelijk nog aardig wat stukjes 10 en 12 mm multiplex liggen, van dezelfde oorsprong als het materiaal van de kasten.
Het ligt natuurlijk voor de hand om hiervoor een plaat MDF 15 of 18 mm voor te halen. dat is te simpel.
Ik had namelijk nog aardig wat stukjes 10 en 12 mm multiplex liggen, van dezelfde oorsprong als het materiaal van de kasten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat een grote bak, ik dan neem aan dat beide filters hierin komen? Waar komt deze filterkast te staan in de opstelling?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die Walt, helemaal in de war gebracht door die bloempot er naast. Jij denkt vast dat er aarde in komt met twee wietplanten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gezien de afmetingen van de boormachine zal mijn schatting er denk ik niet ver naast zitten...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Heb je dit wel met je vrouw overlegd
Straks mogen de speakers blijven staan enoefen de filters het huis uit.
Is het niet handiger om de filters inpandig te maken
Straks mogen de speakers blijven staan enoefen de filters het huis uit.
Is het niet handiger om de filters inpandig te maken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ach een paar lange kabels naar zijn chalet op en neer en dat probleem is ook weer opgelost. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
"Het is toch niet de bedoeling dat die plankjes achter die luidsprekers zo blijven liggen ? kun je daar niet iets van een kastje voor maken ?"

