Welke bovenfrees ?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Welke bovenfrees ?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door pappaleo »

Ik werl al jaren met een pof500 van bosch. Niet meer te krijgen, want antiek.

Ik doe veel freeswerk, dus ik kijk wel eens met een schuin oog naar een festo. Is alleen wel wat prijzig.

Bovendien heb ik een aantal mallen gemaakt, voor de kopieerring van de bosch (diameter 12mm). Die zijn dan weer niet bruikbaar met de festo (vrees ik).

Ook een cirkelgeleider heb ik zelf op maat voor de bosch gemaakt. Zal best te koop zijn voor de festo, maar dan wel voor de hoofdprijs.

Grootste nadeel van de bosch: Het is ófwel de kopieerring, ófwel de cirkelgeleider (logisch) ófwel de stofafzuiging (niet logisch).

Dat is op nieuwe modellen overigens wel in orde.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door rjmulder »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Henkjan »

Olaf Markus schreef:
Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
ik zou zeggen Festool, ook vanwege het systeem met rails etc. kost wat, maar dan heb je ook wat.
als het puur om de frees gaat is bv Metabo ook prima
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Olaf Markus schreef:
Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
ik zou zeggen Festool, ook vanwege het systeem met rails etc. kost wat, maar dan heb je ook wat.
als het puur om de frees gaat is bv Metabo ook prima
Ehm waarom is mijn advies om eens wat oudere topics hierover door te lezen weggehaald? Er is hierover al heel wat advies gegeven. En dat ging/gaat verder dan Festool................
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door ds23man »

De bekende merken maken geen slechte bovenfrezen. Maar wat veel belangrijker is de kwaliteit van de frezen zelf.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

En de te verkrijgbare accessoires.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

En dat hangt weer af van wat wil je ermee? De meesten hebben aan een middelgrote bovenfrees (ca 1200W) meer dan genoeg. Eventueel setje kopieer ringen en zelf even een cirkelgeleider klussen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Klopt,als je een beetje handig bent is alles wel in elkaar te klussen.

Een goede stofzuiger kan ik ook aanraden trouwens!
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door mijkie »

heb hier al een paar jaar een Festool EBQ 1010, met de nodige hulpstukken natuurlijk maar, zou niet anders willen !!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Hier hetzelfde! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door ray5150 »

Wat mij opvalt is dat moderne freesmachines zo lomp en groot zijn met een navenant motorvermogen.
Het is bijna moeilijk om er een te vinden met een motor van minder dan 1000 Watt.
Mijn mening is dat voor relatief "licht" werk zoals het verzinken en uitfrezen van luidspreker units in MDF een model als Leo aangeeft te hebben ruimschoots voldoende is. (een 500 Watt model dus)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Nog nooit met een 1010 gespeeld? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door ray5150 »

Ah, je komt hem brengen, begrijp ik ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Nee,daar mag niemand aan komen. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Een goede stofzuiger kan ik ook aanraden trouwens!
Beslist! Alleen is een goede dan weer even kostbaar of kostbaarder dan een goede freesmachine. Dat zou ik dan weer niet van Festool kopen. Er is voor minder, beter en krachtiger te koop.

@Ray, voor all-round werk is 1200W - 1500W beslist geen overbodige luxe vind ik. Een kleintje van 500W is leuk voor het fijnere werk erbij. Al doe ik dat ook gewoon met de grote machine.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 06 jun 2016, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Daar heb ik me niet in verdiept,maar gezien de prijs geloof ik je zo. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Mijn mening is dat voor relatief "licht" werk zoals het verzinken en uitfrezen van luidspreker units in MDF een model als Leo aangeeft te hebben ruimschoots voldoende is. (een 500 Watt model dus)
Dat is overigens niet mijn mening. Ik doe het nog steeds met het 500w exemplaar omdat ik nog geen nieuwe heb gekocht.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Mijn kantenfrees is wel 500w. 8)
ofk.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door holco »

Dit is fraaie frees set, loopt erg mooi, redelijk compact met toch voldoende vermogen voor het meeste werk, en handige led verlichting.
d26204k.jpg
d26204k.jpg (2.36 KiB) 1959 keer bekeken
http://www.toolnation.nl/dewalt-d26204k ... AsmI8P8HAQ
Bijlagen
d26204k.jpg
d26204k.jpg (2.36 KiB) 1959 keer bekeken
d26204k.jpg
d26204k.jpg (2.36 KiB) 1959 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

En dat kantwerk doe ik dan weer "ondersteboven", oftewel met de freestafel. Werkt ook veel nauwkeuriger en strakker.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Kappa7 »

Mijn vader heeft deze en werkt erg prettig.
Vooral de fijn instelling is erg prettig.
http://www.toolnation.nl/metabo-ofe1229 ... taloc.html
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Olaf Analogue »

Als ik het goed begrijp gaan de meeste meningen naar zo iets uit:

http://www.toolnation.nl/festool-of-101 ... antie.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door dre »

Inderdaad!

Maar of je die geleiderail vaak gebruikt.....

Een cirkelgeleider en een centreerdoorn zou ik wel mee bestellen.

Prima bedrijf trouwens.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Olaf Analogue »

dre schreef:
Inderdaad!

Maar of je die geleiderail vaak gebruikt.....

Een cirkelgeleider en een centreerdoorn zou ik wel mee bestellen.

Prima bedrijf trouwens.

Hoi Dre,
Een cirkelgeleider en een centreerdoorn bestel ik dan ook meteen daar mee, ik wil een zo compleet mogelijke set.

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties en het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”