GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Joris, bedankt,had dit oplichten nog nooit gezien bij Russische buizen en dan denk je gelijk aan defecten,terwijl de buis wel goed klonk........... :?

Anne, het klinkt goed waarom dan terug naar 40mA,of moet er per se -40v op staan?

Of staat er zo te veel spanning op de stroombron van de 6N2P?

Voor nu even verder luisteren en kijken of de boel heel blijft,voordat de tweede print gefabriekt wordt en ik alles ontmantel voor verdere inbouw.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Anne, het klinkt goed waarom dan terug naar 40mA,of moet er per se -40v op staan?
Of staat er zo te veel spanning op de stroombron van de 6N2P?
Is idd een overweging.Hoe minder -Vg hoe meer spanning op de stroombron = warmer, hoe meer reden om er de BC639 te vervangen door BD139.Maar ook, als die buizen toch al minder stroom trekken, dan de kans dat ze 't nog een tijd volhouden te vergroten door ze op een wat lager pitje te zetten.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Oke,de eindbuizen op 40mA gezet (was eerst 200mV over de kathode weerstand nu 133mV)

De stekker er in en spelen maar,.....geen geluid.................. :oops:

Kwam er achter dat een huisgenoot zich vannacht te goed heeft gedaan aan de luidspreker kabel.

Deze was compleet doormidden geknaagd. :boos:

De boel speelt weer............ :mrgreen:

Meet nu -31v aan negatieve spanning op de 1K weerstand aan G1, met ingeplugde eindbuizen.

De transistoren blijven koud aanvoelen.

Er veranderd niet veel aan het geluidsbeeld.

Zou ik de buizen toch wat warmer willen afstellen, dan dus de twee BC639 vervangen door de BD139.

Vraagje: De 3x BC547 kunnen dan blijven zitten?
Bijlagen
Boefje...jpg
DSC03549.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Als je pas tegen tweeën naar bed gaat heeft de poes dat wel heel vlug voor elkaar gekregen :o
Ziet 'r anders zo'n lief beestje uit :sure:
Die BC547's hebben nergens last van en als de rest zelfs niet warm aanvoelt zit 't wel snor.
Hoe staat 't trouwens met de schermroostervoeding ? Zou rond 225V zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Laat hem/haar de 400V gelijkspanning eens proberen. Gebeurd het gelijk nooit weer...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Voor wat betreft het vuurwerk, wat bij mij ook fout ging was koud de hoogspanning erop. Thunderstruck. Met vertraging geen probleem meer.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Hoe staat 't trouwens met de schermroostervoeding ? Zou rond 225V zijn.
Ik meet 219v onder belasting op de 100 ohm weerstanden op G2.

De proefopstelling schakelt ook met een vertraging op de hoogspanning,de buis die het begaf was DOA.

En ja de kat is een lieverd,,alleen dat het een kabel kluiver is,hebben ze in het aziel er niet bij verteld,,........ :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op vr 03 jun 2016, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Hoe staat 't trouwens met de schermroostervoeding ? Zou rond 225V zijn.
Ik meet 119v onder belasting op de 100 ohm weerstanden op G2.
119V ? hier klopt iets niet :(
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

:?
Bijlagen
DSC03550.JPG
DSC03551.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Oef, dat lijkt er meer op :D
Was al bang dat de kat weer de schuld ging krijgen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Sorry, tiep foutje hersteld............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Dan was er nog een ander klein probleempje,mijn gloeitrafo levert 13,9V wissel (belast met 2 buizen)

De GU50 mag max. 13,9V gloeispanning hebben :oops:

Uiteindelijk 5 wikkelingen van de trafo gehaald secondair,om uit te komen 0p 12,7V.............. :D
Bijlagen
DSC03552.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dan was er nog een ander klein probleempje,mijn gloeitrafo levert 13,9V wissel (belast met 2 buizen)

De GU50 mag max. 13,9V gloeispanning hebben :oops:

Uiteindelijk 5 wikkelingen van de trafo gehaald secondair,om uit te komen 0p 12,7V.............. :D
Wel beter voor de buizen, trafo lijkt wel gemaakt om te kunnen aanpassen.
En nu staat de ruststroom weer lager :o
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De trafo is deze https://www.eoo-bv.nl/transformatoren/1 ... -4a17.html

Morgen maar weer verder meten, ................. :mrgreen:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door nanko »

democles schreef:
De proefopstelling schakelt ook met een vertraging op de hoogspanning,de buis die het begaf was DOA.
Alleen de anode spanning?
Als je het schermrooster dan niet mee schakelt, trekt die zoveel stroom dat hij veel meer licht geeft dan de gloeidraad.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Alleen de anode spanning?
Als je het schermrooster dan niet mee schakelt, trekt die zoveel stroom dat hij veel meer licht geeft dan de gloeidraad.
Nee, hoogspanning en schermrooster spanning zitten op hetzelfde relais en schakelen dus gezamenlijk in.

Op de tekening zie je de plaats van het dubbelpolig relais in de voeding (rood)
Bijlagen
g.jpg
relais.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De fase print iets aangepast,zodat er ook direct op de print potmeters gemonteerd kunnen worden voor afstelling van de ruststroom.

Zelf zet ik ze extern,maar de GU-50 buizen blijven stabiel,en zullen misschien 2X in het begin bijgesteld moeten worden,vandaar ook de mogelijkheid de potmeters direct op de print te zetten.

Ondertussen ben ik de tweede fase-print aan het etsen,voor Monoblok nr.2............ :mrgreen:
Bijlagen
mono 5.jpg
DSC03554.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De tweede faseprint is klaar........... :mrgreen:

Nu nog wachten op de BD139 transistoren.
Bijlagen
DSC03555.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Tja, en dan heeft monoblok nr2 ook een DC gloeivoeding nodig.

Dus de etsbak aan de loop en daar ist ie dan,maar even testen,Oke.

De BD139 waren ook binnen,alhoewel de BC639 transistoren niet echt warm werden,heb ik ze toch maar vervangen door de BD,s.
Bijlagen
DSC03556.JPG
DSC03557.JPG
Laatst gewijzigd door democles op di 07 jun 2016, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Kappa7 »

Ziet er netjes uit zo.
Hoeveel stroom moet jij eigenlijk leveren voor de gloeispanning?
Ik vind het koelprofiel namelijk een beetje aan de kleine kant.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De gloeivoeding doet ongeveer 350mA.

Ja dit koelvlakje is voor de test,uiteindelijk wordt ie tegen de bovenplaat geschroefd ,zal iets van 35x35 cm 3mm alu worden,koeling genoeg dus............... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Leuk, dat tunen met die trafo's. Bij mijn GU50 had ik helaas besloten een dichtgelijmde ringkern te kiezen. Hier had ik anders simpelweg 15 - 20 (gok ik?) windingen bij op kunnen leggen voor gloei, had een trafo bespaart. Iets waar ik bij een volgende bouw zeker rekening mee houdt. Informatief dus dit :-)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja eigenlijk bracht Kappa,George, me op het idee.

George wikkelde bij, en dan kun je natuurlijk ook afwikkelen :idea:

Had het nog nooit gedaan,eerst maar 2 wikkelingen er af gehaald en toen de rest berekend :)
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Aaad »

Barry2001 schreef:
Leuk, dat tunen met die trafo's. Bij mijn GU50 had ik helaas besloten een dichtgelijmde ringkern te kiezen. Hier had ik anders simpelweg 15 - 20 (gok ik?) windingen bij op kunnen leggen voor gloei, had een trafo bespaart. Iets waar ik bij een volgende bouw zeker rekening mee houdt. Informatief dus dit :-)
De trafo moet het extra op te nemen vermogen primair en via de kerndoorsnede natuurlijk wel aankunnen anders wordt 'ie ongezond warm.

Aad
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door transplanum »

Aaad schreef:
Barry2001 schreef:
Leuk, dat tunen met die trafo's. Bij mijn GU50 had ik helaas besloten een dichtgelijmde ringkern te kiezen. Hier had ik anders simpelweg 15 - 20 (gok ik?) windingen bij op kunnen leggen voor gloei, had een trafo bespaart. Iets waar ik bij een volgende bouw zeker rekening mee houdt. Informatief dus dit :-)
De trafo moet het extra op te nemen vermogen primair en via de kerndoorsnede natuurlijk wel aankunnen anders wordt 'ie ongezond warm.

Aad
Voor de kern maakt het niets uit, alleen de primaire draad wordt warmer.
Plaats reactie